• 0

ZZP ZORG 2013

Hulp gevraagd!

 

Beste adviseurs,

 

Van 2008 t/m 2013 ben ik als zzp’er in de zorg aan het werk geweest.

Mijn werk bestond uit het verzorgen bij mensen thuis. Dit werk kreeg ik via zorginstellingen en bemiddelingsbureaus. Ik stuurde een factuur naar hun toe.

Eind 2013 is mijn VAR-WUO door de belastingdienst afgenomen, wat betekent dat ik geen ondernemersfaciliteiten meer kon uitoefenen.

Hier is al veel over te doen geweest.

 

Ik had me daar bij neergelegd en ben vanaf 2014 in loondienst gegaan.

 

Maar wat nu:

Ik heb een brief thuis gekregen dat ze twijfelen aan mijn zelfstandigheid in 2013. Ik moest al mijn contracten, facturen, flyers, visitekaartjes etc. naar hun opsturen.

Dit had ik gedaan.

 

Nu kreeg ik vorige maand een brief waarin staat dat ik onterecht ondernemer was in 2013 en dus geen recht had op ondernemersaftrek, kostenaftrek en mkb- winstvrijstelling. Dit betekend dat ik € 5000 moet betalen aan inkomstenbelasting 2013!

 

Met deze gegevens ben ik direct naar een boekhouder gegaan. Deze heeft bezwaar aangetekend tegen de brief die ik had ontvangen. Dit is ook afgekeurd.

Nu heb ik de aanslag gekregen 2013, en moet dus voor 01-09 dit bedrag betalen of een bezwaar indienen.

 

De boekhouder geeft aan dat ik waarschijnlijk pech heb, en dit dus moet betalen.

 

Kan iemand die hier ervaring mee heeft mij helpen?

- Wat kan ik nog meer doen, is er iemand die hier ervaring mee heeft?

- Stel dat 2013 wordt afgekeurd, en ik dus moet terugbetalen. Hoe gaat dit dan met de jaren 2008 t/m 2012?

- Is er eventueel een kans als ik het laat voorkomen bij de rechtbank?

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, en mij wat hoop kunnen geven.

 

Groetjes Thea

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedenavond Thea,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel. Welke bewijsstukken en argumenten heb je ingebracht en hoe luidt de motivatie van de afwijzing van het bezwaar? Je zit krap in de tijd, dus ik zou altijd opnieuw een bezwaar indienen.

 

Wie heeft in de periode 2008 t/m 2013 jouw boekhouding verzorgd?

 

Hier is al veel over te doen geweest.

 

Vraagt natuurlijk om nadere toelichting.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo Highio,

 

Een boekhouder heeft dit gedaan.

Elk jaar een winstaangifte met 3x startersaftrek ( 2008, 2009 en 2010)

 

Bewijsstukken:

- Flyers

- Website

- Contracten zorgkantoren

- Aantal zorgkantoren ( naw)

 

De motivatie was in het kort;

Ik werkte voor zorgkantoren en bemiddelingsbureaus. Hun regelden voor mij de klanten.

Dus er was sprake van schijnzelfstandigheid.

 

Zojuist wat wezen googlen. Het internet staat er vol van!

Hier wat uitspraken;

 

http://www.zorgenzzper.nl/nieuws/rechtbank-zeeland-west-brabant-geen-winst-uit-onderneming-voor-zelfstandig-opererende-zorgverleners/38

 

http://www.zorgenzzper.nl/nieuws/rechtbank-noord-holland-inspecteur-bevoegd-var-wuo-te-herzien-in-var-loon/34

 

http://www.zorgenzzper.nl/nieuws/rechtbank-noord-holland-belastingdienst-mag-var-wuo-van-verpleegkundige-niet-zomaar-herzien/30

 

http://www.zorgenzzper.nl/nieuws/ondernemerschap-bij-awbz-zorg-toch-mogelijk/22

 

Ik snap echt niet waar ze mee bezig zijn bij die belastingdienst.

 

Gr Thea

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Thea

 

Maak sowieso bezwaar tegen de aanslag binnen 6 weken na de dagtekening ervan. Vraag in je bezwaar ook om uitstel van betaling.

 

Het gekonkel over de zelfstandigheid van zorgverleners is nu een heet onderwerp binnen de fiscaliteit. Zoek advies bij een ter zake kundig fiscalist. Je boekhouder kan je hier blijkbaar of waarschijnlijk niet mee helpen. Dan moet je een niveau hoger gaan naar een belastingadviseur.

 

Het feit dat de belastingdienst jouw ondernemerschap voor de eerdere jaren (vooralsnog) niet in twijfel trekt, helpt je zaak.

 

Het is verder niet mijn expertise, maar er zijn genoeg fiscalisten te vinden. Ik weet bijvoorbeeld dat www.ve-adviseurs.nl sterk is in de medische sector.

 

Succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, en mij wat hoop kunnen geven.

 

Het komt met enige regelmaat voor dat de belastingdienst bepaalde, in hun ogen, “onterecht geclaimde ondernemingsfaciliteiten” gaat betwisten (soms bij bepaalde groepen ondernemers, soms bij individuele ondernemers).

 

Wanner deze geclaimde ondernemingsfaciliteiten (zoals bijvoorbeeld zelfstandigenaftrek e.d.) niet ten onrechte geclaimd zijn, dan is er natuurlijk zaak om adequaat te reageren. Met argumenten.

