• 0

Vraag over Wet Koop op afstand

Beste lezers van higherlevel,

 

Met oog op het opstarten van een vof liep ik tegen een potentieel probleem aan: de Wet Koop op afstand. De vof die ik en een vriend willen opstarten zal computers samenstellen op basis van voorgeselecteerde mogelijkheden. Hiermee bedoel ik dat er bijvoorbeeld 4 pakketten beschikbaar zijn en de consument bijvoorbeeld het soort processor kan aanpassen.

 

Mijn vraag was dus of wij onder de Wet Koop op afstand vallen. Ergens zat ik te lezen dat speciaal voor de consument gemaakte producten niet onder deze wet vallen. Aangezien wij deze producten inkopen en vervolgens deze producten gebruiken om de computer samen te stellen, lijkt het dat we niet onder deze wet vallen.

 

Alvast bedankt voor de reactie,

 

ondernemer16

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst; maatwerk op zich valt gewoon onder deze wet. Wat je denk ik bedoelt is de uitzondering van het retourrecht dat de consument normaal gesproken geniet onder deze wet.

 

Als jij speciaal voor de klant de computer op maat in elkaar zet en installeert, ben je op zich bezig met maatwerk.

Echter, als jij massaal produceert en dus alleen een beperkt aantal voor geconfigureerde opties aanbiedt, oftewel 4 smaakjes, dan betwijfel ik of het nog wel maatwerk is. Je kan immers gewoon 10 computers alvast maken en die aan 10 verschillende klanten verkopen. Andersom; je kan een computer die retour komt ook doorverkopen aan een andere klant.

Link naar reactie
  • 0

Het woord maatwerk komt in de oude wetgeving (art. 7:46d lid 4(b)(1) BW) niet voor, het heet daar "zaken die zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper". Je zou kunnen zeggen dat een uit standaardcomponenten geassembleerd computersysteem maatwerk is, maar dat is discutabel. Het is mijns inziens geen echt maatwerk, want je kunt de samengestelde onderdelen relatief makkelijk weer uit elkaar halen om een nieuwe configuratie mee samen te stellen.

 

Sinds juni 2014 is de wet gewijzigd en nu te vinden onder art. 6:230p lid f(1) BW. Daarin heet deze uitzondering nu "de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde zaken, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn". Het komt wat mij betreft effectief op hetzelfde neer.

 

Als de klant met standaardcomponenten uit het standaardassortiment iets kan samenstellen waarbij het samenstellen zelf maar een klein deel van de kosten is, lijkt het me geen maatwerk. Als je speciaal voor de klant een systeem gaat bouwen met speciaal voor dat systeem bestelde componenten buiten je assortiment om, dan lijkt me dat wel. Maar goed, de wet geeft daar geen details over. En ik ben geen rechter ;)

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Is het trouwens wel maatwerk als wij de klant vragen naar budget, gebruik van de computer, vereiste specificaties etc. en op basis van deze gegevens een computer samenstellen?

 

Ga je dan ook echt iets samenstellen, of help je de klant alleen in de keuze uit de 4 pakketten?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Van maatwerk in de zin van de wet koop op afstand is pas sprake als je zaken dusdanig specifiek aanpast / creëert dat in redelijkheid verkoop aan een ander onmogelijk is. Het samenstellen van een pc valt daar zeker niet onder.

Pas als je bijvoorbeeld een casemod uitvoert van je klant, op basis van een door de klant aangeleverd ontwerp, heb je maatwerk.

De klassieke voorbeelden van maatwerk zijn de bruidsjurk uit een op maat gesneden patroon of de reeds op lengte gemaakte gordijnen of lamellen.

Ook het feit dat je onderdelen specifiek voor een klant bestelt maakt het nog geen maatwerk. Bij het samenstellen van een pc aan het retourrecht ontkomen op grond van 'maatwerk' gaat dus niet lukken. En dat geldt ook voor het installeren van een OS, omdat het OS een dusdanig onlosmakelijk onderdeel is van de pc en noodzakelijk voor het beoordelen van het functioneren, dat het installeren en activere van het OS geen grond is voor weigering van een herroeping op grond van koop op afstand.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.