Filiaal HigherLevel in Groningen ?

Aanbevolen berichten

Groningen investeert flink in kennis en innovatie

 

Uitgegeven: 2 maart 2005 13:09

 

GRONINGEN - De stad Groningen wil zich de komende vijf jaar ontwikkelen tot het knooppunt van kennis en innovatie. Om deze doelstelling te halen, wordt er de komende vijf jaar 500 miljoen euro geïnvesteerd in de kennisinfrastructuur van de stad.

 

Dat blijkt uit het zogenaamde 'Akkoord van Groningen', dat de Rijksuniversiteit Groningen (RuG), Hanzehogeschool en gemeente Groningen gesloten hebben. Het akkoord wordt donderdag officieel overhandigd aan minister Brinkhorst (Economische zaken).

 

Opknapbeurt Zernike

De overeenkomst omvat onder meer een forse opknapbeurt voor het universiteitscomplex Zernike in het noorden van de stad. Het sobere terrein moet de uitstraling van een echte campus krijgen, inclusief moderne architectuur en hoogwaardig openbaar vervoer. Hiervoor is 250 miljoen euro beschikbaar.

 

Studentenkamers

 

Ook de studentenhuisvesting krijgt met meer dan 75 miljoen euro een forse injectie. De inspanningen moeten leiden tot 4500 nieuwe studentenkamers in de stad. Voor de versterking van de vier zogenoemde innovatieclusters die Groningen benoemd heeft (energie, ICT, life sciences en nanotechnologie), is ruim 25 miljoen euro beschikbaar.

 

Kenniscentrum

 

De kosten voor alle vernieuwingen worden gedragen door de gemeente, RuG en Hanzehogeschool. In de plannen is tevens 30 miljoen euro gereserveerd voor de ontwikkeling van een kenniscentrum aan de Grote Markt. Over dit plan wordt waarschijnlijk in juni een referendum gehouden in Groningen.

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Ha! Daar gaan we weer .....

 

Er gaat 325 miljoen in bakstenen, 25 miljoen naar naar clusters (dat is of R&D of bestaande bedrijven) en 30 miljoen naar een nieuwe ambtenarenkolonie aan de Grote Markt.

 

Ik heb slechts 2 vragen:

- waar is die overige 20 miljoen gebleven?

- Wat heeft dit met HigherLevel c.q. innovatie en ondernemerschap te maken?

 

Er wordt vooral in bakstenen geïnvesteerd en een beetje in kennis zonder perspectief op rendement. Ik noem dit egotripperij en duurbetaalde arbeidstherapie voor ambtenaren en wetenschappers.

 

Wie moest dat gaan betalen? De burgers van Groningen? What's in it for them?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

 

<

De overeenkomst omvat onder meer een forse opknapbeurt voor het universiteitscomplex Zernike in het noorden van de stad. Het sobere terrein moet de uitstraling van een echte campus krijgen, inclusief moderne architectuur en hoogwaardig openbaar vervoer. Hiervoor is 250 miljoen euro beschikbaar.>>

 

Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt!

 

Voor straf moeten ze allemaal 24 uur lang vragen stellen en antwoorden op het higherlevel forum. Iedere domme vraag en verkeerd antwoord kost ze een miljoen. Zijn ze er gauw vanaf 8)

 

Perry

Link naar reactie

Kenniscentrum aan de Grote Markt. Waar? Gaan ze het Koor bewegen om zich op Zernike te vestigen of het ABN AMRO pand betrekken? Verder bestaat de Grote Markt alleen maar bij de gratie van kroegen. Met het vertrek van de Sociteit krijgt het referendum waarschijnlijk brede steun van de stadjers.

 

RuG en Hanze moeten inmiddels toch beter weten. Zernike is nooit iets geweest, blijft saai en zal ook nooit iets worden. Welke weldenkende student wil nou aan de rand van de stad wonen, op een campus, tussen beton en tentamenhal, met in de rug de stad en vooruit een oneindige blik over polderland, terwijl op 10 minuten fietsen de gezelligste binnenstad van Nederland zit. Laat Groningen lekker Groningen blijven, die 250 mln in kennis steken in plaats van in stenen, anders is het weggegooid geld. .

