• 0

Vragen over een Holding Structuur

Ik wil graag op mijn 18e verjaardag een bedrijfje starten, puur voor de ervaring en omdat ik het leuk vind, en ben mij daarom nu in de zomervakantie aan het voorbereiden. Met mijn bedrijfje wil ik voorlopig nog websites gaan maken voor in eigen beheer (met advertentie inkomen) en voor andere, maar ik wil ook de optie open houden voor bijvoorbeeld webshops voor mijzelf in de toekomst, ik heb tot nu toe al erg veel zoekwerk verricht maar ben op een punt gekomen waarbij er bij elke vraag die ik opzoek er twee nieuwe vragen voor terug komen.

 

Ik weet dat een eenmanszaak voor een startend bedrijf als dit het beste is maar ik loop het liefst zo min mogelijk persoonlijk risico, onlangs dat het risico bijna nihil is. Ik heb weinig te verliezen maar het idee dat dat kleine beetje dat ik heb door een deurwaarder kan worden meegenomen lijkt mij niet prettig, ook omdat ik nog thuis woon, ik vind het niet erg dat ik verschillende aftrekposten en andere voordelen mis loopt door het niet kiezen voor een eenmanszaak omdat geld echt absoluut geen doel is, de ervaring en het plezier is mij veel meer waard.

 

Na veel zoek en lees werk spreekt een holding met daaronder een bv mij erg aan, ik ben er inmiddels achter dat dit best ingewikkeld is en de kosten voor het oprichten hiervan relatief duur zijn maar dit heb ik hiervoor over, mede omdat ik hierdoor dit bedrijf voor mijn leven kan houden en er later toekomstige bedrijfjes aan toe kan voegen. Ik heb deze vakantie een vakantie baantje genomen waarmee ik precies de kosten voor het oprichten van een holding plus bv verdien.

 

Nu loop ik alleen tegen erg veel problemen aan, 1 ervan is het dga loon waar erg veel over te vinden is maar niet echt actueel in combinatie met een holding.

Zo las ik dat ik bij de oprichting de positie van de holding ten opzichten van de bv zelf kan kiezen en zo de holding directeur en eigenaar van de bv kan maken? Maar word ik dan nog gezien als een (indirecte) eigenaar van de bv? En is de holding dan DGA van de bv?

Ik las dat de bv de holding dan een zogenaamde management fee moet betalen voor de functie die de holding vervult? Is deze dan gelijk aan het dga loon?

En ik las dat het ook mogelijk is mij als “gewoon” personeel lid in de bv in te huren waardoor de management fee vervalt en ik gewoon een werknemer ben?

(Sommige vragen heb ik terug kunnen vinden maar ik las veel tegenstrijdige dingen en veel informatie was verouderd, ook weet ik niet of alles bij een holding hetzelfde werkt als bij een bv?)

 

En van de holding ben ik wel een gewone dga neem ik aan? Op dezelfde manier als in een gewone bv?

Ik las dat een ontzegging voor het dga loon aan te vragen is (voor maximaal drie jaar?) maar vraag mij af of dit makkelijk aan te vragen is? En wat er na deze drie jaar gebeurd? bijvoorbeeld als ik nog steeds het bedrag niet haal? Op sommige websites lees ik dat het DGA loon niet zo krap komt en je het loon makkelijk lager kan stellen maar andere websites vertellen mij weer dat hierdoor boetes en andere problemen kunnen komen

Ik verwacht voorloopig namelijk nog geen 44.000 euro op te halen en al helemaal niet als winst, mede omdat ik gewoon naar school ga naast dit bedrijf.

(of zit ik er nu echt helemaal naast en is het DGA loon op full time basis gesteld en kan ik als ik bijvoorbeeld als ik de helft werk het dga loon ook halveren?)

