• 0

Parttime zzp en ww/ startersregeling vraag over uren

Ik ben vanaf 1 Jan 2015 werkloos via vaststellingovereenkomt en heb recht op ww. Ik had de afgelopen 5 jaar een 36 uren - contract en pas in de afgelopen 3 jaar 32uren gewerkt i.v.m. 4 uren ouderschapverlof.

Nu wil ik parttime als Zzper aan de slag (ca 6 - 8 uren per week) om zo langzaam een business op te bouwen en de andere 24 uren een baan voor deeltijd in loondienst zoeken.

 

Heb ik met deze antaal uren ueberhaupt recht op startersregeling?

Zou het in dit geval beter zijn met urenkorting te werken?

 

Van welke totaaluren moet ik uitgaan, van die de 8 uren worden afgetrokken, Van 32 of 36 ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo

 

wat bedoel je met startersregeling/ Startersaftrek? Dat kan alleen als je aan het urencriterium 1225 uur voldoet.

 

Even rekening houden dat je gekort wordt op je WW bij inkomen uit ZZP. Als dat in enige periode veel is, dan kan dat vervelende gevolgen hebben. Even goed afspreken met UWV en opdrachtgever.

 

Voor het overige geldt: inkomsten opgeven bij overige inkomsten IB.

 

Groet en succes

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel idd. de startersegeling van UWV en niet de starters- of ondernemersaftrek.

 

Ik ben bij de inloopspreekuur van UWV geweest, maar veel dingen heb ik helaas nog niet helder.

 

Bijvoorbeeld

 

- of de urenkorting ook voor 26 weken geldig is of langer?

- of bij het gebruik van de urenkorting ook je ww gekort wordt met de gemaakte inkomsten uit de 8 uren ZZP-werk?

- of je bijvoorbeeld ook huurinkomsten mag hebben zonder korting van ww (van een kamer bij je thuis), want je bent da immers nog steeds volledig beschikbaar voor de arbeidsmarkt?

 

- wanneer zien zij een ondernemersplan qua omzet/winst als haalbaar? Ik zelf wil bv. gemiddeld 1000 EUR per maand verdienen en alles wat extra om de hoek komt is mooi meegenomen, maar hoeft niet -> klein-ondernemer, dus.

 

Ik ben mij bewust dat dit veel vragen voor de UWV zijn. Wel hebben ze allemaal invloed op mijn start en keuze als deeltijd-ZZPer of voltijd-ZZPer.

 

Ik heb tevens nog geen werkcoach, want ik ben nog niet ingeschreven, en nog werkzaam en kan dat pas einde december of begin januari doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Xandra,

 

Bij gebrek aan werkcoach hier alvast mijn reactie:

 

Stond de afgelopen jaren op je loonstroken dat je contract voor 36 of voor 32 uur per week was?

Lijkt mij dat dat bepaalt voor hoeveel uur per week je straks ww krijgt. En waar de korting mee wordt verrekend als je voor de urenkortingsregeling kiest. Maar wellicht dat een moderator even kan vragen of iemand van de webcare van UWV kan opzoeken voor hoeveel uur je ww krijgt als je meerdere jaren enkele uren per week ouderschapsverlof hebt opgenomen.

 

Toen de nieuwe startersregeling begin 2013 werd ingevoerd heb ik een blogje geschreven dat wellicht wat van je andere vragen beantwoordt. http://www.ondernemersfacts.nl/index.php/starten-vanuit-ww-wordt-duidelijker/

 

Dan nog een paar antwoorden:

- De urenkortingsregeling heeft niets te maken met de startersregeling van 26 weken en kan dus langer duren dan 26 weken (als je er geen baan bij vindt zelfs de hele periode dat je ww krijgt). En je uitkering wordt bij die regeling gekort voor het aantal uren per week dat je onderneemt. Niet met de inkomsten die je daar uit haalt, die mag jij houden.

De angel bij de urenkortingsregeling zit in het feit dat als je eenmaal hebt opgegeven dat je voor 8 uur per week gaat ondernemen, je je ww-uitkering voor die 8 uur voorgoed kwijt bent. Je moet elke week je uren opgeven en als je dan bijv. in een week 12 uur in je bedrijf hebt gestopt, word je vanaf dat moment elke week 12 uur gekort. Het idee is dus dat UWV je steeds minder uren per week ww hoeft uit te betalen.

