• 0

Vakantiewoning huren van particulier voor zakelijk gebruik.

Ik zit alweer een tijdje in Rotterdam voor een klus en die is weer met een paar maanden verlengt.

Tot nu toe zat ik elke keer in een chalet op een vakantiepark waarbij ik die dus huur van een bedrijf met bijbehorende factuur.

Nu kwam ik een mooi aanbod tegen om een huisje te huren van een particulier. Dit is dan dus zonder factuur, een kwitantie wilt de eigenaar wel geven, dit was geen probleem.

Mijn vraag is nu, wat moet er op de kwitantie staan zodat ik de kosten als bedrijfskosten kan afschrijven.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heeft de belastingdienst hier niet een lijstje voor of iets dergelijks, ik wil dadelijk niet 10000 euro uitgeven en op het eind van het jaar dit niet van mijn winst af kunnen trekken.

 

Misschien morgen de belastingtelefoon even bellen, die weten het vast ook wel.

Link naar reactie
  • 0

wat voor lijstje zou je willen hebben?

 

de belastingdienst intresseert het niet bij wie jij "inkoopt" zolang je maar kan aantonen dat de kosten zijn gemaakt.. alleen als je btw wil gaan aftrekken dan dan moet het document (de factuur) aan eisen gaan voldoen..

 

betaal per bank met een duidelijke omschrijving dan ben je al een heel eind.

een kwitantie kan ook op staan huur xxxstraat nr 99 1 tm 7 november..

of zoiets..

 

maar als je echt een lijstje wilt kijk dan naar de factuureisen voor de btw

andere lijstjes zijn er niet.. voor de inkomstenbelasting is het echt genoeg dat je aantoont dat de kosten zijn gemaakt en dat ze zakelijk waren..

 

je hebt een opdrachtgever in Rotterdam, en je woont aan de andere kant van het land. daarmee is het aannemelijk dat je een accommodatie huurt om door de weeks te verblijven. als je betaald per bank heb je wat sterker bewijs van betaling.. maar een kwitantie met een bedrag gecombineerd met en pinopname van jou zakelijke rekening is ook prima

Link naar reactie
  • 0

Dus nog even op een rijtje, ook voor alle andere inkopen bij vrienden, bekenden of minder bekenden:

- betalen PER BANK

- een duidelijke omschrijving

- een reëel bedrag

- particulieren rekenen geen btw, dus jij kunt ook geen btw aftrekken

- liever een keer vaker betalen dan een grote verzamelfactuur.

- als bedragen te hoog oplopen, kan vppr de verkopende /verhurende partij wel sprake zijn van inkomsten die moeten worden opgegeven (voor de IB).

Link naar reactie
  • 0

- particulieren rekenen geen btw, dus jij kunt ook geen btw aftrekken

Particulieren (voor de omzetbelasting) verhuren niet, want dat is een ondernemingsactiviteit voor de btw - tenzij het "een enkel keertje" is of bijvoorbeeld ontheffing is verkregen in het kader van de KOR.

 

Verhuur van vastgoed is echter in beginsel vrijgesteld, in welk geval er geen btw in de te betalen huur zit en je dus ook geen btw kunt terugvragen. Daar zijn dan weer uitzonderingen op, zoals de optie belaste verhuur bij 90% gebruik voor belaste prestaties, of bij kortstondige verhuur zoals bijvoorbeeld een hotelbedrijf of een vakantiehuisje.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

(...) of bij kortstondige verhuur zoals bijvoorbeeld een hotelbedrijf of een vakantiehuisje.

 

Een beetje 'off-topic' misschien, maar toch:

 

Vroeger (zo'n 10 jaar geleden) hanteerde men (het ministerie dus) volgens mijn informatie het principe dat een particulier die een vakantiewoning koopt met de bedoeling om deze in de eerste plaats zelf te gebruiken en vervolgens deze niet meer dan 140 dagen per jaar verhuurt, geen ondernemer voor de BTW is.

 

Deze visie/standpunt lijkt tegenwoordig verdwenen te zijn uit alle toelichtingen/teksten.

Of vindt men dit toch nog steeds, tussen de regels door misschien...?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vroeger (zo'n 10 jaar geleden) hanteerde men (het ministerie dus) volgens mijn informatie het principe dat een particulier die een vakantiewoning koopt met de bedoeling om deze in de eerste plaats zelf te gebruiken en vervolgens deze niet meer dan 140 dagen per jaar verhuurt, geen ondernemer voor de BTW is.

 

Deze visie/standpunt lijkt tegenwoordig verdwenen te zijn uit alle toelichtingen/teksten.

Of vindt men dit toch nog steeds, tussen de regels door misschien...?

Het lijkt er op dat dit standpunt uitsluitend een standpunt van de fiscus zelf is, maar niet volgt uit de wet. De belastingdienst houdt de verhuur'ondernemer' misschien een beetje de hand boven het hoofd uit eigenbelang. Als je namelijk iedereen die zijn eigen huisje verhuurt ondernemer voor de omzetbelasting maakt, dan zal vervolgens blijken dat waarschijnlijk meer dan 90% van die nieuwbakken 'ondernemers' onder de KOR valt. Je moet namelijk nogal wat verhuren en tegen een behoorlijke prijs om daar bovenuit te komen (140 dagen x 160 euro per dag zonder kosten).

 

Daar komt bij dat het verhuren waarschijnlijk in veel gevallen zelfs verlieslatend is (voor de inkomstenbelasting), vanwege de stakosten, verzekeringskosten, vaste lasten, etc. Het is best wel een opgave om uit de kosten te komen. Dus zitten ze waarschijnlijk ook niet te wachten op verhuurondernemers voor de inkomstenbelasting.

 

Wat me ook opviel aan de nieuwe aangifte Inkomstenbelastingen (via Mijn Belastingdienst) op dit punt is dat de fiscus je ontzettend snel naar Box 3 nudget. Ze vragen naar je 'vastgoedbezittingen', waar je dan in één adem achtereenvolgens je eigen huis en je eigen vakantiehuisje kunt invullen. De eerste komt uiteraard in Box 1 en de tweede plempen zonder aanvullende vragen automatisch in Box 3.

 

Ik gok dat de belastingdienst het wel best vindt zo (en veel pseudo-verhuurondernemers ook).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.