• 0

Effe checken - handelsregister

Voor de verandering weer eens een Poll. Bij veel klanten constateer ik dat zij zelden nagaan of de gegevens in het handelsregister overeenstemmen met de door een wederpartij opgegeven gegevens. De redenen hiervoor lopen nogal uiteen. Er zijn bedrijven die er eenvoudig weg niet bij stil staan de mogelijke gevolgen, het risico voor lief nemen of het simpelweg te duur vinden, tot bedrijven die altijd standaard een controle uitvoeren.

 

Een controle op deze gegevens in het handelsregister, in het bijzonder de tekeningsbevoegdheid kan veel ellende voorkomen. Dit geldt in het bijzonder voor startende ondernemers. Hoe gaan jullie hiermee om en wat zijn je overwegingen om wel of niet het handelsregister te raadplegen?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

In mijn geval gaat het bij de kleine bedragen vaak om kleine partijen maar die betalen vooruit. De grote partijen zijn zo groot (leasemaatschappijen) dat ik check op tekeningsbevoegdheid achterwege laat. Hier geldt dat ik waarschijnlijk eerst m'n neus moet stoten voordat ik dat ga doen.... :-[

 

Verder raadpleeg ik het register m.n. als het om concurrenten gaat.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Tot nu toe nooit.

 

Zou het wel moeten doen, maar ik wordt zo moe van een internetpartij die

- dagelijks 8 uur onbereikbaar is

- zich een geldtegoed toeëigent als het een bepaalde tijd niet gebruikt wordt

- slechts een paar betaalwijzes ondersteunt

 

.. en ik heb de webuittreksels van de KvK daarom nog nooit echt serieus overwogen.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Edward zal wel gruwelen van onze werkwijze, maar wij laten de klanten van ICStats niet eens iets ondertekenen. Er wordt digitaal een account geopend en ik stuur een factuur, wordt deze betaald dan blijft het account een jaar open, wordt deze niet betaald dan sluit ik hem na een maand.

 

Bij andere activiteiten onderneem ik ook niet de moeite om te controleren, aangezien het hier gaat om heel kleine bedragen of omdat het gaat over kleine bedrijven waarbij er direct contact is met de ondernemer.

 

Bij domeinnaamregistraties waarbij ik niet bekend ben met de organisatie vraag ik altijd om een uittreksel van de KvK. Dit ga ik niet zelf doen omdat de kosten van het uittreksel niet in verhouding staat tot de marge op de domeinnaam. Dus daar leg ik de verantwoordelijkheid bij de klant.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

 

Wordt er op basis van declaratie gewerkt, dan checken we altijd.

Bij hoge premievolumes en/of grote contracten checken we altijd de KvK. Dit doen we al voordat we een offerte uitbrengen daar het een relatief eenvoudige en goedkope handeling is.

 

Groet

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Vaak blijkt dat het online handelsregister niet up-to-date is. Controleer je eigen gegevens maar eens na een mutatie. Soms zitten er weken tussen!

 

Bij grote bedrijven zijn enkel de topmensen tekeningsbevoegd. Die tekenen over het algemeen geen overeenkomsten onder de 10k euro zodat het register in deze gevallen niet zinloos is.

 

Zelf vind ik het vreemd dat je moet betalen voor een online uittreksel waarvan de marginale kosten bijna nihil zijn. Je betaalt immers al een jaarlijkse contributie? De kosten zijn marginaal omdat de gegevens toch in een databank zitten en de kosten enkel bestaan uit een koppeling naar de website, wat dataverkeer en eenmalige opstartkosten.

 

Wij gebruiken het register nooit omdat we intensief contact hebben met de top van de opdrachtgevers. Ik kan me echter goed voorstellen dat een bedrijf dat fysieke producten op rekening levert, wel gebruik maakt van het handelsregister.

Link naar reactie
  • 0

Als het echt gaat om te controleren of iemand in surseance is of inmiddels failliet is verklaard, check ik met regelmaat www.rechtspraak.nl

 

Dat hele teken bevoegdheid gedoe. Het kan toch niet zo zijn dat als iemand niet geregistreerd staat bij de kvk onder het dosiernr dat je opdracht ongeldig verklaard zou kunnen worden? Da's handig:-)

 

Wisten jullie dat kvk database zo'n 20.000 keer per dag wordt geraadpleegd, á 2,50 euro. Dit houdt mij niet voor niets bezig:-)

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

<>

 

Volgens mij zit hem hier de kneep. Je mag het account niet zomaar afsluiten. Zou ik ook doen hoor als ik dat zou kunnen, daar niet van, ben geen jurist, maar heb wel eens een opdracht af moeten maken terwijl ik de klant in surseance zag gaan en mijn rekening uiteindelijk niet betaald werd.

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zelf vind ik het vreemd dat je moet betalen voor een online uittreksel waarvan de marginale kosten bijna nihil zijn. Je betaalt immers al een jaarlijkse contributie? De kosten zijn marginaal omdat de gegevens toch in een databank zitten en de kosten enkel bestaan uit een koppeling naar de website, wat dataverkeer en eenmalige opstartkosten.

Dat begrijp ik dus ook niet. Hier wordt heel dik aan verdiend. Zeker als je nagaat dat bij een controle vaak meer uittreksels nodig zijn om een volledig beeld van een vennootschap te krijgen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

<>

 

Wanneer is iemand tekenings bevoegd?

 

Toch niet alleen wanneer zijn naam bij de kvk er bij staat?

Perry

Nee. Primair is de persoon bevoegd die in het handelsregister staat vermeld. Maar verwacht niet dat die persoon ook daadwerkelijk alles ondertekend. Veelal geldt er binnen de onderneming een procuratieregeling waarbij personen die lager in de pikorde staan bevoegd zijn om tot een bepaald bedrag aankopen te doen.

 

Hetzelfde geldt bij bestuursorganen (bijvoorbeeld bij een gemeente) de bevoegdheden zijn daar gemandateerd middels een (onder)mandaatregeling. Daaraan gekoppeld is een procuratieregeling opgesteld.

 

Als je twijfels hebt bij de bevoegdheid dan kun je geheel legitiem altijd navraag doen ter zake van de de procuratieregeling.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk heb ik 2 criteria: De gratis controle doe ik vrijwel altijd, gewoon om even de adresgegevens te dubbelchecken en eventueel niet-bestaande bedrijven eruit te halen (nog nooit nodig geweest). Deze controle zegt niets over tekenbevoegdheden of de financiele situatie, maar kan wel voorkomen dat bijvoorbeeld een concurrent een fictieve offerteaanvraag doet.

 

Een uittreksel opvragen slechts bij grote opdrachten, of wanneer ik iets niet helemaal vertrouw.. al ga ik er in het laatste geval vrijwel altijd toe over om niet verder in zee te gaan - gut feeling is sentimenteel, maar niet altijd onterecht :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.