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie

Met innovatie heeft het niet zoveel van doen, al is het wel aardig voor de studenten daar up north natuurlijk. Aan de andere kant, op een campus van 250 miljoen zit niemand te wachten.

 

Hier in utrecht zijn ze ook goed in campusje-bouwen, met mooie design-gebouwen (per stuk 4x zo duur als een gewoon gebouw) en openbaar vervoer over eigen vrije banen. Inmiddels is de woningnood in de rest van de stad zo hoog opgelopen dat mensen vrijwillig op die 'campus' gaan wonen... hoop niet dat het in groningen hetzelfde gaat lopen.

Link naar reactie

ik waag een poging, maar gebruik daarbij wel (mijn interpretatie van) de structuur van higherlevel van nu. ondernemers kunnen businessplannen indienen waarbij elk initatief in een aparte posting in een daarvoor bestemde discussiegroep. vervolgens wordt een maand lang door de leden karma per initiatief toegekend. zij met de hoogste scores krijgen het geld. verder niet teveel regels, bijv. geen vormeisen aan business plannen, anders wordt het bureaucratie.

Link naar reactie

<

 

Innovatie door:

- het concept van kennisvouchers aanvragen te versoepelen en misschien zelfs wel verplicht te stellen (krijg we er weer een regeltje erbij wil ik eigenlijk ook niet) maar dat iedere ondernemer minimaal één keer in de drie jaar zo'n aanvraag moet hebben ingedient, anders geen beloning of iets dergelijks. In ieder geval een prikkel om zu en dan eens na te denken over hoe en wat je zou kunnen innoveren in je bedrijf.

 

Ondernemerschap door:

- Mensen die starten vanuit een niet werk situatie het eenvoudiger te maken.

- Een organisatie te ondersteunen zoals Higherlevel die ondernemers zonder direct een contractuele relatie te hebben tussen mensen helpt bij het vorm geven van plannen. Misschien wel op basis van een afreken mechanisme op je karma:-) Kunnen bijvoorbeeld studenten in hun vrije tijd zinnig beloond worden en nog wat leren ook.

- de gebouwen van de universiteiten te gebruiken als telewerk kantoor voor en door ondernemers waar aan de uitwerking van de kenisvouchers wordt gewerkt. Bedrijven dienen weer zogenaamde telewerk plekken voor studenten te maken. Studenten moeten de sfeer proefen tussen de muren van een organisatie en ondernemers die van universiteiten.

 

Perry

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

discussie gesloten.

 

Waarom?

 

Even iets nieuws. Stel, Higherlevel krijgt 250 miljoen met de opdracht: "Het ondernemerschap en innovatie in Nederland bevorderen". Hoe zouden jullie dit dan aanpakken?

 

249 miljoen terugstorten (of op giro 555) en van het overgebleven geld een paar mooie feesten organiseren voor ondernemers. Kunnen ze lekker netwerken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

249 miljoen terugstorten...

 

Daar zit wat in, een club als HL heeft geen nuttige manier om er een dergelijk bedrag doorheen te jagen met maximaal effect.

 

Ik zou denken aan 240 miljoen belastingvoordeel voor (startende) ondernemers, en de rest in een pot voor relatief kleinschalige initiatieven met veel potentieel.

Link naar reactie

Heren, heren, heren...

 

Wat een tonen jullie hier toch een aandoenlijk Randstedelijk Calimero-gedrag zeg.

 

Groningen kiest dus voor het investeren in nieuwe gebouwen op - en betere aanvoerlijnen naar het Zernike complex.

En wat is daar nu mis mee? Het is een goede stimulans voor de (locale) economie en Groningen kan door het verbeteren van de faciliteiten eenvoudigweg de beste buitenlandse studenten en researchers blijven aantrekken.