 

Ik heb contact gehad met een fiscalist en deze vertelde mij dat ik de aandelen van de holding bij oprichting allemaal aan mijzelf moet geven en ik dus niet bijvoorbeeld 4% van de aandelen kan nemen en 94% van de aandelen in de holding kan laten waardoor ik een minderheid belang hebt? en ik de aandelen ook niet door middel van inbreng van geld en/of goederen hoef te kopen?

 

Ook heb ik nog enkele vragen over administratie (ik volg momenteel naast mijn havo opleiding een mbo opleiding boekhouden ter voorbereiding voor mij bedrijf)

Zo vraag ik mezelf af hoe de holding die eigenaar van de Bv is aangepakt moet worden? Word deze gewoon als persoon gezien zoals de eigenaar van een gewone bv? En moet ik mijzelf (en de holding?) bij de belasting inschrijven als DGA? en eventueel vrijwillig bij een (sociale) verzekeraar? of gebeurt dit automatisch (bij de notaris)?

En ik heb geen idee hoe de belasting aangifte voor bedrijven werkt? Kan ik ergens een voorbeeld portaal o.i.d. zien van het "belasting portaal"? En moeten de belasting aangiften voor de bv en holding tegelijk of apart worden aangegeven, ook hier lees ik veel tegenstrijdige verhalen over.

 

Sorry, voor al deze vragen en ik verwacht dat enkele van deze vragen al ergens op het internet te vinden zijn maar ik heb echt alles gedaan dat in mijn macht lag, ik heb veel zoekwerk verricht en enkele boeken gelezen, zo heb ik voor een groot deel "een bedrijf starten voor dummies" gelezen en heb ik dit forum en ondernemersplein afgestuit maar informatie over een holding is en was echt bijna niet in dezelfde situatie te vinden, niet op internet en niet in boeken. De enige manier die ik kon bedenken was dit forum raadplegen of anders een accountant of fiscalist huren. Ik hoop dan ook dat jullie mij naar de juiste website of boek kunnen verwijzen of anders hier mijn vraag kunnen beantwoorden war helemaal fantastisch zou zijn!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL, Marco.

 

Gelijk maar even de eerste vraag: Welke risico's verwacht je waardoor je bedrijf compleet helemaal onderuit gaat en persoonlijk diep in een faillissement valt? Zelfs bij een emz moet je het namelijk wel heel erg bont maken om persoonlijk compleet ten onder te gaan. Jouw idee over een holdingstructuur gaat naar mijn mening echt veel te ver voor jouw plannen op dit moment.

 

 

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

In principe kan er met de websites weinig fout gaan, hooguit een misverstand door onjuiste communicatie, iemand die niet betaald, of in het ergste geval inbreuk op bepaalde rechten maar dit is allemaal wel te overzien zolang ik alles wat ik doe maar erg secuur doe en 2x check.

 

Wel ben ik van plan in de toekomst (binnen 3 jaar) nog andere bedrijfjes op te richten waarvan 1 kleding campagne op kickstarter, deze is dan wel een heel stuk riskanter.

Ook had ik het plan verschillende simpele werkjes aan te nemen welke ik dan jongeren kan laten doen.

Hiernaast wil ik ook nog verschillende (dropshop) en affilliate webshops oprichten.

Ik weet dat bij bovenstaande bedrijfjes veel komt kijken maar ga hier liever nu nog niet op in.

 

Ik heb al aardig wat verschillende plannetjes welke ik in de komende jaren wil opzetten waarvoor ik het liefst goed voorbereid wou zijn, ik kan inderdaad beginnen met een eenmanszaak waar dit perfect geschikt voor is en wat ook veel makkelijker is maar ik ben liever al goed voorbereid op de toekomst. (En stiekem zie ik een holding ook als een grotere uitdaging.)

 

 

Link naar reactie
  • 0

In principe kan er met de websites weinig fout gaan, hooguit een misverstand door onjuiste communicatie, iemand die niet betaald, of in het ergste geval inbreuk op bepaalde rechten maar dit is allemaal wel te overzien zolang ik alles wat ik doe maar erg secuur doe en 2x check.

