• 0

Hoogte van incassokosten

ik kon het niet vinden op HL, maar misschien heb ik niet lang genoeg gezocht.

 

Wat zijn redelijke incassokosten? Ik had online iets gekocht voor €14.48 (2-12-2014), maar de factuur (per post) had ik niet ontvangen. Leverancier belt, mailt me een kopie van de factuur (9-2-2015), maar die merk ik niet op. Dan krijg ik een brief van een deurwaarderskantoor, met €40 incassokosten, op 25 februari. Dus de eerste factuur die ik echt krijg is op 9 februari, en op 25 februari zijn er incassokosten van €40. En rente van 18 cent. Lijkt me niet heel redelijk, toch? Wat kan ik nu het beste doen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

De incassokosten zijn voor bedragen tot 2500 eruo 15% maar inderdaad met een minimum van 40 euro ongeacht het bedrag van de hoofdsom.

 

http://www.ondernemersplein.nl/regel/betalingstermijn/

even stukje omlaag scrollen naar kopje incassokosten.

 

 

Voor consumentenvorderingen geld ook nog een plicht tot een zogenoemde 14 dagen brief waarin je word herinnerd aan de openstaande factuur én waarin de hoogte van de kosten word aangekondigd.

 

Voor zakelijke vorderingen is die 14 dagen brief niet altijd verplicht en mag er ook afgeweken worden van het minimum bedrag (mag ook hoger zijn als dat expliciet is overeengekomen)

 

Dat is in zo kort mogelijke vorm de regeling, maar het minimum van 40 euro is dus wettelijk als redelijk bestempeld omdat dit zo ongeveer de minimale kosten bedraagt voor een ondernemer om zijn vordering te innen (al dan niet via een incassobureau)

 

Link naar reactie
  • 0

Staat de factuur ook op 9 februari dan? of staat de factuur die je toen ontvangen hebt op 2 december?

 

de datum waarop je de factuur voor het eerst ontvangt of ziet.. is niet voor risico van de leverancier..

 

de aankondiging middels de 14 dagen brief (is een aanmaning) is bij consumentenvorderingen verplicht( zie ook consuwijzer en onderstaand citaat)

 

 

Wanneer mogen incassokosten worden berekend?

 

Incassokosten mogen pas worden doorberekend nadat:

u te laat bent met betalen;

u voor de openstaande rekening eerst een aanmaning (herinnering) hebt gekregen;

u niet binnen 14 dagen na de aanmaning hebt betaald.

 

Wat moet er in de aanmaning staan?

 

Een briefje waarin alleen staat dat u nog moet betalen is niet voldoende. In de aanmaning moet ook vermeld staan:

de hoogte van de incassokosten die zullen worden berekend wanneer u niet op tijd betaalt;

dat de openstaande rekening binnen 14 dagen moet zijn betaald;

dat er incassokosten worden berekend als de rekening niet binnen 14 dagen is betaald.

 

of die aankondiging ook bij zakelijke transacties verplicht is, dacht ik niet maar weet ik niet helemaal zeker.. moet ik ff uitzoeken.. hoe het ook weer was..

 

 

Edit: nee als de factuur aan een bedrijf is verzonden is het sturen van een aanmaning niet verplicht om incassokosten te mogen rekenen.

 

staat in de link van ondernemersplein die ik eerder gaf bijna onderaan, helaas in 1 zin verwoord en ook op de rijksoverheid.nl is die info kort en bondig:

 

Heeft uw bedrijf een schuld? Dan is de schuldeiser niet verplicht uw bedrijf een aanmaning te sturen.
Link naar reactie
  • 0

Het wettelijk minimum van € 40 is vastgelegd in het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten artikel 2 lid 2.

 

Bij een "handelsovereenkomst" is dit bedrag direct verschuldigd na de vervaldatum, zonder aanmaning.

 

4. In geval van een handelsovereenkomst als bedoeld in artikel 119a lid 1 of artikel 119b lid 1 bestaat de vergoeding van kosten bedoeld in lid 2 onder c uit ten minste een bedrag van 40 euro. Dit bedrag is zonder aanmaning verschuldigd vanaf de dag volgende op de dag waarop de wettelijke of overeengekomen uiterste dag van betaling is verstreken. Hiervan kan niet ten nadele van de schuldeiser worden afgeweken.
Link naar reactie
  • 0

de datum waarop je de factuur voor het eerst ontvangt of ziet.. is niet voor risico van de leverancier..

 

Dan kan een leverancier dus een extra handeltje beginnen door de post niet in de brievenbus te gooien maar in de container. Hoe weet ik nou of die factuur wel echt verstuurd is? En waarom zou ik er de dupe van moeten zijn als de leverancier een ondeugdelijke postbezorger inschakelt die de brief verkeerd bezorgt?

 

Ik stuur ze een brief dat ik 16 dagen te kort vind voor deurwaarderskosten.

Link naar reactie
  • 0

Als de datum van ontvangst van de factuur niet vaststaat, dan geldt een betalingstermijn van 30 dagen na ontvangst van de prestatie.

 

Dat de leverancier je nog heeft gebeld en alsnog de mogelijkheid heeft gegeven tot betaling over te gaan zou je dus coulant kunnen noemen. Om dan alsnog niet direct te betalen...tja.

 

Je weet dat je al twee maanden geleden de prestatie hebt ontvangen en er ergens een mede-ondernemer is die op z'n centjes wacht, vind ik het nu niet erg sportief om de vermoorde onschuld te spelen.

 

 

-edit-

Ik stuur ze een brief dat ik 16 dagen te kort vind voor deurwaarderskosten.

Je bedoelt 86 dagen...

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.