• 0

Ik heb diverse malen gezocht op dit forum en Google, maar ik kom er niet helemaal uit. Vandaar dat ik jullie hulp nodig heb.

In het kort:

Ik heb sinds deze week een éénmanszaak (hoofdactiviteit: webshop) en ben ook eigenaar van een nieuwe garagebox (VON). Nu kan ik de garagebox aan een ondernemer verhuren, maar deze wil graag een factuur hebben met de BTW erop vermeld. Om een garagebox te verhuren dien je de BTW ook te verrekenen aan de huurder. Om dit te mogen doen heb je een BTW-nummer nodig. Nu ik een éénmanszaak heb, beschikbaar ik daarover. Is het ook mogelijk om als privepersoon een BTW-nummer aan te vragen zodat ik daarvoor gebruik kan maken van de kleineondernemersregeling? Dan kan ik het zakelijk en prive toch gescheiden houden. De garagebox is ook prive gekocht. Enkel brengt de website van de Belastingdienst aan het twijfelen met het onderstaande:

Specifieke situaties

In een aantal specifieke situaties is de kleineondernemersregeling niet van toepassing. Dat geldt in de volgende situaties:

- verhuurders die kiezen voor belaste verhuur

Meer dan 1 onderneming? Btw optellen

Bestaat uw eenmanszaak, maatschap of vennootschap onder firma uit meer dan 1 onderneming? Dan moet u bij de berekening van de vermindering voor kleine ondernemers de btw-bedragen voor deze ondernemingen bij elkaar optellen. De kleineondernemersregeling geldt namelijk voor u als ondernemer en niet per onderneming. Hebt u bijvoorbeeld een eenmanszaak en een maatschap? Dan geldt voor beide de kleineondernemersregeling. Dit zijn namelijk 2 ondernemers voor de btw.

Als ik gebruik kan/mag maken van de kleineondernemersregeling, kan de huurder dan de BTW terugvragen?

Mocht ik het helemaal verkeerd hebben of heb je tips, dan hoor ik het ook graag!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/49933-verhuur-garagebox-aan-een-ondernemer/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 0

Kijk eens goed naar dat BTW nummer van je eenmanszaak en naar je BSN. Dan zul je zelf ook wel inzien dat jouw BTW nummer aan jouw persoon verbonden is, niet aan jouw onderneming.

Je kunt dus met dat BTW nummer een factuur uitschrijven, maar die BTW zul je ook af moeten dragen.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Ik lees de vraag anders: kan de TS nog gebruikmaken van de kleineondernemersregeling als hij/zij de garagebox belast verhuurt als ondernemer en daarvoor dus een btw-factuur uitreikt?

De site van de Belastingdienst zegt van wel, maar dan voor andere bedrijfsactiviteiten, niet voor de belaste verhuur:

Kiest u voor belaste verhuur? U kunt dan geen gebruikmaken van de kleineondernemersregeling. Hebt u nog andere bedrijfsactiviteiten? Daarvoor kunt u mogelijk wel belastingvermindering krijgen vanwege de kleineondernemersregeling.
  • 0

Ik heb sinds deze week een éénmanszaak (hoofdactiviteit: webshop) en ben ook eigenaar van een nieuwe garagebox (VON). Nu kan ik de garagebox aan een ondernemer verhuren, maar deze wil graag een factuur hebben met de BTW erop vermeld. Om een garagebox te verhuren dien je de BTW ook te verrekenen aan de huurder.

Waarom?

De garagebox lijkt me geen onderdeel uit te maken van het ondernemingsvermogen van de eenmanszaak, maar is het privévermogen. Als je voor het verhuren van de garagebox geen ondernemer voor de omzetbelasting bent, dan moet je volgens mij dus ook geen btw in rekening brengen voor die verhuur. En geen btw betekent dan natuurlijk ook geen kleineondernemersregeling.

Verder lijkt de verhuur van een (privé) garagebox me géén winst uit onderneming zijn, maar resultaat overige werkzaakheden wegens ter beschikking stellen van bezittingen. Hoewel je geen recht hebt op de mkb-korting van 14% over de winst, heb je wel recht op een terbeschikkingstellingsvrijstelling van 12%. Het lijkt me je eenmanszaak (met btw) en garagebox (zonder btw) voor zowel inkomstenbelasting als omzetbelasting dus seperaat moeten worden behandeld.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

• 0

Nou, het zit toch iets anders in elkaar:

"Verhuur parkeerruimte" is belast. Het begrip 'parkeerruimte' heeft een ruime strekking en omvat o.a. een garage.

