• 0

Hongkong LTD voordelig als Nederlands inwonende?

Goedendag mede forum leden,

 

Al jaren kom ik zo nu en dan langs higherlevel.nl maar nog nooit een account aangemaakt. Vandaag dan eindelijk en account aangemaakt en gelijk een vraag heb over belastingen in internationaal

ondernemen. 8)

 

Ik heb een handelsfirma in textielwaren en werk momenteel vanuit een Nederlandse BV. De winsten beginnen na 5 jaar inmiddels naar tevredenheid op te lopen en zie dat veel van onze leveranciers werken vanuit een LTD in een "belastingparadijs".

 

Zelf zit in te kijken naar Hongkong en na onderzoek te hebben gedaan heb ik begrepen dat het op de volgende manier werkt. Ik blijf de Nederlandse BV's houden en blijf in Nederland wonen.

 

Hongkong kent geen vennootschapsbelasting op handel wat niet binnen de eigen grenzen loopt. Dit is bij ons van toepassing. Verder ook geen dividendbelasting. Alle winsten die ik maak met de Hongkong LTD zijn dan belasting vrij. Zolang ik dit daar houd blijft dat belasting vrij. Zodra ik dit uitkeer naar de Nederlandse BV, blijft het ook belastingvrij. Alleen als ik dit prive wil opnemen, betaal ik enkel de dividendbelasting.

 

Graag jullie hulp of ik hier bij het goede eind zit?

 

Groet,

Ondernemer520

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Ondernemer520: welkom dan als lid op Higherlevel.

 

Alle winsten die ik maak met de Hongkong LTD zijn dan belasting vrij.

Waar en waarmee worden die winsten gemaakt dan? Handel je in Hong Kong en heb je daar ook een kantoor?

 

Ik blijf de Nederlandse BV's houden en blijf in Nederland wonen.

En wat gebeurt er dan in die Nederlandse BV's?

 

Zolang ik dit daar houd blijft dat belasting vrij.

In Hong Kong wellicht, maar niet per sé in Nederland. Als deze winsten feitelijk gemaakt zijn in Nederland dien je ze op te geven bij je inkomen, en er in Nederland belasting over te betalen.

Tenzij... er echt sprake is van een bedrijf met vestiging en activiteiten in Hong Kong

 

Zodra ik dit uitkeer naar de Nederlandse BV, blijft het ook belastingvrij.

Dat betwijfel ik, maar ik denk dat het niet erg relevant is omdat de winsten in HK mogelijk sowieso al belast zijn in Nederland.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

HongKong Ltd is geen belasting paradijs, in de zin dat je hiermee in NL winsten uit oog van Belastingdienst kan houden.

 

Reden dat de leveranciers in HK een Ltd hebben heeft vaak te maken met gemak van onvangen betalingen en eenvoudig uit te voeren administratie, alsmede het voordeel dat tegoeden heel eenvoudig overall ter wereld te gebruiken zijn. Bijvoorbeeld in China kun je als leverancier heel veel geld verdienen, maar dat gebruiken in Buitenland is niet eenvoudig gezien de restricties.

 

Het opzetje wat je maakt, als Nederlandse ondernemer, is verkapte belasting ontduiking met de gedachte dat als ze het niet weten het ook geen kwaad kan.

 

Hier op HigherLevel is de consensus dat jij als kleine ondernemer er niet eens aan mag denken, want dan zou iedereen het wel eens kunnen gaan doen en dan is het hek van de dam.

Link naar reactie
  • 0

@Ondernemer520: welkom dan als lid op Higherlevel.

 

Alle winsten die ik maak met de Hongkong LTD zijn dan belasting vrij.

Waar en waarmee worden die winsten gemaakt dan? Handel je in Hong Kong en heb je daar ook een kantoor?

 

Ik blijf de Nederlandse BV's houden en blijf in Nederland wonen.

En wat gebeurt er dan in die Nederlandse BV's?

 

Zolang ik dit daar houd blijft dat belasting vrij.

