• 0

Vragen over aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers

Goedendag,

 

In het aangifteprogramma van de belastingdienst wordt gevraagd naar "kortlopende schulden". Wat is de beste manier om dit te berekenen?

 

- kijk je dan gewoon naar je inkoopfacturen en vergelijk je aan de hand van je bankafschriften welke inkoopfacturen op 31-12-xxxx nog openstaan en dit vul je in als "kortlopende schuld" (althans, als ze binnen één jaar betaald moeten worden, https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlottende_schulden)

 

en met betrekking tot kortlopende omzetbelasting schulden, hoe kan je dat het beste nagaan? gewoon de ingediende aangifte raadplegen en dit vergelijken met de transacties op je bankafschrift of de belastingtelefoon bellen om dit na te vragen?

 

Kortom, hoe doen jullie dit? Dat is eigenlijk mijn eerste vraag.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nog een vraag:

 

Stel, even als voorbeeld, dat het saldo fiscale winstberekening niet overeenkomt met het saldo fiscale winstberekening. Het verschil is 55 euro.

 

Is het dan verstandig om de hele boekhouding (alle inkoopfacturen, alle banktransacties, etc.) en de ingevulde vragen in het aangifteprogrammma (activa, passiva, winst- en verliesrekening, ondernemingsvermogen, etc) van de belastingdienst door te spitten, net zolang totdat je die 55 euro hebt gevonden of is het slimmer om die 55 euro 'gewoon' toe te voegen aan de priveonttrekkingen, zodat het probleem daarmee direct is opgelost? (afgezien van het feit dat je met de laatste methode natuurlijk kans hebt op een boete als blijkt dat de ingediende aangifte niet klopt).

 

De laatstgenoemde work-a-round wordt hier benoemd, bij "tip":

 

https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=priveonttrekking-storting

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Is het dan verstandig om [...]
Persoonlijk vind ik dat iedere zelfstandige zelf moet bedenken wat verstandig is. Bij zelfstandig ondernemen hoort wat mij betreft dat je zelf alle voors en tegens verzamelt en dat je op basis daarvan zelf je plan trekt en doet wat gedaan moet worden. Uiteraard kun je anderen om hun mening vragen, maar sta je uiteindelijk zelf aan het roer en blijf je zelf verantwoordelijk voor je handelen.

 

In dit specifieke aspect mbt. de IB heb ik de keuze gemaakt om bovenop m'n cijfers te willen zitten. Indien er een verschil is, dan wil ik ongeacht de grootte weten waar dit in zit. Die 55,- euro kan een toevallige optelsom zijn van veel grotere verschillen! Het uitzoeken van dergelijke verschillen helpt mij om fouten in de boekhoudjng te corrigeren. Die paar keer dat het voorkwam, vond ik het een nuttige exercitie die leidde tot verbeteringen in mijn administratieve systeem waarmee toekomstige fouten werden voorkomen. Kies je voor een correctie-boeking onder privé, dan besluit je in feite om het verschil niet af te trekken als zakelijke kosten. Ik zoek dan liever even door naar dat ontbrekende bonnetje en put vertrouwen uit een kloppende boekhouding.

 

Of dit ook bij jou zo werkt weet ik niet. Je moet zelf maar besluiten wat verstandig is. M'n eerste jaren had ik m'n boekhouding in Excel en had ik vaak verschillen. Ik vond het na dat uitzoekklusje verstandig om een boekhoudpakket aan te schaffen. Sindsdien heb ik alleen nig verschillen door afronding. Voor jou kan het juist verstandig zijn om er een boekhouder bij te halen. Wat vind je er zelf van?

 

In het aangifteprogramma van de belastingdienst wordt gevraagd naar "kortlopende schulden". Wat is de beste manier om dit te berekenen?
Alles wat ik moet invullen haal ik uit de balans die door mijn boekhoudprogramma wordt opgesteld. Een goed kloppend administratief systeem waarmee je de aangifte makkelijk kunt invullen lijkt mij het beste.
Link naar reactie
  • 0

In het aangifteprogramma van de belastingdienst wordt gevraagd naar "kortlopende schulden". Wat is de beste manier om dit te berekenen?

Dat blijkt meestal gewoon uit de balans die je uit je boekhouding haalt. Welk programma gebruik je?Kort gezegd zijn "kortlopende schulden" alle betalingen die je nog binnen het jaar moet doen.

