• 0

Lastig pakket voor student. Studiefinanciering - Doorwerken eenmanszaak

Beste allen,

 

Met veel genoegen lees ik regelmatig berichten die hier voorbij komen. Nu heb ik zelf een issue waar ik jullie kennis bij nodig heb. Ik zit in een situatie waarin ik niet goed weet wat nu het beste is om te doen.

 

Ik ben momenteel laatste jaar student aan een hoge school. Naar verwachting zal ik januari 2015 afstuderen. Naast mijn opleiding ben ik in 2013 een eenmanszaak gestart voor een eigen webwinkel. In januari 2014 heb ik een tweede handelsnaam toegevoegd waarin ik taxaties van onroerend goed uitoefen op freelance basis voor diverse opdrachtgevers (VAR-verklaring in bezit).

 

Het probleem waar ik mee kamp is dat ik tegen de maximaal bijverdien grens van de studiefinanciering aanloop (€ 13.729,80). Nu ben ik van mening als je genoeg geld verdient hoeft de belasting betalers mij niet te sponsoren maar het steekt net iets anders in elkaar.

 

Vanaf september 2014 tot en met januari 2015 moet ik afstuderen. Hierbij moet ik een concurrentiebeding tekenen waardoor ik geen zelfstandige werkzaamheden mag uitvoeren c.q. geen overig inkomen afzijdig van mijn stage vergoeding (€300,-). Indien mijn studiefinanciering en daarmee mijn gratis OV wegvalt zou ik circa € 500,- per maand kwijt zijn aan reiskosten om naar mijn stage te komen en terug (dit wil ik uiteraard voorkomen).

 

De Duo heeft een regeling welke zegt dat de inkomen van een laatste jaar student niet wordt meegenomen in de bijverdiengrens indien deze uit een eigen onderneming voortkomen. Echter moet je dat wel in datzelfde kalenderjaar afstuderen. Helaas faciliteert mijn opleiding geen afstudeermogelijkheid in december maar alleen in januari. Hiervoor heb ik de duo gebeld maar is geen coulance mogelijk om de inkomsten toch te vrijwaren.

 

Momenteel heb ik zon 750 uur gewerkt in mijn onderneming, tot september zal ik ergens rond de 900 - 950 uur stranden naar verwachten. Kortom ik kom niet aan de 1225 uren om als zelfstandig ondernemer aangemerkt te worden c.q. ik heb geen recht op startersaftrek - zelfstandige aftrek.

 

De maximale bijverdiengrens gaat over het verzamelinkomen. Omdat ik niet van de aftrekposten kan genieten ben ik genoodzaakt te stoppen met mijn eenmanszaak voor dit jaar omdat het me meer geld zou kosten dan dat het me oplevert. Als ik wel aan het uren criterium zou voldoen zou ik wel door kunnen werken doordat de aftrekposten (startersaftrek en zelfstandigenaftrek) mijn verzamelinkomen 1 op 1 verkleinen. Plus zou ik geen nagenoeg geen inkomsten belasting hoeven te betalen i.p.v. IB uit ROW.

 

Tevens heb ik onlangs het aanbod gekregen om ergens les te geven in een bepaald computerprogramma. Dit betaald circa € 1.000 per 8 uur. En zou enkele keren dit jaar voorkomen. Deze werkzaamheden mag ik wel uitvoeren naast mijn stage. Hiermee zou ik dus sowieso over de maximale bijverdiensgrens komen maar niet in het ondernemerschap voor de inkomstenbelasting (haal het urencriterium niet).

 

Momenteel weet ik niet goed wat ik moet doen. Het enige wat ik kan bedenken is doorwerken (tevens passie) en dan kosten gaan maken om kosten te maken? Maar dat vind ik ook zo onzinnig.

 

Huidige stand 2014 + verwachting resterend:

 

- omzet (exclusief 21% btw:) € 9000,-

- gemaakte kosten (netto): € 1.000,-

 

-Inkomen uit loonverband stage (netto): € 1200,-

 

-Verwachte omzet (exclusief btw 21%) tot december € 9000,-.

- Verwachte kosten tot december: € 750,-

 

 

Wat zouden jullie adviseren in mijn situatie? Alvast bedankt voor de reacties en excuses voor het lange verhaal ;).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Momenteel heb ik zon 750 uur gewerkt in mijn onderneming, tot september zal ik ergens rond de 900 - 950 uur stranden naar verwachten. Kortom ik kom niet aan de 1225 uren om als zelfstandig ondernemer aangemerkt te worden c.q. ik heb geen recht op startersaftrek - zelfstandige aftrek.