Alles wat je opnoemt valt te beperken, en alle restrisico's (beroepsaanspakelijkheid, bedrijfsaansprakelijkheid, incassorechtsbijstand) ook nog verzekerbaar voor een paar tientjes per maand.

Waarom zou je dan voor dat soort risico's dan überhaupt een BV overwegen? Dat lijkt me met minstens 10.000- 15.000 Euro onnodige meerkosten per jaar op met een enorm kanon op een mug schieten.

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Afgezien van het feit dat tot grofweg om en nabij de ton winst per jaar een emz fiscaal veel voordeliger is dan een BV, omdat je als emz gebruik kunt maken van diverse aftrekposten, wat je bij een BV niet hebt. Ben je je daar bewust van, Marco?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad misschien wel een beetje met een kanon op een mug schieten, maar vanwaar die 10.000 tot 15.000 euro meerkosten?

[*]Oprichtingskosten BV € 1.000,- (€ 400,- bij een BV-fabriek waar je geen enkel advies krijgt)

[*]Jaarrekening BV / accountant € 1.000,-

[*]Geen zelfstandigenaftrek € 7.280,-

[*]Geen startersaftrek € 2.123,-

[*]Geen MKB winstvrijstelling 14% (over € 100.000,- winst dus € 14.000,-)

en uiteraard het DGA salaris en de loonbelasting daarover als de winst juist niet zo hoog is

 

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, natuurlijk mag je als bestuurder zelf de jaarrekening opstellen!

 

De pest is alleen dat je zelf volledig aansprakelijk bent voor alles wat er vervolgens verkeerd gaat naar aanleiding van deze door jezelf opgestelde jaarrekening...

 

Dus wanneer iemand bijvoorbeeld denkt dat de financiële positie van desbetreffende BV erg sterk is en daarom allerlei risico's neemt, waarna blijkt dat jij als doe-het-zelf-bestuurder de jaarrekening zonder gehinderd te zijn door enige kennis van zaken bij elkaar bedacht hebt en de situatie toch iets anders blijkt te zijn, dan kan het in de papieren gaan lopen.

Maar op zich mag het, ook zou ik het zeker niet aanbevelen.

Link naar reactie
  • 3

Ik weet dat een eenmanszaak voor een startend bedrijf als dit het beste is maar ik loop het liefst zo min mogelijk persoonlijk risico, onlangs dat het risico bijna nihil is. Ik heb weinig te verliezen maar het idee dat dat kleine beetje dat ik heb door een deurwaarder kan worden meegenomen lijkt mij niet prettig, ook omdat ik nog thuis woon, ik vind het niet erg dat ik verschillende aftrekposten en andere voordelen mis loopt door het niet kiezen voor een eenmanszaak omdat geld echt absoluut geen doel is, de ervaring en het plezier is mij veel meer waard.

 

Zoals Norbert aangaf, als je zo weinig te verliezen hebt en zo weinig risico loopt dan is een BV kiezen vrijwel hetzelfde als uit eigen beweging elke maand geld overmaken naar de fiscus (en de notaris, boekhouder, KvK en bank), maar dan zonder onderliggende aanslag. Als er geen bezit is en vrijwel geen risico, waarom zou je dan in hemelsnaam voor een BV opteren?

 

....mede omdat ik hierdoor dit bedrijf voor mijn leven kan houden en er later toekomstige bedrijfjes aan toe kan voegen. Ik heb deze vakantie een vakantie baantje genomen waarmee ik precies de kosten voor het oprichten van een holding plus bv verdien.

 

Het argument dat je er later andere bedrijfjes aan toe kunt voegen, raakt kant noch wal. Dat kan bij een eenmanszaak ook en zelfs als dat erg goed loopt kun je van je eenmanszaak altijd nog een BV-structuur maken.

