• 0

In dubio over de te volgen strategie van onderneming.

Al geruime tijd, langer dan vijf jaar heb ik een eenmansbedrijf. Het loopt redelijk goed. Redelijk in het opzicht dat marges laag zijn, concurrentie is hoog, en veel adhoq werkzaamheden. Gelukkig heb ik meerdere vaste klanten, en dat aantal breidt zich uit.

 

Het verlangen om de werkzaamheden naar een hoger niveau te verplaatsen is iets waar ik al een paar jaar me bezig ben, een niveau wat de marges verhoogt en meer continuïteit met zich meebrengt. Een domeinnaam heb ik geclaimd, er is een gesprek geweest met een professionele tekstschrijver. Niks staat me in de weg om de vervolgstap te nemen.

 

Een prangende vraag in deze, wat is wijsheid?

 

[*]Twee bedrijfsnamen en twee websites naast elkaar laten werken, het gevolg is wel dat er verwaring kan ontstaan bij klanten, de werkdruk kan behoorlijk oplopen waardoor het ene deel van werkzaamheden te veel tijd in beslag neemt en hierdoor het andere deel verwaarloosd wordt.

[*]Resoluut een deel van de werkzaamheden afstoten, hierdoor zal er een tijd geen inkomsten zijn, een nieuwe klantenkring moet worden opgebouwd.

[*]Of beide werkzaamheden uitvoeren en langzamerhand een deel afstoten, daar zijn meerdere methodes voor.

 

En ook ik, heb al langere tijd een account op HL. :)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou niet snel mijn schepen verbranden door de huidige activiteiten maar te staken. Ik zou ook altijd voor optie C gaan, maar vooral om de nieuwe activiteiten een kans te geven zul je denk ik wel voor jezelf moeten bepalen dat je maar max 3 of 4 dagen per week de oude werkzaamheden blijft doen. ook als dat tijdelijk minder inkomen betekent. opbouwen van iets nieuws kost altijd tijd en moeite en vaak moet je dan ook het oude (durven) loslaten, daarvoor zijn meestal bewuste stappen voor nodig.

 

De grote concurrentie in je huidige vakgebied zou ik proberen in je voordeel gebruiken, zoek een aantal ondernemers/concurrenten waarvan jij weet of denkt dat ze op dezelfde manier werken als jij, op die manier kan je als jij te veel aanvragen van oude klanten binnenkrijgt kun je deze klussen makkelijk doorschuiven naar iemand die je kent, door de lage marges moet je kijken of er nog ruimte is om er zelf iets aan over te houden of dat je beter gewoon de klus aan de ander kan laten.

Uiteraard bekijk je wel per klant het toekomstperspectief, zouden zij ooit je nieuwe diensten afnemen of niet? indien ja, dan zorg je dat je een vinger in de pap houd bij de klant / klus. Als het klanten zijn die alleen maar oude diensten van je zullen afnemen en dus voor weinig winst zorgen dan kun je ze makkelijker (definitief) doorschuiven naar een collega.

Maak desnoods ook een lijstje met klanten waarvan je het niet erg vind als die voortaan naar een concurrent gaan. dat maakt het beslissen als er werk binnenkomt wat makkelijker. (neem aan dat het lijstje van klanten die interesse zouden kunnen hebben in je nieuwe diensten er al is)

 

Als de activiteiten maar voldoende onderscheidend zijn hoeft 2 bedrijfsnamen helemaal geen probleem te zijn, zeker niet als je vanuit een eenmanszaak werkt. dan is het echt alleen maar een stukje presentatie en marketing, aan de achterkant gaat het toch op 1 grote hoop (qua belasting betalen)

Bij bestaande klanten zou ik in het begin snel kiezen om toch alsnog onder je oude naam te factureren ook als ze nieuwe diensten afnemen, uiteindelijk maakt het niet zoveel uit onder welke naam het gebeurd als ze maar weten dat je ook nieuwe dingen erbij doet tegenwoordig en als die nieuwe diensten bij hun zijn "ingeburgerd" dan maakt een naamswijziging niet meer zoveel uit want dan weten ze je toch al te vinden.

Ik denk dat je in de praktijk snel zult aanvoelen of bestaande klanten de nieuwe naam of 2 aparte facturen gaan snappen of niet.

 

De nieuwe bedrijfsnaam geeft je in elk geval de mogelijkheid om een nieuwe doelgroep aan te boren zonder de "bagage" / historie van je oude bedrijfsnaam.

Afhankelijk van de snelheid waarmee de overgang loopt kun je dan na 2 of 3 jaar de oude bedrijfsnaam steeds minder en op een bepaald moment niet meer gebruiken.

 

Link naar reactie
  • 0

Niks staat me in de weg om de vervolgstap te nemen.

 

Nou ... niet helemaal waar.

Je wil een nieuw bedrijf opstarten.

Kan je je wel veroorloven, heb je de resources om je energie en aandacht te gaan spreiden?

Naar mijn idee kan je wel een domein claimen en teksten laten schrijven maar daarmee ben je er absoluut nog niet. Als je van dat nieuwe een succes wilt maken zul je daar naar ik aanneem aan moeten werken en daar tijd aan besteden, netwerken, reclame maken, energie in steken.

