• 0

geld lenen aan je eigen bedrijf

Ik werk slechts parttime aan mijn bedrijf (momenteel) maar heb een groot aantal aankopen in het begin uit eigen zak betaald.

 

Ik heb mezelf hierbij als crediteur van het bedrijf neergezet, aangezien het bedrijf feitelijk geld schuldig is aan mij.

 

Mijn vraag is, kan dit zonder problemen en kan ik dat in een later stadium terugbetalen aan mezelf vanuit de bedrijfsinkomsten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jezelf als crediteur neerzetten kan, alleen zal de belastingdienst in de jaarrekening wel goed willen zien dat jij als eigenaar dit bedrag hebt uitgeleend en zul je dit bedrag in de jaarrekening even "uit de crediteuren" moeten halen en als apart bedrag credit op de jaarrekening moeten zetten.

 

Overigens is een rekening courant verhouding rekening een betere oplossing.

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

misschien onnodig dat ik het post, maar ik weet wel dat je investeringen die je hebt uitgegeven al voordat je eigen bedrijf was mag stoppen in je boekhouding. dus stel je begint in 2003 met je eigen bedrijf, schrijf je in 2004 officieel in, dan mag je de kosten van 2003 die met je bedrijf te maken hebben in je boekhouding stoppen, ik geloof tot maximaal 3 jaar ervoor maar weet niet zeker. ik dacht ik post het maar als tip....

 

ikzelf heb het trouwens heel eenvoudig in boekhouding gezet:

kosten - prive

dat is mij aangeraden door een kennis, gelukkig maar, anders moest ik precies gaan opzoeken wanneer het factuur is betaald. ik weet alleen niet zeker of het de beste manier is.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Bedankt voor het antwoord, maar ik weet niet zeker of ik het goed snap.

Stel ik heb een factuur van 100 Euro van mijn prive rekening betaald.

Moet ik dan de volgende regels boeken:

 

Crediteuren 100C

Te ontvangen BTW 16D

Inkopen hoog 84D

 

Voor de betaling:

Crediteuren 100D

Rekening Courant prive 100C

 

Vervolgens boek ik het bedrag van mijn zakelijke rekening naar mijn prive rekening:

Bank 100C

Rekening Courant prive 100C

 

Alvast bedankt,

 

Ariska

Link naar reactie
  • 0

Dit mag ook... geen probleem zelfs.

Mijn voorkeur gaat echter uit om zoveel mogelijk alle inkopen via de crediteuren te laten lopen.

Zo haal je uit de crediteurenadministratie heel snel veel info omtrent vorige aankopen bij een crediteur(leverancier)/omzet etc....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Hallo, ik heb ook als eenmanszaak een rekening courant met het bedrijf. Het afgelopen jaar heb ik zowel zakelijke rekeningen vanaf een prive rekening betaald maar ook een bedrag overgboekt naar een prive rekening. Alle ten laste/gunste van de rekening courant.

 

Mijn vraag is of de overboeking van zakelijk geld naar de prive rekening nu als inkomsten moet worden gezien en in de aangifte van 2006 onder PriveOpname en PriveStoing moet worden geboekt?

 

Alvast dank voor uw reacie.

 

Rob.

Link naar reactie
  • 0

Indien privé betaalde rekeningen welke ten laste van het bedrijf dienen te komen keurig in de administratie van de onderneming zijn verwerkt met:

 

Kosten (Investeringen)

Te verrekenen BTW

Aan Privé

 

en privé uitgaven, gedaan middels de zakelijke bankrekening zijn geboekt met:

 

Privé

Aan Bank

 

is alles keurig verwerkt.

Privé-stortingen behoren niet tot de inkomsten van de onderneming en zijn dus niet fiscaal belastbaar. Zij behoren tot de mutatie van het Eigen vermogen en dienen op privé-stortingen en -opnamen te worden verantwoord in de aangifte. Het eigen vermogen aan het begin van een boekjaar verandert slechts door privé-mutaties en door winst (of verlies). De privé-mutaties zijn geen resultaat en treft men dus ook niet aan in de resultatenrekening.

 

Afgezien van bepaalde fiscale regels inzake op te voeren kosten etc, vormen slechts de kosten en baten van de onderneming de fiscale belastbare winst.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond,

 

Na een tijdje als gast te hebben rondgekeken op dit forum (wat mij zeer heeft geholpen), kan ik nu het antwoord op een vraag niet achterhalen.

 

Een tijdje terug heb ik een nieuwbouwwoning gekocht (casco), met het volgend kapitaal:

 

Totale som van het huis: 200k

 

Daarvan heb ik:

 

45k van mijn prive rekening betaald

40k geleend van familie in het buitenland (is allemaal al gecontroleerd en geaccepteerd)

115k van mijn zakelijke rekening betaald (eenmanszaak)

 

Omdat mijn inkomsten vooral seizoensgebonden zijn, heb ik nu een hypotheek nodig voor de volgende zaken:

 

- Huis afbouwen

- Kantoorruimte aan huis maken

- Schulden aan familie aflossen.