 

- Mij lijkt dat inkomsten uit het voor langere tijd verhuren van een kamer in je huis inkomsten uit vermogen zijn (bij een eigen huis als je hypotheekverstrekker daar toestemming voor geeft) en geen inkomsten uit arbeid. Dus niet relevant voor je ww-rechten. Tenzij je de kamer per dag of paar dagen verhuurt, dan wordt het een B&B waar je tijd in moet stoppen (kamer schoonmaken en huurders regelen) en is het dus wel arbeid/ondernemerschap. Maar helemaal zeker weten doe ik dat niet.

 

- UWV ziet een ondernemingsplan vrij snel als haalbaar als het een redelijk compleet plan is. Zij hebben lang niet van alle branches verstand en kunnen niet bepalen wat jouw kansen op succes zijn. Bij de urenkortingsregeling heb je dat overigens niet per se nodig. Dan mag je gewoon lekker zelf het risico nemen of jij denkt dat je de uren dat je wordt gekort voldoende inkomsten uit ondernemen kunt halen.

 

Met vriendelijke groet,

Karen

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Ieder keer kom ik met jullie informatie een klein stukje verder hoe ik mijn deeltijd ZZP wil inrichten kan/wil. Binnenkort zit ik bij de KVK voor een startersadvies-workshop. Ik kijk er erg naar uit!

 

Op mijn loonstrokje staan idd 36 uren i.p.v. 32. Alleen mijn loon is dus aangepast met de verlofuren van ouderschap.

 

Nu heb ik nog een laatste vraag over ww.

 

Ik ben al sinds 2-3 maanden bezig met alle voorbereidingen voor mijn deeltijd ZZP bestaan en daarvoor ook gemiddeld 10-16 uren per week kwijt met alle voorbediingen, zoals cursussen, locatie bezoeken en, en, en . Maar ik heb bij de KVK nog geen zaak aangemeld, ook omdat ik nog geen inkomsten of uitgaven heb (behalve mijn eigen Research/werkuren).

 

Stel, dat ik mij in december ga inschrijven bij KVK en mijn uren registreer. Maar inkomsten heb ik niet, alleen een paar uitgaven. Die zou ik graag willen opvoeren als verlies, om ze later te kunnen aftrekken

 

In januari meld ik me aan voor ww en geef dan de uren aan die ik toekomstig voor deeltijd ZZP nodig heb.

Kan het dan zijn dat ze mij dan de urenregeling niet gunnen, want ik ben al eerder gestart en al actief geweest?

 

Hartelijk dank voor jullie reactie!

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
In januari meld ik me aan voor ww en geef dan de uren aan die ik toekomstig voor deeltijd ZZP nodig heb. Kan het dan zijn dat ze mij dan de urenregeling niet gunnen, want ik ben al eerder gestart en al actief geweest?

Eerder andersom: die urenkortingsregeling krijg je alleen als je kunt aantonen dat je al eerder (voor zover mij bekend al minimaal 3 maanden voor aanvang WW rechten) bent gestart.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Norbert,

ik heb het nog een keer doorgelezen en ik kan hierover niets vinden dat je eerst moet ingeschreven zijn bij KVK voordat je de urenkorting regeling van ww mag aanvragen.

 

Dat lijkt me ook echt apart, want vaak besluiten mensen na een lange tijd werkloosheid en lange zoektocht toch maar zelf aan de slag te gaan.

 

Groet,

Alexandra

Link naar reactie
  • 0
ik heb het nog een keer doorgelezen en ik kan hierover niets vinden dat je eerst moet

ingeschreven zijn bij KVK voordat je de urenkorting regeling van ww mag aanvragen.

Ik vermoed dat je gelijk hebt.

 

Ik bedoelde ook iets anders: de case waar dit bij mij speelde zat anders in elkaar: daar mocht geen gebruik meer gemaakt worden van de startersregeling omdat iemand al echt eerder als zelfstandige begonnen was. De urenkortingsregeling was dan het enige alternatief, maar werk(te) voor ZZP-ers die al eerder (langer dan 3 maanden) waren gestart kennelijk toch net iets anders dan voor verse starters: de uren korting werd namelijk bij aanvang direct gefixeerd op de gemiddelde inzet van de afgelopen 3 maanden: de WW rechten (en sollicitatieplicht) werden dus alleen toegepast op de overige uren, en de urenkorting werd - voor zover mijn bekend - verder niet meer gecorrigeerd

 

Bij verse starters met urenkortingsregeling lees ik dat je permanent gekort wordt op het maximale aantal uren dat je opgeeft. Bij fluctuaties oogt die regeling dus ongunstiger. Wat ik bedoelde is dat je wellicht - als je kunt aantonen dat je al langer actief bent - ook in aanmerking kunt komen voor een vaste uren korting (alhoewel ik die verder nergens gedocumenteerd zie staan).

