Ik zal op korte termijn het faillissement aan moeten vragen van mijn BV.
Er zijn mogelijkheden voor een doorstart, daar is al een plan voor.
Er is geen sprake van bestuurdersaansprakelijkheid, geen schuld aan de belastingdienst en er is geen personeel meer.
Enige schulden zijn aan de bank en de leveranciers.
Of dat ook daadwerkelijk wil lukken hangt af van de overnamesom van de activa.
Ik heb deze activa zelf laten taxeren om daar inzicht in te krijgen en het plan klaar te hebben als de curator op de stoep staat.
Wat mij echter niet duidelijk is hoe de curatoren omgaan met de waarde van de activa, ik heb nl. 2 waardes in het taxatierapport, de Liquidatiewaarde 45K en de onderhandse waarde 90K.
Ik lees op internet in een aantal gevallen dat er een deal wordt gesloten over de verkoop op basis van
liquidatiewaarde + 10%.
De activa is verpand aan de bank, betekend dat de curator zijn salaris niet uit de boedel kan halen, hij zal dan nog een bedrag aan zgn. goodwill eisen om de naam, website, tel.nummer etc. te behouden.
Als ik een deal kan sluiten op basis van de liquidatiewaarde is het haalbaar door te starten echter op basis van de onderhandse waarde gaat het niet lukken, ik zou dan ook in de zelfde situatie komen als ik nu zit.
De activa bestaat uit machines, voorraden en inventaris.
Daarnaast is er (in het huurpand) een enorme voorraad houten decorstukken, ik schat zo'n 1000M3 aan volume,
deze stukken zijn in het rapport als onverkoopbaar omschreven met daarbij de opmerking dat er met hoge afvoerkosten rekening gehouden dient te worden. De stukken zijn voor mij echter wel van belang om door te kunnen.
Maar uiteindelijk zal er geen geld in de boedel zitten om de afvoer/opruimkosten te betalen en zal de verhuurder er mee blijven zitten in geval ik niet door zou starten.
Ik las dat een curator nl. geen verplichting heeft om het pand schoon op te leveren omdat hij van rechtswege geen relatie heeft met de verhuurder.
Vraag is dus: welke waarde hanteert de curator, is daar over te onderhandelen of is die 10% boven op de liquidatiewaarde in veel gevallen de norm, en zou het een onderhandelpunt kunnen zijn om te zeggen dat als ik doorstart het de ellende bespaart van het leeg achterlaten van het huurpand.
Ik hoop dat er lezers zijn die mij wat informatie kunnen geven.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
hans52
hans52
Beste Hlers,
Ik zal op korte termijn het faillissement aan moeten vragen van mijn BV.
Er zijn mogelijkheden voor een doorstart, daar is al een plan voor.
Er is geen sprake van bestuurdersaansprakelijkheid, geen schuld aan de belastingdienst en er is geen personeel meer.
Enige schulden zijn aan de bank en de leveranciers.
Of dat ook daadwerkelijk wil lukken hangt af van de overnamesom van de activa.
Ik heb deze activa zelf laten taxeren om daar inzicht in te krijgen en het plan klaar te hebben als de curator op de stoep staat.
Wat mij echter niet duidelijk is hoe de curatoren omgaan met de waarde van de activa, ik heb nl. 2 waardes in het taxatierapport, de Liquidatiewaarde 45K en de onderhandse waarde 90K.
Ik lees op internet in een aantal gevallen dat er een deal wordt gesloten over de verkoop op basis van
liquidatiewaarde + 10%.
De activa is verpand aan de bank, betekend dat de curator zijn salaris niet uit de boedel kan halen, hij zal dan nog een bedrag aan zgn. goodwill eisen om de naam, website, tel.nummer etc. te behouden.
Als ik een deal kan sluiten op basis van de liquidatiewaarde is het haalbaar door te starten echter op basis van de onderhandse waarde gaat het niet lukken, ik zou dan ook in de zelfde situatie komen als ik nu zit.
De activa bestaat uit machines, voorraden en inventaris.
Daarnaast is er (in het huurpand) een enorme voorraad houten decorstukken, ik schat zo'n 1000M3 aan volume,
deze stukken zijn in het rapport als onverkoopbaar omschreven met daarbij de opmerking dat er met hoge afvoerkosten rekening gehouden dient te worden. De stukken zijn voor mij echter wel van belang om door te kunnen.
Maar uiteindelijk zal er geen geld in de boedel zitten om de afvoer/opruimkosten te betalen en zal de verhuurder er mee blijven zitten in geval ik niet door zou starten.
Ik las dat een curator nl. geen verplichting heeft om het pand schoon op te leveren omdat hij van rechtswege geen relatie heeft met de verhuurder.
Vraag is dus: welke waarde hanteert de curator, is daar over te onderhandelen of is die 10% boven op de liquidatiewaarde in veel gevallen de norm, en zou het een onderhandelpunt kunnen zijn om te zeggen dat als ik doorstart het de ellende bespaart van het leeg achterlaten van het huurpand.
Ik hoop dat er lezers zijn die mij wat informatie kunnen geven.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Groet, Hans
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/49575-onderhandelen-met-curator-bij-doorstart/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
24 antwoorden op deze vraag