• 0

ondernemersaftrek niet geaccepteerd door inspecteur

Ik ben als trouwambtenaar werkzaam voor 20 uur bij een gemeente. Daarnaast heb ik geprobeerd als ZZP een zaak op te zetten als trouwambtenaar. Ik heb er veel tijd gestoken in het verkrijgen van klanten, trouwbeurzen bezocht en zelf mijn website gemaakt ed dus kom ik ruim aan de 1225 uur maar heb ook alles uit eigen vermogen betaald. Maar de belastingdienst accepteert mijn ondernemers aftrek niet om dat ik geen winst heb gemaakt en omdat ik de onderneming na twee jaar weer heb uitgeschreven ivm geen resultaat. Volgens mij mag ik de ondernemersaftrek dan van mijn reguliere inkomen uit een baan bij de gemeente aftrekken, klopt dit want mijn belasting inspecteur is niet de sterkste blijft bij haar besluit maar moet alles navragen en belde mij tot drie keer toe terug omdat zij mijn vragen niet kon beantwoorden op het laatst zij zei dat ik maar een tweede bezwaar moet indienen mbt gelijkheid beginsel. Dit omdat ik aangaf dat andere collega in het verlengde van hun werk als BABS buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand ook een eigen onderneming hadden op gestart en dit op gelijke wijze indiende.

 

graag jullie reacties adviezen

 

mvgrt Henny

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Babbelaere,

 

Het gaat om 2 zaken in de juiste volgorde:

 

1. Was de onderneming een bron van inkomen?

Voor de uitleg hiervoor zie Wikipedia: Wiki bron van inkomen

Vooral het 3e objectiviteitscriterium is erg lastig in jouw geval.

 

2. Wordt de onderbouwing van jouw uren c.q. urenregistratie geaccepteerd door de belastingdienst?

 

Ik heb het idee, dat het op punt 1 al mis gaat. Je komt dan niet aan punt 2 toe. Mocht je het wel allemaal kunnen onderbouwen, dan heb je inderdaad een aftrekpost op je overige inkomen omdat je dan als starter kwalificeerde.

 

Succes met het vervolg,

 

Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Ter info: deze recente uitspraak kwam ik vandaag via Twitter tegen.

 

In combinatie met andere recente signalen (ook op dit forum) lijkt het er op dat de Belastingdienst inderdaad verscherpte controles uitvoert op winst uit onderneming en het toepassen van starters- en zelfstandigen aftrek en - voor zover van toepassing (winst) - MKB winstvrijstelling

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ja zeker zouden er inkomsten te verwachten zijn, gebleken is dat dit momenteel alleen in het westen van dit land te verwachten is en in het midden en oosten van het land gaat dit nu nog niet, daarom heb ik de onderneming beëindigd! in het westen, grote steden gaat zulke ondernemingen als een speer.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt kosten gemaakt, en claimt startersaftrek en zelfstandigenaftrek, alles bij elkaar vermoedelijk een aftrekpost van zeker 10.000 euro, dat is netto toch al gauw iets in de buurt van de 4.000 euro.

 

Ik heb geen idee waar je bent in je bezwaarprocedure, en of je termijn nog niet verstreken is, et cetera, maar ik adviseer je vooral niet te blijven proberen om een paar honderd euro te besparen met het risico dat je een paar duizend euro door het putje spoelt.

 

Het ziet er uit alsof je een interessante en kansrijke zaak hebt, zeker als je kan aantonen dat er collega-trouwambtenaren er wél een inkomen uit kunnen halen.

 

Een bezwaarprocedure op het gelijkheidsbeginsel is meestal gedoemd om ergens te stranden, en meestal niet op jouw strand, dus als je daar de oorlog mee moet gaan winnnen, zou ik het niet doen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij mag ik de ondernemersaftrek dan van mijn reguliere inkomen uit een baan bij de gemeente aftrekken, klopt dit?

Volgens mij niet. Als je al recht hebt op zelfstandigenaftrek (en dat is maar de vraag), dan ontvang je die zelfstandigenaftrek alleen voor zover je winst maakt. Als je dus 5000 euro winst maakt, dan heb je ook maar 5000 euro zelfstandigenaftrek (en geen 7280 euro). De overige 2280 euro zelfstandigenaftrek schuift dan door naar het volgende jaar om te verrekenen met de winst die je dán maakt. De belastbare winst komt dan dus op nul uit en van enige verrekening met andere inkomstenbronnen is dan dus geen sprake.

 

Bedenk overigens ook dat als je verlies maakt, dat je dan helemaal geen zelfstandigenaftrek hebt en zelfs 14% MKB-bijtelling ipv -korting.

 

EDIT: Zie Marcels aanvulling bij startersaftrek :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

De regeling die prinsrachid beschrijft geldt inderdaad, de zelfstandigenaftrek is nooit hoger dan je winst, dus geen winst is geen zelfstandigenaftrek, TENZIJ je recht hebt op startersaftrek. Art. 3.76 lid 5 is een woud van ontkenningen, maar onthou, ook al kunnen ze het niet leuker voor je maken, makkelijker toch zeker wel. ;D

 

Kortom, m.i. heeft TS wél recht op de volle mep aan zelfstandigenaftrek en startersaftrek (mits ie over het eerste hobbeltje, de bron van inkomen, en het tweede hobbeltje, 'het is een onderneming' en het derde hobbeltje, 1225 uur komt), en inderdaad wordt het verlies verminderd met 14% mkb-winstvrijstelling.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Als je al recht hebt op zelfstandigenaftrek (en dat is maar de vraag), dan ontvang je die zelfstandigenaftrek alleen voor zover je winst maakt.