 

Deze kun je meestal in de aangifte nader opsplitsen, namelijk in facturen die je nog moet betalen ("Schulden aan leveranciers en handelskredieten"), BTW die je nog moet afdragen ("Schuld omzetbelasting), premies en loonbelasting die je nog moet afdragen ("Schuld loonheffingen") en alle andere bedragen die je nog moet betalen zijn "overige kortlopende schulden".

 

Dus alle rekeningen die je hebt ontvangen, maar niet (geheel) hebt betaald, vul je dus in onder "Schulden aan leveranciers en handelskredieten".

 

en met betrekking tot kortlopende omzetbelasting schulden, hoe kan je dat het beste nagaan?

Je doet meestal aangifte per maand, kwartaal of jaar. De aangiftes die je wel hebt gedaan, maar nog niet hebt overgemaakt op het moment van het opmaken van de balans, zijn dus nog een "Schuld omzetbelasting".

 

Wat betreft die 55 euro die niet 'klopt' in je boekhouding, ben ik het eens met @mmint. Ik vind dat te veel om maar even 'af te boeken' via privé-opnamen/stortingen. Als het gaat om maar een paar euro, dan is dat vaak het gevolg van afrondingsverschillen. Dán kun je die tip wel toepassen.

 

Maar bij 55 euro is er gewoon iets ergens fout gegaan. Als je bijvoorbeeld privé iets betaald hebt vóór de zaak, dan moet je die als storting meetellen, terwijl die betaling niet op je zakelijke rekening verschijnt (is maar een voorbeeld hoor).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Je doet meestal aangifte per maand, kwartaal of jaar. De aangiftes die je wel hebt gedaan, maar nog niet hebt overgemaakt op het moment van het opmaken van de balans, zijn dus nog een "Schuld omzetbelasting".

 

Kleine aanvulling hier op:

 

Het is eigenlijk de verschuldigde bedragen (niet de aangegeven bedragen) minus de betalingen die de BTW schuld vormt.

 

Dus de suppletie die je nog moet doen hoort ook op de balans als BTW schuld te staan. Samen met de nog niet betaalde aangiften natuurlijk.

Maar dat blijkt ook uit de administratie, als je een goede administratie hebt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Werken met een boekhoudprogramma zou je hier mee kunnen helpen. Je helpt jezelf daarmee om gestructureerd te werken en je kan handige overzichten maken. Bijvoorbeeld een overzicht van schulden lijkt me niet alleen handig voor de belastingdienst maar ook voor jezelf zodat je weet hoeveel van het geld op je bank echt van jou is. Andersom geldt hetzelfde voor vorderingen. Je zult niet de eerste zijn die vergeet om facturen te sturen en herinneringen te sturen aan debiteuren. Dat is pas echt zonde van het geld.

 

Wat betreft die 55 euro kun je mazzel hebben als er één bonnetje is met precies dat bedrag zodat je kan kijken of dat bonnetje goed geboekt is. Maar zoals hierboven al is opgemerkt, het kan net zo goed het saldo van veel grotere bedragen zijn. Dan is het toeval dat het maar 55 euro is. Door je administratie gestructureerd in te richten heb je veel minder gepuzzel achteraf.

Ficsus.nl - Online boekhouden makkelijk én leuk! Vanaf 8,75 per maand.
Link naar reactie
  • 0

Is het dan verstandig om [...]
Persoonlijk vind ik dat iedere zelfstandige zelf moet bedenken wat verstandig is. Bij zelfstandig ondernemen hoort wat mij betreft dat je zelf alle voors en tegens verzamelt en dat je op basis daarvan zelf je plan trekt en doet wat gedaan moet worden. Uiteraard kun je anderen om hun mening vragen, maar sta je uiteindelijk zelf aan het roer en blijf je zelf verantwoordelijk voor je handelen.

 

100% mee eens. Ik hak zelf de knoop door. Maar om advies vragen mag altijd, is mijn mening.

