• 0

Superbus naar Groningen

 

Wubbo Ockels heeft een idee gelanceerd om in plaats van de zuiderzeespoorlijn, een speciale busbaan voor snelle bussen aan te leggen.

De bus zou elektrisch aan gedreven worden en over een iegen betonnen busbaan rijden, in de buurt van de steden kan de bus zich door het normale verkeer begeven.

 

Zie het artikel Noordelijke superbus

 

Misschien heb ik nog wel een leuk alternatief.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Zie het artikel Noordelijke superbus

 

Misschien heb ik nog wel een leuk alternatief.

 

Vandaag is het balletje een klein beetje gaan rollen voor mijn alternatief, een compleet nieuwe vervoersvorm.

De komende week gaat contact gelegd worden, op directieniveau, met in ieder geval één groot adviesburo op het gebied van vervoer.

Volgens mijn bron staat dit bedrijf open voor innovatieve oplossingen.

Details wil ik nu nog niet kwijt, maar als mensen die normaal vrij kritisch zijn, enthousiast zijn, dan ben ik dat ook.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie meer in zo'n uber-bus dan in een stuk treinrails eigenlijk... de infrastructuur lijkt me aanzienlijk goedkoper aan te leggen, en er kunnen waar nodig bestaande wegen worden gebruikt (met lage snelheid neem ik aan).

 

Wat ik me dan wel weer afvraag: Is 250 met een bus geen waanzin? In een goeie auto is zoiets leuk (niet direct comfy, maar leuk).. is het in een bus niet doodeng?

Link naar reactie
  • 0

Niet op een speciale busbaan en geen ramen maar soort van computerschermen. Over de infrastructuur, een speciale busbaan of een treinrails, beide evenduur lijkt mij. Wel zo is het dat de bus ook op de standaardwegen (binnen bebouwde kom) kan rijden om zo niet halte-gebonden te zijn.

Link naar reactie
  • 0

 

Wat ik me dan wel weer afvraag: Is 250 met een bus geen waanzin? In een goeie auto is zoiets leuk (niet direct comfy, maar leuk).. is het in een bus niet doodeng?

 

Denk het wel, tenzij er héél goed over nagedacht is.

Als ik dit zo lees dan denk ik zelf aan een gecombineerd bus/trein vervoermiddel.

 

Op het 250 km/u traject, extra (trein)wielen laten zaken welke exact in een spoor passen, asfalt wielen intrekken etc.. Aan weerszijden een stevige betonnen rand, waarlangs de bus rakelings rijdt en ontsporing kan voorkomen, maar niet hoger dan passagiers via een 'nooduitgang' in de bus, eruit kunnen komen.

 

Breekt er dan van het onderstel iets, of ontsporing, dan schuift ie meteen tegen het beton aan, en kunnen passagiers via een nooduitgang over de betonnen rand eruit komen.

 

Maarja ;)

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Misschien leuk om te vertellen dat een member van Higher Level is ingehuurd om mee te werken aan het Superbus project.

Ik ga mijn kennis en ervaring met productontwikkeling (www.scheepsbouwkunst.nl) inzetten om het ontwerptraject te ondersteunen. Mijn pionierswerk om de 3-d modeler Rhinoceros te gebruiken in innovatieve projecten kan ik nu gebruiken in een ander mooi project.

 

Gerard Petersen

superbus_003.thumb.jpg.bee621cad094d98b5adc1df66f382cb6.jpg

Gerard Petersen

ScheepsbouwKunst

voor Maritieme Productontwikkeling

06-26532891

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Misschien leuk om te vertellen dat een member van Higher Level is ingehuurd om mee te werken aan het Superbus project.

 

 

De superbus gaat nog concurrentie krijgen uit onverwachte hoek.

 

Ik weet uit betrouwbare bron dat twee HLérs met iets bezig zijn.