 

Jullie wisten het natuurlijk nog niet dat de Universiteit Groningen zich op tal van gebieden met de absolute wereldtop kan meten.

 

Het huidige Zernike complex behoeft dus duidelijk een upgrading* en in plaatst van ellenlange rapporten te schrijven en oeverloos te discussiëren, DOEN wij dat hier gewoon.

(* Er staan hier gebouwen waarvoor men zich zelfs in Rusland zou schamen.)

 

Dus ja helaas...Groningen is in deze groot en in de Randstad zijn jullie qua intellectuele output helaas een paar maatjes te klein.

 

Dus jongens...haal het Calimero-pak maar uit de kast!

Er gaat niets boven Groningen!

:P

 

Link naar reactie

Zernike kan inderdaad wel een opknapbeurt gebruiken wil het aantrekkelijker worden voor studenten.........

 

Ik ben erg benieuwd hoe ze de infrastructuur willen aanpassen om een betere aanvoerlijn te krijgen. Een directe busverbinding vanaf het station (dus zonder stops) scheelt al een heleboel gesodemieter in propvolle bloedhete bussen.....maar hoe ze dit willen verbeteren......

 

(nu ik erover nadenk, het is al weer anderhalf jaar geleden dat ik er voor het laatst was.....mijn studententijd... ;) )

AX Web Services - Webdesign, Internet Database Applicaties

AX Financial Services - Administratie- en financieel advieskantoor

Link naar reactie

Groningen kiest dus voor het investeren in nieuwe gebouwen op - en betere aanvoerlijnen naar het Zernike complex.

En wat is daar nu mis mee?

 

Daar is niks mis mee, behalve de pretentieuze titel van het stuk:

 

"Groningen investeerd 500 miljoen in kennis en innovatie"

 

Die titel wekt de verwachting dat er iets meer gebeurt dan het opknappen van het universiteitscomplex.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

@Nils:

 

De titel is helemaal niet zo pretentieus, tenminste het is maar net hoe je er tegenaan wil kijken.

 

Om de betere, zoniet de beste studenten en wetenschappers aan te kunnen blijven trekken, moet je nu eenmaal met de tijd meegaan. Dus een combinatie van mooie gebouwen en een goed intellectueel klimaat, moeten er voor kunnen zorgen dat we hier -op wereldniveau- ons partijtje kunnen blijven meeblazen.

 

Kennis laat zich in beginsel nu eenmaal slecht kopen, maar door de beste faciliteiten aan de beste mensen aan te bieden, heb je niettemin een gerede kans dat er daadwerkelijk ook (waardevolle) kennis gaat ontstaan. Dat is het principe?

 

Voorts: wij investeren hier tenminste in hoogwaardig onderwijs en dat is iets wat 'den Haag' nog wel eens wil vergeten.

De zogenaamde 'kenniseconomie' kan nu eenmaal niet bestaan zonder de nodige investeringen; wij nemen daarin dus vrijwillig onze verantwoordelijkheid.

 

Vr. groet,

 

 

Dirk.

Link naar reactie

@Nils:

 

Om de betere, zoniet de beste studenten en wetenschappers aan te kunnen blijven trekken, moet je nu eenmaal met de tijd meegaan.

 

Moet je liegen om met je tijd mee te gaan? Ik geloof daar niks van. De titel van het stuk getuigt van dikdoenerij. Misschien is dat normaal bij jullie, bij ons wordt zoiets meteen afgestraft.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Wat dacht je van de economische groei van Nederland? Die komt toch uit Groningen. Nederland is uit het dal van WOII geklommen door het aardgas dat gewonnen werd in Groningen.

 

En inderdaad, GasUnie in dat mooie gebouw ;)

AZG heet nu UMCG maar dat hoef je niet te onthouden als je uitkijkt bij het oversteken.

De Rijks Universiteit Groningen is een van de besten (of niet Edward? :))

Hé, ik kom daar vandaag (naja woon dan wel in Leeuwarden, maar zit daar op school en voor jullie is het toch allemaal 'in het Noorden').

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.