Ga naar inhoud

Bestelbus gekocht, verkoper kan niet leveren.

Geplaatst:

lavare

Hallo mensen,

 

Het volgende.

 

Ik heb op zaterdag 05-07-2014 een gebruikte bestelbus gekocht bij een garagebedrijf, direct een orderbevestiging en factuur ondertekend, (hierop staat geen enkel voorbehoud) levering zou in de daaropvolgende week plaatsvinden.

 

Maandagmiddag 07-07-2014 word ik door de verkoper gebeld dat hij de bus aan iemand anders verkocht heeft en dus de koop niet door kan gaan.

 

Ik heb hem op dat moment gezegd dat ik hier absoluut niet blij mee was en dat ik na zou denken over hoe ik hier op zou reageren.

 

Nu heb ik er in de vakantie nog eens rustig over nagedacht, maar ik vind toch dat ik recht heb op een schadevergoeding. Wat vinden jullie hiervan?

 

Het aankoopbedrag zou €14000,- excl. btw bedragen, wat is een normale vergoeding bij dit soort bedragen?

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

 

Groet,

 

Lavare

 

Featured Replies

Geplaatst:

geanonimiseerd__

Ik ga een factuur + begeleidend briefje + aankoopbon van de auto die ik nu gekocht heb, naar de verkoper sturen, waarin ik hem verzoek om het verschil tussen de beide bedragen over te maken.

 

Ik wacht wel af hoe daarop gereageerd wordt, niet geschoten is immers altijd mis. Eventueel kan ik daaropvolgend mijn advocaat nog een brief laten sturen met wat meer dreigende taal.

 

Wie kaatst...

Geplaatst:

RT....

Ik denk zelf zo van; op zaterdag koop bevestigd maar niet echt rond gemaakt (geen betaling/overschrijving) en maandag afgeblazen.

Sinds wanneer is een betaling een vereiste voor het rechtsgeldig sluiten van een koopovereenkomst?

 

Welke schade loop je hiermee op die kan claimen ??

Je hebt recht op levering van dat product, levering is blijvend onmogelijk, dus je moet op zoek naar een alternatief. Dat alternatief is 2k duurder, dat is dan pech voor de verkoper. Iets met afspraken en je daar aan houden.

 

Uiteraard alleen als TS redelijkerwijs geen andere (vergelijkbare) auto voor dezelfde prijs had kunnen kopen.

 

Mooi zou zijn als de verkoper hier nu reageerd, met contract in de hand en eist dat de TS nu de auto ook afneemt. Dan zijn de rapen gaar natuurlijk en is het leed niet te overzien.

Uhh...nee hoor.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Geplaatst:

ChinaTradeConsult

Ik denk zelf zo van; op zaterdag koop bevestigd maar niet echt rond gemaakt (geen betaling/overschrijving) en maandag afgeblazen.

Je zit te lang in China Paul en bent vergeten wat een koopcontract is. Als jouw opvatting van een koopcontract is, dat het een waardeloos velletje papier is, zal ik geen enkele van mijn klanten ooit adviseren met jou een koopcontract af te sluiten. Het schijnt dat jij van mening bent dat je je daar niet aan hoeft te houden.

Ik denk dan erbij dat TS misschien een te lage prijs bedongen had voor een auto die eigenlijk meer waard is (dat bleek wel want hij is aan een ander verkocht die er natuurlijk meer voor betaalde)

Stel, ik bestel bij jou een container met LED verlichting en die staat klaar om verstuurd te worden. Nu komt er een klant die hetzelfde wil hebben en je 10% meer betaalt als hij die container die voor mij klaar staat onmiddelijk krijgt. Dan heb ik dus een te lage prijs bedongen en ben jij van mening dat je die aan een ander kunt verkopen? Een mentaliteit van een bepaald soort Chinese leverancier waar ik liever een grote boog omheen maak.

Ach ja... en dan nog denken ergens recht op te hebben, procederen, brieven schrijven etc etc. Heel Nederlands om dan in je "recht" aangetast te zijn.

Met koopcontracten heb je in Nederland rechten en plichten. Dat is in China hetzelfde. Waarvoor sluit je anders een koopcontract af?

Maar dat had TS ook direct door, daarom heft hij een andere auto gekocht. Volgens mij heeft niemand hem daartoe gedwongen en natuurlijk heeft hij ook niet meer betaald dan de auto waard was.

Heeft hij misschien een andere auto gekocht omdat hij die dringend nodig had voor zijn bedrijf? Hij heeft hem zeker niet gekocht om in de garage te zetten en alleen maar elke zaterdag te poetsen.
Lijkt me toch dat een normaal mens dan denkt; jammer, misgeschoten. En over op de orde van de dag.
Dus als jij van een toeleverancier niet geleverd krijgt wat je nodig hebt om de volgende dag te kunnen produceren heb je pech gehad en denkt "jammer ....over tot de orde van de dag"? Dat wil ik dan wel eens meemaken

 

Sorry Paul, je bijdragen zijn vaak erg nuttig maar hiermee sla je de plank volledig mis.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Geplaatst:

TwaBla

Het wordt een hele zit, maar de afloop mag er wezen....

popcorn_erbij.thumb.jpg.cc08da8d78c6c4f458d9eb23d2b7943b.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Highio

Please back on topic met hulp aan TS/discussie zonder op de man te spelen.

 

Modgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Geplaatst:

ChinaTradeConsult

@Lavare

 

Heeft die dealer je eigenlijk verteld wanneer hij die bus aan een ander verkocht had? Vóórdat hij hem aan jou verkocht of daarna?

 

Het kan weleens zijn dat dit verschil uitmaakt voor het feit of je überhaupt aanspraak hebt op een vergoeding.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Geplaatst:

lavare

  • Auteur

Ik heb zaterdag de bus gekocht, en koopcontract ondertekend. Maandag belde hij dat hij de bus aan een ander had verkocht.

Geplaatst:

ChinaTradeConsult

Ja dat was me wel duidelijk. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat een andere verkoper die bus vrijdagmiddag al had verkocht en dit nog niet in hun systeem verwerkt was.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Geplaatst:

lavare

  • Auteur

Het is een klein autobedrijf, waarvan de eigenaar de enige verkoper is, dat lijkt me dus uitgesloten.

 

Inmiddels is een brief onderweg waarin ik vraag het verschil in aankoopbedrag van beide bussen te vergoeden.

 

Afwachten dus.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.