• 0

prive schuld hypotheek verhaald op bv

Dag allen

 

Ik hoop dat ik hier goed zit.

 

Na een moeilijke periode hebben we het bedrijf gestopt dat we hadden.

Geen geld meer dus het huis werd door de bank verkocht met restschuld.

 

Een jaar niets van de bank gehoord en een vol goede moed een nieuw bedrijf opgezet, een bv.

Mijn vrouw en ik zijn 65% eigenaar met een 35% vennoot die ons wat geld heeft gegeven om op te starten en dat lukt nu langzaam aan. We hebben daar allebei een klein salaris uit.

 

De belastingdienst heeft op een deel van dat salaris beslag gelegd en we wonen antikraak voor weinig geld.

We hebben geen eigendommen meer en de inboedel is van de huiseigenaar.

We houden aan het salaris net minimum over.

 

Nu komt opeens de bank de schuld opeisen. Maar er is geen geld om die schuld te betalen.

Kan de bank onze nieuwe bv raken. Kunnen zij daar beslag op leggen, op de rekening, de aandelen, de omzet/winst

of hoe dan ook.

 

Mocht dat zo zijn wat kunnen we dan het beste doen om de bv onaantastbaar te maken voor de bank.

 

Dank voor jullie medewerking.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het eerdere bedrijf was een emz of vof? En wellicht had je toen een rekening courant met je huis als onderpand? In dat geval als je na verkoop van dat huis destijds nog een rest schuld had, zal de bank dat altijd op je willen verhalen. Doet er verder even niet toe of je nu een bv hebt of niet. Sterker nog: de bank zal wellicht denken dat er nu weer leuke inkomsten worden gegenereerd. Ik denk dat het zo in elkaar zit. Excusez als ik het bij het verkeerde eind heb.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Geen geld meer dus het huis werd door de bank verkocht met restschuld.

 

Een jaar niets van de bank gehoord en een vol goede moed een nieuw bedrijf opgezet, een bv.

 

Nu komt opeens de bank de schuld opeisen. Maar er is geen geld om die schuld te betalen.

Kan de bank onze nieuwe bv raken. Kunnen zij daar beslag op leggen, op de rekening, de aandelen, de omzet/winst

of hoe dan ook.

 

Mocht dat zo zijn wat kunnen we dan het beste doen om de bv onaantastbaar te maken voor de bank.

 

Absoluut ben ik geen financieel deskundige, maar een paar woorden op Google loslaten en ziedaar.

 

Op mij komt het vrij logisch over, de bank zit opgezadeld met een restschuld en ziet nu, na een jaar de "veroorzaker" van de restschuld met een nieuwe bv geld verdienen. :-\ Het zal vast wel ergens genoteerd staan, misschien wel in de hypotheekvoorwaarden dat een eventueel ontstane restschuld je niet kwijtgescholden wordt.

 

Mogelijk dat een ander HL lid meer of andere informatie heeft. :)

 

Link naar reactie
  • 0

Het eerdere bedrijf was een emz of vof? En wellicht had je toen een rekening courant met je huis als onderpand? In dat geval als je na verkoop van dat huis destijds nog een rest schuld had, zal de bank dat altijd op je willen verhalen. Doet er verder even niet toe of je nu een bv hebt of niet. Sterker nog: de bank zal wellicht denken dat er nu weer leuke inkomsten worden gegenereerd. Ik denk dat het zo in elkaar zit. Excusez als ik het bij het verkeerde eind heb.

 

fvddung dat andere bedrijf was een bv maar is opgeheven. En had verder niets met mijn huis te maken.

 

Voor een ieder... de vraag is dus of ze mijn nieuwe bv kunnen aantasten. Prive heb ik verder niets meer.

 

Link naar reactie
  • 0

De BV zelf (en haar eigendom/bankrekening etc.) zal door de bank niet aangepakt kunnen worden, maar ik vermoed dat je inkomen uit de BV en de aandelen die je in de BV hebt (als je zelf persoonlijk aandeelhouder bent) mogelijk wel interessant kunnen zijn voor een bank.

Die restschuld zullen ze nog lang op je proberen te verhalen, misschien is het dus verstandig om eens met ze om de tafel te gaan zitten en een afbetalingsplan te maken dat past in je huidige situatie.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 1

Dag Shaky

 

Allereerst vast heel veel sterkte gewenst!

 

Het is al gezegd en ook de link van Rive naar de site van gratisadviseurs geeft al duidelijk aan wat er speelt als de bank alsnog op zoek gaat naar andere manieren om de schuld voldaan te krijgen.