In Hong Kong wellicht, maar niet per sé in Nederland. Als deze winsten feitelijk gemaakt zijn in Nederland dien je ze op te geven bij je inkomen, en er in Nederland belasting over te betalen.

Tenzij... er echt sprake is van een bedrijf met vestiging en activiteiten in Hong Kong

 

Zodra ik dit uitkeer naar de Nederlandse BV, blijft het ook belastingvrij.

Dat betwijfel ik, maar ik denk dat het niet erg relevant is omdat de winsten in HK mogelijk sowieso al belast zijn in Nederland.

 

Ik geloof niet dat het wel of niet hebben van een kantoor in HK er toe doet.

Overigens kun je wel op ander kantoor buiten HK bedrijfsadres laten registreren maar bijna altijd gebruikt (lease/huur) je een adres in Hongkong waar post gestuurd kan worden of Secretariele taken uitgevoerd worden.

 

Inkoop met HK ltd in bv Bangladesh, 20% erbij en factuur naar BV. Klaar. Minder winst in BV = minder belasting in NL.

 

Pas op moment dat winst die dan in HK gemaakt wordt uitgekeerd wordt aan BV ben je belastingplichtig. Maar de HK Limited kan er natuurlijk ook gewoon een leuk appartement in Miami mee kopen.

Link naar reactie
  • 0
Ik geloof niet dat het wel of niet hebben van een kantoor in HK er toe doet.

Niet of het in Hong Kong staat inderdaad. Het gaat er meer om of er daadwerkelijk buiten Nederland gehandeld wordt of dat alles toch vanaf de zolderkamer in IJmuiden gebeurd: in dat geval is er geen buitenlandse substance, en is het niet opgeven van dat inkomen belastingfraude

 

Maar de HK Limited kan er natuurlijk ook gewoon een leuk appartement in Miami mee kopen.

Tuurlijk. Maar als TS alleen handelt vanuit de zolderkamer in IJmuiden is en blijft dat belastingfraude. Dat niemand er achter komt (totdat ze dat wel doen), maakt het niet meer of minder fraude.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

@Ondernemer520: welkom dan als lid op Higherlevel.

Dank u en wat een snelle reactie!

 

Alle winsten die ik maak met de Hongkong LTD zijn dan belasting vrij.

Waar en waarmee worden die winsten gemaakt dan? Handel je in Hong Kong en heb je daar ook een kantoor?

Winsten met dezelfde handel wat we momenteel doen. We handelen niet fysiek in Hongkong. Bv Inkoop in USA en verkoop in Argentinië.

 

Ik blijf de Nederlandse BV's houden en blijf in Nederland wonen.

En wat gebeurt er dan in die Nederlandse BV's?

 

Hiermee gaan we dan een andere tak op, dit blijft bestaan en lopende.

 

Zolang ik dit daar houd blijft dat belasting vrij.

In Hong Kong wellicht, maar niet per sé in Nederland. Als deze winsten feitelijk gemaakt zijn in Nederland dien je ze op te geven bij je inkomen, en er in Nederland belasting over te betalen.

Tenzij... er echt sprake is van een bedrijf met vestiging en activiteiten in Hong Kong

 

Wat ik heb gevonden zijn bedrijven die deze service aanbieden, incl adresvestiging.

 

 

 

Zodra ik dit uitkeer naar de Nederlandse BV, blijft het ook belastingvrij.

Dat betwijfel ik, maar ik denk dat het niet erg relevant is omdat de winsten in HK mogelijk sowieso al belast zijn in Nederland.

 

 

Link naar reactie
  • 0

HongKong Ltd is geen belasting paradijs, in de zin dat je hiermee in NL winsten uit oog van Belastingdienst kan houden.

 

Reden dat de leveranciers in HK een Ltd hebben heeft vaak te maken met gemak van onvangen betalingen en eenvoudig uit te voeren administratie, alsmede het voordeel dat tegoeden heel eenvoudig overall ter wereld te gebruiken zijn. Bijvoorbeeld in China kun je als leverancier heel veel geld verdienen, maar dat gebruiken in Buitenland is niet eenvoudig gezien de restricties.

