• 0

Belasting op inkomsten uit bedrijf op de Seychellen

Goedendag,

 

De situatie is als volgt: ik wil een bedrijf (een IBC, international business corporation) in het buitenland (Seychellen) beginnen en ben daar niet belastingplichtig (ze hebben daar geen corporate of income tax). Via dit bedrijf verkoop ik internationaal digitale producten en via deze weg hoef ik geen btw in rekening te brengen, ideaal. Tevens hoef ik geen boekhouding bij te houden, lekker makkelijk natuurlijk. Nu ben ik wel woonachtig in Nederland en keer ik winst aan mezelf uit (ik zit eraan te denken om maandelijks een bepaald bedrag van de zakelijke rekening over te boeken naar mijn persoonlijke rekening).

 

Voor mij is het belangrijk dat dit wel volkomen legaal is en ik het zo ook het beste kan doen (simpelweg maandelijks geld van de zakelijke rekening naar mijn persoonlijke rekening overmaken). Kan iemand mij vertellen of dat op deze manier kan en vooral legaal is?

 

Kan de belastingdienst nog bepaalde administratie van mij eisen of opvragen? Het bedrijf is immers gevestigd op de Seychellen en daar is dus geen administratieplicht maar ik kan me voorstellen dat de belastingdienst graag mijn inkomen wil kunnen controleren. Als je in Nederland in loondienst zou zijn heb je natuurlijk een urenadministratie e.d. gekoppeld aan je inkomen (loon) maar dit is er in de situatie met de Seychellen IBC niet.

 

En vervallen bepaalde aftrekposten of heffingskortingen in deze situatie?

 

Meerdere dagen uren speuren op internet hebben me nog duidelijkheid gegeven doordat het een wat bijzondere situatie is, kan iemand mij hier wat duidelijkheid verschaffen?

 

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Excuses voor de late reactie, het waren drukke dagen. Maar ik zit nog steeds met dit probleem.

 

Beste Jan

 

Welkom op HL.

 

Hoe ga je een bedrijf besturen dat op de Seychellen is gevestigd als je er zelf niet woont?

Ik kan alles via internet beheren. Ik reis trouwens ook veel en werk in het buitenland ook net zo makkelijk door. Het enige wat ik nodig heb is een internetverbinding (en m'n laptop). Ik heb bijvoorbeeld ook iemand in China zitten die het nodige voor mij regelt en wij zien elkaar nooit face 2 face.

 

Via dit bedrijf verkoop ik internationaal digitale producten en via deze weg hoef ik geen btw in rekening te brengen

Hoezo niet?

 

Er is geen belasting op de Seychellen voor IBC's. "An IBC is a legal entity incorporated in a tax haven which is free from all local taxes (except small fixed annual fees)." (http://en.wikipedia.org/wiki/International_business_company).

 

Dus in dat opzicht zijn er geen obstakels. Ik vraag me dus alleen af of het op deze manier voor de Nederlandse wet (aangezien ik een Nederlands staatsburger ben) mag en ik op de voorgestelde manier de Nederlandse op de juiste manier opgeef en afdraag.

Link naar reactie
  • 0
Ik denk niet dat deze bijkomstigheden plus het feit dat je een papieren registratie op de Seychellen hebt voldoende zullen zijn om met recht te kunnen beweren dat de onderneming niet in Nederland gevestigd is.

Dat is ook precies waar Joost op lijkt de doelen met zijn opmerking inderdaad. Er is zelfs niet eens de schijn van "Substance". Kortom: leuk dat je niet belastingplichtig bent in de Seychellen, maar in Nederland ben je dat gewoon wel. Dat zelfde bereik je ook zonder bedrijf op de Seychellen :)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

"An IBC is a legal entity incorporated in a tax haven which is free from all local taxes (except small fixed annual fees)."

Met "local taxes" wordt uiteraard de belasting op de Seychellen gedoeld, niet op de belastingheffing in Nederland/ de EU.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

Meerdere dagen uren speuren op internet hebben me nog duidelijkheid gegeven doordat het een wat bijzondere situatie is, kan iemand mij hier wat duidelijkheid verschaffen?

Bedankt!

Als je echt meerdere dagen gespeurd had, dan had je waarschijnlijk niet de vraag gesteld die je hier op HL gepost hebt. Wie wil jou zo graag een Seychellen IBC verkopen?

Laat ik eens gewoon een wedervraag stellen: Als het ontlopen van belastingen zo makkelijk zou zijn, zat dan niet heel Nederland met zijn onderneming op de Seychellen?

Maar als je toch denkt dat je het ei van Columbus gevonden hebt; er is een bedrijf dat heet E-Cires NV. Neem daar maar eens contact mee op. En oh ja, voordat je dat doet: feitelijke leiding

 

Link naar reactie
  • 0

Er bestaat natuurlijk geen wet die het voor Nederlanders verbied in een ander land een onderneming te voeren. Dat gegeven lost al vele vragen direct op.

 

Natuurlijk zijn belastingen anders geregeld in andere landen. Dat is zoals het is en is ook niets mis mee als je deze gewoon daar betaald.

 

Waar het vervolgens meestal om gaat is de vraag; wat te doen met de winsten als die er zijn en ook de vraag hoe kan ik deze in Nederland ontvangen.

 

In feite ontvang je in meeste gevallen, hoe je het ook benoemd, vergoeding uit de buitenlandse onderneming voor gedaan werk. Inkomen dus. Ga er dus vanuit dat je dit moet aangeven en dus ook belasting in Nederland over moet betalen. Het werk wordt immers in Nederland ook uitgevoerd. "ik reis ook veel" geldt denk ik niet want dat doen zo velen en die betalen ook belasting.

 

Hiernaast is er een stuk winst maar dat kun je ook laten staan of herinvesteren buiten Nederland. Ik neem aan dat als je het aan jezelf uitkeert in Nederland dat je wederom langs de kassa moet.

 

Beste is denk ik advies inwinnen bij administratie kantoor die de belasting aangiftes voor je kan verzorgen en ook de internationale ervaring heeft voor gelijksoortige situaties.

Link naar reactie
  • 0

Beste is denk ik advies inwinnen bij administratie kantoor die de belasting aangiftes voor je kan verzorgen en ook de internationale ervaring heeft voor gelijksoortige situaties.

Jan24 moet maar eens gaan praten bij Sovereign aan de Bloemgracht in Amsterdam: Sovereign Trust

Ik hoop dat hij hier op HL verslag doet van zijn gesprek aldaar.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.