• 0

onterecht alsnog invoerrechten betalen - tips?

Ik heb glazen kralen ingekocht uit Japan en aangegeven dat het onder categorie 'glazen kralen - geslepen en mechanisch gepolijst' (7018.1011.00) moet. Nu hebben ze laboratorium onderzoek gedaan, daaruit blijkt dat het vuurgepolijst (firepolished) is en nu willen ze het onder categorie 'overig' (7018.1019.90) doen. Gevolg is dat er 7% ipv 0% invoerrechten betaald moeten worden. Ik mag protestbrief opsturen en ga dat ook doen, iemand tips?

Ik heb al gebeld met de douane maar hij kon niet meer info geven.

Het frappante is dat ik de artikelen al sinds 2008 inkoop en het altijd bij de 0% tarief bleef, maar ja in hoeverre je dat als argument kan gebruiken...

Ik heb iig al gemaild naar mijn leverancier in Japan en concullega in Amerika die het al lange tijd verkoopt. Degene in Amerika zei dat ze altijd al deze categorie gebruiken en dat altijd is goedgekeurd, en dat er ook heel veel kralen zijn die helemaal niet firepolished zijn.

Zal vuurgepolijst en mechanisch gepolijst heel anders zijn?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sorry voor het off topic commentaar, maar alleen al het idee dat er in Europa kennelijk duur betaalde labambtenaren bezig zijn om kraaltjes onder hun rasterelektronenmicroscoop te houden om te beoordelen of iets linksom of rechtsom gepolijst is, geeft mij enorme kriebels.. ::) :-[ :P.

 

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Sandra,

 

In de aantekeningen op het gebruikstarief staat bij post 7018 het volgende:

 

"Onderverdeling 7018 10 11

De tot deze onderverdeling behorende geslepen en mechanisch gepolijste kralen onderscheiden zich van de zogenaamde "vuurgepolijste" kralen (onderverdeling 7018 10 19) door hun volkomen gladde vlakken en hun scherpe kanten. De rand van de doorboring is bovendien zeer vaak geslepen (soms ook gepolijst) en heeft scherp geslepen hoeken, die overeenkomen met die van de aangrenzende facetten. De doorboring van de zogenaamde "vuurgepolijste" kralen heeft daarentegen dikwijls een afgeronde rand, die geen scherpe hoeken met de facetten vormt."

 

De aantekeningen op het tarief dienen altijd in combinatie gelezen te worden met de tekst van de posten/postonderverdelingen, maar ja, dat wordt nogal eens vergeten.

 

Je kunt in bezwaar gaan tegen de douane maar dat zal hoogstwaarschijnlijk worden afgewezen. Dat je deze kralen eerder onder 7018.1011 ingevoerd hebt geeft alleen maar aan dat je het waarschijnlijk al jaren verkeerd gedaan hebt. De kruik gaat net zo lang te water, garanties uit het verleden etcetera.

 

Aan wat jouw leverancier in Japan en je concullega in Amerika roepen kun je geen rechten ontlenen want de tariefsystemen in de USA en Japan (en het overgrote deel van de wereld) kunnen vanaf de 6e positie afwijken van de codes die in de EU gebruikt worden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Hallo Sandra,

 

Interessant. Vooral ook als je ziet voor welke landen onder het tariefnummer 7018 1019 90 een uitzondering gemaakt wordt en er geen 7% maar 0% invoerrechten voor betaald hoeft te worden. Japan zit daar natuurlijk net niet bij.

 

Net even gelezen wat het verschil is tussen vuurpolijsten en mechanisch polijsten. Het lijkt me inderdaad, dat er een wezenlijk verschil tussen beide methoden bestaat. Mechanisch polijsten gebeurt met behulp van polijstpasta of andere polijstmiddelen die bv aan een trommel, waarin de kralen zitten, worden toegevoegd of dmv van bv polijstschijven. Het draaien van de trommel of een polijstschijf is dan het mechanische deel van het proces. Bij vuurpolijsten wordt een vlam gebruikt om oneffenheden, door smelten van een dun laagje, weg te krijgen. Mogelijk dat de douane vuur als niet mechanisch ziet. Ik weet ook niet welke andere mogelijkheden voor polijsten je nog hebt maar ik kan me geen andere voorstellen dan die twee.

 

En dan zou 7018 1019 90 echt wel eens het juiste tariefnummer kunnen zijn. Tenzij je misschien zou kunnen aantonen dat alleen vuur in de plaats van polijstpasta genomen wordt en het verdere proces gelijk is. Persoonlijk denk ik dat je weinig kans maakt hier iets tegen te doen dmv een bezwaarschrift.

 

Als je pech hebt krijg je ook nog een navordering voor eerdere leveringen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reacties, stel ik zeer op prijs.

