• 0

Auto van de zaak of prive? Afspraken maken

ik heb een bedrijf met 1 compagnon.

 

Ik rij zelf een auto die ik prive gefinancierd heb. kilometers declareer ik op de vof en ook de benzine wordt vanuit de vof betaald. auto heeft mij prive 10000 euro gekost. alle kosten (behalve benzine) betaal ik zelf: verzekeringen, wegenbelasting, autokosten.

 

nu wil compagnon auto kopen vanuit de zaak. zij zegt, ik koop hem vanuit de zaak, dus zet hem in de boeken van de zaak, dan is alles aftrekbaar (incl autokosten, benzine, kilometervergoeding, bijtelling, wegenbelasting, verzekering). en dat heeft dan ook weer voordeel voor jou. ze wil een auto kopen van 40000 euro.

 

verleden jaar heb ik salaris ontvangen vanuit het bedrijf, zij niet. dat betekent dat zij 28000 verschil heeft tov van mij. ze kan dit bedrag dus opnemen en op prive spaarrekening storten, maar dat doet ze niet ivm belastingafdracht

 

zij wil deze 28000 gebruiken voor nieuwe auto plus nog wat extra opnemen om aan die 40000 te komen.

 

nu zie ik dus 2 autos staan:

mij - 10000 prive betaald en alles kosten prive betaald.

zij - 40000 vanuit de zaak betaald en alle kosten op de zaak verhalen, omdat dat fiscaal voordeliger zou zijn voor beide.

 

ik geloof dit niet.

ik zie dat ze grote aftrekposten heeft omdat ze een dure auto heeft en ik kan alles voor mij 2e hands auto alles zelf betalen.

hoe zien jullie dit en hoe zouden jullie dit aanpakken? welke afspraken zijn daarin eerlijk?

hoor erg graag van jullie, want wij weten het niet en ik wil niet dat dit een issue word.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
verleden jaar heb ik salaris ontvangen vanuit het bedrijf, zij niet. dat betekent dat zij 28000 verschil heeft tov van mij. ze kan dit bedrag dus opnemen en op prive spaarrekening storten, maar dat doet ze niet ivm belastingafdracht

Dit duizelt bij mij een beetje. Belastingafdracht staat zowel bij een BV als bij een VOF los van het wel of niet direct of later laten uitkeren van het netto salaris (BV) of onttrekken/opnemen winst aandeel (VOF)

 

Wat is jullie rechtsvorm? Dat maakt voor het antwoord namelijk ook wel wat uit.

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

rechtsvorm is VOF

Tja, dan is de opmerking dat je compagnon haar winst niet opneemt "in verband met de belastingafdracht" eerlijk gezegd nonsens.

 

Belasting betaal je over je winstdeel, ongeacht of je het opneemt of niet. (En verder heb jij geen "salaris" ontvangen, maar eveens winstdeel)

 

Inhoudelijk: het blijft suboptimaal,maar het lijkt me best mogelijk om binnen een VOF afwijkende keuzes te maken over de auto per compagnon, zolang je er maar voor zorgt en vastlegt dat de afwijkende daadwerkelijke kosten uitsluitend verrekend worden met het winstaandeel van de compagnon zelf em dus niet met jouw winstaandeel.

Vervolgens kun je dan de gezamenlijke kosten van jullie beide auto's aan de VOF op dezelfde manier intern verreken via (interne) declaratie van zakelijke kilometers.

Lijkt mij iets voor een goede boekhouder om daar een mooie modus voor te vinden.

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Er gaat hier het nodige mis.

 

- Jij mag niet de benzinekosten gewoon maar door de VOF laten betalen, je moet het systeem van 19 cent per kilometer gebruiken. ook evt parkeerkostne moeten uit di e19 cent betaald worden

- Je mag naast de 19 cent ook een deel van de btw terugvragen op de overige kosten die je prive betaald (onderhoud, benzine, enz)

 

 

- Geld overboeken uit de VOF naar prive leidt nooit tot aanvullende belastingheffing, je betaald jaarlijks belasting over je winst aandeel en daarna kun je vrij over dat geld beschikken (dus in de vof laten voor groei of gezond houden vof of opnemen naar prive)

 

 

Verder is het bij de aanschaf van een auto altijd de vraag wat fiscaal het voordeligst is voor enerzijds de vennoot zelf en anderzijds de VOF en de winstverdeling

 

Het lijkt redelijk dat als 1 vennoot kiest voor een prijzige auto van de zaak en die auto is niet strikt noodzakelijk voor een goede bedrijfsvoering dat een deel van de autokosten alleen van het winstaandeel van die vennoot word afgetrokken.

maar feitelijk moet je daar zelf uit zien te komen.. je kunt helemaal zelf bepalen hoe je het afspeekt.

