• 0

Kans financiering autobedrijf (short)lease

Beste leden,

 

 

Ik loop al enige tijd met het idee rond voor een eigen onderneming en dit wilde ik graag hier voorleggen zodat mensen met ervaring en expertise dit kunnen beoordelen.

 

Het concept is, heel kort door de bocht, een autobedrijf waar mensen een auto prive kunnen leasen met zowel de reguliere leasetermijnen, zoals 2 jaar en langer, maar ook flexibele contracten die je per 2 maanden kan opzeggen. Ik wil me in het begin richten op mensen die niet te veel eisen stellen aan een auto maar in een betrouwbare auto van A naar B willen komen zonder zich druk te hoeven maken om de verzekering, wegenbelasting en onderhoud.

 

De te leasen auto zullen auto's worden die een relatief hoge restwaarde hebben ten opzichte van hun concurrenten. Na het leasecontract blijf ik dan zitten met een auto met een hoge restwaarde waarvan de onderhoudshistorie bekend is. Vervolgens kan de auto worden ingezet voor een andere leasecontract of worden verkocht.

 

Naast het leasen zou ik mezelf ook bezig houden met het verkopen van voormalig leaseauto's en de auto's die door mijn klanten worden ingeruild.

 

Ik wil auto's in grotere aantallen kopen om zo korting af te kunnen dwingen bij de importeur en zo een voorraad op te bouwen waardoor een klant bij wijze van spreken nu een auto bestelt en morgen kan wegrijden.

 

 

De grootste kosten zitten in het opbouwen van een voorraad. Het beste lijkt mij om bij het starten een voorraad van ongeveer 20 auto's te hebben van 2 verschillende typen en in diverse kleuren zodat klanten direct op weg kunnen.

 

Het probleem is uiteraard dat de auto's de hoogste kosten zijn, als ik 20 auto's van het model Volkswagen Up wil kopen kost dat ongeveer 12.000 euro voor een instapmodel met een paar opties. Dit is uiteraard de consumentenprijs, maar met 20 modellen kom ik dan alsnog uit op 240.000 euro.

 

Daarnaast is het ook wenselijk om het geld te hebben om 1 of 2 jaar te kunnen bestaan zonder enige winst.

 

Het exacte bedrag kan verschillen maar ik schat het nodige startkapitaal op 450.000. Nou zou een bank niet zo happig zijn op het verstrekken van een krediet van dik 4 ton aan iemand zonder eigen inleg, maak ik een kans met crowdfunding of een private investeerder?

 

En als een private investeerder in mij wil investeren, wat voor eisen worden dan doorgaans gesteld buiten het afbetalen van de lening met rente?

 

 

Verder nog een vraag aan de verzekeringsexperts hier: als ik een auto die in de bedrijfsvoorraad zit all risk wil verzekeren, is dit doorgaans duurder of goedkoper dan wanneer ik dit met een prive-auto doe? En geldt de bonus-malus regeling ook voor bedrijven?

 

Bij voorbaat dank voor de hulp,

Mado

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Verder nog een vraag aan de verzekeringsexperts hier: als ik een auto die in de bedrijfsvoorraad zit all risk wil verzekeren, is dit doorgaans duurder of goedkoper dan wanneer ik dit met een prive-auto doe

Het zou in principe goedkoper moeten zijn . Auto's in de handelsvoorraad rijden immers niet, of staan wellicht zelfs binnen. Rijrisico's zijn gedekt op de eventuele handelaarsplaat

 

Bedoel je met voorraad ook of juist de rijrisico's: dan is de verzekering daarvan duurder dan een privé auto. leaseauto's rijden meer schade dan privé auto's (niet per kilometer, maar wel nominaal)

 

En geldt de bonus-malus regeling ook voor bedrijven?

Niet voor de handelsvoorraad. Voor de rijrisico's kan dat, ,maar bij een beetje volume is het meestal praktischer om het tarief te baseren op de daadwerkelijke schadelast van het wagenpark. Bij weinig schade kan je tarief dan omlaag, bij veel schade gaat het omhoog: uiteindelijk hetzelfde dus als bonus/malus.

Bonus / malus is overigens wel handig om de brokkenpiloten meer te laten betalen dan schadevrij rijders.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dit heb ik wat ongelukkig bewoord.