Ik ben al bij het fabriek op bezoek geweest en zag geen vlammen. Ik zal verder hierover doorvragen aan de fabrikant.

Ik weet wel dat het fabriek op factuur altijd HTS code 701810 vermeldde. Conculega uit Amerika zei dat ze dat ook altijd gebruikten (7018100000 om precies te zijn). Misschien hele rare gedachte, maar Tsjechië staat bekend om hun firepolished kralen. Zal het zijn dat in Amerika bij beiden categorieën 0% invoerrechten geldt en hier in Europa wel verschil is wegens de kralenproductie in Tsjechië, om import uit buiten Europa te demotiveren? Dat zou dan wel verklaren waarom ze hier strikter zijn...

 

Ik vond het vooral raar omdat bij mijn gebruikte code precies 'glazen kralen' staat en bij hun gekozen code 'overig'. @BJM ik ben dus ook erg benieuwd waar je de aantekeningen heb gevonden, wel nuttige info namelijk.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik weet wel dat het fabriek op factuur altijd HTS code 701810 vermeldde. Conculega uit Amerika zei dat ze dat ook altijd gebruikten (7018100000 om precies te zijn).

 

Het Amerikaanse tarief maakt geen verder onderscheid. Zoals geschreven, alles na positie zes van de code is een EU/nationale onderverdeling.701810 is correct maar incompleet, invoer in de EU vereist een code van minimaal 10 posities. Een Amerikaan of Japanner zal aan jou nooit een complete Taric-code kunnen opgeven (tenzij ze hem hier komen opzoeken).

 

Verder staan er in het tarief niet "overig" maar "andere", daarmee wordt "andere dan geslepen en mechanisch gepolijst" bedoeld maar gaat nog steeds over glazen kralen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou gezien de discussie geen gebruik maken van Taric EU maar van gebruikstarief.douane.nl (wel met een geschikte browser, bv. de laatste versie van IE, Chrome en Firefox werken er niet zo heel goed mee). In Taric kun je geen aantekeningen en toelichtingen opvragen.

 

Bij het gebruiktarief kun je invoerrechten opvragen door te klikken op de tab "invoer/doorvoer".

 

 

Link naar reactie
  • 0

Deze discussie loopt ook al in ander draadje, breek me de bek niet open over douane en IT want dan kunnen we nog wel even doorgaan (wij zijn AGS aan het implementeren.....)

 

Ik zie dat ik mijn opmerking niet helemaal juist heb opgeschreven, IE werkt wel goed, Chrome werkt bij mij maar voor de helft. Alle toelichtingen op het tarief zijn trouwens ook op Eur-Lex te downloaden, dan heb je alles bij elkaar in 1 pdf, is net zo handig.

 

Even teruglezend zie ik dat ik nog een foutje heb gemaakt, het tarief kent aantekeningen en toelichtingen. De aantekeningen zijn wettelijk verplichtend, de toelichtingen niet. De aantekeningen zijn op Taric ook niet te vinden, in de officiele EU publicatie van de Gecombineerde Nomenclatuur (ook op Eur-Lex) zijn ze wel opgenomen.

Link naar reactie
  • 0

Nou dit soort dingen maakt je werk iig weer uitdagend en verrassend nietwaar ;) ik heb (helaas korte) mail van leverancier dat het niet firepolished is. Ik heb meteen gemaild dat ik uitgebreide beschrijving over productie nodig heb zodat ik daarmee protestbrief kan opstellen. Helaas meldde het verzendbedrijf dit pas heel laat aan me en heb ik dus nog maar 2 dagen de tijd. Ik denk dat ik morgen maar douane bel, kijken of ik telefonisch verlenging kan vragen.

 

Ben heel benieuwd hoe het gaat lopen, in hoeverre je uitleg van fabriek kan gebruiken als tegenargument tegen 'laboratorium onderzoek', maar misschien hebben ze alleen met microscoop goed gekeken? En misschien heeft vuurgepolijst hier bredere begrip dan in Japan...

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is jouw leverancier bereid om het proces te vest te leggen op foto en film. Daarnaast adviseer ik je om niet af te gaan op codes van leveranciers. Dit help zoals BJM voor het bepalen van de eerste 6 cijfers maar niet tot het komen van de EU code. De EU code en de toelichting hierop is voor de douane bepalend. Helaas niets anders. Dat je jaren "niks hebt gehoord" moet je als geluk zien en kan je nooit een beroep op doen. Stel regel is altijd elke douane aangifte staat op zich.

 

Wat ik daarnaast wel vreemd vind dat een labtest van de douane uitwijst dan het op een bepaalde manier is bewerkt. Dit moet echt ergens op zijn gebaseerd.....

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.