• 0

Wie heeft er behoefte aan "Strategie"?

Aanbevolen berichten

  • 0

Regelmatig neem ik waar dat ondernemers wel met strategie bezig zijn, maar dat dit vaak allemaal losse eindjes zijn die vrij chaotisch in hun hersenpan opgeslagen zijn. Ik ken weinig ondernemers die actief bezig zijn met strategische planning en analyse.

 

Toch is de strategie een van de fundamentele onderdelen van een succesvolle onderneming. Indien de fundamenten van een huis niet goed gebouwd zijn, dan kan het huis na verloop van tijd wegzakken. Zelfs al zijn de muren perfect gebouwd.

 

Ik weet zeker dat er bij heel veel ondernemingen veel succes kan worden behaald door strategische planning en analyse. Een voorwaarde is wel dat vanuit de strategie via de tactiek direct een koppeling plaatsvindt naar de operationele kant van de bedrijfsvoering. Anders wordt de strategie niet uitgevoerd.

 

Ik denk dat de weinig aandacht die besteed wordt aan strategische planning en analyse voor een groot gedeelte te wijten is aan de onzichtbaarheid hiervan: het effect is vaak niet meteen zichtbaar en wordt niet opgemeten. Door een directe koppeling naar een actieplan kan de zichtbaarheid worden vergroot.

Link naar reactie
  • 0
Gast Jacobien

Het grootste probleem is het verschil tussen theorie en praktijk,

Je kunt een heel mooi strategisch plan schrijven, maar er gaandeweg achterkomen dat de zaken er in het echt anders uitzien dan je verwachtte.

Of er zijn nieuwe ontwikkelingen, waardoor je strategisch plan naar de prullebak kan.

Natuurlijk is het handig om een soort plan te hebben ofwel een koers, maar mijn ervaring is dat kansen pakken als ondernemer belangrijk is, al stond het niet in je plan. En dat flexibiliteit daarnaast heel belangrijk is.

Link naar reactie
  • 0
Natuurlijk is het handig om een soort plan te hebben ofwel een koers, maar mijn ervaring is dat kansen pakken als ondernemer belangrijk is, al stond het niet in je plan. En dat flexibiliteit daarnaast heel belangrijk is.

 

Het klopt wat je zegt, maar elke onderneming wordt met een bepaald doel opgesteld. Neem bijvoorbeeld microsoft; die hebben als doelstelling om in elke huishouden een computer te hebben met windows software. De manier waarop ze dat bereiken kan op veel verschillende manieren bereikt worden en daar dient men dus flexibel te zijn.

 

Het bedrijf wat ik momenteel aan het opzetten ben heeft als doelstelling: mensen helpen. Dit kan ook op heel veel manieren. We zijn nu met een project bezig waardoor we mensen met een onderwerp kunnen helpen. Mocht dit project niet van de grond komen dan zijn er nog andere mogelijkheden om mensen te helpen en geld te verdienen. Maar ons doel zal het helpen van mensen blijven.

 

Op basis van dit hoofddoel kunnen we subdoelstellingen opstellen; bijv. het project en vandaar uit kunnen we actieplannen opstellen. Ik ben van mening dat een ondernemer zeker baat heeft bij een goed strategisch plan. Al is het maar om hem te herinneren waar hij/zij mee bezig is.

Link naar reactie
  • 0
Gast Jacobien

Misschien is het handig om even te verduidelijken wat men/je onder strategisch plan verstaat.

Als je praat over mensen helpen of in elke huiskamer een computer te hebben staan, denk ik namelijk aan de missie van het bedrijf.

Strategie zie ik meer als de uitwerking van de missie.

Link naar reactie
  • 0

Of er zijn nieuwe ontwikkelingen, waardoor je strategisch plan naar de prullebak kan.

Nieuwe ontwikkelingen zijn er altijd. Daarom is het belangrijk om regelmatig je plan aan te passen. Een plan is niet iets wat je een keer maakt en dan af is. Een strategisch plan is iets waar je continu aan werkt.

 

Daarnaast is een plan inderdaad maar een leidraad, je hoeft niet alles compleet volgens het plan te doen. Met het maken van een plan ga je vaak wel beter over dingen nadenken. Soms komen er ook dingen uit het plan voor die je vantevoren niet wist en nooit zou doen. Door het maken van een plan ben je bewuster en rationeler bezig met je strategie.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het begrip strategie voor menig ondernemer/onderneming een verschillende betekenis heeft.

