• 0

Reiskosten opvoeren: dient hier een factuur/bewijs tegenover te staan?

Ik heb een vraag over het opvoeren van reiskosten voor mijzelf als ZZP-er:

 

Veel van de reiskosten die ik opvoer zijn aan te tonen met facturen (trainingen en andere activiteiten waarvoor ik heb betaald), maar niet alles. Zo wissel ik bijv. de nodige intervisie sessies uit met collega therapeuten in Duitsland (ik woon in NL). Deze intervisie sessies worden niet onderling betaald, dus ik heb hier geen facturen van.

 

- Mijn vraag: kan ik de reiskosten voor deze intervisie-sessies opvoeren als zakelijke kosten, ookal staat er geen factuur tegenover?

 

Hartelijke groet,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Grover

 

Wat versta je onder het uitwisselen van intervisie sessies? Het moet in elk geval zakelijk zijn, wil je iets kunnen doen met de reiskosten. Ik zou de reizen sowieso in mijn agenda zetten als ik jou was.

 

Maar bij een controle kan de vraag wel komen of je het zakelijk nut aan kunt tonen. We kunnen immers van alles in onze agenda zetten en dan kosten gaan claimen. Zonder aanvulend bewijs wordt het wel lastiger om de fiscus te overtuigen.

 

En waarom sturen jullie elkaar geen facturen voor die sessies?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zover mij bekend is moet je kunnen aantonen dat je deze reis daadwerkelijk hebt gemaakt. Bijvoorbeeld met notulen van een vergadering, een afspraak in je agenda etc.

Durf niet te zeggen in hoeverre dit moet gaan..

 

Hallo Thomas,

 

Uiteraard kan ik aantonen dat ik de reis gemaakt heb, aangezien ik met de trein reis en de tickets heb. Verder staan deze activiteiten ook in mijn agenda.

 

De vraag was dus: 'Kan ik de reiskosten voor deze intervisie-sessies opvoeren als zakelijke kosten, ookal staat er geen factuur tegenover?'. M.a.w.: dien ik ook facturen te overleggen, want dat ontbreekt dus.

 

Hartelijke groet,

Link naar reactie
  • 0

Dag Grover

 

Wat versta je onder het uitwisselen van intervisie sessies? Het moet in elk geval zakelijk zijn, wil je iets kunnen doen met de reiskosten. Ik zou de reizen sowieso in mijn agenda zetten als ik jou was.

 

Maar bij een controle kan de vraag wel komen of je het zakelijk nut aan kunt tonen. We kunnen immers van alles in onze agenda zetten en dan kosten gaan claimen. Zonder aanvulend bewijs wordt het wel lastiger om de fiscus te overtuigen.

 

En waarom sturen jullie elkaar geen facturen voor die sessies?

 

Groet

Joost

 

Hallo Joost,

 

Intervisie sessies zijn sessies waarin je elkaar als collega een therapeutische sessie geeft. Dit in het kader van jezelf blijven ontwikkelen op je vakgebied. 'Intervisie' vermelden we dan ook op de facturen. Ik neem aan dat hiermee het zakelijk karakter is aangetoond? (Zie ook: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?action=display;board=16;threadid=34775;start=0). Zonee, hoe moet je dan het zakelijke karakter aantonen?

 

Al deze activiteiten staan in mijn agenda.

 

Veel van mijn collega therapeuten in Dld zijn niet 'mehrwertsteuerpflichtig', en dat betekent -begreep ik uit een eerdere discussie hier- dat ik als ZZP-er die wél btw-plichtig is, btw dien af te dragen van de inkomsten die ik hieruit krijg. Maar ik kan vervolgens niet de btw aftrekken van de uitgaven die ik doe... aangezien mijn collega's dus geen btw vermelden op hun facturen, aangezien zij niet btw-plichtig zijn. Zo heb ik het begrepen, hopelijk goed. Dus dan kost het mij zelf geld in dergelijke situaties.

 

De vraag is dan... aangezien er in dit situaties geen facturen zijn, maar ik wel degelijk een sessie heb uitgewisseld: kan ik dan de reiskosten opvoeren zonder een factuur als bewijs?

 

 

Link naar reactie
  • 0

De vraag was dus: 'Kan ik de reiskosten voor deze intervisie-sessies opvoeren als zakelijke kosten, ookal staat er geen factuur tegenover?'.