 

In dit specifieke aspect mbt. de IB heb ik de keuze gemaakt om bovenop m'n cijfers te willen zitten. Indien er een verschil is, dan wil ik ongeacht de grootte weten waar dit in zit. Die 55,- euro kan een toevallige optelsom zijn van veel grotere verschillen! Het uitzoeken van dergelijke verschillen helpt mij om fouten in de boekhoudjng te corrigeren. Die paar keer dat het voorkwam, vond ik het een nuttige exercitie die leidde tot verbeteringen in mijn administratieve systeem waarmee toekomstige fouten werden voorkomen. Kies je voor een correctie-boeking onder privé, dan besluit je in feite om het verschil niet af te trekken als zakelijke kosten. Ik zoek dan liever even door naar dat ontbrekende bonnetje en put vertrouwen uit een kloppende boekhouding.

 

Helder.

 

Of dit ook bij jou zo werkt weet ik niet. Je moet zelf maar besluiten wat verstandig is. M'n eerste jaren had ik m'n boekhouding in Excel en had ik vaak verschillen. Ik vond het na dat uitzoekklusje verstandig om een boekhoudpakket aan te schaffen. Sindsdien heb ik alleen nig verschillen door afronding. Voor jou kan het juist verstandig zijn om er een boekhouder bij te halen. Wat vind je er zelf van?

 

Mijn boekhouding behoort tot de meest eenvoudige die je je maar kunt voorstellen, dus daarvoor gebruik ik Moneybird. Bied alles wat ik nodig heb. Verder is het natuurlijk altijd goed om alles door een boekhouder te laten controleren.

 

In het aangifteprogramma van de belastingdienst wordt gevraagd naar "kortlopende schulden". Wat is de beste manier om dit te berekenen?
Alles wat ik moet invullen haal ik uit de balans die door mijn boekhoudprogramma wordt opgesteld. Een goed kloppend administratief systeem waarmee je de aangifte makkelijk kunt invullen lijkt mij het beste.

 

De balans komt pas tot stand, nadat je de inkoopfacturen, verkoopfacturen en alle andere financiële gegevens (activa, passiva, beginvermogen, etc.) hebt ingevuld.

 

Jouw antwoord op mijn vraag is dus eigenlijk: zorg dat je alles perfect in het boekhoudpakket hebt staan en dan kan je de 'kortlopende schuld(en)' er zo uitvissen. Duidelijk antwoord.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Minteken voor bedragen bij 'kortlopende schulden': In het aangifteprogramma moet men bij 'kortlopende schulden' o.a. de schuld van de omzetbelasting invullen. Vraag: Waarom moet er een minteken geplaatst worden bij 'schuld omzetbelasting' en bij de overige posten binnen 'overzicht passiva' niét? Heel erg onduidelijk. Roept vraagtekens op. Het valt allemaal onder 'passiva' dus het is óf overal een minteken voor óf nergens een minteken voor.

 

Zie screenshot. Zie ook de opmerking in het screenshot, onderaan, bij "let op"

 

http://afbeelding.im/9LIvSEaV

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar heb je een vordering (negatieve schuld) ditzelfde kun je ook invullen bij activa/vorderingen/vordering omzetbelasting.

 

Maar negatief invullen werkt toch , Als je tenminste geen schuld hebt ::)

 

En als je wel een schuld hebt zou je echt dit positief moeten invullen..

 

Overigens schulden 'bereken' je niet, die heb je. Eventueel meerdere schulden van dezelfde soort kun je in de aangifte bij elkaar optellen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar heb je een vordering (negatieve schuld) ditzelfde kun je ook invullen bij activa/vorderingen/vordering omzetbelasting.

 

Op 31-12-2013 had ik een schuld bij de Belastingdienst, inzake de omzetbelasting, dat klopt. U schrijft: "dit kan je ook invullen bij activa > vordering > vordering omzetbelasting.

 

Volgens de informatie in het aangifteprogramma, klopt dat niet. Daar komen alleen de bedragen te staan die ik nog van de Belastingdienst tegoed heb.

 

Vermeld hier uw vordering omzetbelasting op balansdatum. Deze omvat in elk geval de te vorderen bedragen van periodieke aangiften omzetbelasting die op de balansdatum nog niet zijn verwerkt (bijvoorbeeld de laatst ingediende maand- of kwartaalaangifte).

 

Bron: aangifteprogramma helpfunctie

 

Link naar reactie
  • 0
Dat blijkt meestal gewoon uit de balans die je uit je boekhouding haalt. Welk programma gebruik je?Kort gezegd zijn "kortlopende schulden" alle betalingen die je nog binnen het jaar moet doen.