 

en het lijkt mij meer dan redelijk dat dergelijk grote investeringen uitsluitend met instemming van beide vennoten zou moeten gaan.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jij mag niet de benzinekosten gewoon maar door de VOF laten betalen, je moet het systeem van 19 cent per kilometer gebruiken. ook evt parkeerkostne moeten uit di e19 cent betaald worden

- Je mag naast de 19 cent ook een deel van de btw terugvragen op de overige kosten die je prive betaald (onderhoud, benzine, enz)

 

>>klopt, ik doe dit idd ook op deze manier>>>

 

Geld overboeken uit de VOF naar prive leidt nooit tot aanvullende belastingheffing, je betaald jaarlijks belasting over je winst aandeel en daarna kun je vrij over dat geld beschikken (dus in de vof laten voor groei of gezond houden vof of opnemen naar prive)

 

>>dank je voor uitleg!>>

 

Verder is het bij de aanschaf van een auto altijd de vraag wat fiscaal het voordeligst is voor enerzijds de vennoot zelf en anderzijds de VOF en de winstverdeling

 

Het lijkt redelijk dat als 1 vennoot kiest voor een prijzige auto van de zaak en die auto is niet strikt noodzakelijk voor een goede bedrijfsvoering dat een deel van de autokosten alleen van het winstaandeel van die vennoot word afgetrokken.

maar feitelijk moet je daar zelf uit zien te komen.. je kunt helemaal zelf bepalen hoe je het afspeekt.

 

en het lijkt mij meer dan redelijk dat dergelijk grote investeringen uitsluitend met instemming van beide vennoten zou moeten gaan.

 

>>ben ik het mee eens!, zijn hier voorbeelden van? kan niets op www vinden hierover. hoe zou jij dit aanpakken?>>>

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Zo'n VOF is net een huwelijk, er ontstaat vaak ruzie over geld.

 

kilometers declareer ik op de vof en ook de benzine wordt vanuit de vof betaald.

Dat mag dus niet, zoals hierboven opgemerkt.

 

verleden jaar heb ik salaris ontvangen vanuit het bedrijf, zij niet.

(...)

zij wil deze 28000 gebruiken voor nieuwe auto plus nog wat extra opnemen om aan die 40000 te komen.

Zoals hierboven al uitgelegd krijg je geen salaris, maar beide een winstdeel. Jij hebt je winstdeel blijkbaar opgenomen, zij niet. Maar door die auto te kopen doet zij dat nog steeds niet! Die auto is namelijk van de VOF, niet van haar. Ze jaagt met die auto de VOF op kosten, en heeft daarna nog steeds recht op haar winstdeel. Door de hogere kosten wordt de winst voor jullie allebei natuurlijk lager.

 

ik zie dat ze grote aftrekposten heeft omdat ze een dure auto heeft en ik kan alles voor mij 2e hands auto alles zelf betalen.

Zij heeft geen aftrekposten, de VOF heeft aftrekposten. Zij zelf heeft (afhankelijk van hoe ze dat doet met kilometeradministratie) zelfs een forse bijtelling in prive. Het is maar de vraag of ze daar per saldo wel voordeel van heeft.

 

Kortom, er is hier veel meer aan de hand dan kinnisinne over een auto. Van de hele constructie klopt geen hout. Ga samen naar een goede adviseur en laat rechttrekken wat er nog recht te trekken valt, voor je (terecht) ruzie krijgt met de Belastingdienst.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

 

en het lijkt mij meer dan redelijk dat dergelijk grote investeringen uitsluitend met instemming van beide vennoten zou moeten gaan.