 

Kun jij vanaf september niet werken aan de ontwikkeling van je eenmanszaak:

 

[*]ontwikkelen website;

[*]bedrijfsplan optimaliseren;

[*]zoeken naar financiering;

[*]acquisitie voor na je stage;

[*]etc. etc. etc.

 

Al deze activiteiten tellen in principe mee voor het halen van het urencriterium.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

Tevens heb ik onlangs het aanbod gekregen om ergens les te geven in een bepaald computerprogramma. Dit betaald circa € 1.000 per 8 uur.

 

 

Betaald of betaalt: let op je spelling!

 

Dit soort les vergt voorbereiding en nazorg. Kan maar zo een factor drie meer aan uren zijn. Dennis heeft ook nog wat extra ondernemersuren voorgesteld. Ook die webwinkel kan een extra tijdinvestering gebruiken, wellicht.

 

Wat doe je trouwens met de webwinkel terwijl je stage-loopt? En waarom zo'n strak concurrentiebeding voor een stage die maar 300 euro per maand schuift?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tips zover.

 

Betaald of betaalt: let op je spelling!

Excuses voor de spelfout ;).

 

ontwikkelen website;

bedrijfsplan optimaliseren;

zoeken naar financiering;

acquisitie voor na je stage;

etc. etc. etc

Een website maken zou tot de mogelijkheden kunnen behoren, goede tip!.

 

Denk ook aan de mkb winstvrijstelling van 14%, levert je wellicht net genoeg op.

Deze vrijstelling had ik inderdaad aan gedacht. Deze is niet afhankelijk van het urencriterium meen ik ?

 

Wat doe je trouwens met de webwinkel terwijl je stage-loopt?

Die blijft gehanteerd. Ik mag slechts geen taxatiewerkzaamheden uitvoeren omdat deze zich in dezelfde branche bevinden als mijn stage.

Link naar reactie
  • 0

De fiscale punten zijn al aangestipt dus die herhaal ik maar niet.. hoewel.. enige opmerking is dat gokken op het wel halen van het urencriterium riskant kan zijn, want als je op 1300 uur komt dan hoeft hoeft de inspecteur bij een controle er maar een klein gaatje in te schieten en je bent alsnog je zelfstandigenaftrek kwijt.. Het is een aantrekkelijk bedrag maar, wat mij betreft te groot om mee te gokken, en controle op de ondernemersaftrekken heeft op dit moment ook extra aandacht bij de belastingdienst. Ik zou dat alleen doen als je ook goed en solide kunt onderbouwen dat je er ruim boven komt, maar omdat je zelf al verwacht dat je ca 300 uur te kort gaat komen.

 

Maar ook een andere insteek omdat kiezen uit oplossingen altijd prettiger is.

Kijk eens goed naar de terugbetalingsregeling van DUO voor onterecht ontvangen studiefinanciering en reisproduct

je hele probleem word veroorzaakt door je reiskosten, als je wel je studiefinanciering stopzet maar niet je OV kaart kost de OV kaart je volgens mij iets van 200 euro per maand (site DUO heeft het over 97 euro per halve maand). die je moet terugbetalen, dat is toch een stuk minder als de 500 euro reiskosten. Volgens mij zijn er geen andere consequenties (boetes o.i.d.) dan het betalen van 2x97 euro per halve maand.

Ik zou even nagaan of dit klopt (geen andere consequenties) want dan kan dit ook een acceptabel oplossing want je reisdoel is tenslotte ook studie gerelateerd alleen val je door succesvolle (neven)activiteiten tussen wal en schip.