 

De nieuwe BV is een persoonlijk bezit en komt daarmee in aanmerking voor verkoop. Dat kan de bank niet zelf doen. Daar is een curator voor nodig en dus een faillissement. De bank moet dan aannemelijk maken dat er ook andere schuldeisers zijn bij wie jij een achterstand hebt, anders geen faillissement en geen curator en dus geen verkoop van je BV. Wat in de BV zit, blijft evenwel buiten schot, maar kan dus wel alsnog verkocht worden als een curator een koper vindt voor de BV.

 

Mijn ervaring met banken is evenwel dat je het beste het spel mee kunt spelen. De bank heeft vrijwel niets aan de verkoop van aandelen in een BV, zeker niet als die BV net opgericht is. Daar zal doorgaans geen koper voor te vinden zijn.

 

De bank zal wel inzage eisen in de geldstromen uit de BV naar privé. Op basis van de verdiensten uit de BV zal de bank wellicht bereid zijn tot een nieuwe afspraak omtrent een periodieke aflossing. Vaak kan dat bij restschulden van de eigen woning ook nog eens rentevrij. Ik zou daar ook zeker op aansturen. Daarbij is het goed dat er ook een derde aandeelhouder is, zodat de bank niet kan eisen dat je je BV leegmaakt met salarisuitkeringen. Daar heeft nl. de andere aandeelhouder eerst een stem over.

 

Het alternatief is dat de bank het gehele dossier over de schutting gooit bij een incassobureau. En die zijn niet zo toeschietelijk. Denk dan aan rente, kosten en een vrij rigide aflosschema waardoor je privé weinig te besteden overhoudt.

 

Kortom: ga in gesprek met de bank. Je dossier zit waarschijnlijk bij 'bijzonder beheer'. Die dames en heren hebben het retedruk en zijn vaak bereid om in elk geval een regeling aan te gaan die redelijk is voor jou en rentevrij. Vaak wordt dan na een jaar bezien of de aflossing aangepast moet worden.

 

Succes

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De nieuwe BV is een persoonlijk bezit en komt daarmee in aanmerking voor verkoop. Dat kan de bank niet zelf doen. Daar is een curator voor nodig en dus een faillissement.

Voor de verkoop van jullie aandelen in de BV is alleen maar een executoriale titel nodig *en* daarna verlof van de rechter. Uitgaande van een blokkeringsregeling en aanbiedingsplicht zal jullie financier wel kunnen voorkomen dat de aandelen bij een derde terecht komen.

 

Waar je ook terdege rekening mee moet houden is de vraag of je wel voldoende salaris geniet. Als de BV niet een reëel salaris voor jou c.q. jullie werkzaamheden uitbetaalt, kan de BV bij een loonbeslag aangesproken worden alsof er wel dat reële salaris uitbetaald wordt.

Link naar reactie
  • 0

Heren,

Dank voor uw tijd en duidelijke uitleg en vooral het medeleven. We zijn nog er strijdvaardig dus dat scheelt. ;) Prima link ook van Fvddungen.

 

Het komt op het volgende neer zoals ik het lees.

 

- De bank kan alleen bij executie in prive via rechter/curator bij de aandelen komen.

 

- Er wordt nog te weinig verdiend qua omzet dus een hoog salaris zit er niet dus ook geen betalingsregeling cq aflossing, dat is redelijk eenvoudig te verklaren aan de hand van de omzet. Dus het laag houden van het salaris (kunstmatig eventueel) ligt voor de hand.

 

- Gezien het loonbeslag door de belastingdienst is er sowieso geen geld voor afbetaling aan de bank want we leven al aan het minimum.

 

 

Dan blijven de volgende vragen:

 

1)wanneer/hoe snel zouden ze tot persoonlijke faillissement overgaan.

Want dan bestaat het executie probleem en daarmee de aanspraak op onze aandelen.

 

2) Is het verstandig om alle aandelen over te zetten naar mijn zeer betrouwbare ' 35% aandelencompagnon', zodat ook daar niets te halen valt?

 

3) Dat betekent wel dat wij naar alle waarschijnlijkheid persoonlijk failliet zijn maar dat is

weer een andere episode.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Je vergeet er nog een(misschien wel de balngrijkste)

 

4) Keihard gaan werken om je schulden in te lossen.

 

Wat is er toch mis met mensen dat ze steeds proberen onder hun oude schulden vandaan te komen.

Je bent er zelf bij geweest toen je de verplichtingen aan bent gegaan die tot je huidige situatie hebben geleid.

Als je niet de bereidheid hebt je eigen verantwoordelijkheid onder ogen te komen zal de geschiedenis zicht herhalen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.