 

Om toch tot een min of meer algeheel dekkend uitgangspunt te komen...

 

Primair, a-priori, dient m.i. het relatieve begrip 'strategie' dus per individueel/contextueel geval te worden gedefinieerd. En wel vanuit de min of meer existentieële vraagstelling: hoe verhouden de ondernemer en onderneming zich gezamenlijk tot de rest van de wereld?

 

Ik denk dat de hierboven geponeerde vraagstelling het beste (inzicht verschaffende) fundament zal zijn om een aantal (duidelijke) strategische lijnen uit te zetten.

 

Vervolgens betekent dit in concrete zin:

A) Wie is de ondernemer; competenties en (mogelijk) zwakke punten.

B) Wat is de (beoogde) onderneming; positie op de markt, personeel, eigen vermogen, imago en product/dienst.

De som der delen {A+B} kan dan vervolgens C opleveren; waarbij C dus het uitgangspunt gaat worden voor de (essentieële) strategische keuzes.

 

Dus hou ik me bezig met strategie en zou er meer aandacht aan strategie op Higherlevel moeten komen?

 

Ik hou me beleefd aanbevolen, ik wil graag leren :D

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

UItgand dat we met strategie echt een onderdeel van het ondernemersplan bedoelen (implementatie plan, doelen lange termijn, concurrentie strategie etc..)

 

Ik denk dat er wel behoefte is aan strategie, maar niet in het openbaar klankbordend. Je strategie zomaar op straat gooien kan soms niet helemaal taktisch zijn. Inmiddels luisteren er alweer zo'n 6000 mensen op dit forum mee..

 

Strategie ja, maar met mogelijkheid om het in een wat meer besloten groep tegen elkaar aan te kunnen houden.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Het is ook niet bedoeling om een discussie over de strategiën van een specifiek bedrijf te gaan bespreken. Het is meer bedoelt om te discussieren over de mogelijkheden die er zijn om je strategie te verbeteren, op welke wijze verschillende methodes gebruikt dienen te worden en hoe de relaties tussen verschillende bedrijfsprocessen en de de strategie verduidelijkt kunnen worden.

 

Als een ondernemer weet wat hij wil, maar geen idee heeft welke stappen te ondernemen, lijkt het me waardevol voor hem als hij daar hier vragen over kan stellen.

 

Gr Iceman

Link naar reactie
  • 0

Ben ik het mee eens ik heb nog niet een discussie zien langskomen over of je nou porter moet gebruiken of andere "technieken" in je ondernemersplan.

 

Verder kun je wel eens een vraag krijgen of je voor een bepaalde onderneming nu wel een strategie of niet in je ondernemersplan moet opnemen.

 

Zou misschien leuk zijn net zo te kunnen discussieren over strategie als in het logistieke fora over Kaizen.

 

Maar goed het is een idee.

Op zoek naar een webdesigner? - Martijn Wessels Webdesign

Link naar reactie
  • 0

Zeker in het begin van mijn loopbaan was ik veel bezig met Strategie. Porter, you name it : been there, done that.

Jammere is dan dat de wereld niet zo in elkaar zit. Meer chaotisch, niet zo keurig in een model te krijgen. Korte Termijn bleek bovendien King.

Dan was er nog iets : hoe kon je de strategische vergezichten combineren met de weerbarstige vragen van alledag ? Een slager had toch geen strategie nodig ? Die deed toch al xxx-jaren wat zijn voorouders ook al deden ? Oprotten dus, die strategie.

 

Voor mij werd duidelijk : strategie is een andere manier van kijken naar een onderneming. Veel mensen overtuig je niet tot die manier door modellen, dikke boeken en interessante analyses.

Simpele voorbeelden over de korte en lange termijn helpen dan misschien. En/of je eigen ervaring met het fenomeen.

 

En dat blijkt veel moeilijker dan een (vaak vermeend) voorbeeld van Microsoft : dat is veel PR en heeft vaak meer met toeval te maken dan welbewuste keuzes vanuit een strategie.

 

Kan ik jullie uitdagen ?