 

Dat is maatwerk. Meestal (mijn ervaring, maar ik heb persoonlijk weinig ervaring met ‘hopeloze gevallen’ zeg maar…) maak je een goede kans als je dit allemaal (je ‘tegenargumenten’ dus) gefundeerd kan staven.

Zoek dus iemand die je echt kan helpen (en niet alleen “naar een boekhouder gaan”), zou ik zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Zonder me erin verdiept te hebben twee mogelijke aandachtspunten:

 

1) Je zegt dat je al twee keer zonder succes bezwaar hebt aangetekend. Het lijkt me sterk dat de bd je oneindig vaak bezwaar laat aantekenen, als ik het me goed herinner is het eerder iets als: je kunt nu tegen X bezwaar aantekenen (bijvoorbeeld tegen de reden van de belasting), en later tegen Y (bijvoorbeeld de hoogte van de aanslag). Staat er ergens in de brief waar je bezwaar tegen kunt aantekenen? Als je niet meer bezwaar kunt maken tegen het ding waar je bezwaar tegen hebt, dan moet je misschien met een advocaat gaan praten.

 

2) Ik heb de uitspraken van de rechters niet gelezen, en in mijn ervaring kun je dan weinig over de zaken zeggen, maar in het uitzonderlijke geval dat de verslaggeving van Zorg & ZZP-er nauwkeurig en volledig is, valt me meteen iets op. Je hebt drie partijen: de zorgvrager is de opdrachtgever van de zorginstelling en de zorginstelling is de opdrachtgever van de zorgverlener (lijkt het), maar de rechter lijkt te doen alsof de zorgvrager de opdrachtgever van de zorgverlener is.

 

Dat klinkt beetje alsof de rechter zegt dat een bouwvakker niet een zelfstandige kan zijn, omdat de koper van het huis niet het risico bij de bouwvakker kan leggen, niet een andere bouwvakker kan inhuren enzovoort. Als de bouwvakker is ingehuurd door een aannemer, is dat onzin. De aannemer is dan zelfstandig tegenover de koper en de bouwvakker tegenover de aannemer.

 

Maar ja, veel hangt dan denk ik van de exacte inrichting van de zorgketen af, en om daar achter te komen, zou ik de uitspraken moeten lezen, waar ik nu geen tijd voor heb.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het geheel met je eens dat dit maatwerk is. Maar TS kwam zelf met die arresten. Daar heb ik even naar gekeken en geprobeerd het meest relevante uit te halen.

 

Ik vraag me nl. Toch een beetje af of je voor dit geld een goede jurist of fiscalist moet inhuren? Het laatste wat je wil is de belastingdienst 5k betalen en eenzelfde bedrag aan die jurist/fiscalist.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me nl. Toch een beetje af of je voor dit geld een goede jurist of fiscalist moet inhuren? Het laatste wat je wil is de belastingdienst 5k betalen en eenzelfde bedrag aan die jurist/fiscalist.

Dat is alleen te bepalen door de exacte feiten en omstandigheden te bestuderen. Dus toch verstandig om een fiscalist in te schakelen. Die zal eerst een inschatting maken van de situatie en op basis daarvan adviseren of het verstandig is om te procederen of niet. Op voorhand weggeven is niet verstandig, zeker niet nu het vrij vaak voorkomt dat de rechter er in deze sector anders over denkt dan de belastingdienst.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Die zal eerst een inschatting maken van de situatie en op basis daarvan adviseren of het verstandig is om te procederen of niet.

 

Meestal (of vaak) komt het helemaal niet zo ver in de praktijk ('procederen', bedoel ik).

Maar als je geen deugdelijk 'weerwoord' (met argumenten!) hebt, dan krijg je natuurlijk niet snel gelijk.

 

En je moet het ook niet overdrijven: Het kost normaal gesproken toch echt geen 5000,- om een beetje een bezwaarschrift te maken.

Echter is het wel zo dat wanneer het helemaal een hopeloze zaak is (bijvoorbeeld: geen sprake van ondernemerschap, typisch een geval van verkapt dienstverband totaal zonder enige vorm van zelfstandigheid...) dan kan je misschien beter meteen door de zure appel heen bijten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo.

 

Zojuist heb ik dit forum gelezen en geconstateerd dat ik precies hetzelfde heb.

 

Ook ik heb een brief gekregen van de belastingdienst waarin ik moet aantonen dat ik in 2013 ondernemer ben geweest.

 

Dit was mijn situatie in 2013;

 

In 2012 ben ik begonnen als zzp’er. In 2013 had ik naast 2 opdrachtgever ook nog inkomsten uit een PGB. De inkomsten uit PGB waren totaal € 5700.

 

Nu is dan ook mijn vraag of ik deze inkomsten uit PGB ook als ondernemer mag zien.

 

Wanneer dit kan heb ik namelijk wel 3 opdrachtgevers gehad, ik had een aansprakelijkheidsverzekering en ook 1225 uur gemaakt.

 

Ik weet alleen niet hoe ze de inkomsten uit PGB beoordelen.

 

Groetjes Klautje

Link naar reactie
  • 0
Via een kennis.
Huh? Wat bedoel je met "via een kennis"? Ik vroeg je welke ondernemersactiviteit je had uitgevoerd om dat PGB te krijgen. Wat heeft die kennis ermee te maken?

 

(Gebruik gerust meer dan drie woorden hoor, dan wordt het misschien wel duidelijk wat je bedoelt en hoeven hulpvaardige lezers niet te raden...)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.