• 0

Geschil met verhuurder kantoorruimte

Ik hoop dat dit bericht hier thuishoort.

 

Wij huren sinds anderhalf jaar een kantoorruimte in een bedrijvenverzamelgebouw. Vorige week is er in onze eigen keuken een verstopping aan licht gekomen, waardoor het water niet meer wegstroomde. Vervolgens heb ik contact gehad met onze huurbaas.

 

Deze gaf aan dat we it zelf maar moesten oplossen. Vervolgens heb ik een rioolontstopper in de hand genomen die onze keuken heeft 'leeggepompt'. We dachten dat dit het probleem had opgelost, echter bleek het toch onvoldoende te zijn.

 

Wederom heb ik contact opgenomen met de huurbaas, die aangaf dat onze leiding ca. 15 meter lang is en dat er wellicht ergens anders in het pand een verstopping zou zijn (als gevolg van ons handelen). Vervolgens heb ik wederom een professional in de hand genomen die de hele handel heeft leeggepompt. Er kwam een enorme hoeveelheid aangekoekt vet uit deze leiding en dit heeft het probleem definitief opgelost.

 

Echter, nu ligt buiten het pand een opstapeling rioolresten omdat er geen afvoer aanwezig was. Daarnaast was er geen stromend water voorhanden om dit weg te werken.

 

Heeft iemand enig idee wat onze rechten zijn? Wie is nu verantwoordelijk? De huurbaas legt de verantwoordelijkheid bij ons, omdat wij volgens hem vet door de gootsteen hebben gegooid. Behalve af en toe vloeibare olijfolie resten en het uitleggen van een blik tonijn hebben wij echter geen vast vet door de gootsteen gegooid.

 

Vooralsnog zal ik de kosten voor deze operatie op mij nemen, maar ik ben wel heel benieuwd welke rechten wij hebben. Op dringend verzoek van de huurbaas hebben wij tenslotte een professional in de hand genomen, die buiten onze locatie de leidingen heeft leeggepompt. Echter door het ontbreken van een afvoer en stromend water ligt de hele handel nu buiten aan te koeken. Dat laatste wil ik morgen oplossen met een hogedruk spuit (die wij huren).

 

Ik ben heel benieuwd! Want iets zegt mij dat wij niet (volledig) verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de nu ontstane problemen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Dat laatste wil ik morgen oplossen met een hogedruk spuit (die wij huren).

Lijkt je het slim om een "enorme hoeveelheid aangekoekt vet" het riool in te spuiten? Eén ding is dan in ieder geval wel zeker: namelijk wie het gedaan heeft en wie de zeer hoge kosten (rioolonstopping +boete milieu-overtreding) gaat betalen. Ik ken gemeentes die de vervolgens ook nog de brandweer inschakelen voor het schoonmaken (oppompen en afvoeren of bewerken met chemicaliën en schoonmaken) en dan kan de rekening maar zo naar 5 getallen voor de komma oplopen

 

Wie is nu verantwoordelijk?

Degene die dat vet in een leiding in een kantoorpand heeft gestopt. Als jij het niet bent geweest moet het iemand anders zijn, de vorige huurders wellicht?

Lijkt mij pakkie-an verhuurder: laat die maar bewijzen dat jij het gedaan hebt.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor je reactie.

 

Wij hebben een professioneel bedrijf ingeschakeld die het vet op gaat scheppen en gaat afvoeren. Er zal dus geen vet in het riool terecht komen. Alle kosten komen tot op heden helaas voor onze rekening.

 

Is het een idee dat we deze kosten alsnog proberen te verhalen op de verhuurder? Hij heeft ons onder druk gezet (nog net geen bedreiging) om de problemen op te lossen (wat we nu ook hebben gedaan), echter is het aan hem om te bewijzen dat wij verantwoordelijk zijn voor de verstopping. Een verstopping die nota bene niet eens binnen ons gehuurd gedeelte heeft plaatsgevonden.

 

Daarnaast heb ik de algemene huurbepalingen vandaag nog eens doorgenomen, hierin staat ook dat riolering en dergelijke voor de volledige verantwoordelijkheid van der verhuurder valt.

 

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Wij voelen ons bedreigd en onder druk gezet voor de verhuurder.

 

Tot slot: het bedrijf die de verstopping heeft opgelost, heeft ons schriftelijk bevestigd dat het hen sterk lijkt dat deze enorme hoeveelheid vet door ons veroorzaakt is. Ze hebben aangegeven dat dit meer het resultaat van enkele tientallen jaren gebruik moet zijn. Ik heb foto's en video's gemaakt van al het vet. Daarnaast hebben zij schriftelijk bevestigd dat er geen ontstopping is geweest binnen onze kantoorruimte. T

Link naar reactie
  • 0

Praktisch gezien: je geeft aan dat het een verzamelgebouw is toch? Dan is zaak 1 om de rest van de bedrijven erbij te betrekken en ofwel de rekening met hen te delen of als collectief de zaak bij de verhuurder neer te leggen. Als aangegeven wordt dat riolering onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder valt lijkt het me aan hem te bewijzen wie de verstopping veroorzaakt heeft en wanneer. Maar ik zou voorstellen om dat als blok te doen en niet als eenling.