 

Het opzetje wat je maakt, als Nederlandse ondernemer, is verkapte belasting ontduiking met de gedachte dat als ze het niet weten het ook geen kwaad kan.

 

Hier op HigherLevel is de consensus dat jij als kleine ondernemer er niet eens aan mag denken, want dan zou iedereen het wel eens kunnen gaan doen en dan is het hek van de dam.

 

Kunt u mij een alternatief aanraden op welke manier ik in mijn situatie het beste kan handelen? Met het oog op dat alles gebeurd zoals het moet.

Link naar reactie
  • 0
Wat ik heb gevonden zijn bedrijven die deze service aanbieden, incl adresvestiging.

Dat is geen substance. Het is en blijft dan gewoon belastingfraude

 

Hier op HigherLevel is de consensus dat jij als kleine ondernemer er niet eens aan mag denken, want dan zou iedereen het wel eens kunnen gaan doen en dan is het hek van de dam.

Een wijdverbreid misverstand is dat die consensus ook een moreel oordeel is. Dat is het lang niet altijd. Ook niet in dit geval: op basis van wat TS beschrijft en wil is dit belastingfraude, punt.

Dat is geen oordeel maar een constatering, of een mening voor mijn part...maar zonder waarde-oordeel.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof niet dat het wel of niet hebben van een kantoor in HK er toe doet.

Niet of het in Hong Kong staat inderdaad. Het gaat er meer om of er daadwerkelijk buiten Nederland gehandeld wordt of dat alles toch vanaf de zolderkamer in IJmuiden gebeurd: in dat geval is er geen buitenlandse substance, en is het niet opgeven van dat inkomen belastingfraude

 

Maar de HK Limited kan er natuurlijk ook gewoon een leuk appartement in Miami mee kopen.

Tuurlijk. Maar als TS alleen handelt vanuit de zolderkamer in IJmuiden is en blijft dat belastingfraude. Dat niemand er achter komt (totdat ze dat wel doen), maakt het niet meer of minder fraude.

 

Nee, hier heb je volgens mij geen gelijk.

 

Een HK Ltd is een bedrijf, waarvan TS aandeelhouder is. Pas op moment dat TS hier winsten of uitkering uit ontvangt, prive of met BV is het in NL belasting plichtig.

 

Elke Nederlands bedrijf mag overall ter wereld bedrijven hebben. Zolang er geen winstuitkering aan de aandeelhouder(s) plaatsvind is er geen belastingplicht in Nederland en is er ook geen sprake van belasting ontduiking of fraude.

 

Ik begrijp heel goed de richting van argumentatie, maar feitelijk heb je geen gelijk zolang de winsten in buitenland blijven en niet uitgekeerd worden aan aandeelhouder(s) die dan woonachtig zijn in NL of gevestigd zijn in NL als dit de begunstigten zijn.

 

Het is niet aan ons of belastingdienst in NL te oordelen hoe de winsten in HK gebruikt worden. Hier kun je ook logistiek, accounting, vliegtickets en autohuur mee betalen. De donkere gedachtes van een crimineel in spee begriijp ik wel maar zijn niet dagelijkse gang van zaken. Het gaat om de jaar rekeningen waarmee jaarlijks de HK Ltd wordt afgesloten. Als die door HK autoriteiten goedgekeurd worden dan staat daarmee de winst vast (of verlies).

 

Mocht het zo zijn dat ik iets mis laat ik mij graag corrigeren.

 

Kunt u mij een alternatief aanraden op welke manier ik in mijn situatie het beste kan handelen? Met het oog op dat alles gebeurd zoals het moet.

 

Minste romslomp heb je met een BVI omdat je dan ook niet verplicht bent een administratie te voeren of als bestuurder ergens staat geregistreerd.