Link naar reactie
  • 0

Heb je niet eerst een visie nodig om een strategie aan op te hangen?

 

Ik denk dat zonder visie het meer een fata morgana wordt.

Als je een visie hebt op het vakgebied, dan kun je een idee ontwikkelen waar je naar toe wilt.

Daarna ga je bepalen met welke strategie je het doel wilt bereiken.

 

En hou het af en toe tegen het licht, wees kritisch naar jezelf.

Link naar reactie
  • 0

Helemaal mee eens.

 

Om je strategie te kunnen bepalen moet je eerst weten waar je naar toe wilt en goed weten waar je voor wilt staan.

Na de visie zou je eigenlijk ook nog je missie goed duidelijk moeten hebben voordat je aan je strategie begint. En dan begint het verhaal eigenlijk pas echt. Hoe ga je die strategie vertalen naar feitelijke acties en hoe houd je in de gaten of je op de goede weg bent. Ben je goede dingen aan het doen of ben je dingen goed aan het doen? That's the question!

Link naar reactie
  • 0

Jongens en meisjes,

 

Ik ben 40 jaar. Als ik in die 40 jaar geen voorbeelden van mijzelf kan noemen hoe en waarom ik met visie/missie/strategie ben omgegaan en alle dingen daar om heen, dan heb ik

 

a. Enorme mazzel gehad

b. Erg lieve familie & vrienden die veel voor mij verborgen houden of

c. Een Korzakov-syndroom.

 

Dat bedoelde ik met "voorbeelden" : Keep it simple.

 

Goed. Voorbeeld :

Ergens in 96 ben ik het internet op gegaan en werd verliefd op het medium. Ik wist/hoopte dat ik er ooit iets mee zou gaan doen. Ik werd in 97 voor een vage interne consultant club gevraagd die o.a. dingen deed met internet en dus deed ik mee. Later werd ik gevraagd om marketing manager te worden voor een echt internet bedrijf (dat later failliet ging) en dus deed ik mee. Daarna zat ik bij een mediabedrijf, waar o.a. manager over een internet en marketing team was. Nu bestaat de kans dat ik binnenkort een aanbod krijg om internet manager te worden bij een financiele dienstverlener.

 

Had ik een duidelijke missie/visie ? Hooguit "ik wil iets met dat internet, want dat vind ik gaaf".

Strategie ? Ik heb niet ongelofelijk doelgericht gezocht, maar ik ging geen kansen uit de weg. Maar het was meer een meanderende strategie, geen rechte lijn.

Intuitie ? O, zeker heeft hier de verliefdheid veel parten gespeeld.

Ben ik van het juiste pad afgeweken ? Ja en nee. Maar het pad liep niet kaarsrecht : ik was meer op zoek naar iets anders en hoopte dat internet er altijd bij zat.

 

Hoe zou ik de bovenstaande "strategie" beoordelen ? Redelijk opportunistisch, maar wel gelukkig vanuit een juist en goed gevoel.

 

Negatief voorbeeld : we begonnen met een internet bedrijf. We kregen geld en wisten : het moet te maken hebben met internet en financiele dienstverlening. Strategie : we hadden experts op financieel gebied, ICT en marketing. De experts bedachten het concept en de makers maakten. Maar over internet wisten we nog niet genoeg. Dus gingen we aan het werk en tijdens het werk groeide het businessmodel. Noem het "voortschrijdend inzicht". Maar het ging dus mis : de snelheid en de onduidelijkheid van het model betekende het einde toen de financier er ineens geen zin meer in had.

Visie ? Ja. Strategie ? Ja, ook wel. Maar te weinig kennis van internet, te weinig feedback van de markt en te weinig doorspreken wat het businessmodel nou eigenlijk was zorgde ervoor dat het mislukte.

 

Biedt dit soort dingen houvast ?

 

P.S. : het laatste, zakelijke voorbeeld kan ik als ik even nadenk zo omzetten in een klein voorbeeld : een groep mensen die een weekendje gaan stappen bijvoorbeeld. Daarom geloof ik ook dat dit soort voorbeelden juist meer helpt : de complexiteit is er een beetje uit en je kan het minder wijten aan externe zaken.

Een wandeling met elkaar naar een doel over een onbekend pad zorgt voor veel dezelfde reacties en acties als veel zakelijke acties. Is mijn idee.