 

Ben erg benieuwd of UWV Webcare en/of Karen Romme hier nog iets zinnig over kunnen melden.

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

@Norbert: ik vrees dat jij twee dingen door elkaar hebt gehaald.

 

1. Als je al ondernemer bent naast loondienst voordat je de ww in gaat (zou best min. 3 maanden kunnen zijn), mag je voor de uren dat je al ondernemer was ondernemer blijven zonder dat je wordt gekort op de uren waarvoor je ww-rechten hebt opgebouwd. Dit is niet relevant voor Xandra, want ze was nog geen (kvk-ingeschreven) ondernemer voordat haar ontslag werd aangezegd.

 

2. Als je in de ww zit heb je twee optie als je wilt starten vanuit de ww. De (nieuwe) startersregeling van 26 weken en de al jaren bestaande urenkortingsregeling.

 

@Xandra: je kunt pas VANUIT de ww starten als je wacht met starten totdat je ww ontvangt...

Gewoon even wachten dus totdat je start dus als je een hoop gedoe met het UWV wilt voorkomen.

 

Tot zover mijn twee centen.

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Oeps, niet gezien voordat ik mijn berichtje plaatste dat Norbert al weer had gereageerd.

 

@Norbert, ik zie nu dat je het inmiddels hebt uitgezocht. En wat jij bij 'ongunstiger' beschrijft is dus wat ik in mijn eerdere post in deze discussie 'de angel' noemde.

 

En de regels die jij beschrijft uit de case die jij hebt meegemaakt werken dus niet voor Xandra omdat ze nog geen 3(?) maanden ondernemer was voordat het ontslag werd aangezegd.

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben per maart 2015 aan de slag gegaan met de urenkorting regeling en ik val nog in de categorie werkloos VOOR 1 juli 2015. Ik heb nu nog recht op ww t/m augustus 2016

 

Regelmatig heb ik meer uren aangegeven en opgebouwd voor mijn zelfstandigheid. Nu wil ik weer mijn uren weer verhogen, maar ik zie nu bij de website van UWV onderaan van het wijzigingsformulier een bericht dat ik ook mijn inkomsten moet aangeven.

 

Zover ik mij herinner was bij het gebruik van urenkortingregeling (voor werklose mensen voor 1 juli 2015) alleen de sprake van dat er de uren gekort worden op je ww (omgerekend van dagloon op urenbasis etc.) maar dat er verder geen rekening wordt gehouden met je inkomsten.

 

1. Is dat nu verandert voor mij casus? Wordt nu wel naar je inkomsten gekeken en deze gekort op je ww?

2. Ik heb in maart 2016 een jaar lang gebruik gemaakt van de urenkortingregeling. Verandert er iets na een jaar van gebruik maken van deze urenkortingregeling?

 

Alvast bedankt voor jullie advies.

Alexandra

 

 

Urenkorting_regeling.docx

Link naar reactie
  • 0

Ik ken de regeling inderdaad ook alleen maar van de urenaftrek, en heb me er eerlijk gezegd ook altijd over verbaasd. Want stel je krijgt van uwv 10 per uur, x 32 is dit 320 per week.

nu zeg je 'neen, 8 uur werk ik zelf.je wordt gekort voor 8x10, want die 8 uur verdien je nu zelf. Zou een hele logische berekening zijn.

Tenzij je opeens in die 8 uur veel meer gaat verdienen. De regeling is duidelijk gebouwd op loondienst, want daarin is dat onwaarschijnlijk, hoewel natuurlijk zeker niet onmogelijk.

Maar in eigen bedrijf zeer goed mogelijk, en bovenal: wie zal die uren precies na kunnen gaan ?

en dan komt het er dus op uit, dat jij in die (vermeende) 8 uur wel 20 verdient, veel meer dan je gekort wordt.

 

Wellicht dat dit er iets mee te maken heeft:

http://www.uwv.nl/particulieren/eigen-bedrijf-starten/starten-vanuit-ww-uitkering/ik-wil-eigen-bedrijf-starten/

(wat heb ik een hekel gekregen aan al die flimpjes: snel screnen is er niet meer bij!)

de start-regeling is van voor 2015, je zegt dat je daar nog onder valt

Maar voor berekening van je inkomsten moet je die nog opgeven, misschien val je voor dat deel wél in de nieuwe regeling. Zodat iedereen nu inkomsten op moet geven, buiten je eigen bedrijf om dus

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.