 

(ik weet nu krijg ik iedereen over mij heen, maar ik meldt ook telkens dat ik tegen fraude ben. Dit is niet illegaal of belasting ontduiking, hoe graag mensen ook willen dat dit wel zo was. Dan moet je maar stemmen voor wetswijzigingen)

 

De meeste mensen denken dat dit inmoreel is. Maar in international zaken doen is dit heel normaal. Het zijn "limited liability" bedrijven die de eigenaar afschermen tegen nat gaan op moment dat er problemen zijn bij aansprakelijkheid. In Bangladesh bijvoorbeeld zijn de kasten gevuld met Ltd bedrijven omdat voor grote orders de eigenaar van een fabriek niet vleugellam wil worden als 1 klant een claim neerlegt. Er zijn legitime redenen waarom dit al heel lang zo gebeurd.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik heb gevonden zijn bedrijven die deze service aanbieden, incl adresvestiging.

Dat is geen substance. Het is en blijft dan gewoon belastingfraude

 

Hier op HigherLevel is de consensus dat jij als kleine ondernemer er niet eens aan mag denken, want dan zou iedereen het wel eens kunnen gaan doen en dan is het hek van de dam.

Een wijdverbreid misverstand is dat die consensus ook een moreel oordeel is. Dat is het lang niet altijd. Ook niet in dit geval: op basis van wat TS beschrijft en wil is dit belastingfraude, punt.

Dat is geen oordeel maar een constatering, of een mening voor mijn part...maar zonder waarde-oordeel.

 

Ik denk dat jouw mening er niet veel toe doet. Zeker nu TS aangeeft dat handel buiten NL plaatsvind.

En hiermee is ook gelijk de legitieme grond gevonden vooral niet via een NL BV deze zaken te doen.

 

Jouw persoonlijke mening en de wetten voor internationale zaken en volgens mij ook mbt bestuurders woonachtig in NL botst hier denk ik en wekt de indruk (bij mij tenminste) dat het motief niet is feitelijk in te gaan op vragen van TS, maar vooral op persoonlijke mening de discussie een richting in probeert te duwen.

Link naar reactie
  • 0

Het is overigens altijd opvallend stil bij dit soort discussies als het gaat om "advies" of "wettelijke onderbouwing" van de diverse overheids posters.

 

Ik ben niet alleen benieuwd naar hun reacties maar zeker ook naar de wettelijk onderbouwing zodat Norbert kan zeggen : zie je wel, ik heb gelijk!

 

Ik laat mij altijd graag overtuigen door mensen die er meer verstand van hebben als ik.

Link naar reactie
  • 0
Ik begrijp heel goed de richting van argumentatie, maar feitelijk heb je geen gelijk zolang de winsten in buitenland blijven en niet uitgekeerd worden aan aandeelhouder(s) die dan woonachtig zijn in NL of gevestigd zijn in NL als dit de begunstigten zijn.

 

Ik waag te stellen dat ik wel gelijk heb. :)

 

De werkzaamheden van TS vinden feitelijk in Nederland plaats: alleen op papier is er een buitenlandse rechtsvorm en een buitenlandse postbus. Dat is geen substance: voor de VPB wordt de klant geacht gewoon in Nederland gevestigd te zijn en de winst in Nederland gemaakt te hebben, en TS wordt geacht ook overeenkomstig aangifte VPB te doen. Doet TS dat niet, dan maakt hij zich schuldig aan belastingfraude

 

Citaat:

Evenals bij natuurlijke personen zal de vestigingsplaats van een lichaam beoordeeld worden aan de hand van de feiten en omstandigheden.

 

De volgende omstandigheden (in afnemende volgorde van belangrijkheid) zijn van belang voor de bepaling van de vestigingsplaats:

[*]de plaats van de feitelijke (dagelijkse) leiding;

[*]de plaats waar de ondernemingsactiviteiten worden uitgeoefend;

[*]de plaats waar de aandeelhouders vergaderen;

[*]de plaats waar de boekhouding wordt gevoerd;

[*]de plaats van de statutaire zetel.