 

Hoe klinkt dit en hebben jullie dergelijke voorbeelden ?

Link naar reactie
  • 0
Maar hoe kun je voor je zelf duidelijk maken dat je op de goede weg zit.

Hoe controleer je of de koers die uitgestippelt is de juiste is.

Ga je op je intuitie af, hoe doe je dat ?

 

De visie die je hebt is de juiste koers. Dat is hetgeen je wilt bereiken. Dus ja, je gaat op je intuitie af en daar stel je vervolgens een plan bij op.

 

Had ik een duidelijke missie/visie ? Hooguit "ik wil iets met dat internet, want dat vind ik gaaf".

 

Iets met internet doen, is aan de ene kant globaal, maar aan de andere kant weet je wel wat je wilt bereiken; je hebt daar dus je visie.

 

Strategie ? Ik heb niet ongelofelijk doelgericht gezocht, maar ik ging geen kansen uit de weg. Maar het was meer een meanderende strategie, geen rechte lijn.

 

Deze manier van werken wordt strategisch "Crafting" genoemd. Je volgt de kansen die zich in de markt voordoen, maar wel allemaal gekoppeld aan je visie.

 

De voorbeelden die je geeft zijn inderdaad helder en ook duidelijk te herkennen.

 

Om zelf een voorbeeld te geven val ik terug op jouw slagers voorbeeld. In de huidige marktomstandigheden, lees veel concurrentie door supermarkten, moeten ook de slagers keuzes maken. "Ga ik door en bestaat de kans dat ik failliet ga of ga ik opzoek naar nieuwe mogelijkheden?" Mijn neef heeft een slagerij en zat met dit probleem. Hij heeft de keuze gemaakt om naast vlees ook andere producten (kant-en -klaar maaltijden) te gaan verkopen. Hij heeft de keuze gemaakt om een nieuwe markt te betreden. Dit heeft veel invloed gehad op de processen in zijn bedrijf. Door het aanbieden van deze nieuwe producten is ook de vraag naar vlees bij hem weer toegenomen. De klanten kwamen voor de nieuwe producten naar de winkel en op het moment dat ze er dan zijn nemen ze ook meteen vlees bij hem af.

Zijn visie hier was om de continuiteit van de slagerij te garanderen en zijn strategische zet is geweest om nieuwe producten aan te gaan bieden in een bestaande markt.

Ondanks een redelijk conservatieve visie heeft hij nu wel weer een goed lopend bedrijf!

 

Is dit ook een duidelijk voorbeeld?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Visie en strategie bij het kleinbedrijf is ook anders dan bij het grootbedrijf. Hans gaf in het begin van dit topic aan dat hij waarnam dat veel ondernemers chaotisch omgaan met het begrip strategie.

 

Dat komt naar mijn idee doordat dit ondernemers zijn met een kleine organisatie. Zij zijn in feite de organisatie en brengen hun visie over op hun medewerkers. Niet door in een paar mooie volzinnen de visie/strategie te omschrijven, maar door de constante stroom van informatie die de ondernemer heeft met zijn medewerkers (verbaal, non verbaal, etc).

 

Bij grote bedrijven zou de richting van het bedrijf niet voor iedereen duidelijk zijn als het alleen afhangt van de communicatie met ondernemer/ het managementteam. Hier is het wel noodzakelijk dat de visie goed wordt uitgewerkt en helder wordt gepresenteerd.

 

Visie en strategie kent dus ook verschillende niveaus naar mijn idee.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Goed voorbeeld, Iceman en goed voor je neef.

 

Maar Welleke : je verhaal doet te nagedacht aan. Volgens mij zijn veel ondernemers "gewoon" bezig omdat ze niet beter weten : pa deed het ook al zo, of "zo doe je een slagerij". Ze hebben niet eens een idee dat ze een visie hebben, laat staan dat ze die (kunnen) communiceren. Ze denken dat de vraag blijft bestaan en zijn op zoek naar de volgende opdracht.

En geef oude ambachten eens ongelijk.