 

Dat je de kosten voor de oprichting van een holding + werkmaatschappij in de zomer kunt verdienen is mooi. Ik zou dat geld echter nooit aan een notaris spenderen en gewoon investeren in je eenmanszaak.

 

Nu loop ik alleen tegen erg veel problemen aan, 1 ervan is het dga loon waar erg veel over te vinden is maar niet echt actueel in combinatie met een holding.

 

Dat is dan óf jouw leeftijd en gebrek aan ervaring hiermee óf het gebrek aan helder Nederlands door mijn vakgenoten. Laat ik van het laatste uitgaan. Vrijwel elke ondernemer met een BV werkt met een holding BV en dochter BV's. Het DGA-loon is op HL zelfs zeer actueel nog beschreven. Je moet het alleen niet per se zoeken i.c.m. met een holding BV. Bij het DGA-loon gaan we er min of meer vanuit dat iemand een holding BV heeft. Zie columns hier en hier. Voor de goede orde, dat DGA-loon gaat dus ook op voor jouw wensen!

 

Zo las ik dat ik bij de oprichting de positie van de holding ten opzichten van de bv zelf kan kiezen en zo de holding directeur en eigenaar van de bv kan maken? Maar word ik dan nog gezien als een (indirecte) eigenaar van de bv? En is de holding dan DGA van de bv?

Jij wordt de bestuurder en aandeelhouder van de holding. De holding wordt de bestuurder en aandeelhouder van de BV.

 

Ik las dat de bv de holding dan een zogenaamde management fee moet betalen voor de functie die de holding vervult? Is deze dan gelijk aan het dga loon?

Nee, want de holding kent ook haar eigen kosten. Denk aan bankkosten, boekhouder, etc. De managementfee zal dus hoger liggen dan het DGA-loon.

 

En ik las dat het ook mogelijk is mij als “gewoon” personeel lid in de bv in te huren waardoor de management fee vervalt en ik gewoon een werknemer ben?

(Sommige vragen heb ik terug kunnen vinden maar ik las veel tegenstrijdige dingen en veel informatie was verouderd, ook weet ik niet of alles bij een holding hetzelfde werkt als bij een bv?)

Dat kan ook. Maar dan kun je de winst van de BV alleen via dividenduitkeringen in de holding krijgen. Het gaat wat te ver om hier nu uit te leggen waarom dat ongunstiger is (complexe wetgeving inzake dividenduitkeringen).

 

En van de holding ben ik wel een gewone dga neem ik aan? Op dezelfde manier als in een gewone bv?

Ik las dat een ontzegging voor het dga loon aan te vragen is (voor maximaal drie jaar?) maar vraag mij af of dit makkelijk aan te vragen is? En wat er na deze drie jaar gebeurd? bijvoorbeeld als ik nog steeds het bedrag niet haal? Op sommige websites lees ik dat het DGA loon niet zo krap komt en je het loon makkelijk lager kan stellen maar andere websites vertellen mij weer dat hierdoor boetes en andere problemen kunnen komen

 

Of je nu in de holding je salaris geniet of in de BV, maakt niet uit. In beide gevallen zit je aan het DGA-loon vast. Akkoord van de fiscus voor een lager DGA-loon is mogelijk als je kunt aantonen dat je BV's niet voldoende winst maken voor het standaard DGA-loon.

 

Sommige websites die er laconiek over doen, hebben kennelijk zelf nog niet ervaren wat er gebeurt als de fiscus je voor een hoger DGA-loon aanslaat. Andere websites die het meteen hebben over boetes zijn wel erg voorzichtig. De waarheid ligt in het midden. Vraag vooraf toestemming met cijfermatige onderbouwing.

 

Ik verwacht voorloopig namelijk nog geen 44.000 euro op te halen en al helemaal niet als winst, mede omdat ik gewoon naar school ga naast dit bedrijf.

(of zit ik er nu echt helemaal naast en is het DGA loon op full time basis gesteld en kan ik als ik bijvoorbeeld als ik de helft werk het dga loon ook halveren?)

