• 0

EU VAT regels: tegenstrijdigheid?

Hallo,

 

Ik hoop dat ik dit in het juiste board plaats. :)

Leuk om te zien dat jullie hier SMF gebruiken, trouwens... Of is het een heeeele oude YaBBSE mod?

 

Anyway, ik liep tegen iets aan wat me tegenspraak lijkt in de regelgeving.

Ik vroeg me af hoe jullie daar tegenaan kijken.

 

Je bent/was nooit verplicht om een factuur uit te schrijven aan particulieren.

Hoe dat nu zit, is wat onduidelijk. Het is ook een *enorme* rommel op de site van de belastingdienst.

 

De site van de belastingdienst stelt:

Klik

Uitzondering: "uw levering is een afstandsverkoop"

 

Maar daar wordt het verhaal wat vaagjes.

Het gaat daar puur om goederen, niet om diensten. Diensten hebben andere regels...

... Maar die regels stellen dus ook dat het daarom kennelijk niet verplicht is om een factuur op te stellen.

 

Maar daar komt nog een probleem bij:

Klik

 

Sowieso is dit gedeelte:

Werkt u voor een particulier? In de meeste gevallen is dan de dienst belast in Nederland en brengt u dus Nederlandse btw in rekening. Met een 'particulier' bedoelen we in dit geval een klant die geen btw-identificatienummer heeft.

Natuurlijk al volkomen achterhaald. Dat is helemaal het geval niet meer. Het stomme is dat ze zelf op een andere pagina nog zeggen "de regels zijn gewijzigd!", maar vervolgens zie je niets van die wijziging. Dit even terzijde.

 

Nu komt het grote mysterie:

1.) Het is kennelijk geen afstandsverkoop, dus ben je niet perse verplicht te factureren

Maar 2.) Toch als men de beschrijvingen leest, lijkt dit neer te komen op een verkoop op afstand als we de regels van de nieuwe EU regels in ons achterhoofd houden. Het valt immers onder dezelfde regels...

 

MAARRRR, de site van de belastingdienst stelt dat:

1.) Je verplicht bent om Nederlandse BTW in rekening te brengen, tenzij je **het drempelbedrag** van een land hebt overschreden

2.) Als je toch de buitenlandse BTW in rekening wilt brengen *onder* het drempelbedrag: dan ben je verplicht om dat eerst expliciet schriftelijk aan te vagen.

Zie: Klik en Klik.

 

 

Ik vind dit erg vaag allemaal. Je bent dus:

1.) Als het niet om een afstandsverkoop gaat, ben je dus niet verplicht een factuur uit te schrijven volgens onze belastingdienst

Maar 2.) Je bent volgens de EU VAT regels wel verplicht een factuur op te stellen plus een hele lading aan bijna onuitvoerbare "evidence" stukken te bewaren.

 

Daar komt nog eens bij dat de website van de EU over dit hele geintje dus weer een compleet andere mening heeft... Klik.

Quote:

Ieder ondernemer zorgt ervoor dat in de volgende gevallen een factuur wordt uitgereikt ter zake van: a. de goederenleveringen of diensten die hij heeft verricht voor een andere ondernemer of rechtspersoon, andere dan een ondernemer; b. de goederenleveringen als bedooeld in artikel 5a, eerste lid; c. de goederenleveringen, bedoeld in de bij deze wet behorende tabel II, onderdeel a, post 6; d. de vooruitbetalingen die aan hem worden gedaan voordat een van de in de onderdelen a en bedoelde goederenleveringen is verricht; e. de vooruitbetalingen die door een andere ondernemer of rechtspersoon, andere dan een ondernemer, aan hem worden gedaan voordat de dienst is verricht.

 

... Hee, volgens de website van de EU ben je in Nederland dus *wel* verplicht een factuur uit te schrijven voor particulieren (binnen de EU).

 

 

Dit is toch een enorme rotzooi, of zie ik wat over het hoofd?

Ik zie nu 3 zaken die compleet haaks op elkaar staan. Welke regels je dient aan te houden, of je nou wel of niet verplicht bent een factuur uit te schrijven en of je dus uberhaupt eigenlijk wel facturen met die BTW van het land MAG uitschrijven (en ja: per EU regels *moet* het, maar volgens de NL wet *mag* het niet zomaar. Bizar.) of de NL btw zou moeten gebruiken; want de EU regels en die van NL lijken, ondanks ook hier een implementatie van het VAT syteem te hebben (uiteraard, want verplicht vanuit de EU), tegenstrijdig te zijn.

