• 0

Mag een klant je verplichten met een EDI systeem te werken?

Beste forummers,

 

Een grote klant van ons verplicht ons vanaf volgend jaar facturen aan te leveren via een EDI systeem. De jaarlijkse kosten van zo'n systeem zijn om en nabij de €500.Wanneer wij ons niet aansluiten, zal deze klant ons €50 per maand berekenen.

 

Wij leveren gemiddeld 1x per maand aan deze klant.

Wij werken verder niet met zo'n systeem en eerlijk gezegd zie ik er ook niet het nut van in om voor een klant een systeem aan te schaffen en op een andere manier te factureren.

 

Zowel meedoen als weigeren is voor ons een lose-lose situatie. Wij zullen flink extra kosten moeten maken voor 12 facturen per jaar.

 

Kunnen wij deze kosten factureren aan de klant onder het mom van administratiekosten?

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

 

Alvast bedankt voor jullie feedback

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Wanneer wij ons niet aansluiten, zal deze klant ons €50 per maand berekenen. [...] Zowel meedoen als weigeren is voor ons een lose-lose situatie.

Maak er geen principekwestie van.

Bereken de extra kosten die deze klant met zich meebrengt gewoon door in zijn prijzen.

 

Is dat € 50 per maand omdat de klant daar zelf op staat, dan stijgen zijn prijzen dus minstens met € 50 maand. Dat die klant dat zelf niet snapt ...

Link naar reactie
  • 0

 

Kunnen wij deze kosten factureren aan de klant onder het mom van administratiekosten?

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

 

 

Je kunt alles in rekening brengen wat je maar wilt en het noemen hoe je wilt zolang het maar overeengekomen is.

 

De klant stelt je voor de keuze.. een systeem van 500 euro kopen of 600 euro betalen (12 x50) als je niet deelneemt met EDI facturatie.

 

Is dat onredelijk? misschien

Is het verboden? nee

 

heb je een keuze? ik denk het niet.. vermoedelijk zal de stelling zijn als jullie geen EDI facturen willen sturen en niet willen betalen dan scheiden onze wegen. en zolang jullie geen doorlopende contracten hebben waardoor zij een nog resterende afnameplicht hebben op basis van dat contract kun je niet zoveel tegen doen.

 

De grote vraag is. hoeveel omzet verlies als je de kosten niet wilt maken en de klant verliest?

 

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik het goed dat je de facturen in hun edi systeem moet schieten? Anders snap ik het aansluiten niet zo. En waarom moet je daarvoor betalen? De klant heeft er totaal geen ommekijken meer naar, want alles gaat vol automatisch. Dat hij zo'n edi systeem gebruikt is zijn eigen keuze geweest, maar die keuze is wellicht gebaseerd op kosten besparing. Dus dan snap ik even niet dat jij daar weer voor moet betalen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Heb je de klant zelf al gesproken, die hebben natuurlijk al lang een kostenplaatje gemaakt en daaruit geconcludeerd dat werken met een EDI systeem veel voordeel oplevert, en dan hebben ze een aantal kleinere klanten die tegen de kosten ophikken.

 

Misschien lachen ze wel om een prijsverhoging van € 500,00 per jaar voor 1 klant omdat de integrale kosten beduidend lager worden.

 

En hoe uniek is je product, kan het makkelijk geleverd worden door een ander, alleen die ander krijgt ook die € 500,00 kosten en wil dat ook verrekenen.

Link naar reactie
  • 0

Vraag om een overgangsjaar... zijn er geen tussenpartijen die dit soort verzoeken bundelen? Of kun je misschien gaan leveren via een medeleverancier? Worden de kosten gepresenteerd als factuurkorting?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor al jullie reacties.

 

Ik zal toch eens contact met de klant opnemen of er geen andere oplossing is, anders zullen wij deze kosten inderdaad in de stuksprijs gaan verwerken.

 

Helaas winnen de grote jongens het vaak van de kleinere en kunnen ze vaak eisen wat ze willen. Je moet inderdaad vaak meegaan om ze als klant te houden.

 

Link naar reactie
  • 0

Goede vraag, om welke bedragen gaat het?

 

Het kost je nu dus 41 euro per maand om een EDI systeem te nemen. Als daar een lange klantrelatie tegenover staat dan zou ik het wel weten.

En wie weet neemt EDI over een tijdje een vlucht, komt er een tweede, derde, vierde klant met deze verplichting of wens. Dan heb je het systeem al draaien en zijn de kosten op den duur verwaarloosbaar. Je kunt ze immers spreiden over veel meer klanten.

 

Je hebt het ook over een grote klant. Ik kan me niet voorstellen dat 40 euro per maand je dan de das om doet en je marges zodanig onder druk zet dat je de klant maar beter kwijt kunt zijn. Zie het als een investering. Wie weet is het voor een potentiële klant wel een reden om straks voor jou te kiezen: je kunt ze makkelijk factureren via EDI.

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.