De BV is toch geen middel om mee te pronken hoop ik?!

Als je zo weinig actief bent in je onderneming dan is het echt ridicuul, ik mag gerust zeggen, stompzinnig om een BV op te richten.

 

Ik heb contact gehad met een fiscalist en deze vertelde mij dat ik de aandelen van de holding bij oprichting allemaal aan mijzelf moet geven en ik dus niet bijvoorbeeld 4% van de aandelen kan nemen en 94% van de aandelen in de holding kan laten waardoor ik een minderheid belang hebt? en ik de aandelen ook niet door middel van inbreng van geld en/of goederen hoef te kopen?

 

De fiscalist heeft gelijk. Er is maar 1 aandeelhouder dus elk belang in een BV maakt een 100% belang, zolang er geen andere aandeelhouders zijn. En niet slim doen, ook als jij privé 4% neemt in de BV en je holding 96% in de BV dan heb je een 100% belang. Dat soort trucs zijn al decennia geleden in de wet ondervangen.

 

Zo vraag ik mezelf af hoe de holding die eigenaar van de Bv is aangepakt moet worden? Word deze gewoon als persoon gezien zoals de eigenaar van een gewone bv? En moet ik mijzelf (en de holding?) bij de belasting inschrijven als DGA? en eventueel vrijwillig bij een (sociale) verzekeraar? of gebeurt dit automatisch (bij de notaris)?

 

De holding is - net als de BV - juridisch zelfstandig. De inschrijving bij de KvK verzorgt de notaris na oprichting. De KvK geeft dat door aan de fiscus. Sociaal verzekerd ben je met een 100% belang in de BV's nooit.

 

En ik heb geen idee hoe de belasting aangifte voor bedrijven werkt? Kan ik ergens een voorbeeld portaal o.i.d. zien van het "belasting portaal"? En moeten de belasting aangiften voor de bv en holding tegelijk of apart worden aangegeven, ook hier lees ik veel tegenstrijdige verhalen over.

 

BV's hebben van doen met: Omzetbelasting, loonbelasting, vennootschapsbelasting en optioneel dividendbelasting. Er is geen voorbeeld portaal, maar het handboek ondernemen van de fiscus helpt je beslist op weg.

 

Doorgaans doe je per BV aangifte. In enkele gevallen bestaat de mogelijkheid tot een zogenaamde fiscale eenheid voor de omzetbelasting en/of de vennootschapsbelasting. Dat is dermate complex dat ik dat niet ga uitleggen hier.

 

Bottom line

Marco, doe mij en elke ondernemer een lol. Vergeet die BV. Het komt op mij over alsof je je zinnen op de BV-structuur gezet hebt, terwijl je geen idee hebt van de financiële en fiscale gevolgen. Vandaar ook dat ik toch al je vragen beantwoord heb, in de hoop dat je inziet dat je op het verkeerde spoor zit.

 

Ik zou dolgraag een Alfa 4C kopen maar mijn budget reikt niet verder dan een mooie Giulietta. Dat is voor mij de realiteit. Ik onderneem al heel wat jaren en dat brengt realiteitszin met zich mee. Hoe mooi een BV ook lijkt en klinkt, je hebt het niet nodig en het is onnodig duur. Zeker als starter is dat een gouden les. Als je nu al gaat strooien met geld dan kan het wel eens zuur aflopen. Ik wil niet betweterig zijn maar ik hoop van harte dat dit een les is voor je. In dat kader, lees ook eens hoe het MKB doorgaans inkopen doet. Wellicht dat je dan nog beter begrijpt wat ik bedoel.

 

Succes met je eenmanszaak!!!!!!!!

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk bedankt! Het is mij nu wel duidelijk dat een holding structuur veelte omslachtig en duur is voor dat wat ik wil doen en ik toch beter vanuit een eenmanszaak kan groeien. Het zag er allemaal wat mooier uit dan dat het is. Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.