 

Deze kun je meestal in de aangifte nader opsplitsen, namelijk in facturen die je nog moet betalen ("Schulden aan leveranciers en handelskredieten"), BTW die je nog moet afdragen ("Schuld omzetbelasting), premies en loonbelasting die je nog moet afdragen ("Schuld loonheffingen") en alle andere bedragen die je nog moet betalen zijn "overige kortlopende schulden".

 

Dus alle rekeningen die je hebt ontvangen, maar niet (geheel) hebt betaald, vul je dus in onder "Schulden aan leveranciers en handelskredieten".

 

De betekenis van ''kortlopende schulden" is me duidelijk. Echter, aangezien een schuld bij de Belastingdienst natuurlijk niet als inkoopfactuur wordt ingeboekt, vroeg ik me af hoe dit het beste te achterhalen is (de hoogte van de schuld op 31-12). Ik besef me dat ik gewoon een vergelijking kan doen. Opzoeken aanslagen > vergelijken met betalingen op bankafschriften die tot 31-12 zijn voldaan. Stap 1 is dan de aanslagen zoeken, deze heb ik niet voorhanden. Heb daarom nu 0800-0543 gebeld.

 

Je doet meestal aangifte per maand, kwartaal of jaar. De aangiftes die je wel hebt gedaan, maar nog niet hebt overgemaakt op het moment van het opmaken van de balans, zijn dus nog een "Schuld omzetbelasting".

 

Wat betreft die 55 euro die niet 'klopt' in je boekhouding, ben ik het eens met @mmint. Ik vind dat te veel om maar even 'af te boeken' via privé-opnamen/stortingen. Als het gaat om maar een paar euro, dan is dat vaak het gevolg van afrondingsverschillen. Dán kun je die tip wel toepassen.

 

Maar bij 55 euro is er gewoon iets ergens fout gegaan. Als je bijvoorbeeld privé iets betaald hebt vóór de zaak, dan moet je die als storting meetellen, terwijl die betaling niet op je zakelijke rekening verschijnt (is maar een voorbeeld hoor).

 

Juist, uitzoeken totdat ik een ons weeg dus. Niet zomaar even toevoegen aan privé onttrekkingen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vraag: Waarom moet er een minteken geplaatst worden bij 'schuld omzetbelasting' en bij de overige posten binnen 'overzicht

Je begrijpt mijn antwoord niet en wellicht ook niet die van anderen.

 

Waar staat dat je bij schuld een minteken moet plaatsen ?

Link naar reactie
  • 1

dit heet je blindstaren op 1 onderdeeltje geloof ik. ;D

 

Er staat dat als 1 of meerdere bedragen een vordering omzetbelasting betreft dat je het dan met een minteken ervoor moet invullen, dat betekent dus als JIJ een bedrag te vorderen hebt van de fiscus vanwege de omzetbelasting zet je er een minteken voor.

 

als jij een bedrag hebt af te dragen, een schuld dus, dan vul je dat gewoon net als alle andere schulden in zonder minteken.

 

Dus heb je een schuld van 414 dan vul je bij "schuld omzetbelasting over dit jaar" 414 in.

maar als je een vordering hebt van 414 euro dan vul je bij schuld omzetbelasting -414 in.

 

zo simpel is het.

 

Je moet de normale rekenregel in +=vordering en -=schuld even loslaten.

 

Je bent de schuldzijde van je balans aan het invullen en dat gaat inderdaad zonder mintekens.

de belastingdienst vraagt echter een uitsplitsing van je schuld omzetbelasting, het zou kunnen voorkomen dat 1 van de bedragen die word gevraagd geen schuld is maar een vordering en om dan het saldo van de schulden en vorderingen te laten kloppen moet je dan de vordering met een minteken invoeren.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

 

Ik wilde je zojuist een 'reus' geven voor het goede, heldere, duidelijke antwoord hierboven. Dank hiervoor overigens! Per abuis heb ik een 'kneus' uitgedeeld. Ik ga dit de komende 24-48 uur rechttrekken. Door de kneus te compenseren met een reus en daarna de reus uit te delen die ik je in eerste instantie had willen geven.

 

Kortom, hartelijk dank voor je reactie. De Belastingtelefoon heeft mijn vraag namelijk foutief beantwoord! Zij meldden dat ik er een minteken voor moest zetten als ik de Belastingdienst nog een bedrag verschuldigd zou zijn.

 

Thanks a lot!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 58 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.