Jammer dat ik er niet meer over kwijt kan, ik geloof dat ze het in mei willen lanceren. Misschien wel op Innobizz. :-X

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nonex,

 

Ze worden steeds beter met Rhinoceros op de TU maar mijn 6 jaar ervaring met Rhino in productontwikkeling telt mee. Verder ken ik Wubbo Ockels al langer (hij is fan van mijn motorboot project) en hebben we samen een bootje met Rhino ontworpen.

 

Het sexy scheepje is reeds tewater gelaten. Op bijgaande foto vaar ik 12,5 km/h bij slechts 3 kW elektrisch motorvermogen. Mijn doel was de voordelen van elektrisch varen combineren met goede vaarprestaties en dat is dus gelukt. We werken nu aan www.kenau.nl.

 

Gerard

76_IMG_1442a_small_2.thumb.jpg.3bf2e0884065816e87230ecfa9013f96.jpg

Gerard Petersen

ScheepsbouwKunst

voor Maritieme Productontwikkeling

06-26532891

Link naar reactie
  • 0

...We werken nu aan www.kenau.nl....

 

 

 

Je loopt 13 dagen achter met de oplevering van je site ;) Ik zou de datum even verzetten naar 1 mei..... staat wat netter. Ik veronderstel dat de zijvleugels van e Kenau voor de stabiliteit zijn, en dat de smallere romp voor minder hekgolven zorgt, of speelt de afstand tussen romp en 'vleugels' darin ee essentiele rol? Waarom lopen de vleugels niet over de gehele lengte? Wat maakt de Kenau anders dan een Trimaran?

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gelijk wat de datum betreft.

 

De Kenau is in essentie een trimaran. Bestaande (zeil)trimarans hebben een technisch uiterlijk vanwege de dwarsbalken. Ik wilde een scheeps uiterlijk creëren zodat mensen die nu een motorsloep met dieselmotor kopen een aantrekkelijk alternatief hebben.

Over de verdere ontwerpachtergronden moeten we het een andere keer maar eens hebben want om dat allemaal nu in te typen gaat me een beetje te ver. ;)

 

Gerard

Gerard Petersen

ScheepsbouwKunst

voor Maritieme Productontwikkeling

06-26532891

Link naar reactie
  • 0

Wouw. Wat een prachtige vorm.

 

Ik droom nog altijd eens een amfibie ligfiets of bootfiets te maken. Ik kwam, nadat ik in Noorwegen iemand een Viking-schip had zien bouwen, op bijgevoegde vorm (zie rechts onder); een katamaran met ruimte voor rondraaiende voeten.

Keer nu je monitor eens ondersteboven en zie: de bootvorm van Gerard :o

 

fietsel.gif

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Op het 250 km/u traject, extra (trein)wielen laten zaken welke exact in een spoor passen, asfalt wielen intrekken etc.. Aan weerszijden een stevige betonnen rand, waarlangs de bus rakelings rijdt en ontsporing kan voorkomen, maar niet hoger dan passagiers via een 'nooduitgang' in de bus, eruit kunnen komen.

 

Ik zag ooit (tien/twintig jaar geleden) een documentaire over een grote stad, ik dacht in Zuid-Amerika---weet iemand de naam van deze stad; ben ik al heel erg lang naar op zoek?---waar vrijwel geen auto's reden vanwege een perfect openbaar vervoer systeem (was goed te zien vanuit een vliegtuig).

 

Één van de vindingen daar was dat er deels een soort rails was voor bussen, bestaande uit een betonnen rand waartegen speciale stuurwielen van de bus konden lopen. Deze stuurwielen zaten voor, aan de zijkant van de bus. De chauffeur kan dan het stuur loslaten en de bus rijd als een trein. Hiermee kunnen goedkoop bruggen worden gebouwd omdat je alleen de betonnen rails neer hoeft te leggen (L-profiel) en niet een weg van anderhalve keer de breedte van een bus. In deze stad werd het daarvoor gebruikt, maar je kunt zoiets natuurlijk ook gebruiken om bussen veilig harder te laten rijden.

 

Wanneer zo'n automatische bijsturing standaard in bussen ingebouwd zou worden, dan zou een bus bovendien bij een halte automatisch op een paar centimeter van de halte kunnen stoppen. Je zou dan "gelijkvloers" moeten kunnen in- en uitstappen.