 

De belangrijkste omstandigheid is de plaats van waaruit het lichaam materieel wordt geleid, waarbij het dan gaat om de dagelijkse leiding (HR 23 september 1992, BNB 1993/193). Formele omstandigheden, zoals inschrijving in het handelsregister en statutaire zetel zijn van minder belang echter, kunnen bij een afweging van de verschillende feiten eventueel de doorslag geven. In iedere situatie zal afhankelijk van de specifieke omstandigheden van het geval beoordeeld moeten worden waar het lichaam gevestigd is.

Bron

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Minste romslomp heb je met een BVI omdat je dan ook niet verplicht bent een administratie te voeren of als bestuurder ergens staat geregistreerd.

 

Bedankt voor de tip. Dit klinkt interessant. Ik begrijp dat we hier wellicht op glad ijs bevinden, maar het blijft meningen/feiten etc uitwisselen. Of we daadwerkelijk gaan handelen is altijd de vraag ;D

 

Niet verplicht een administratie te voeren, wat wil dit in feite zeggen? Facturen niet opvoeren?

Puur inkoop en verkoop zoals bijvoorbeeld een handeltje op marktplaats? (Die je dan van wel of niet opgeeft bij de IB staat er even dan los van)

 

Link naar reactie
  • 0

Het is overigens altijd opvallend stil bij dit soort discussies als het gaat om "advies" of "wettelijke onderbouwing" van de diverse overheids posters.

Welke overheidsposters bedoel je? IK kan Belastingdienst Webcare wel vragen om te reageren uiteraard, maar die zijn meer gericht op startersvragen. Dat zijn dit niet

 

Ik ben niet alleen benieuwd naar hun reacties maar zeker ook naar de wettelijk onderbouwing zodat Norbert kan zeggen : zie je wel, ik heb gelijk!

Wettelijke onderbouwing is in dit soort cases zelden mogelijk met alleen een verwijzing naar een relevante wettekst. Het gaat meestal om de gevormde jurisprudentie en die is nog steeds aan verandering onderhevig. In dit geval echter staat het Arrest van de HR uit 1992 nog steeds als een huis.

 

Ik laat mij altijd graag overtuigen door mensen die er meer verstand van hebben als ik.

ben je er ooit al eentje tegengekomen dan? ;D

 

Jouw persoonlijke mening en de wetten voor internationale zaken en volgens mij ook mbt bestuurders woonachtig in NL botst hier denk ik en wekt de indruk (bij mij tenminste) dat het motief niet is feitelijk in te gaan op vragen van TS, maar vooral op persoonlijke mening de discussie een richting in probeert te duwen.

Het is een vrij land, dus het staat jou ook vrij om op de man in plaats van de bal te spelen. Ik zie je gefundeerde weerlegging van mijn argumenten en onderbouwing dan ook met belangstelling tegemoet

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp heel goed de richting van argumentatie, maar feitelijk heb je geen gelijk zolang de winsten in buitenland blijven en niet uitgekeerd worden aan aandeelhouder(s) die dan woonachtig zijn in NL of gevestigd zijn in NL als dit de begunstigten zijn.

 

Ik waag te stellen dat ik wel gelijk heb. :)

 

De werkzaamheden van TS vinden feitelijk in Nederland plaats: alleen op papier is er een buitenlandse rechtsvorm en een buitenlandse postbus. Dat is geen substance: voor de VPB wordt de klant geacht gewoon in Nederland gevestigd te zijn en de winst in Nederland gemaakt te hebben, en TS wordt geacht ook overeenkomstig aangifte VPB te doen. Doet TS dat niet, dan maakt hij zich schuldig aan belastingfraude

 

Citaat:

Evenals bij natuurlijke personen zal de vestigingsplaats van een lichaam beoordeeld worden aan de hand van de feiten en omstandigheden.

 

De volgende omstandigheden (in afnemende volgorde van belangrijkheid) zijn van belang voor de bepaling van de vestigingsplaats:

[*]de plaats van de feitelijke (dagelijkse) leiding;

[*]de plaats waar de ondernemingsactiviteiten worden uitgeoefend;

[*]de plaats waar de aandeelhouders vergaderen;

[*]de plaats waar de boekhouding wordt gevoerd;

[*]de plaats van de statutaire zetel.

