• 0

Opzetten rechtsvorm voor uitbetaling in aandelen

Hallo,

een nieuw lid, maar wel al veel rondgeneusd op het forum. Nuttige informatie, goede community zo te lezen.

 

Hopelijk kunnen jullie mij bij het volgende helpen.

 

Situatieschets

- Ik ga een startup helpen (online platform opzetten, leveranciersmanagement, X u p/w, avonduren/weekenden) en krijg uitbetaald in aandelen (percentage Y, uitbetaling per maand, tegen een vooraf bepaalde waardering van de startup)

- Ik verwacht uiteraard dat de waarde van deze onderneming flink gaat stijgen in de tijd. De cash-value van mijn aandelen op dit moment zijn marktconform met wat ik nu verdien.

- Ik heb hiernaast een full-time contract bij een werkgever. Werkzaamheden voor de start-up: avonduren en weekenden.

- In de toekomst is het streven (van zowel mij als startup) dat ik als aandeelhouder (>5%) tot de startup toetreedt en mijn huidige full-time dienstverband opzeg.

- Laten we als streeftermijn aannemen dat ik dit 1 tot 2 jaar doe in de avonduren/weekenden en dat ik daarna over zou kunnen gaan tot toetreding tot de startup

- Verder hebben we afgesproken dat als we de overeenkomst stopzetten, dat ik opgebouwde de aandelen mag behouden.

 

Next steps

Ik zit nu nog in de orienterende fase qua rechtsvorm, etc. Ik heb mij hier nog nooit in verdiept omdat ik altijd in dienstverbanden heb gewerkt.

- Ik denk dat ik met een eenmanszaak (eenvoudige rechtsvorm vanwege enigszins risicoloze opzet, alleen tijd voor tijd) voor de komende 1 tot 2 jaar uit de voeten kan.

Klopt dit?

- Maar is dit ook een handige rechtsvorm om mee te starten, gezien het streven om op langere termijn tot de start-up toe te treden?

Hoe kan ik tzt bijvoorbeeld het opgebouwde aandelenkapitaal overzetten in een nieuwe rechtsvorm die ik opzet, omdat ik na 2 jaar meer aandelen ga opbouwen?

- Wat voor rechtsvorm is logisch in de toekomst, als ik tot de start-up toetreedt? Werk/Holding BV? Dit is overigens niet iets wat urgent is op dit moment.

 

Ik heb hier ook nog wat andere vragen over, maar wellicht dat die beter in een ander forum passen:

- Wat voor overeenkomst moet ik aangaan met de startup? Opdrachtovereenkomst?

- Dien ik een VAR aan te vragen? (ik gok van wel)

- Mis ik nog belangrijke punten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Teetje, alleereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk:

 

Ik denk dat ik met een eenmanszaak (eenvoudige rechtsvorm vanwege enigszins risicoloze opzet, alleen tijd voor tijd) voor de komende 1 tot 2 jaar uit de voeten kan.

Klopt dit?

Ik vrees van niet. Je werkt voor een BV en je ontvangt daarvoor een (weliswaar uitgestelde) beloning. Een loondienstverband ligt meer voor de hand, ook omdat de BV jouw enige "opdrachtgever" is

Een eenmanszaak stuit op een hoop praktische/fiscale problemen: ten eerste krijg je geen VAR (want maar 1 opdrachtgever) en ten tweede is het mogelijk onzakelijk om te factureren vanuit een eenmanszaak naar de BV waar je een aandelenbelang in krijgt als beloning.

 

- Mis ik nog belangrijke punten?

Hoe wordt het aandelenbelang gewaardeerd? In principe is de werkelijke waarde van de aandelen gewoon belast loon.

 

Mijn advies: spreek deze hele case eens goed door met een fiscalist, want ik vermoed dat er nog wel meer haken en ogen zijn.

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Norbert,

 

thanks voor je reactie. Appreciate it!