 

Ik bedoel het volgende: ik koop een auto in, op een gegeven moment leaset een klant deze auto, is het vanaf dat moment bedrijfsvoorraad of valt het ergens anders onder?

 

De auto blijft immers wel eigendom van de onderneming maar er wordt mee gereden door de klant.

Link naar reactie
  • 0

Welkom op HL. Je verhaal lezende, deed mij afvragen in hoeverre je al een ondernemingsplan hebt met een gedegen marktonderzoek. Waar heb jij de behoefte aan jouw concept in de markt waargenomen? Waar verschilt jouw concept van bijvoorbeeld - een combinatie van - Leasetrader en autoverhuurders? Heb je dit soort vragen onderzocht en op haalbaarheid kunnen toetsen?

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Dit heb ik wat ongelukkig bewoord.

 

Ik bedoel het volgende: ik koop een auto in, op een gegeven moment leaset een klant deze auto, is het vanaf dat moment bedrijfsvoorraad of valt het ergens anders onder?

 

Begripsverwarring inderdaad. De auto is eigendom van het bedrijf, maar staat dan niet meer in de "handelsvoorraad": dat is een RDW-register voor auto's die niet rijden en waarvoor je op dat moment ook geen verzekeringsplicht hebt en geen wegenbelasting hoeft te betalen.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht kun je lease-auto's leasen...

Loont waarschijnlijk wel de moeite om eens te informeren naar de mogelijkheden.

Leasen van leaseauto's doen ze niet, verzekeren en financieren via zusterbedrijf DFM wel, zoals ook in het schema staat.

 

Norbert

(voormalig manager large accounts VWPFS)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Als eerste wil ik iedereen bedanken die hier heeft gereageerd, ik waardeer het zeer!

 

 

Welkom op HL. Je verhaal lezende, deed mij afvragen in hoeverre je al een ondernemingsplan hebt met een gedegen marktonderzoek. Waar heb jij de behoefte aan jouw concept in de markt waargenomen? Waar verschilt jouw concept van bijvoorbeeld - een combinatie van - Leasetrader en autoverhuurders? Heb je dit soort vragen onderzocht en op haalbaarheid kunnen toetsen?

 

Succes en groet,

 

Hans

Ik moet eerlijk bekennen dat deze ideeen nu nog in mijn hoofd zitten en ik nog niets concreet op papier heb uitgewerkt. De reden daarvoor is dat ik nu nog studeer en ik deze studie eerst af wil maken. In de tussentijd wil ik ideeen uitdenken, een ondernemingsplan schrijven en voorbereidingen treffen.

 

 

 

 

Begripsverwarring inderdaad. De auto is eigendom van het bedrijf, maar staat dan niet meer in de "handelsvoorraad": dat is een RDW-register voor auto's die niet rijden en waarvoor je op dat moment ook geen verzekeringsplicht hebt en geen wegenbelasting hoeft te betalen.

 

En hoe zit het met een auto dat eigendom is van het bedrijf maar wordt ingezet door de lessee? Uiteraard moet ik dan wegenbelasting en verzekering betalen, maar is die verzekering alsnog goedkoper dan wanneer ik zo'n verzekering particulier zou hebben?

 

 

 

Twee vragen vooralsnog,

-op welke wijze ga of kan je je onderscheiden van bestaande lease-partijen?

-hoe groot is je eigen inbreng(startkapitaal)?

 

- Ik wil me vooral richten op mensen die afhankelijk zijn van hun auto en/of zich geen onverwache kosten kunnen permiteren en daardoor een nieuwe auto willen rijden maar de aanschaf niet kunnen betalen. Dit wil ik doen door in grotere aantallen auto's af te nemen die geen onnodige luxe hebben en daardoor goedkoper zijn. Voor klanten die wel meer luxe willen hebben is uiteraard ook plek. Daarnaast wil ik inspelen op risico-averse mensen die niet willen leasen omdat ze hun baan kunnen verliezen; zij kunnen bijvoorbeeld een contract nemen dat per maand opzegbaar is, uiteraard tegen een hogere leaseprijs.

 

- Eigen inbreng is op het moment slechts een paar duizend euro, dat is ook waar ik me het meeste zorgen om maak.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.