Daar komt bij dat jij als ondernemer ook waarschijnlijk zult moeten groeien in je rol een niveautje hoger te spelen. (Gok ik zo)

Als je buffer hebt zou ik de tweede optie aanraden. Ondernemen kan je blijkbaar wel, het klinkt alsof je de markt ook wel kent waar je in wilt gaan opereren, ik zou er voor gaan. (Als het zou kunnen, financieel)

De 'behoudende' adviezen zijn ook valide hoor. Maar ik weet niet of het realistisch is om er van uit te gaan dat je het zo kunt doen dat je nieuwe werkzaamheden je oude steeds verder zullen overnemen. Ik kan me ook voorstellen dat je een groot risico neemt door er niet helemaal voor te gaan.

Dit klinkt misschien gek, maar (potentiële) klanten voelen dat volgens mij. Of je een beetje aan het proberen bent of het wat wordt. Of dat je bloedserieus bent. Cesar Milan zou zeggen: "It's the energy."

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Al geruime tijd, langer dan vijf jaar heb ik een eenmansbedrijf. Het loopt redelijk goed. Redelijk in het opzicht dat marges laag zijn, concurrentie is hoog, en veel adhoq werkzaamheden. Gelukkig heb ik meerdere vaste klanten, en dat aantal breidt zich uit.

 

Het verlangen om de werkzaamheden naar een hoger niveau te verplaatsen is iets waar ik al een paar jaar me bezig ben, een niveau wat de marges verhoogt en meer continuïteit met zich meebrengt. Een domeinnaam heb ik geclaimd, er is een gesprek geweest met een professionele tekstschrijver. Niks staat me in de weg om de vervolgstap te nemen.

 

Een prangende vraag in deze, wat is wijsheid?

 

[*]Twee bedrijfsnamen en twee websites naast elkaar laten werken, het gevolg is wel dat er verwaring kan ontstaan bij klanten, de werkdruk kan behoorlijk oplopen waardoor het ene deel van werkzaamheden te veel tijd in beslag neemt en hierdoor het andere deel verwaarloosd wordt.

[*]Resoluut een deel van de werkzaamheden afstoten, hierdoor zal er een tijd geen inkomsten zijn, een nieuwe klantenkring moet worden opgebouwd.

[*]Of beide werkzaamheden uitvoeren en langzamerhand een deel afstoten, daar zijn meerdere methodes voor.

 

En ook ik, heb al langere tijd een account op HL. :)

 

Kun je niet het deel van de werkzaamheden dat je bij B af wil stoten door een werknemer uit laten voeren?

Link naar reactie
  • 0

Mooi geformuleerd, Roel, daar ga ik zeker iets mee doen.. :)

 

Annedien, bedankt voor de kritische blik, zeker vergt het nog veel energie om zover te gaan dat de "oude onderneming" vervangen wordt door de "nieuwe onderneming."

 

De eerste klanten zijn er al, en die blijven klant bij de "oude onderneming", dat is vertrouwd voor hun.

Het is zeker geen kwestie van proberen, de vraag vanuit de markt is er, mijn uitdaging wordt om de vraag te vinden. Het is daarbij wel beter om 1 pet op te houden, en het tweede bedrijf (bedrijfsnaam) erbij als extra presentatie en marketing. (dank aan Roel.)

 

Een niveau hoger groeien, feitelijk werk ik nu een niveau te laag, vandaar ook de wens om wat hoger te gaan. Het zijn niet alleen de lage marges, maar ook de gevarieerdheid van werkzaamheden. Ik heb meer in me, als wat ik nu kwijt kan.

 

En de tip van Steven is ook een zeer goede oplossing, meer opdrachten verkrijgen zodat er een personeelslid bij kan. Ook daar wordt aan gewerkt.

 

 

[*]Het nieuwe bedrijf wordt zeker opgezet, maar naast de oude onderneming, klanten weten dan ook met wie ze te maken hebben.

[*]Aangezien de nieuwe activiteiten continuïteit met zich meebrengen, is het mogelijk een personeelslid aan te nemen op het moment dat er bv. 40 uur per maand gefactureerd kan worden aan de nieuwe doelgroep.

[*]Een aantal opdrachtgevers op een tactvolle wijze afstoten, zodat er tijd overblijft om de "nieuwe onderneming." te laten groeien.

 

Link naar reactie
  • 0

Het toeval wilde dat ik vandaag een vakblad ontving, uitgegeven door de branche-vereniging en daarin als rubriek "Ondernemen 2.0" , hieronder een kleine gedeelte daaruit geciteerd.

 

Wanneer een ondernemer meerdere doelgroepen bedient, hoeven deze niet perse in een website te worden ondergebracht. In sommige gevallen is het handiger om aparte websites te bouwen. Het is rustiger en bezoekers vinden sneller wat ze zoeken.

 

Het is allemaal in werking en kom erop terug, maar dan vanuit mijn andere en bekendere account op dit forum.

:)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.