De vrijstelling voor verhuur van onroerende zaken is dus niet van toepassing, behalve als de garage een onderdeel is van een woning, bedrijfspand e.d.

Maar de vraag van TS was eigenlijk of het zin had om, naast de eenmanszaak, een soort "particuliere BTW nummer aan te vragen".

Dat kan helemaal niet! Als natuurlijk persoon ben je wel of niet BTW plichtig.

En TS is al BTW plichtig. En voor de KOR worden alle met BTW belaste activiteiten bij elkaar geteld.

Dat is ook logisch:

Anders zou bijna geen een ondernemer BTW afdragen - iedereen zou een heleboel verschillende BTW nummers, voor verschillende activiteiten, hebben en zodoende elke keer onder de KOR vallen.

Zó dom zijn zij niet in Den Haag...

• 0

Als natuurlijk persoon ben je wel of niet BTW plichtig.

En TS is al BTW plichtig. En voor de KOR worden alle met BTW belaste activiteiten bij elkaar geteld.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik persoonlijk altijd heb geprobeerd om zowel voor inkomsten- als omzetbelasting dezelfde keuzes te maken, al is het maar om (mijn eigen) verwarring te voorkomen.

Als het zo is dat TS btw-plichtig is "als persoon", terwijl hij een particuliere garagebox verhuurt (dat dus geen vermogen voor de inkomstenbelasting binnen de eenmanszaak is), zie ik het dan goed dat dit betekent dat deze persoon een factuur met btw moet uitreiken op persoonlijke titel (dus niet handelend onder de naam van de emz) maar wel mét het btw-nummer (BSN+B01) dat tegelijkertijd ook door de emz wordt gebruikt? En dat hij vervolgens de omzet voor de inkomstenbelasting buiten de boeken van zijn emz moet houden, maar separaat als huurinkomsten (ex btw) als RoW moet opgeven?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

• 0

Ik heb sinds deze week een éénmanszaak (hoofdactiviteit: webshop) en ben ook eigenaar van een nieuwe garagebox (VON). Nu kan ik de garagebox aan een ondernemer verhuren, maar deze wil graag een factuur hebben met de BTW erop vermeld. Om een garagebox te verhuren dien je de BTW ook te verrekenen aan de huurder.

Waarom?

De garagebox lijkt me geen onderdeel uit te maken van het ondernemingsvermogen van de eenmanszaak, maar is het privévermogen. Als je voor het verhuren van de garagebox geen ondernemer voor de omzetbelasting bent, dan moet je volgens mij dus ook geen btw in rekening brengen voor die verhuur. En geen btw betekent dan natuurlijk ook geen kleineondernemersregeling.

Verder lijkt de verhuur van een (privé) garagebox me géén winst uit onderneming zijn, maar resultaat overige werkzaakheden wegens ter beschikking stellen van bezittingen. Hoewel je geen recht hebt op de mkb-korting van 14% over de winst, heb je wel recht op een vrijstelling van 12%. Het lijkt me je eenmanszaak (met btw) en garagebox (zonder btw) voor zowel inkomstenbelasting als omzetbelasting dus seperaat moeten worden behandeld.

Daar heb je inderdaad een punt. Heb prive en zakelijk door elkaar gehaald. Heb mijzelf laten leiden door het BTW verhaal.

Zakelijk:

Verhuur die altijd belast is met btw

In de volgende 4 situaties is de verhuur van onroerende zaken altijd belast met btw.

- verhuur voor korte periode door een hotel-, pension-, kamp- en vakantiebestedingsbedrijf

- blijvend geïnstalleerde werktuigen en machines

- parkeerruimte voor voertuigen en luchtvaartuigen en lig- en bergplaatsen voor vaartuigen

- safeloketten

Prive:

Overige onroerende zaken

Bij 'overige onroerende zaken' gaat het onder andere om:

een woning die u verhuurt

een garage die niet naast de eigen woning lag, maar een paar straten verder

een los perceel, zoals een weiland

Als ik het dus prive verhuur, dan hoef ik geen BTW af te dragen. Tevens valt het dan in box 3 'bezittingen'. Daardoor is de verhuurinkomsten ook niet belast. Enkel betaal ik dan 1,2% belasting boven het vermogen van € 21.330,-.