 

De belangrijkste omstandigheid is de plaats van waaruit het lichaam materieel wordt geleid, waarbij het dan gaat om de dagelijkse leiding (HR 23 september 1992, BNB 1993/193). Formele omstandigheden, zoals inschrijving in het handelsregister en statutaire zetel zijn van minder belang echter, kunnen bij een afweging van de verschillende feiten eventueel de doorslag geven. In iedere situatie zal afhankelijk van de specifieke omstandigheden van het geval beoordeeld moeten worden waar het lichaam gevestigd is.

Bron

 

Ik kan referreren aan de 100.000en HK Ltds waar de aandeelhouder(s) Nederlands zijn en ook gevestigd in Nederland.

 

De "winst" is pas "winst" op het moment dat er uit een onderneming uitgekeerd wordt aan de aandeelhouders. tot die tijd is het geen "winst" of "inkomen" verkregen uit de onderneming in HK of waar dan ook buiten NL.

 

Als je het hiermee eens bent dan denk ik dat wij hetzelfde zeggen.

 

Ben je het ook eens met de stelling: wat een HK bedrijf opvoert als legitime kosten in de onderneming

komt in mindering op de balans van HK bedrijf en Nederlandse Belastingdienst kan hierover geen oordeel hebben indien deze onkosten rechtmatig zijn en volgens HK wetten zijn opgenomen in de jaarrekening?

 

Ben je het ook eens met de stelling : de NL Belasting dienst kan geen belasting heffen over positieve balansen op accounts van buitenlandse ondernemingen, ook al is een aandeelhouder van deze onderneming een in NL gevestigd (natuurlijk) persoon of onderneming?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Minste romslomp heb je met een BVI omdat je dan ook niet verplicht bent een administratie te voeren of als bestuurder ergens staat geregistreerd.

 

Bedankt voor de tip. Dit klinkt interessant. Ik begrijp dat we hier wellicht op glad ijs bevinden, maar het blijft meningen/feiten etc uitwisselen. Of we daadwerkelijk gaan handelen is altijd de vraag ;D

 

Niet verplicht een administratie te voeren, wat wil dit in feite zeggen? Facturen niet opvoeren?

Puur inkoop en verkoop zoals bijvoorbeeld een handeltje op marktplaats? (Die je dan van wel of niet opgeeft bij de IB staat er even dan los van)

 

 

Het advies is wel administratie te voeren, maar er is zover ik weet geen verplichting

 

Als het gaat om een handeltje op marktplaats, dat is glad ijs.

 

Gaat het om geval van je waarbij de ontvanger van de goederen en de producent beiden niet in NL gevestigd zijn, dan mag je overal ter wereld een bedrijf op richten voor deze handel.

 

Keer je winsten uit aan jezelf in NL dan moet je belasting betalen. Anders niet. Ke kunt de positieve balansen ook gebruiken voor andere doelen.

 

 

Het grijze gebied (glad ijs) ontstaat natuurlijk wanneer je (bijvoorbeeld) een BVI hebt en hier winsten maakt, met bijvoorbeeld een HSBC bedrijfs rekening waarvan je een pasje hebt. Hiermee kun je dan in NL geld opnemen en uitgeven. Die "inkomsten" zou je dan wel moeten opgeven als inkomen.

Link naar reactie
  • 1

[quote author=Norbert Bakker link=board=44;threadid=55472;start=0#msg510853

 

Ik laat mij altijd graag overtuigen door mensen die er meer verstand van hebben als ik.

ben je er ooit al eentje tegengekomen dan? ;D

 

 

Vandaag nog niet Norbert op dit draadje. ;D

Maar ik geef je gelijk en iedereen denk ik alle ruimte om mij de les te lezen.

 

Vallen en opstaan, ik heb het genoeg gedaan en ben niet bang voor een andere mening.