 

Dan nog een ander punt, het klopt dat het inkomen dat je verdient als ondernemer voor de inkomstenbelasting niet meetelt in het jaar dat je je diploma haalt. omdat jij in januari 2015 afstudeert zal 2015 je laatste jaar van je studie zijn zijn. Ik heb al wel eens gehoord dat dit nog een probleempje is in de regels, vorig jaar (2012/2013) heb ik een gevalletje gehoord van een student die in december zijn scriptie verdedigde maar doordat de examencommissie pas weer in januari bijeenkwam formeel afstudeerde in januari en dus ook met zijn inkomsten in de problemen kwam omdat het jaar van afstuderen werd bepaald door de beslisdatum van de examencommissie en hij dus voor het voorgaande jaar teveel had verdiend. Probleem waar deze student vooral tegenaan liep dat deze inkomsten tellen niet mee-regel pas vanaf 2011 geldt en dat ze dit nog niet hadden meegemaakt en dus ook redelijk rechtlijnig waren in de afwijzing,

Inmiddels is DUO ook weer een paar jaar ervaring rijker met deze regeling dus wat misschien wel een weg is om ook uit te zoeken is of je met DUO een (individuele) afspraak kunt maken dat als jij in 2015 geen aanspraak maakt op studiefinanciering (formele stopzetting eind 2014) en daadwerkelijk in januari 2015 afstudeert of je dan 2014 als jou laatste studiejaar zouden willen aanmerken. Voordeel voor jou is dat het pas eind mei is en je dus nog een half jaartje ruzie kunt maken hierover :)

 

 

 

Tot slot je opmerking over kosten maken om kosten te maken... op zich lijkt het me niet heel zinvol en zo onder de bijverdiengrens te komen, maar als het de beste of eenvoudigste optie blijkt, dan misschien van een nood een deugd maken? door je webwinkel een boost te geven door (aangenomen dat je daar ook na je studie mee doorgaat)

- wat extra adwords campagnes plannen

- Kortingsacties plannen voor de laatste 3 maanden van het jaar, denk aan gratis verzendkosten, 2 halen, 1 betalen of 40% korting op bestellingen

- een medewerker in huren om taken voor je webwinkel over te nemen zodat jij je handen vrij hebt voor je stage / afstudeerscriptie (er zijn vast collega studenten die extra inkomen kan gebruiken)

 

pas wel op met investeringen (bijv een dure laptop) die worden namelijk geactiveerd en leveren dus geen of maar weinig verlaging van de winst op voor dit jaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Mooi uitgebreid antwoord van Roel. In aanvulling een aantal praktische overwegingen:

 

Zou je de webshopactiviteiten of taxatie-activiteiten met het beding kunnen uitbesteden of doorverwijzen onder goedkeuring van je stagebedrijf? Kunnen jullie dit in goed overleg niet geografisch scheiden? De lesactiviteiten leveren daarnaast het meest op. Wat zegt de onderwijsinstelling over dit soort zaken?

 

Zou je je sneller en voordeliger kunnen verplaatsen met een eigen/geleende auto of ander voertuig? Tijdelijk elders kunnen wonen? Bekijk eens welke verplaatsingen (naar tijd en kilometers) als zakelijk aangemerkt kunnen worden.

 

Fijne lage (begrote) kostenbasis, dus lekker knallen in 2015! Tot die tijd toch echt prioriteiten stellen!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ha Roel en Jongman,

 

Bedankt voor de goede adviezen.

 

Voordeel voor jou is dat het pas eind mei is en je dus nog een half jaartje ruzie kunt maken hierover

Ruzie maken stond zeker al op mijn programma. Vandaag zijn ze helaas gesloten i.v.m. Hemelvaart.

 

Tot slot je opmerking over kosten maken om kosten te maken... op zich lijkt het me niet heel zinvol en zo onder de bijverdiengrens te komen, maar als het de beste of eenvoudigste optie blijkt, dan misschien van een nood een deugd maken? door je webwinkel een boost te geven door (aangenomen dat je daar ook na je studie mee doorgaat)

- wat extra adwords campagnes plannen

- Kortingsacties plannen voor de laatste 3 maanden van het jaar, denk aan gratis verzendkosten, 2 halen, 1 betalen of 40% korting op bestellingen

- een medewerker in huren om taken voor je webwinkel over te nemen zodat jij je handen vrij hebt voor je stage / afstudeerscriptie (er zijn vast collega studenten die extra inkomen kan gebruiken)

 

Door mijn taxatiewerkzaamheden is de winkel flink achter gelopen. Dit behoort dus tot een reële optie. Echt heeft het niet mijn voorkeur. De webwinkel zal na mijn studie waarschijnlijk worden afgestoten zodat ik me volledig om mijn werk kan concentreren.

 

Zou je de webshopactiviteiten of taxatie-activiteiten met het beding kunnen uitbesteden of doorverwijzen onder goedkeuring van je stagebedrijf? Kunnen jullie dit in goed overleg niet geografisch scheiden?

