De boekingssite waarop mijn Groepsvakanties vermeld staan met het aanbod (mid)weken, (lange) weekends en feestdagenarrangementen belt mij over een aanvraag voor een tweedaags vergaderarrangement en vraagt hoe dit moet worden verwerkt en welke prijs er gehanteerd moet worden. Ik antwoord dat ik er op mijn PC even naar zal kijken en dan direct terug zal bellen.
Meteen nadat de verbinding is verbroken, gaat mijn telefoon weer en informeert een secretaresse naar de mogelijkheden voor een tweedaags vergader- c.q. teambuilding-arrangement, u snapt het al: zelfde datum, zelfde groepsgrootte. Afijn, het blijkt het bedrijf te zijn dat ook de boekingssite heeft gebeld en er met hen blijkbaar niet goed uit kwam, dat werd mij tenminste zo verteld.
We wisselen informatie uit en er wordt gevraagd of ik een programmavoorstel plus offerte op wil maken en toesturen. Dat doe ik direct en ik krijg het verzoek, omdat ze nog meer offertes krijgen, of ze voor een paar dagen een optie kunnen krijgen. De boekingssite krijgt van mij ondertussen een mail (ik kon ze telefonisch niet bereiken: lunchtijd, o.i.d.) waarin ik aangeef dat ik deze aanvraag verder wel afhandel, want dat die boekingssite dit sowieso niet kan doen (ander product, maatwerk).
Word ik even later door de boekingssite gebeld dat zij dat bedrijf nog even hadden gebeld en hadden begrepen dat ik het zelf verder zou regelen en afhandelen, dat had ik de boekingssite via mail inmiddels ook meegedeeld. Ik vraag nog even of het over bedrijf 'X' gaat en na een aarzeling wordt dat bevestigd, waarop ik antwoordde dat het hier geen enkele vorm van groepsvakantie betreft maar een geheel ander arrangement, nl. een zakelijk arrangement wat ik niet via hun site aanbied, maar via andere kanalen. Dat het betreffende secretariaat hen ook belde, moet een vergissing zijn geweest, de aanvraag had op dat moment bovendien nog de status van optie en offerte. (inmiddels heb ik de opdracht overigens wel binnen, joepie! :))
De boekingssite gaat er 'voor deze keer' schoorvoetend mee akkoord dat ik het zelf regel en afhandel, maar vindt principieel wel dat er recht op provisie bestaat voor dit soort arrangementen. In een poging dit voor beide partijen even helder neer te zetten en onduidelijkheden voor de toekomst uit de weg te ruimen, stuur ik een vriendelijke mail waarin ik netjes aangeef voor welke arrangementen ik de boekingssite - tot volle tevredenheid! - inhuur, nl. de groepsvakanties die ook als zodanig op hun site vermeld staan, bestaande uit (Lange) weekends, (Mid)weken en feestdagenarrangementen, dat is ook het enige dat ik via die site aanbied.
Ik geef ook aan dat indien er in de toekomst weer aanvragen voor totaal andere arrangementen bij hun terechtkomen, ze die dan naar mij kunnen doorverwijzen. De boekingssite antwoordt hierop dat wat hen betreft 'een groep een groep is' en dat aan een arrangement dat via 'hun binnenkomt automatisch een prijskaartje hangt'.
Nu ben ik het daar principieel niet mee eens en wel om het volgende (dat heb ik inmiddels ook teruggemaild):
Voor de vermelde groepsvakanties hanteren zowel de boekingssite als ik de Algemene verhuurvoorwaarden conform de richtlijnen van de Recron (zijn wij beiden lid van).
Mijn producten en diensten die vallen onder Vergaderarrangementen, feesten en partijen vallen bij mij onder Horeca-diensten (ik heb een horeca-vergunning) waarvoor ik de andere voorwaarden hanteer, namelijk de Algemene voorwaarden Zaalhuur, Feesten en Partijen conform de richtlijnen van Horeca Nederland.
