Ga naar inhoud

afboeken weggegeven goederen

Geplaatst:

FSU

Ik wil niet verkochte consumptie goederen (houdbaarheidsdatum bijna verlopen) weggeven aan consumenten i.p.v. weg te gooien. Hoe moet dit in de boeken worden geregistreerd?

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dag FSU

Gewoon afboeken via de voorraad en kostprijs verkopen. Doordat je geen omzet boekt, klopt het.

Hou wel altijd een overzicht bij van de weggegeven goederen. Mocht de fiscus komen controleren dan kun je aantonen wat en waarom je het weggegeven hebt.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

FSU

• Auteur

Dank voor de info.

Groet,

Freddy

• 1 month later...
Geplaatst:

FSU

• Auteur

Dag Joost,

Nog even een aanvullende vraag hieromtrent: als ik de weggegeven goederen afboek op de kostprijs verkopen dan staat dit niet in verhouding met de omzet op de v&w rekening. De omzet is vele malen lager. Is het niet beter dit op een aparte kostenrekening ten laste van de voorraad de brengen zodat een zuiverder beeld wordt weergegeven op de V&W?

Groet,

Freddy

Geplaatst:

prinsrachid

Nog even een aanvullende vraag hieromtrent: als ik de weggegeven goederen afboek op de kostprijs verkopen dan staat dit niet in verhouding met de omzet op de v&w rekening. De omzet is vele malen lager. Is het niet beter dit op een aparte kostenrekening ten laste van de voorraad de brengen zodat een zuiverder beeld wordt weergegeven op de V&W?

Even voor het goede begrip: wat wil je precies bereiken en wat is er zuiverder aan?

Ik krijg de indruk dat je de weggegeven goederen nu eerst als omzet wil boeken, maar dan tegen de waarde die je er normaal gesproken voor zou hebben gehad als je het regulier had verkocht (dus met marge). En vervolgens wil je deze 'gederfde' omzet van de weggegeven producten via een met de marge verhoogde kosten weer afboeken? Het kan op zich wel, maar heeft uiteraard geen effect op het uiteindelijke resultaat. Je boekt namelijk een hogere (maar deels virtuele) omzet enerzijds, maar ook hogere afschrijvingskosten anderszijds.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Geplaatst:

Erik vd Weerdhof

Een zekere mate van verstrijken van houdbaarheid lijkt me normaal. Is dit bij jou dan zo extreem? (Aannemende dat je bedoelt dat je kostprijs dan erg hoog is ten opzichte van je omzet.)

Geplaatst:

Eric Mailer

Wat bedoel je met extreem? Als ik het goed lees, is de veroudering zo extreem dat je failliet moet gaan:

De omzet is vele malen lager.

Als er dus heel veel meer waarde afgeschreven moet worden dan de omzet groot is, blijft er verlies over. :'(

Ik denk dat er ergens iets niet goed geformuleerd is.

Geplaatst:

FSU

• Auteur

De omzet is inderdaad vele malen lager. Het product sloeg niet aan en de tht datum is verlopen. We hebben een groot deel ook moeten laten vernietigen. Begrijp ik nu goed dat je bij vernietigen/weggeven dan boekt:

kostprijs van de verkopen

aan voorraad

Geplaatst:

Erik vd Weerdhof

Die boeking zou ik zelf ook gemaakt hebben, maar door de extreme situatie in jouw bericht begon ik me toch af te vragen hoe je zo'n afboeking nou eigenlijk verwerkt en heb eens zitten kijken in de jaarrekeningregels. Het antwoord is dan weer afhankelijk van de opzet van een jaarrekening, maar waarschijnlijk is voor jou wel geschikt om het te boeken en verantwoorden als een bijzondere waardevermindering van de vlottende activa (voorraad). Is er in de fiscale aangifte niet ook een veld dat zo heet?

Geplaatst:

4711

Ik zou het inderdaad ook een "bijzondere waardevermindering van vlottende activa" noemen in de jaarstukken/winstaangifte. En daar is een aparte rubriek voor.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.