 

Ik moet zeggen dat ik die hele EU VAT regeling sowieso al uitermate slecht geimplementeerd vindt.

Het werkt voor geen meter, het is zeer lastig om eraan te voldoen, het brengt een enorme workload met zich mee, enorme kosten voor het ombouwen van de administratie; en als je vragen hebt over vage situaties? Dan zegt de belastingdienst doodleuk "Ja wij weten het ook niet eigenlijk". En dan vraag je: "Als jullie 't niet weten, hoe moet ik dan weten of ik voldoe, en riskeer ik dan boetes als ik niet voldoe?". Ja, natuurlijk riskeer je die boetes want jij wordt geacht het wel te weten... Belachelijke situaties, echt waar.

 

Enfin, dat laatste stukje even lekker gerant te hebben:

wie o wie kan uitleggen hoe deze onzin nu in elkaar steekt? Want van de site van de Belastingdienst kan je bijna interpreteren dat je een keuze hebt: geen BTW verstrekken aan particulieren en gewoon op je dooie gemakje 21% blijven heffen; of meedoen aan die EU VAT spullen... En anders toestemming vragen om uberhaupt facturen te mogen uitschrijven met BTW van het land van herkomst. (Terwijl dat volgens EU VAT verplicht is.)

 

 

Ik kom er niet uit. :)

Ik gok dat je je gewoon moet houden aan die EU VAT regeltjes, hoe belachelijk ze ook zijn; maar hoe zit dat dan met "Je bent niet verplicht te factureren aan particulieren" en "Je moet NL btw heffen"?

Ben je nou wel of niet verplicht een factuur uit te schrijven...?

 

Alvast bedankt! :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij lees je dit verkeerd

Ieder ondernemer zorgt ervoor dat in de volgende gevallen een factuur wordt uitgereikt ter zake van: a. de goederenleveringen of diensten die hij heeft verricht voor een andere ondernemer of rechtspersoon, andere dan een ondernemer

 

Daar staat dat alleen een factuur verplicht is bij leveringen aan een ondernemer of aan een rechtspersoon, die geen ondernemer is.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Overigens heeft HL géén eigen forumsoftware, maar is de basis YabbSE/SimpleMachines, algemene open source software dus.

:)

 

Ah. :)

Moet je dan eigenlijk de copyright footer niet in tact laten? :)

 

Als dit YaBB SE of SMF 1.0 als basis heeft, is het wel zeer indrukwekkend netjes onderhouden.

Complimenten! :) Hoop dat jullie goed rekening houden met veiligheidsproblemen gezien die versies unsupported zijn en niet verder meer ontwikkeld worden. (Ook geen security patches. Al helpt het dat SMF zo'n beetje de veiligste software is die er is. :P)

 

 

Volgens mij lees je dit verkeerd

Ieder ondernemer zorgt ervoor dat in de volgende gevallen een factuur wordt uitgereikt ter zake van: a. de goederenleveringen of diensten die hij heeft verricht voor een andere ondernemer of rechtspersoon, andere dan een ondernemer

 

Daar staat dat alleen een factuur verplicht is bij leveringen aan een ondernemer of aan een rechtspersoon, die geen ondernemer is.

 

Groet

Joost

 

Hmm... Dat is waar...

 

Dat lijkt dat gedeelte dan te coveren; dan is het dus kennelijk nog altijd niet verplicht om facturen uit te schrijven naar particulieren. Maar dat is toch alsnog incompatible met die EU VAT regels, MOSS e.d.? Het lijkt mij in ieder geval niet echt verenigbaar vanwege die leipe bewaar regels.

 

En staat dat ook niet nog altijd haaks op de overige regels die genoemd staan op belastingdienst.nl? :)

Link naar reactie
  • 0

En staat dat ook niet nog altijd haaks op de overige regels die genoemd staan op belastingdienst.nl? :)

 

Nee, en over het algemeen is de informatie op de site van de belastingdienst correct.

Overigens staat hier toch vrij duidelijk hoe het zit met factureren.

 

Verder kun je niet zomaar alles op een grote hoop gooien, het leveren van goederen is iets anders dan het leveren van diensten, leveren aan particulieren en aan ondernemers is ook weer verschillend, tussen verschillende soorten diensten wordt ook onderscheid gemaakt (bv.elektronische diensten/MOSS) enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.