Kortom, ik vind dat het claimen van provisie onterecht is als het gaat om totaal andere producten dan dat zij namens mij aan(kunnen)bieden, omdat die ook nog eens onder andere voorwaarden vallen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Hans van den Bergh
Hans van den Bergh
Zaakje waar ik op dit moment tegenaan loop:
De boekingssite waarop mijn Groepsvakanties vermeld staan met het aanbod (mid)weken, (lange) weekends en feestdagenarrangementen belt mij over een aanvraag voor een tweedaags vergaderarrangement en vraagt hoe dit moet worden verwerkt en welke prijs er gehanteerd moet worden. Ik antwoord dat ik er op mijn PC even naar zal kijken en dan direct terug zal bellen.
Meteen nadat de verbinding is verbroken, gaat mijn telefoon weer en informeert een secretaresse naar de mogelijkheden voor een tweedaags vergader- c.q. teambuilding-arrangement, u snapt het al: zelfde datum, zelfde groepsgrootte. Afijn, het blijkt het bedrijf te zijn dat ook de boekingssite heeft gebeld en er met hen blijkbaar niet goed uit kwam, dat werd mij tenminste zo verteld.
We wisselen informatie uit en er wordt gevraagd of ik een programmavoorstel plus offerte op wil maken en toesturen. Dat doe ik direct en ik krijg het verzoek, omdat ze nog meer offertes krijgen, of ze voor een paar dagen een optie kunnen krijgen. De boekingssite krijgt van mij ondertussen een mail (ik kon ze telefonisch niet bereiken: lunchtijd, o.i.d.) waarin ik aangeef dat ik deze aanvraag verder wel afhandel, want dat die boekingssite dit sowieso niet kan doen (ander product, maatwerk).
Word ik even later door de boekingssite gebeld dat zij dat bedrijf nog even hadden gebeld en hadden begrepen dat ik het zelf verder zou regelen en afhandelen, dat had ik de boekingssite via mail inmiddels ook meegedeeld. Ik vraag nog even of het over bedrijf 'X' gaat en na een aarzeling wordt dat bevestigd, waarop ik antwoordde dat het hier geen enkele vorm van groepsvakantie betreft maar een geheel ander arrangement, nl. een zakelijk arrangement wat ik niet via hun site aanbied, maar via andere kanalen. Dat het betreffende secretariaat hen ook belde, moet een vergissing zijn geweest, de aanvraag had op dat moment bovendien nog de status van optie en offerte. (inmiddels heb ik de opdracht overigens wel binnen, joepie! :))
De boekingssite gaat er 'voor deze keer' schoorvoetend mee akkoord dat ik het zelf regel en afhandel, maar vindt principieel wel dat er recht op provisie bestaat voor dit soort arrangementen. In een poging dit voor beide partijen even helder neer te zetten en onduidelijkheden voor de toekomst uit de weg te ruimen, stuur ik een vriendelijke mail waarin ik netjes aangeef voor welke arrangementen ik de boekingssite - tot volle tevredenheid! - inhuur, nl. de groepsvakanties die ook als zodanig op hun site vermeld staan, bestaande uit (Lange) weekends, (Mid)weken en feestdagenarrangementen, dat is ook het enige dat ik via die site aanbied.
Ik geef ook aan dat indien er in de toekomst weer aanvragen voor totaal andere arrangementen bij hun terechtkomen, ze die dan naar mij kunnen doorverwijzen. De boekingssite antwoordt hierop dat wat hen betreft 'een groep een groep is' en dat aan een arrangement dat via 'hun binnenkomt automatisch een prijskaartje hangt'.
Nu ben ik het daar principieel niet mee eens en wel om het volgende (dat heb ik inmiddels ook teruggemaild):
Voor de vermelde groepsvakanties hanteren zowel de boekingssite als ik de Algemene verhuurvoorwaarden conform de richtlijnen van de Recron (zijn wij beiden lid van).
Mijn producten en diensten die vallen onder Vergaderarrangementen, feesten en partijen vallen bij mij onder Horeca-diensten (ik heb een horeca-vergunning) waarvoor ik de andere voorwaarden hanteer, namelijk de Algemene voorwaarden Zaalhuur, Feesten en Partijen conform de richtlijnen van Horeca Nederland.
Kortom, ik vind dat het claimen van provisie onterecht is als het gaat om totaal andere producten dan dat zij namens mij aan(kunnen)bieden, omdat die ook nog eens onder andere voorwaarden vallen.
Heb ik het hier bij het juiste eind?
Succes & Groet,
Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/49716-provisieclaim-terecht-of-onterecht/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
19 antwoorden op deze vraag