Ga naar inhoud
Geplaatst:

rubenvis

Beste forumleden,

Ik ben nu een half jaar bezig met het opstarten van een eigen bedrijf, er zal een winst <€1000 in zitten want ik verdien geld met mijn hobby. Ik ga geen pand huren etc.

 

Alleen een administratie bijhouden, hiervoor zijn Excel-sheets bijvoorbeeld maar veel zijn volgens mij niet compleet. Weten jullie een goede Excel-sheet die aan de normen van de belastingdienst voldoet?

 

Verder: Ik heb nu al enkele inkoopfacturen ontvangen, dit geld heb ik privé voorgeschoten, als ik zomenteen ingeschreven ben betaal ik dit uit mijn bedrijf terug aan mijzelf, hoe neem ik dat op in mijn administratie.

Featured Replies

Geplaatst:

rubenvis

  • Auteur

En die winst bedoel ik lager als €1000 per jaar.

Geplaatst:

Roel J

en waarom denk je dat er bij dit soort bedragen sprake moet zijn van een onderneming?

Geplaatst:

rubenvis

  • Auteur

Hier heb ik het met de KvK over gehad.

Ik zou graag antwoord willen op mijn vragen.

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator

Winst = omzet - kosten, als na aftrek van alle kosten slechts 1.000 overblijft, dan praat je over ca. 83 per maand. Dat zit nogal in de sfeer van bijverdiensten. De vraag van Roel is zeer terecht of dit als ondernemen moet worden beschouwd.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

rubenvis

  • Auteur

Oké, alleen zal ik zonder KvK dan wel een BTW-nummer krijgen en dus administratie moeten bijhouden. Ik hoor daarom graag antwoord op mijn vragen..

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator

Ik denk dat jij dan het best een starters bijeenkomst van de belastingdienst kan bezoeken en alvast het ondernemers handboek kan downloaden en bestuderen.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

BobNL

Dat is een goed idee en je kunt ook antwoorden op je vragen vinden door rechtsboven in de zoekfunctie onder andere op "boekhouding" te zoeken.

 

Vriendelijke groet,

 

Bob

 

Geplaatst:

rubenvis

  • Auteur

Ik wil gewoon graag weten welke template jullie aanraden, kan niks op het forum hierover vinden..

Geplaatst:

BobNL

Je kan zelf experimenteren met Excel sheets maar aangeraden wordt een fiscalist in te huren of een familielid, kennis die je kan helpen met de opzet.

 

Met de zoekterm vind ik dit:

"boekhouding"

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=53452;start=msg496499#msg496499

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=48239;start=15

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=52667;start=msg495744#msg495744

"boekhouding beginner"

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=52895;start=msg492171#msg492171

Op google afbeeldingen kan je ook genoeg zien.

Via google:

http://www.gratis-cursus-boekhouden.nl/

 

Zelf ben ik geen fiscalist en heb mensen die mijn administratie foutloos verzorgen.

Toen ik als ondernemer begon was dat het eerste wat ik heb uitbesteed.

Dus ik kan je niet verder helpen.

 

Vriendelijke groet,

 

Bob

 

Geplaatst:

henkh

Toen ik als ondernemer begon was dat het eerste wat ik heb uitbesteed.

 

 

Voor TS is dat geen optie omdat hij hobbymatig bezig is.

 

Bijhouden in Speedbalance is een betere optie maar vergt wel wat kennis van boekhouden op bkb niveau.

 

En TS moet zich eigenlijk afvragen wat hij met die uit de hand gelopen hobby wil. En of alle tijd die hij er insteekt in verhouding tot die opbrengst van nog geen 1000 euro staat ;)

Geplaatst:

BobNL

Voor TS is dat geen optie omdat hij hobbymatig bezig is.

 

Ik zal het nuanceren. Toen ik begon (en maak er nog steeds gebruik van) maakte ik zelf een Excel sheet maar kan ook in Word met de inkomsten en de uitgaven. De kosten gespecificeerd en apart vermeld de ingekomen btw en uitgegane btw.

 

Grote investeringen apart vermeld want toen het op afschrijvingen aankwam vond ik het toch handiger daarvoor extern advies te vragen.

 

Dit laat ik dan controleren door een fiscalist of accountant.

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.