• 0

crowdfunding voor kledingwinkel

Goedemiddag Higherlevel leden,

 

Ik ben een vrouw van 50 jaar en wil al heel lang een 2dehands merkkleding winkel beginnen, ik heb het één en ander al op papier uitgewerkt en ook een bedrijf gevonden waar ik mijn kleding kan inkopen en een pand op het oog.

Ik zit zelf in een WW situatie en heb getracht medewerking van het UWV te krijgen om een bedrijf op te starten, helaas is dat niet zo eenvoudig als ze zelf doen voorkomen. Ik heb een koophuis met een minimale overwaarde dus ook de banken doen de deuren dicht. Nu denk ik zelf aan crowdfunding. Mijn vraag :

 

Heb ik hier een site voor nodig of kan je het ook zelf doen bijvoorbeeld via facebook?

 

Mijn plan is om via een facebookpagina "Treasury" familie vrienden enz enz om hulp te vragen om aan een startkapitaal te komen van € 25.000,00 . Dit door middel van donatie van € 10.00 en ze daar in ruil voor een tegoed bon te geven van 10% bij de eerste aankoop in mijn winkel, ik heb er ook aan gedacht om een leuke prijs er tegenover te zetten op de dag van opening aan één van de donaties. Mijn vraag is dus mag dit allemaal of ga ik dan regels overtreden, Ik hoop dat iedereen een beetje met me mee kan denken en met goede tips komen. Alvast bedankt voor het lezen van bovenstaande.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit moet via een (door de AFM gecontroleerd) platform gebeuren zoals bijvoorbeeld kickstarter of geldvoorelkaar.

 

Je kan niet zomaar een facebook pagina maken en dan om geld gaan vragen, dat is wettelijk niet toegestaan.

 

Moah. Geld vragen niet, maar tegoedbonnen verkopen mag wel, zie de succesvolle CrowdFUNding van Petra de Boevere

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

 

Moah. Geld vragen niet, maar tegoedbonnen verkopen mag wel

 

Ah, daar had ik even overheen gelezen.

 

Of het realistisch is om te verwachten dat 2500 mensen een tegoedbon willen kopen om uit te geven in een stenen winkel in tweedehands kleding is het tweede. Vrienden en familie zullen dat vast nog wel doen, maar waarom zou een onbekende nu alvast betalen om dan, als de winkel er eenmaal is, helemaal naar jouw winkel toe te rijden om te zien of daar toevallig wat leuke tweedehands kleding hangt?

Link naar reactie
  • 0

Zelf ben ik me ook aan het orienteren op het gebied van crowdfunding. Het is allemaal heel interessant, maar ik heb ook gemerkt dat het een zeer goede voorbereiding vergt. Op het web zijn talloze tips te vinden, waar je een boel van kunt leren om de kans van slagen flink te verhogen.

 

Wat betreft platforms: Kickstarter valt al af, want die doen alleen creatieve projecten en ook nog alleen vanuit de US. Een platform, die veel breder opereert is bv Indiegogo. Maar als je puur Nederlands georienteerd bent kun je wellicht beter naar een Nederlands platform kijken zoals het eerder genoemde geldvoorelkaar.nl

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Deze vorm van financiering lijkt mij erg tijdelijk.

 

Stel: je haalt 25K op met het verkopen van tegoedbonnen.

 

Vervolgens ga je een pand huren. waarborg leggen, inrichting kopen, stok kopen.

Dan komen al je financiers/klanten bij je langs om de tegoedbonnen om te ruilen voor goederen.

 

Je maakt dan een omzet van 25K. Geld dat je niet in handen krijgt maar al hebt uitgegeven.

 

Op deze omzet ga je vervolgens belasting betalen, btw afdragen en je gaat nieuwe stok moeten kopen.

Met welk geld dan? Nieuwe tegoedbonnen verkopen?

 

Ik zie het niet als een oplossing.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Deze vorm van financiering lijkt mij erg tijdelijk.

 

Stel: je haalt 25K op met het verkopen van tegoedbonnen.