Webshopactiviteiten zou kunnen maar het (in-)leren van het programma vergt veel tijd voor iets wat ik in de nabije toekomst wil afstoten.

 

Zou je je sneller en voordeliger kunnen verplaatsen met een eigen/geleende auto of ander voertuig? Tijdelijk elders kunnen wonen? Bekijk eens welke verplaatsingen (naar tijd en kilometers) als zakelijk aangemerkt kunnen worden.

Momenteel huur ik particulier samen met mijn vriendin. Samen hebben wij 1 auto welke zij altijd gebruikt. Voor de zaak zou ik graag een auto willen maar gezien het feit dat vanaf september hiervoor geen nut heb (stage) leek mij dit geen goed plan. Daarnaast werk ik 90% van de tijd vanuit huis.

 

Fijne lage (begrote) kostenbasis, dus lekker knallen in 2015! Tot die tijd toch echt prioriteiten stellen!

Eén van de voordelen als taxateur. Het grootste deel van de kosten wordt zelfs gemaakt door de webshop die het minste oplevert.

 

 

Overige vragen:

 

Ik verwacht door enkele tips van hier dat ik het urencriterium kan behalen. Het maken van een website voor mijn taxatie bedrijf en voorbereiding en nazorg voor de lessen zullen snel optellen (met dank aan de tips van hier).

 

Nu heb ik nog twee vragen.

 

1. Tot nu toe kocht ik mijn pakken voor het werk in privé en zette ik deze niet op de zaak. Dit omdat ik ooit heb geleerd dat er dan een logo van 7x7 cm op moet zitten. Toch vraag ik mij af of dit voor pakken (tweedelig met stropdas) ook geldt?

 

2. Als het urencriterium haal dan wil ik graag even getoetst hebben of mijn berekening van mijn verzamelinkomen klopt.

Zelf heb ik deze als volgt berekend (voorspelling):

 

 

Omzet:

Omzet netto € 16.500,00

Loon € 1.500,00 +

Totaal € 18.000,00

 

Kosten:

Kostprijs omzet € 2.000,00

 

 

Omzet - Kosten:

Winst onderneming € 14.500,00 (16.500-2.000)

Loon € 1.500,00 +

Totaal € 16.000,00

 

Aftrekposten:

Zelfstandigenaftrek € 7.280,00

Startersaftrek € 2.123,00

Arbeidskorting € 1.207,11

Alg. heffingskorting € 2.103,00 +

Totaal € 12.713,11

 

Belastbaar inkomen: (of hoe noem je deze stap?)

Belastbaar inkomen € 3.286,89 (16.000-12.713,11)

 

MKB Winstvrijstelling:

14% MKB winst vrijstelling € 460,16 (14% X 3.286,89)

 

Verzamelinkomen

Verzamelinkomen € 2.826,73

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inkomsten uit loondienst (stagevergoeding) is voor het verzamelinkomen een aparte factor los van resultaat uit onderneming. Die kun je dus niet als onderdeel van omzet beschouwen. Lekker opruimen, die webshop!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor de reactie. Had nog een aantal andere fouten gevonden volgens mij.

 

Dit zou het volgens mij moeten zijn?:

 

Omzet

Omzet netto € 16.500,00

Totaal € 16.500,00

 

Kosten

Kostprijs omzet € 2.000,00

Totaal € 2.000,00

 

Brutowinst

Winst onderneming € 14.500,00

Totaal € 14.500,00

 

Aftrekposten

Zelfstandigenaftrek € -7.280,00

Startersaftrek € -2.123,00

Totaal € -9.403,00

 

MKB winst vrijstelling

14% MKB winst vrijstelling € -713,58

 

Belastbaar inkomen

Belastbaar inkomen € 4.383,42

Loon € 1.500,00

Totaal € 5.883,42

 

Inkomensbelasting voor heffingskorting

Inkomensbelasting € 2.132,74

 

Heffingkortingen

Arbeidskorting € -271,15

Algemene heffingskorting € -2.103,00

Totaal € -2.374,15

 

IB na heffingskorting

IB na heffingskorting € -

 

 

Is het verzamelinkomen is dan gelijk aan het belastbaar inkomen (c.q. € 5.883,42 in bovenstaande scenario)?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.