• 0

slim ondernemen of juist niet

Hallo allemaal,

 

Graag wil ik jullie het volgende voorleggen na een discussie met een vriend van me;

 

Toen ik was begonnen met mijn eenmanszaak was dat in het laatste kwartaal van dat jaar.

Zonder er bij na te denken kon ik nog gebruik maken van de KOR.

Achteraf dus best wel slim vond ik zelf.

Wanneer ik dat namelijk in januari van het jaar daarop had gedaan had ik deze KOR mis gelopen.

Wel moest ik iets meer IB betalen, maar daar kan het voordeel van de BTW niet tegenop.

 

Heb ik het hier gelijk?

Er wordt namelijk vaak geadviseerd om op 01-01 te beginnen met je bedrijf.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je weer snel stopt met je bedrijf - bijvoorbeeld vóórdat je omzet boven de € 5.000,- uitkomt, kun je ook maximaal gebruik maken van de KOR als je op 1 januari start :P :)

 

FF Serieus: leuk als eenmalig cadeautje vvoor startende ondernemers, maar het lijkt me erg sterk (en zelfs onzinnig) om daarop een startdatum van een bedrijf te baseren. De KOR is vooral bedoeld voor kleine (pseudo) onderneminkjes

 

Er wordt namelijk vaak geadviseerd om op 01-01 te beginnen met je bedrijf.

Dat is een vreemde aanname. Door wie en waar? Het is wat mij betreft sowieso een onzinnig advies

Een bedrijf start je als je klaar bent voor de start: niet eerder, maar zeker niet later. Ik ben 3 x een bedrijf gestart en nooit op 01-01

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Op 1 januari MOET JE NOOIT WILLEN STARTEN.

Ten eerste kun je dan niet inschrijven, ten tweede ben je wellicht niet in staat om te werken etc etc.

 

Hoe eerder je in het jaar start, hoe makkelijker je aan de urencriterium kan voldoen zodat je extra voordelen hebt. Als je later start, zal de belasting hoger kunnen uitvallen.

Wat gunstiger is, kun je wel uitrekenen. Maar is dat interessant nu? Lijkt me niet:)

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Was het niet omdat je de uren voor zelfstandigenaftrek dan niet meer (makkelijk) kan halen?

Ik weet wel dat startersaftrek verspreid over 5 jaar toegepast kan worden omdat je vaak later meer verdien dan eerste jaar.

 

 

Natuurlijk moet je startdatum niet hierdoor laten bepalen, maar stel het is veel voorbereiding en niet snel winst dan kan het interessant zijn. Lang geleden moest je dan ook volle mep voor kvk betalen, scheelde dan ook weer om net later in te schrijven.

Link naar reactie
  • 0

Er wordt namelijk vaak geadviseerd om op 01-01 te beginnen met je bedrijf.

Dat is een vreemde aanname. Door wie en waar? Het is wat mij betreft sowieso een onzinnig advies

Een bedrijf start je als je klaar bent voor de start: niet eerder, maar zeker niet later. Ik ben 3 x een bedrijf gestart en nooit op 01-01

 

Klopt. 30 maart is de beste dag om te starten met je bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Lang, lang geleden moesten wij ondernemers jaarlijks aardig wat geld afdragen om een heleboel lokale Kamers van Koophandel in stand te houden. En dat bedrag voor een kalenderjaar moest je betalen, ook al begon je op 28-12. :(

 

In die tijd werden starters vaak geadviseerd om begin januari te beginnen en was de eerste week van het nieuwe jaar hoogseizoen bij de KvK's. Maar die tijd is dus voorbij nu alleen starters nog eenmalig inschrijfgeld betalen en de rest van de KvK-kosten worden betaald uit ons aller belastingcenten.

 

Als je toch in de tweede helft van het jaar wilt beginnen en verwacht in dat kalenderjaar niet aan het urencriterium te komen, maar wel in de eerste maanden meteen winst te draaien, kan het inderdaad slim zijn vrij laat in het jaar te starten. Of wat facturen door te schuiven naar het volgende kalenderjaar zodat je optimaal gebruik mag maken van de kor. ;)

 

*einde bejaarde-ondernemer-modus*

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.