 

Op zich is dat juist. Maar er is weer een uitzondering voor 'starters', want die kunnen wel de totale aftrek gebruiken.

 

Dus voor TS zou het wel een beste aftrekpost kunnen opleveren, ware het niet dat:

Het is wel een dun verhaal. Althans vind ik het een dun verhaal, zeker gezien de onderneming ook vrij snel gestopt is.

 

Maar ja: je kan bezwaar maken. Zal ongetwijfeld van tafel geveegd worden, maar dan kan je in beroep gaan. Enzovoort...

 

 

(EDIT: zoals Marcel al zei...)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

de zelfstandigenaftrek is nooit hoger dan je winst, dus geen winst is geen zelfstandigenaftrek, TENZIJ je recht hebt op startersaftrek. Art. 3.76 lid 5 is een woud van ontkenningen, maar onthou, ook al kunnen ze het niet leuker voor je maken, makkelijker toch zeker wel. ;D

Interessant (en nooit geweten)! :-[ Dus begrijp ik de regeling dan goed als ik stel dat zónder startersaftrek alleen verrekend mag worden met winst uit andere jaren, maar ondernemingsaftrek mét startersaftrek óók verrekend mag worden met andere soorten inkomen in box 1 in hetzelfde jaar?

 

Als dat echt zo is, dan kan ik me voorstellen dat de fiscus nog eens goed naar starters gaat kijken, omdat deze extra verrekenmogelijkheid natuurlijk wel erg 'plezant' kan uitpakken. In feite kan dat dus betekenen dat je maximaal 3 jaar lang ondernemingsaftrek krijgt voor een deel van je inkomen uit loondienst!

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

IK heb de aangifte gedaan volgens het aangifte programma van de belastingdienst. Als ik netjes alles heb ingevuld en ook meermaals de vraag van recht op ondernemersaftrek met ja beantwoord ik heb getwijfeld of dit correct was. Er is geen enkele bel die oppopt of aanwijzing dat het niet zou kunnen zonder inkomsten in het programma van de belastingdienst, dus kom ik in aanmerking anders had men via het programma wel een stop ingevoerd zoals bij andere zaken die men in moet vullen.

dit vond ik op internet;

 

http://www.bobest.nl

2. Gebruik de ondernemersaftrek

Altijd recht op MKB winstvrijstelling bij winst uit onderneming, ondernemersaftrek afhankelijk van urencriterium

U heeft als ondernemer altijd recht op de MKB winstvrijstelling, onafhankelijk hoeveel uur u aan de onderneming heeft besteed, dit geldt dus ook voor de parttime ondernemer. De MKB winstvrijstelling bedraagt 14% van de winst na ondernemersaftrek. Een ondernemer betaalt derhalve maximaal 44,72% aan inkomstenbelasting: 86% van het maximale tarief van 52%.

Een ondernemer die tevens voldoet aan het urencriterium van 1.225 uur per jaar heeft recht op ondernemersaftrek. Het urencriterium wordt per kalenderjaar bepaald en niet pro rato als u een deel van het jaar ondernemer bent. De ondernemersaftrek bestaat uit: zelfstandigenaftrek, aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk, meewerkaftrek en stakingsaftrek. Voor het urencriterium moet u ook meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijvoorbeeld loondienst), deze voorwaarde geldt niet voor starters.

De zelfstandigenaftrek bedraagt altijd € 7.280 per jaar. Tijdens de eerste 5 jaar van een onderneming kan de zelfstandigenaftrek maximaal 3 jaar worden verhoogd met de startersaftrek van € 2.123, totaal derhalve een aftrek van € 9.403. In principe geldt de startersaftrek de eerste 3 jaar van een onderneming, maar als bijvoorbeeld het 2e jaar niet aan het urencriterium wordt voldaan, kan het 4e jaar startersaftrek worden toegepast. Een starter heeft nog meer fiscale voordelen zoals willekeurige afschrijving.

 

De zelfstandigenaftrek geldt ook bij verlies uit onderneming, al kan deze nooit hoger zijn dan de winst (voor ondernemersaftrek). Dit geldt echter niet voor starters zodat bij een lagere winst in de eerste jaren eerder een negatief inkomen kan optreden. Dit verlies cq. negatieve inkomen kan worden verrekend met ander inkomen in hetzelfde jaar (bijvoorbeeld inkomen uit loondienst) alsmede middels verliesverrekening met eerdere en/of latere jaren.

 

Naast ondernemersaftrek kan de ondernemer onder bepaalde voorwaarden 10,9% (2015: 9,8%) doteren aan de fiscale oudedagsreserve (FOR) tot een maximum van € 9.542 (2015: € 8.631), maar is voor optimaal advies afhankelijk van resultaat en status onderneming.

 

it had ik mee gestuurd in mijn eerst bezwaar!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.