• 0

Nieuw bedrijf en een concurrentie beding

All,

 

Ik zit even met iets in me maag over een concurentie beding.

 

Ik heb een jaar bij een onderneming gewerkt en het beding helaas niet goed gelezen want er staat dus in dat ik me helemaal niet voor een jaar lang mag werken in de branche waar ik al meer dan 10 jaar in zit.

 

Nu wil ik een eigen bedrijf gaan starten en het betreft inderdaad indelende branche als waar ik altijd heb gewerkt.

 

Geldt het beding dan ook? omdat ik een kvk nummer uiteraard krijg.

 

graag hoor ik wat advies hierin wat te doen.

 

overleggen? aanvechten? niks van aantrekken?

 

alvast bedankt voor de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de relatie met de voormalig werkgever goed is, lijkt me overleg de eerste stap. Wellicht is er helemaal geen probleem. In goed overleg buiten de rechtszaal regelen is altijd beter! Leg eventuele te maken afspraken wel goed vast, natuurlijk.

 

Word je een directe concurrent van je voormalig werkgever? Ga je dezelfde klanten benaderen? Heb je unieke kennis waar je voormalig werkgever in geïnvesteerd heeft? Als je wel in dezelfde branche gaat werken, maar zonder dat je voormalig werkgever er last van heeft, zal het voor hem/haar lastig zijn om voor de rechter vol te houden dat het een redelijk beding is.

 

Dat een werkgever een (non-)concurrentiebeding opstelt om zijn/haar belangen te beschermen is begrijpelijk. Het moet echter wel een redelijk beding zijn (zie Artikel 7:653 BW). Een ondertekend beding is dus niet in beton gegoten, je kunt de rechter om een oordeel vragen of je niet onredelijk in je vrijheid wordt beperkt.

 

Wanneer je denkt dat je een risico loopt of wilt gaan investeren, kun je zelf naar de rechter stappen en eisen dat het geding wordt gematigd of nietig verklaard. Je kunt ook de gok nemen en wachten tot de voormalig werkgever naar de rechter stapt. Kwestie van kosten/baten/risico inschatting.

 

Terzijde: als je niet vrijwillig bent weggaan bij het bedrijf is het maar de vraag of het (non-)concurrentiebeding nog van toepassing is (zie wederom Artikel 7:653 BW).

 

Overigens: ook zonder (non-)concurrentiebeding zijn er grenzen aan je vrijheid. Concurreren met een voormalig werkgever mag wel, zelfs als je dezelfde klanten benaderd. Maar niet als je daarbij misbruik maakt van de kennis die je daar hebt opgedaan.

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

En waarom werk je nu niet meer bij dat bedrijf? Als je een jaarcontract had dat vanuit het bedrijf niet verlengd is lijkt me dat iets anders dan wanneer je zelf ontslag hebt genomen.

 

EDIT ik was tegelijk aan het typen met Ron, die in zijn laatste zin een soortgelijke opmerking maakt ;)

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
Artikel 653

 

1. Een beding tussen de werkgever en de werknemer waarbij deze laatste wordt beperkt in zijn bevoegdheid om na het einde van de overeenkomst op zekere wijze werkzaam te zijn, is slechts geldig indien:

 

a. de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is aangegaan; en

 

b. de werkgever dit beding schriftelijk is overeengekomen met een meerderjarige werknemer.

 

2. In afwijking van lid 1, aanhef, en onderdeel a, kan een beding als bedoeld in lid 1 worden opgenomen in een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, indien uit de bij dat beding opgenomen schriftelijke motivering van de werkgever blijkt dat het beding noodzakelijk is vanwege zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen.

Wat mij opvalt, is dat je contract afliep, begrijp ik dat goed? Dat was dan neem ik aan een contract voor bepaalde tijd, en dan is, als ik het bovenstaande citaat goed begrijp, een concurrentiebeding alleen geldig als er "zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen" zijn.

 

Dus inderdaad even met een arbeidsrechtadvocaat gaan praten.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Wat mij opvalt, is dat je contract afliep, begrijp ik dat goed? Dat was dan neem ik aan een contract voor bepaalde tijd, en dan is, als ik het bovenstaande citaat goed begrijp, een concurrentiebeding alleen geldig als er "zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen" zijn.

 

De tekst die je citeert is pas op 1 januari jl. inwerking getreden, als onderdeel van de wwz. Op overeenkomsten gesloten vóór die datum geldt het oude recht.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Wat mij opvalt, is dat je contract afliep, begrijp ik dat goed? Dat was dan neem ik aan een contract voor bepaalde tijd, en dan is, als ik het bovenstaande citaat goed begrijp, een concurrentiebeding alleen geldig als er "zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen" zijn.

 

De tekst die je citeert is pas op 1 januari jl. inwerking getreden, als onderdeel van de wwz. Op overeenkomsten gesloten vóór die datum geldt het oude recht.

 

Goed gezien en excuses aan de TS.

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 74 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.