 

Ik vrees van niet. Je werkt voor een BV en je ontvangt daarvoor (een weliswaar uitgestelde) beloning. Een loondienstverband ligt meer voor de hand, ook omdat de BV jouw enige "opdrachtgever" is

Een eenmanszaak stuit op een hoop praktische/fiscale problemen: ten eerste krijg je geen VAR (want maar 1 opdrachtgever) en ten tweede is het mogelijk onzakelijk om te factureren vanuit een eenmanszaak naar de BV waar je een aandelenbelang in krijgt als beloning.

Ik kan wel begrijpen dat de belastingdienst er op deze manier gaat kijken.

De startup heeft nu weinig cash, dus het zou wenselijk zijn om werkgeverslasten zoveel mogelijk te beperken.

Ik vraag me daarom wel af (en dit is wellicht wel iets wat al vaker is gevraagd) wat voor constructie er mogelijk is (en dus geen dienstverband) om dit te realiseren.

 

En ik denk ook dat je een goed punt hebt om dit een keer met iemand met verstand van zaken door te spreken :)

Link naar reactie
  • 0

Als ondernemer met maar één BV als klant ben je als snel geen ondernemer maar werknemer.

Ik denk dat het een betere constructie is om je loon als schuld in de BV te laten. Wil je je voor dat bedrag inkopen in de onderneming, dan kan dat altijd nog.

 

Volgens mij moet aandelenoverdracht van een BV via de notaris, waardoor een maandelijkse uitbetaling in aandelen sowieso nogal lastig is...

 

Maar even voor de duidelijkheid: bestaat die startup al en welke ondernemingsvorm heeft die precies?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie een ander probleem: loonbelasting.

 

De aandelen die je verwerft zijn de tegenprestatie voor te leveren arbeid. Dat heet loon in natura en wordt net zo belast als loon in geld.

 

Ik denk dat jullie de plannen rondom jouw toetreding nog eens opnieuw moeten uitwerken want op deze manier gaat het fiscaal mis.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Voor loondienst is gezagsverhouding vereist. Je kunt dit ook als een 'losse klus' zien. Ik zie dit meer als 'resultaat uit overige werkzaamheden'. Deze categorie zit tussen loondienst en winst uit onderneming in.

 

Uitbetaling in aandelen klinkt altijd leuk, maar fiscaal en praktisch gezien in het een drama! Al die optieregelingen in de loonbelasting zijn om zeep geholpen, je moet uitkijken voor 'excessieve beloningen', de notaris die bij elke aandelenoverdracht om de hoek komt kijken, enz.

 

Denk nog eens goed na hoe je uitbetaald zou willen worden. Kennelijk zijn jullie het erover eens dat alleen bij een positief resultaat er een beloning voor jou in zit. Dus je zou ook een no cure-no pay-beloning kunnen doen.

 

Dit is veel simpeler. OK, er moet belasting betaald worden bij een geldelijke beloning. Maar dit geldt eveneens bij een betaling in natura, zoals hiervoor reeds vermeld.

 

Voordeel van de rubriek 'resultaat uit overige werkzaamheden' is dat je kosten die je maakt om de beloning te mogen ontvangen, mag aftrekken. Dus zo kan het zijn dat je per saldo nog steeds niet veel belasting betaalt.

 

 

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Link naar reactie
  • 0

Dank allemaal voor jullie uitgebreide uitleggen.

Hoe naief het ook moge klinken: ik had op voorhand geen rekening gehouden met belastingen. Logisch achteraf, maar vooraf niet meegenomen.

 

Alle informatie over de organisatie zelf heb ik ook nog niet, dus die heb ik opgevraagd.

 

Ik realiseer me dat er nog wat onderhandelingswerk aan vooraf gaat, dus ik ben even terug naar de tekentafel (voorlopig).

 

Dank voor de input tot zover, hopelijk kom ik snel weer terug :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.