Link naar reactie
  • 0
Ik kan referreren aan de 100.000en HK Ltds waar de aandeelhouder(s) Nederlands zijn en ook gevestigd in Nederland.

Bekijk het substance lijstje nog even Paul:

De volgende omstandigheden (in afnemende volgorde van belangrijkheid) zijn van belang voor de bepaling van de vestigingsplaats:

[*]de plaats van de feitelijke (dagelijkse) leiding;

[*]de plaats waar de ondernemingsactiviteiten worden uitgeoefend;

[*]de plaats waar de aandeelhouders vergaderen;

[*]de plaats waar de boekhouding wordt gevoerd;

[*]de plaats van de statutaire zetel.

Dat de aandeelhouders Nederlands zijn en gevestigd zijn in Nederland - of juist niet - is kennelijk dus niet erg relevant.

 

De "winst" is pas "winst" op het moment dat er uit een onderneming uitgekeerd wordt aan de aandeelhouders. tot die tijd is het geen "winst" of "inkomen" verkregen uit de onderneming in HK of waar dan ook buiten NL.

Als de onderneming feitelijk gevestigd is in Nederland is de winst in Nederland belast met VPB. Of en wanneer je die winst gaat uit dividenden aan de aandeelhouders lijkt mij daarbij totaal niet relevant: het is de HK LTD zelf die VPB plichtig is in Nederland, als dat de feitelijke vestigingsplaats blijkt te zijn.

 

Als je het hiermee eens bent dan denk ik dat wij hetzelfde zeggen.

Helaas, ik ben bang van niet dus

 

Ben je het ook eens met de stelling: wat een HK bedrijf opvoert als legitime kosten in de onderneming komt in mindering op de balans van HK bedrijf en Nederlandse Belastingdienst kan hierover geen oordeel hebben indien deze onkosten rechtmatig zijn en volgens HK wetten zijn opgenomen in de jaarrekening?

Ik ben adviseur van vermoedelijk met afstand de grootste HK Limited in Nederland. Ik zal dit eens aan het NL MT vragen. Moet ik je het antwoord nog even op schuldig blijven.

 

Ben je het ook eens met de stelling : de NL Belasting dienst kan geen belasting heffen over positieve balansen op accounts van buitenlandse ondernemingen, ook al is een aandeelhouder van deze onderneming een in NL gevestigd (natuurlijk) persoon of onderneming?

Wellicht niet. Maar een betere vraag lijkt me kan de belastingdienst de aandeelhouders in Nederland aanspreken op vermeende belastingontduiking indien de buitenlandse vennootschap geen aantoonbare substance in het buitenland heeft?

Winst is uiteraard altijd een subjectief begrip, maar substance is dat een stuk minder

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen mening dus je kan het ook niet/wel met mij eens zijn maar.... Mijn gevoel en ervaringen zeggen dat dit soort "constructies" pas zin hebben (legaal en effectief) zijn als je daadwerkelijk in "dat" buitenland ook activiteiten hebt (in meerdere of mindere vorm).

 

Daarbij kan ik mij ook iets herinneren als door een constructie andere (inkoop-) voordelen hebt (dus anders dan louter vpb voordeel) dat dit mag (overleg gewoon even met je inspecteur)

 

Daarbij staat Nederland volgens mij bekend als vriendelijk Holding land voor buitenlandse deelnemingen (vrijstellingen).

 

Misschien helpt dit oude document je verder..

 

Overigens, denk ook iets verder... wat voor extra lasten en zorgen heb je met een buitenlandse (extra) onderneming.

hongkong.pdf

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

 

 

Misschien helpt dit oude document je verder..

 

Overigens, denk ook iets verder... wat voor extra lasten en zorgen heb je met een buitenlandse (extra) onderneming.

 

Hartelijk dank voor dit document.