 

Vervolgens ga je een pand huren. waarborg leggen, inrichting kopen, stok kopen.

Dan komen al je financiers/klanten bij je langs om de tegoedbonnen om te ruilen voor goederen.

 

Je maakt dan een omzet van 25K. Geld dat je niet in handen krijgt maar al hebt uitgegeven.

 

Ik heb het idee dat je ervan uitgaat dat iedere tegoedbonhouder deze kan inleveren voor 10 euro, maar dat is niet juist.

 

Dit door middel van donatie van € 10.00 en ze daar in ruil voor een tegoed bon te geven van 10% bij de eerste aankoop in mijn winkel

 

Bij een omzet van 25K hebben de tegoedbonnen blijkbaar 22,5K opgeleverd.

Of dat vervolgens genoeg is om verder mee te kunnen is natuurlijk een tweede.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Beste Higherlevel leden,

 

mijn dank voor jullie reacties, het heeft me flink aan het denken gezet.

Ik ben nog steeds aan het brainstormen de in en outs, ik denk inderdaad dat ik twwe doelgroepen moet aanspreken.

1) VIP klant worden door middel van inschrijving € 10,00 , wat krijg je daarvoor een jaar lang 10% korting een maandelijkse

update kleding ( niet alles maar de leukste items ) tweemaal per jaar een uitnodiging modeshow.

 

2) Grotere investeringen wil ik omzetten in kadobonnen bijv. 100 investering wordt 120 enz enz. en deze zijn een jaar na

opening te gebruiken. Maar zijn wel meteen VIP klant.

 

Dit is denk de opzet in grote lijnen, ik lees in de reacties ook dat het hier maar om tweedehands kleding gaat maar dan

wel kleding van topmerken en vaak niet eens gedragen. Mijn doelgroep zal toch het meest gericht zijn op jonge mensen, die lopen graag in merkkleding en als het kan voor een klein prijsje. Het gaat niet alleen om kleding maar ook de petten hoeden tassen en noem het maar op, het moet een leuke winkel worden waar je ook de kleding kan vinden voor de vele festivals die georganiseerd worden in Amsterdam. Het pand dat ik op het oog heb is direct verbonden aan een drukbezochte markt en een geliefd park. Ik ben er nog niet uit of dit via facebook gelanceerd mag worden of dat ik het via een growdfunding site moet doen.

Ik weet zeker dat het mij gaat lukken, er is goed over nagedacht ook over het totale financielle plaatje, en blijven wachten op een leuke baan is tegenwoordig geen optie meer. Zoveel gesolliciteerd maar toch steeds weer die afwijzing, dus dan wordt het tijd voor die droom die ik al zo lang koester.

 

Groet Sonja

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Sonja,

 

Persoonlijk denk ik dat het beter is om een platform te gebruiken voor je campagne. Dit scheelt jou een hoop werk op financieel gebied, het platform handelt namelijk alle transacties voor jou af en zorgt ervoor dat, wanneer je campagne niet succesvol is, iedereen netjes zijn geld teruggestort krijgt.

 

Verder straat het gebruik van een platform ook meer vertrouwen uit, zij beheren immers het geld.

 

Zoals ik begrijp uit je verhaal wil jij doen aan "reward based" crowdfunding. Dit wil zeggen dat je mensen een beloning (bijv. waardebon) geeft in ruil voor hun donatie. Via deze manier van crowdfunding is het wel lastig om zeer grote bedragen(25.000) op te halen.

 

Wellicht kun je eens kijken naar platforms als Crowdaboutnow. Deze werken met rendement. Het geld wat je krijgt is dus eigenlijk een lening. Als je een goed businessplan hebt is het wellicht interessanter voor mensen om grote bedragen te investeren.

 

Realiseer je wel dat voor het voeren van een crowdfunding campagne een zeer goed plan en veel tijd vereist zijn. Kennis van (online) marketing zijn zeer belangrijk.

SproutFund - Crowdfunding voor evenementen

www.facebook.com/sproutfunding

www.sproutfund.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.