Link naar reactie
  • 0

Je maakt tot twee (drie) keer toe kosten en bent nu eisende partij geworden...

 

...dat zou ik niet doen als huurder/kantoorgebruiker, maar kennelijk ben je dat niet 100%

 

Leegpomper had gewoon zijn zooi moeten meenemen of inpakken, daar huurde je hem toch voor in? Als opdrachtgever is dat nu jouw probleem geworden.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Achteraf gezien hadden wij harder tegen de verhuurder moeten aangeven niet bereid te zijn op te draaien voor deze kosten. Echter, de dreigende toon van de verhuurder en zijn argumenten dat het 'ons probleem' zou zijn, heeft er toe bijgedragen dat wij professionals hebben ingeschakeld om alles op te lossen.

 

De overige huurders willen geen problemen met de verhuurder. Ik sta in die zin dan ook alleen. De verhuurder schroomt er namelijk niet voor om af en toe een bedreiging of kleinerende opmerking te plaatsen. Met andere woorden: de overige huurders willen liever geen problemen.

 

De kosten voor het ontstoppen (EUR 299,-) en de kosten voor het opruimen (EUR 100,-) komen nu voor onze rekening.

 

Ik sta op het punt om als eenling alsnog een aangetekend schrijven te sturen naar verhuurder dat wij deze kosten op hem gaan verhalen. Zeker nu achteraf is gebleken dat niet zomaar gesteld kan worden dat de problemen door ons zijn veroorzaakt.

 

Zouden jullie dit ook doen? Het gaat om EUR 399,- totaal, plus alle uren die wij er in hebben gestopt. Het is voor mij dan ook een principe kwestie. Onze eigen uren ga ik niet in rekening brengen, alleen de feitelijke kosten voor het ontstoppen en het schoonmaken.

 

Over enkele maanden verlaten wij het pand om een grotere ruimte te betrekken. In die zin maakt het mij nu niet zoveel uit of de verstandhouding met verhuurder verder verslechterd. We hebben namelijk de afgelopen jaren een opeenstapeling van problemen met verhuurder gehad. Gevoelsmatig is de maat nu echt vol.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je het beste je volgende stap kan gaan uitvoeren. Namelijk het aansprakelijk stellen van de verhuurder. Zoals jij het stelt, ben je inderdaad niet degene die er verantwoordelijk voor zal zijn.

 

Uit je verhaal blijkt ook dat jij vindt dat de verhuurder geen fijne partij is een verstandhouding mee te hebben. Als je dit proces in bent gegaan, lijkt het mij ook zinvol om andere kantoorruimte te gaan zoeken.

www.maximaalsales.nl - Haalt het beste uit je verkoop. Graag bepalen wij samen jouw ideale verkooptraject.

Eigenaar van Harderwijk Nieuws, Nunspeet Nieuws en Apeldoorn Nieuws. Lokale nieuwssites met prima exposure voor ondernemers

Link naar reactie
  • 0

 

De kosten voor het ontstoppen (EUR 299,-) en de kosten voor het opruimen (EUR 100,-) komen nu voor onze rekening.

 

Ik sta op het punt om als eenling alsnog een aangetekend schrijven te sturen naar verhuurder dat wij deze kosten op hem gaan verhalen. Zeker nu achteraf is gebleken dat niet zomaar gesteld kan worden dat de problemen door ons zijn veroorzaakt.

 

Zouden jullie dit ook doen? Het gaat om EUR 399,- totaal, plus alle uren die wij er in hebben gestopt. Het is voor mij dan ook een principe kwestie. Onze eigen uren ga ik niet in rekening brengen, alleen de feitelijke kosten voor het ontstoppen en het schoonmaken.

 

Over enkele maanden verlaten wij het pand om een grotere ruimte te betrekken.

 

Daarnaast heb ik de algemene huurbepalingen vandaag nog eens doorgenomen, hierin staat ook dat riolering en dergelijke voor de volledige verantwoordelijkheid van der verhuurder valt.

 

Aangetekende brief sturen met daarin het bericht dat de verhuurder aansprakelijk is, en laatste huurperiode geen huur betalen.

 

Heb je ook nog borg betaald? Dan ook dat meteen inhouden op de huurpenningen, tenminste als het pand er nog net zo uitziet als dat je het hebt geaccepteerd.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.