 

Uiteraard is het niet zo dat alle fiscaal aftrekbare reiskosten voor ondernemers gerelateerd kunnen worden aan een bepaalde factuur.

 

Maar je hebt nu een paar keer achter elkaar een vraag over jouw “intervisie” (blijkbaar voornamelijk met je levenspartner!) gesteld met bijbehorende reiskosten en etentjes enzovoort.

En eerlijk gezegd: niemand kan hier een voor jou “waterdicht” antwoord op geven.

 

Als je met de belastingdienst zou bellen en je zou vragen of jouw “etentjes met je levenspartner aftrekbaar zijn”, omdat jullie toevallig ook zakelijke onderwerpen besproken hebben, dan denk ik dat ik weet wat het antwoord zal zijn…

 

Maar op zich kan je ook zaken doen met een levenspartner. En daar kunnen ook kosten aan vastzitten, zoals reiskosten e.d.

Een en ander afhankelijk van feiten en omstandigheden (die niemand hier verder kent, behalve jijzelf dan).

 

Het blijft dus een kwestie van gezond verstand gebruiken (zoals zo vaak, wanneer je ondernemer bent).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als jij die afspraken in je agenda hebt staan en er bijvoorbeeld een bevestiging van hebt per brief of email (of beter nog een evaluatie of verslag) dan is het zakelijk karakter voldoende aangetoond.

 

Bedankt Steven, duidelijk! Van bijna alle uitwisselsessies heb ik audio-opnames, dus ik neem aan dat dit ook kan dienen om het zakelijke karakter aan te tonen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

De vraag was dus: 'Kan ik de reiskosten voor deze intervisie-sessies opvoeren als zakelijke kosten, ookal staat er geen factuur tegenover?'.

 

Uiteraard is het niet zo dat alle fiscaal aftrekbare reiskosten voor ondernemers gerelateerd kunnen worden aan een bepaalde factuur.

 

Maar je hebt nu een paar keer achter elkaar een vraag over jouw “intervisie” (blijkbaar voornamelijk met je levenspartner!) gesteld met bijbehorende reiskosten en etentjes enzovoort.

En eerlijk gezegd: niemand kan hier een voor jou “waterdicht” antwoord op geven.

 

Als je met de belastingdienst zou bellen en je zou vragen of jouw “etentjes met je levenspartner aftrekbaar zijn”, omdat jullie toevallig ook zakelijke onderwerpen besproken hebben, dan denk ik dat ik weet wat het antwoord zal zijn…

 

Maar op zich kan je ook zaken doen met een levenspartner. En daar kunnen ook kosten aan vastzitten, zoals reiskosten e.d.

Een en ander afhankelijk van feiten en omstandigheden (die niemand hier verder kent, behalve jijzelf dan).

 

Het blijft dus een kwestie van gezond verstand gebruiken (zoals zo vaak, wanneer je ondernemer bent).

 

Hallo Peter,

 

Dank voor je heldere uiteenzetting. Volledig mee eens... ik begrijp uiteraard dat het feit dat ik met mijn levenspartner sessies uitwissel wellicht een 'grijs gebied' met zich meebrengt. Het aantal zakelijke etentjes wat ik heb opgevoerd m.b.t. overleggen met haar zijn minimaal (8 stuks) geweest.

 

Vanzelfsprekend ben ik veel vaker gaan uit eten met haar (gemiddeld misschien 6 x per maand), veelal privé, waar soms ook zakelijke dingen worden besproken en het merendeel heb ik dus niet opgevoerd, want het heeft teveel een privé-karakter.

 

Dus... naast alle regels is je advies over ons gezond verstand hetgeen waar het ook op neerkomt inderdaad lijkt me. Overigens helpen de adviezen op dit forum ook erg prettig voor een leek op dit gebied.

Link naar reactie
  • 0

Reizen (trein, taxi, etc.) die geen factuur opleveren voor de dienst kun je volgens mij altijd opvoeren als zakelijk. Denk maar aan klantenbezoek voor introductie en offreren. Dit moet uit een agenda blijken.

 

Indien op reis (van huis) gegeten wordt, kun je ook overwegen de betaalde consumpties door jou betaald met een collega-klant door twee te delen, waarbij een helft privé genomen wordt en de andere helft "gedeeltelijk aftrekbaar" (37,5% privé) . Zeker doen met een levenspartner als "collega". Zit je volgens mij redelijk uit het grijze gebied.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.