• 0

Reselling zonder resellstructuur

Beste lezers,

 

Vanuit mijn eigen game bedrijf verkoop ik via een webshop onze games. Vandaag is een van onze games, na een wat vreemde mailwisseling, door een partij gekocht die bij navraag als reseller optreedt naar een andere IT reseller die aan een eindklant levert. Ons product komt dus via 2 andere partijen bij de gebruiker terecht. Hier wordt door de twee tussenpartijen (of in ieder geval door de eerste) aan verdiend. Mag dit zomaar? In onze EULA staat dat het product niet mag worden doorverkocht. Ik durfde zojuist aan de telefoon dit punt niet heel hard te maken omdat ik niet tot in de puntjes thuis ben in de materie, maar kan/moet ik hier iets mee?

 

Aangezien ze niet dachten dat dit vaker voor zou komen leek van een structurele resellersovereenkomst niet direct meerwaarde uit te gaan. Een incident is op zich niet zo erg, maar het is wel goed om voor het vervolg te weten.

 

Hartelijk dank voor jullie gedachten.

Teun

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Jeroen,

 

Ik had gedacht een bericht te krijgen als er reactie was, dat was niet zo, vandaar een wat vertraagde reactie. Misschien heb ik dat per ongeluk uitgevinkt.

 

Ik weet niet of het schadelijk is of niet. Ik vind de gedachte alleen wel vreemd dat iemand anders dus meer geld vraagt van mijn eigen product dan wijzelf zonder dat daar afspraken over zijn. Maar misschien stel ik me dan aan?

 

Mvg,

Teun

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Teun,

Kijk eens goed als de persoon waaraan jij het verkoopt het als particulier koopt en vervolgens weer aan andere door verkoopt heb je denk ik wel een zaak.

 

Ik zou je adviseren een jurist naar de zaak te laten kijken en zo te bepalen of je in je recht staat of niet.

Wel sluit ik me ook bij Jeroen aan... als je er geen schaden aan ondervind so be it ...

 

 

Digital Marketing http://agency.eoi.digital/ | Digital Transformation https://transform.eoi.digital/

Link naar reactie
  • 0

Ik zou dit als ondernemer juist zeer wenselijk vinden. Mooi toch dat je producten op meer plekken worden verkocht? Gratis extra bereik en marketing, hoppa.

 

Als er een usecase is waarbij een andere ondernemer gewoon de volle mep voor jou producten betaald en er dan zelf ook nog aan verdient is dat toch mooi en is iedereen blij?

Jij hebt gewoon je omzet, de andere ondernemer heeft zaken te doen; en de klant krijgt z'n product.

 

Ik weet natuurlijk niet om wat voor games het gaat, maar wellicht is het onderdeel van een groter goed waarbij die andere IT dienstverlener dus vanuit meerdere partijen software inkocht en dit als tussenpersoon voor z'n klant allemaal heeft ingekocht, in plaats van tegen de klant te vertellen dat hij/zij bij elk bedrijf afzonderlijk moet gaan inkopen.

 

Resellers kunnen je flink geld opleveren!

Misschien overwegen om dit makkelijker mogelijk te maken en dan wel wat eisen stellen aan support en dergelijken, of gewoon juist aan klanten van resellers support op het product leveren? Kan je erg creatief in zijn, en flink extra op verdienen. :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

we zien het wel in de wereld van stadionbezoeken, zoals sportwedstrijden en concerten.

De "producent", dus de artiest of voetbalclub, hecht eraan haar diensten toegankelijk te houden voor een groot publiek, en houdt daarom de prijzen betaalbaar.

 

Een prijsplafond, met een grote vraag, leidt tot een vraagoverschot (economie he) en dus tot een zwarte markt, waarop resellers grote marges halen.

 

Op deze manier is het wél vervelend dat een ander aan jouw product verkoopt. In boovenstaande casus kan ik me dat minder voorstellen.

het enige waarbij ik me nog iets kan voorstellen dat dit toch hinderlijk is, maar dan ga ik verzinnen,

is wanneer een game-producent een eerste artikel laagdremelig in de markt wil zetten, adressen wil verzamelen etc voor herhalingsverkopen. Bij games heb je bijv de zgn 'deckbuilders', lage instap en veel herhaalaankopen.

 

Wanneer je dit toch vervelend vindt, moet je zeker geen staffelkortingen verkopen.

Maar bedenk wel: de manier van doorverkopen via een groot netwerk gaat veel sneller dan wanneer je zelf alles verkoopt.

Link naar reactie
  • 0

Voor auteursrechtelijk belaste werken gold al lang het principe van uitputting: als ik een boek koop, uitlees en tweedehands doorverkoop, kun jij niet het auteursrecht gebruiken om die laatste stap te verhinderen.

 

In 2012 is door het Europese hof bevestigd dat dit principe ook voor software geldt: het zogeheten Usedsoft Arrest.

 

Wel is de jurisprudentie rondom de doorverkoop van software nog volop in ontwikkeling, dus dat zou je goed in de gaten moeten blijven houden. Alhoewel software in principe doorverkocht mag worden, kan het zijn dat in jouw specifieke geval de reseller iets doet wat niet mag.

 

Overigens lijkt het feit dat twee andere partijen winst weten te maken door jouw software door te verkopen (bovenop de winst die jij al maakt) erop te wijzen dat er segmenten van de markt zijn die bereid zijn meer voor jouw spel te betalen. Doe daar je voordeel mee, zou ik zeggen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
^ wel apart dat bij ebooks het op de een of andere manier wel nog altijd verboden is om door te verkopen.

Wat een rare, vage opmerking.

 

De Nederlandse rechter lijkt vooralsnog de UsedSoft-lijn ook voor ebooks te volgen.

 

Als er al een probleem is met het verkopen van tweedehands ebooks, is dat blijkbaar de verkopers het niet zo nauw hebben genomen met het verzamelen van bewijs dat de originele kopie is gewist. Het bedrijf Usedsoft is daar schijnbaar in het geval van software wat voorzichtiger in.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.