 

Deze week heb ik een afspraak gehad bij de rabobank, die mij gevraagd heeft een aantal stukken aan te leveren.

Een daarvan is een leningovereenkomst tussen mijn bedrijf en prive.

 

Nu begrijp ik uit artikelen dat zakelijke inkomsten dus ook prive inkomsten zijn bij een eenmanszaak, dus weet ik niet wat ik precies moet aanleveren.

 

 

Alvast bedankt voor de moeite!

 

Groetjes,

 

Victor

Link naar reactie
  • 0

Deze week heb ik een afspraak gehad bij de rabobank, die mij gevraagd heeft een aantal stukken aan te leveren.

Een daarvan is een leningovereenkomst tussen mijn bedrijf en prive.

Bij een eenmanszaak zal er geen leningovereenkomst zijn tussen jezelf en je bedrijf.

 

115k van mijn zakelijke rekening betaald (eenmanszaak)

Hoe moet ik dit zien, had je dit bij elkaar gespaard op een zakelijke (spaar)rekening met winsten uit het verleden ?

 

Nu begrijp ik uit artikelen dat zakelijke inkomsten dus ook prive inkomsten zijn bij een eenmanszaak, dus weet ik niet wat ik precies moet aanleveren.

Als je je jaarrekening en je IB aangifte inlevert zal de bank zelf een groot deel van de benodigde informatie daaruit kunnen halen.

Link naar reactie
  • 0

Deze week heb ik een afspraak gehad bij de rabobank, die mij gevraagd heeft een aantal stukken aan te leveren.

Een daarvan is een leningovereenkomst tussen mijn bedrijf en prive.

Bij een eenmanszaak zal er geen leningovereenkomst zijn tussen jezelf en je bedrijf.

 

115k van mijn zakelijke rekening betaald (eenmanszaak)

Hoe moet ik dit zien, had je dit bij elkaar gespaard op een zakelijke (spaar)rekening met winsten uit het verleden ?

 

Nu begrijp ik uit artikelen dat zakelijke inkomsten dus ook prive inkomsten zijn bij een eenmanszaak, dus weet ik niet wat ik precies moet aanleveren.

Als je je jaarrekening en je IB aangifte inlevert zal de bank zelf een groot deel van de benodigde informatie daaruit kunnen halen.

 

Bedankt voor de snelle reactie!

 

Ik heb een deel van de omzet daarvoor gebruikt.

Heb de facturen van het bouwbedrijf in termijnen betaald dus elke aantaal maanden 30k.

 

Mijn bedrijfskosten (salaris personeel, boekhouder, belasting etc.) heb ik allemaal gewoon netjes betaald elke maand, en het geld wat ik overhield, heb ik overgemaakt naar het bouwbedrijf.

 

Normaal zou ik dus bijvoorbeeld 31-12-2012 een bedrag van 130k moeten hebben op mijn zakelijke rekening, terwijl ik nu maar 15k heb.(door de uitgave voor mijn huis).

 

Dus de hypotheek is niet alleen bestemd voor het afbouwen van mijn huis en afbetalen van mijn lening, maar ook om mijn bedrijfsrekening weer op te krikken. (de bank heeft immers het pandrecht op mijn huis bij afsluiting van de hypotheek).

 

*edit

 

Mijn IB stukken heb ik uiteraard ingeleverd bij de bank.

Link naar reactie
  • 0

Laat je bank even bellen met je boekhouder voor de nog openstaande vragen, dat werkt vaak sneller.

 

Ik heb een deel van de omzet daarvoor gebruikt.

Heb de facturen van het bouwbedrijf in termijnen betaald dus elke aantaal maanden 30k.

Mijn bedrijfskosten (salaris personeel, boekhouder, belasting etc.) heb ik allemaal gewoon netjes betaald elke maand, en het geld wat ik overhield, heb ik overgemaakt naar het bouwbedrijf.

 

Dus die middelen waren vrij beschikbaar ? Of is/was een deel noodzakelijk voor toekomstige uitgaven of overbrugging aangezien je spreekt van een seizoensgebonden bedrijf ?

 

Wanneer heb je de bank geinformeerd over je plannen ? Ik heb een beetje het gevoel (wellicht onterrecht) dat je een beetje laat in het bouwtraject de bank inschakeld.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer heb je de bank geinformeerd over je plannen ? Ik heb een beetje het gevoel (wellicht onterrecht) dat je een beetje laat in het bouwtraject de bank inschakeld.

 

Yup. Zeker met als je de aftrekbaarheid van de hypotheekrente in ogenschouw neemt. Die staat erg onder druk in deze constructie...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

Ik verwacht geen uitgaven, en eerlijk gezegd denk ik dat het wel snel goed moet komen met de hypotheek.

 

Met de hypotheek wellicht wel, maar de aftrekbaarheid van de rente wellicht niet. Zonder het na te zoeken (dus uit mijn hoofd pratend), moet je dit binnen een half jaar geregeld hebben. Ik vrees dus dat je rente niet aftrekbaar is. De lening van de eenmanszaak zal worden gezien als een prive-opname dus het kan weleens goedkoper zijn om geen lening bij de bank aan te vragen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.