 

http://www.bedenkerij.nl/mobility.nl#openbaar_vervoer

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat je doelt op Curitiba, Brazilie.

Groeten Ard

Yes! Hier ben ik heel blij mee! :D

 

Ik vond een fraai artikel over het openbaar vervoersysteem in Curitiba met veel foto's op de website van de wereldbank: http://www.worldbank.org/transport/urbtrans/pub_tr/curitiba_summary.pdf

 

Bestaande geleide bussen rijden 100km/uur, zo te zien met vrij kleine stuurwielen, dus dat moet op te voeren zijn.

Over geleide bussen in Adelaide zie http://en.wikipedia.org/wiki/Guided_bus

 

De techniek blijkt Bus Rapid Transit (BRT) te heten, of ook wel O-bahn. Zie http://www.vtpi.org/tdm/tdm120.htm

 

Deze site bevat heel veel foto's van geleide bussen en bussen op betonnen rails: http://www.garden.force9.co.uk/OBahn.htm

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Bert,

 

mooi dat je nu weer weet heet hoe die stad heet.

 

Voor wat betreft de fianciering van Openbaar Vervoer verwijs ik ook altijd graag naar Hasselt in Belgie. Enkele jaren geleden heeft men daar het gratis busvervoer ingevoerd. Hoe de vlag er op dit moment bij hangt weet ik niet.

 

Ook in Hasselt was het eigenlijk met name de visie van 1 persoon die de doorslag heeft gegeven, dus ideeenmakers van Nederland er is nog steeds hoop!!!!!

 

Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0

Voor wat betreft de fianciering van Openbaar Vervoer verwijs ik ook altijd graag naar Hasselt in Belgie. Enkele jaren geleden heeft men daar het gratis busvervoer ingevoerd.

 

Het bussysteen in Curitiba is ergens in 1960-1970 aangelegd. Op een gegeven moment heeft men het vervoer daar ook lange tijd gratis gemaakt. Op den duur had dit, zo las ik, toch verloedering tot gevolg, onder meer omdat zwervers het vervoer en de haltes als slaapplek gingen gebruiken. Nu is het systeem dat je (automatisch) betaalt wanneer je zo'n geheel overdekte bushalte instapt. Vervolgens mag je binnen Curitiba overstappen zoveel je wilt (middels deze afgesloten bushaltes).

 

Het lijkt me dat gratis busvervoer wel een boost aan het openbaar vervoer kan geven. Het zou me niet verbazen wanneer dit voor de overheid en voor ons goedkoper zou zijn dan milieumaatregelen, nieuwe wegen aanleggen, gezondheidskosten, parkeerplaatsen aanleggen, enz. Over vijf of tien jaar zijn er nieuwe automatische betaalsystemen en als het dan niet blijkt te werken kun je e.e.a. altijd weer heroverwegen.

 

Overigens zou ik liever eerst ook technische ontwikkelingen zoals afgesloten bushaltes en geleide bussen (en comfort/rijgedrag) willen zien, want als het busvervoer nu een boost krijgt, dan wordt misschien teveel op oude techniek voortgeborduurd. Dat zou een gemiste kans zijn.

 

Wat zouden de kosten voor de kaartverkoop en controle aangaande bussen trouwens zijn? Voor de trein is dat, geloof ik, gemiddeld maar liefst 30%.

 

3504_01.jpgLeeds_in_Essen.jpg0376_27.jpg

 

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Anders denken over kosten en opbrengsten kan dit soort initiatieven sneller van de grond krijgen.

 

Buiten de besparing op kosten van kaartverkoop e.d. liggen er met name veel "opbrengsten" in het verschiet. Minder ruimte noodzakelijk voor parkeerruimte, leerlingen makkelijker en eenvoudiger van en naar school, klanten makkelijker naar winkels, ouderen makkelijker naar zorginstellingen etc

 

Ook het fenomeen "gratis" is met enige creativiteit best op te vangen.

 

Groeten Ard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.