 

Wat betreft de extra lasten en handelingen, dit kunnen we geheel uitbesteden aan bedrijven die speciaal gericht zijn op deze service . Daar zie ik geen problemen in, of zie ik dit te makkelijk?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hier kun je voor 4000rmb een HK Ltd op laten zetten:

 

http://www.shenzhenclassifieds.com/services/other-services/other-services-in_i752

 

All the clients who register HK Company in our company can get a lowest price 3990RMB.Please contact MS Chen to know more about the details.

TEKl0755-82211691

QQ:2518930325

Email:2518930325@qq.com

wechat:sjkj1314

 

@Iwan: +10 internets voor pdf :)

@Norbert: - 1 internets voor lege "expertise" mbt zogenaamde "de grootste HK Limited in Nederland", adviseren kunnen we allemaal, ze hebben misschien wel 1000 adviseurs.

Maar, ik wacht op concrete feitelijke inzichten ipv "wellicht niet", "moet antwoord nog even schuldig blijven" (misschien helpt de pdf van Iwan?)

 

4000rmb = 595 euro, lijkt me niet te duur.

Jaarlijks wel "company renewal" en dat kost ook iets van 2000rmb of 300Euro + jaarlijkse aangifte, maar kun je ook zelf doen als het eenvoudig is en je de weg een beetje weet.

 

BVI kost iets van 1000Euro. 400Euro per jaar ong voor vernieuwing.

 

Let wel op; op moment dat je HSBC als bank erbij wilt hebben ze nu minimale inleg 50.000HKD en je moet bij oprichting ook de 10.000HKD aandelen storten. Die 50.000 minimale balans houdt in dat ze je geen verdere kosten in rekening brengen, anders betaal je 100HKD per maand. Je hoeft die 50K dus niet te storten, alleen kost de rekening je dan wel 10E per maand.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen mening dus je kan het ook niet/wel met mij eens zijn maar.... Mijn gevoel en ervaringen zeggen dat dit soort "constructies" pas zin hebben (legaal en effectief) zijn als je daadwerkelijk in "dat" buitenland ook activiteiten hebt (in meerdere of mindere vorm)

inderdaad, ook mijn ervaring en gevoel...

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vraag mbt een Hong Kong Ltd.

We hebben vanuit een BV in Nederland nu 12 maanden werk in China en vooruitzicht is blijvend. Het betreft ICT diensten op locatie in China. Als ik dit draadje volg kan ik een LTD in Hong Kong openen en het contract met het Chinese bedrijf over laten zetten naar deze LTD.

 

De vraag is of de Nederlandse BV nu aandeelhouder wordt of dat de ik en mede eigenaar aandeelhouder worden. Ik ben van mening dat het verstandig is dat ik en de mede eigenaar aandeelhouders worden. Er hoeft dan alleen dividend belasting betaald te gaan worden in Nederland indien dividend uitgekeerd gaat worden.

 

Is dit de beste methode?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
  • 0

Is dit de beste methode?

 

Je hebt in 6 regels heel summier iets geschetst over een (mogelijke) internationale constructie.

Met als slotvraag: de beste methode...

 

Ik zou denken dat je een hoop meer moet vertellen en (waarschijnlijk) ondanks dat tot de conclusie zal komen dat je op een forum niet een bruikbaar antwoord kan krijgen op zo'n specialistische vraag.

 

Maar begin maar vast, zou ik zeggen: open een topic en vertel je verhaal.

Dat zou ik althans doen!

Link naar reactie
  • 0

Maar begin maar vast, zou ik zeggen: open een topic en vertel je verhaal.

Waarom is een nieuw topic over vrijwel hetzelfde onderwerp beter dan doorborduren in dit topic? Straks lopen er tien topics over Hongkong Ltds en moet er steeds kruis-gelinkt worden.

 

Heb je een concrete vraag? De kans is groot dat deze al eens voorbijgekomen en beantwoord is. Gebruik daarom de zoekfunctie. Vind je een topic, maar beantwoordt het net niet helemaal de vraag? Plaats dan in dat topic je (weder)vraag als het direct gerelateerd is. Wijkt het naar jouw idee af van je eigen vraag, start dan een nieuw topic.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.