 

Is het niet eenvoudiger ? Als wij met zijn drieen gaan wandelen (O jee, hier komt zijn wandelvoorbeeld...) en we willen naar het Oosten, want daar ligt een goede plas water. (visie) Hoe lang duurt het, als we alledrie eigenwijs zijn, voor we discussieren over de manier waarop we er gaan komen ? (strategie)

Stel, ik overtuig de andere twee, omdat ik padvinder ben geweest. Ik denk het beste pad te hebben, omdat ik een slootje volg. Het slootje leidt vanzelf naar de plas, denk ik.

Hoe snel zal ik mijn strategie verlaten, als we even het slootje niet meer zien ? Hoe snel zal ik mijzelf hebben omgeluld door een natuurliefhebber (consultant), die hier eigenlijk ook voor het eerst is ? Hoe snel zeg ik dat ik het eigenlijk zo altijd heb bedoeld, als mijn slootje niet, maar het mos daarop wel de indicator van de juiste weg blijkt te zijn ?

Link naar reactie
  • 0
Is het niet eenvoudiger ? Als wij met zijn drieen gaan wandelen (O jee, hier komt zijn wandelvoorbeeld...) en we willen naar het Oosten, want daar ligt een goede plas water. (visie) Hoe lang duurt het, als we alledrie eigenwijs zijn, voor we discussieren over de manier waarop we er gaan komen ? (strategie)

Stel, ik overtuig de andere twee, omdat ik padvinder ben geweest. Ik denk het beste pad te hebben, omdat ik een slootje volg. Het slootje leidt vanzelf naar de plas, denk ik.

Hoe snel zal ik mijn strategie verlaten, als we even het slootje niet meer zien ? Hoe snel zal ik mijzelf hebben omgeluld door een natuurliefhebber (consultant), die hier eigenlijk ook voor het eerst is ? Hoe snel zeg ik dat ik het eigenlijk zo altijd heb bedoeld, als mijn slootje niet, maar het mos daarop wel de indicator van de juiste weg blijkt te zijn ?

 

Uhm wat is hier eenvoudig aan? Ik mis het punt volgens mij ;)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Op het moment dat jij het doel stelt om naar het oosten te gaan, dan zal je er voor moeten zorgen dat je alle spullen, die je nodig hebt om er zeker van te zijn dat je naar het oosten gaat, aanschaft. In dit geval zou een kompas voor de simpelste oplossing zorgen. ;D

Link naar reactie
  • 0
Welleke, het punt was : strategie is een simpel ding. Zo simpel als een wandeling naar een doel, waarvan het pad nog onduidelijk is.

 

Mijn punt had als je niet in gewone voorbeelden kan praten over strategie, dat wat mij betreft de lastige voorbeelden niet meer ter zaken doen.

 

Aha en ik snapte jouw gewone voorbeeld al niet, moet ik me nu zorgen maken? :)

 

Ik ben het met je eens, want men moet het niet moeilijker maken dan het in beginsel is door met een hoop theorieën en modellen te zwaaien. Maar de benadering van de strategie is voor elke organisatie anders, zoals ik in mijn voorbeeld al aanhaalde. Voor kleine ondernemingen zijn die modellen wellicht belemmeringen, terwijl het voor de grote organisaties juist voor verheldering kan zorgen.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

 

Tja, het onderscheid tussen visie en missie is wat mij betreft veel te academisch. Volgens mij heb je zulke moeilijke begrippen helemaal niet nodig. Zeker in het traditionele MKB heb je veel ondernemingen die gewoon doen wat ze al jaren deden. Pas als ze tegen problemen aanlopen, of kansen zien, ontstaat er behoefte aan visie en dan volgt strategie vanzelf - als ze tenminste in actie willen komen. Ik ben niet tegen discussies over strategie hoor, maar ik vind ook dat je niet de hele boekenkast over een kleine ondernemer moet uitstrooien. Een starter met een mission statement die niet in normaal Nederlands kan zeggen wat-ie bedoelt, mag wat mij betreft terug naar AF.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Veel bezig zijn met "strategie" hoeft niet te betekenen dat je de hele dag met ingewikkelde plannen en modellen bezig bent. Het werken met sommige plannen en modellen KAN wel heel effectief zijn, maar dan moet diegene er wel voor open staan. Daarnaast blinken veel plannen en modellen juist uit door hun eenvoud. Misschien is het een goed idee om een aantal effectieve modellen op een eenvoudige manier en zonder moeilijke taal uit te leggen in een artikeltje/topic.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.