 

>>ben ik het mee eens!, zijn hier voorbeelden van? kan niets op www vinden hierover. hoe zou jij dit aanpakken?>>>

 

 

ER zijn een kleine 10.000 voorbeelden gok ik, probleem is het zijn allemaal individuele voorbeelden op de specifieke situatie gericht. ?Ik zal toch even een voorbeeldje geven hoe je er naar kan kijken. ik ga er even van uit dat de auto kosten nu ongeveer gelijk verdeeld zijn dus laat dat even uit de berekening.

 

Stel dat er een Luxe bestelbus word gekocht met dubbele cabine zodat het ook als gezinsauto kan dienen maar er ook voldoende laadruimte is en ruimte voor reclame dan vind ik het heel redelijk dat alle kosten voor de vof komen en gewoon opgaan in de hele winst. Die vennoot maakt dan een offer door prive in een bestelbus te rijden ipv een personenauto en de auto is volledig inzetbaar voor het bedrijf.

maar als een auto ook een groot prive component heeft en de auto vooral ook een keuze is van de vennoot omdat ie zo mooi is en graag in mooie auto's rijd tsja dan moet dat ook maar wat extra kosten..

 

Tuurlijk : technisch klopt de redenering wel dat als je hogere kosten op de zaak hebt dat je dan fiscaal voordeel hebt, het is nu eenmaal zo dat als je minder winst maakt je ook minder belasting betaald..

 

maar stel je hebt nu 50.000 euro winst per jaar zonder auto op de balans.. en de winstverdeling ieder de helft heb je dus beide 25.000 winstaandeel.

 

komt er een auto van 40.000 euro dan heb je zo'n 7000 euro afschrijving, 3000 euro brandstof, verzekering en onderhoud en daalt je winst dus.. van 50.000 naar 40.000.

Dus ieders winstaandeel voor belasting daalt van 25.000 naar 20,000. Jij betaald dus gewoon 5000 euro mee aan de auto van je medevennoot, geen probleem als beide ongeveer dezelfde kosten hebben of als een auto echt cruciaal is voor de bedrijfvoering en jij hem bijv ook gebruikt voor klantbezoeken of bezorging.

 

De vraag is dus hoe zakelijk is die keuze voor een auto van 40.000 euro? of zou het zakelijk gezien ook kunnen met een kleine auto van 15.000 euro omdat je toch altijd alleen zakelijke op pad bent en geen bezorgingen met de auto hoeft te doen. (afschrijving voor zo'n auto is ca 3000 euro, brndstof, verzekering en onderhoud voor het gemak even zelfde als dure auto = 3000 )

Dan word het prive element van de auto (met argumenten als mijn gezin moet erin kunnen en op vakantie willen we genoeg laadruimte) dan is het wel redelijk als een groter deel van de kosten die op de zaak drukken omdat gekozen word voor zakelijk rijden bij de vennoot met die luxe auto terrecht komt je zou dan kunnen zeggen. die extra kosten zijn vooral afschrijving 3000 voor een kleine auto 7000 voor een grote.. verschil is 4000 euro

 

winst zonder auto kosten 50.000 euro, min noodzakelijke auto kosten 6000 euro = 44000 euro

ieder een winstaandeel van 22.000 euro. voor de andere vennoot gaat hier dan nog 4000 euro af omdat dit de extra afschrijving betreft dus houd "maar" 18.000 euro winst over (of 41% v 44.000)

 

Dat is zo even een snelle vingeroefening.. vele varianten zijn hier op mogelijk in dit voorbeeld zou je als de winst redelijk stabiel is het gewoon kunnen oplossen door de winst verdeling 60/40 te maken

 

 

en ander alternatief is dat je vennoot de auto buitenvennootschappelijk koopt. Dan is er geen invloed op de VOF balans maar moet zij in haar IB aangifte wel een extra balans en V&W opnemen om de auto zakelijk te kunnen rijden (En ze kan wel gewoon haar winstaandeel dat nu nog in de zaak zit gebruiken voor de aanschaf van de auto)

 

je moet maar even googlen of binnen hl zoeken op buitenvennootschappelijke auto..

 

hoop dat dit je wat verder helpt..

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.