• 0

Daar heb je inderdaad een punt. Heb prive en zakelijk door elkaar gehaald. Heb mijzelf laten leiden door het BTW verhaal.

Toch had ik het ook verkeerd. Sorry dat ik heb bijgedragen aan de verwarring. Het probleem lijkt niet alleen het zakelijk of privé etiketteren, maar ook het het verschil tussen inkomstenbelasting en omzetbelasting.

Als ik het goed begrijp, is de garagebox privévermogen, maar verhuur je die niet aan je eigen onderneming (zo had ik je vraag in eerste instantie wel gelezen). Het lijkt erop dat je gelijk hebt dat je garagebox voor inkomstenbelasting in box 3 valt (dus waarde van de box opgeven als vermogen, waarbij je dus geen omzet hoeft op te geven in box 1, maar waarvoor je ook geen kosten kunt aftrekken).

Maar als je btw-nummer dus geldt voor jou als persoon, dan moet je dus voor de omzetbelasting wél btw in rekening brengen over je huuromzet, terwijl je tegelijkertijd geen gebruik van de kleineondernemersregeling kunt maken voor die btw. En die huuromzet moet je dan factureren als persoon en niet als eenmanszaak, terwijl je de btw wel tegelijkertijd afdraagt met de btw over de activiteiten in je eenmanszaak.

Wat was het ook alweer met leuker? Of makkelijker? :)

• 0

Als het zo is dat TS btw-plichtig is "als persoon", terwijl hij een particuliere garagebox verhuurt (...)

Nee, niet als "persoon". Het is de activiteit die met BTW belast is ("verhuur parkeerruimte").

Maar ik begrijp het probleem ook niet: de huurder is een ondernemer die met BTW wil huren. Dat moet ook!

Alleen kan TS niet door een 'slimmigheid' dit los zien van zijn eenmanszaak en denken dat hij/zij een 'KOR-voordeel' hier uit kan halen.

• 0

Als het zo is dat TS btw-plichtig is "als persoon", terwijl hij een particuliere garagebox verhuurt (...)

Nee, niet als "persoon". Het is de activiteit die met BTW belast is ("verhuur parkeerruimte").

OK, dus samenvattend voor TS: als je garageboxen gaat verhuren, dan wordt je sowieso verplicht om ondernemer voor de omzetbelasting te worden. Aangezien TS al ondernemer voor de omzetbelasting was (hij had immers al een btw-nummer), hoeft hij geen nieuw btw-nummer aan te vragen en kan hij zijn bestaande nummer voor de btw-belaste, maar kor-loze, verhuur gebruiken.

En omdat de garageboxen dus voor de inkomstenbelasting géén zakelijk vermogen zijn en er ook geen sprake is van een ter-beschikking-stelling, zijn die inkomsten niet belast binnen box 1 als ondernemingswinst, maar in box 3 als (fictieve) beleggingswinst.

• 0

Ik deel de uitkomst van Peter (tenzij sprake is van onvermelde omstandigheden): btw-belaste verhuur en voor de inkomstenbelasting box-3-vermogen. Voor de rest wil ik wel graag even een kanttekening plaatsen:

heb je wel recht op een terbeschikkingstellingsvrijstelling van 12%.

De verhuur van een garagebox aan een derde is geen terbeschikkingstelling van vermogensbestanddelen aan een verbonden onderneming. Als de verhuur al een werkzaamheid zou vormen, dan zou de tbs-vrijstelling daarop niet van toepassing zijn. Doorgaans is verhuur van een onroerende zaak overigens 'gewoon' box 3.

Voor de btw is een garagebox altijd een interessante: gaat het nu om parkeerruimte (btw-belast) of om opslagruimte (in beginsel vrijgesteld). Dat luistert nogal nauw. In dit geval is kennelijk sprake van een huurder die de garagebox gaat gebruiken voor met btw-belaste prestaties. Bij in-beginsel-vrijgestelde verhuur kun je dan opteren voor belaste verhuur. Nu het een nieuwe garagebox betreft, is belaste verhuur een interessante optie, omdat de aanschaf-btw dan aftrekbaar is.

Ook dan is het onderscheid tussen parkeerruimte of ander vastgoed van belang, vanwege het wel of niet moeten opteren voor belaste verhuur en de voorwaarden die daaraan kleven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar