• 0

mogelijkheden franchise met nutella?

Hallo allemaal,

Ik ben woonachtig in Frankrijk en onlangs was ik in Amsterdam waar ik zwaar onder de indruk was van het succes van de Ice Bakery, een winkel waar alles in het teken staat van Nutella. Ze verkopen zoals de naam al zegt, ijs, maar ook wafels, pannekoeken, muffins enz, enz...alles met nutella. Via internet heb ik begrepen dat er nu al 6 Amsterdamse vestigingen zijn. De eigenaren zijn Kiro Holding en Roberto Fava (geen idee wie dat zijn) en ze krijgen tientallen franchise-aanvragen vanuit het buitenland en andere Nederlandse steden. Nu schijnt Kiro te vinden dat de moedermaatschappij van Nutella, Ferrero, deze franchising moet gaan begeleiden en die schijnen nou juist niet zo happig te zijn. Ik citeer uit een krantenartikel: "De producent van Nutella werkt nog niet helemaal mee en voorziet tot op heden alleen in mogelijkheden om zoveel mogelijk producten te verkopen" Ik snap het niet. Kan de Ice bakery zonder toestemming van Nutella werken? Of hebben zij nu juist een uniek contract gesloten?

Nutella is mega populair in Frankrijk en vorig jaar is er in Toulouse een zaak geopend onder de naam "nut'bar", volgens mij zonder akkoord van Nutella. Sinds oktober 2014 is deze zaak spoorloos verdwenen, ik vind helemaal niets meer op internet. In Canada is zojuist een mega zaak geopend die que concept lijkt op de ice bakery, in Italie (ferrero is italiaans) zijn er ook "nutella winkels", maar in Frankrijk is er zo goed als niets.

Ik zit in de horeca en zou dolgraag zo'n nutella winkel beginnen. Mag ik dat zonder toestemming van Ferrero? En zo niet, hoe dan te handelen? Contact zoeken met de ice bakery (die wel naar het buitenland willen maar vinden dat Ferrero dat moet handelen) of contact opnemen met Ferreo zelf? Wie kan me helpen? Alvast heel erg bedankt!

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ferrero Rocher is notoir introvert. Er bestaan clubs van Kinderei-verzamelaars die grosgewijs inkopen. Die willen graag samenwerken met het bedrijf, maar de deur blijft dicht.

 

Het staat echter iedereen vrij om Kinderei-ijs te verkopen en Nutella-crepes aan te bieden. Zolang je maar niet de indruk wekt het merk te vertegenwoordigen. Een winkel die Ice Bakery by Nutella genoemd wordt, zit dan aan de foute kant. Volgens mij zijn ze het al aan het afzwakken door de by Nutella weg te gummen.

 

Zulke ideeën zijn overigens gratis te kopiëren. Waarom betalen voor een franchise als je morgen een eigen La Belle Noisette Nutelleria kan openen in Frankrijk? En Ferrero Rocher experimenteert zelf met Nutella Bars in de VS. Misschien dat daar het idee van afgekeken is. Robert Fava is tweede/derde generatie ijsmaker in Amsterdam die lang als horecamakelaar heeft gewerkt, dus dit is een mooie manier om lege lokaties snel op te vullen. En te duimen dat de multinational toehapt! Een soort domeinkaping. ;)

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Door alleen met Nutella te werken wek je al snel de indruk dat er een commerciële band bestaat met de merkhouder en dat is verboden. Bovendien kan de merkhouder zich verzetten tegen activteiten die het merkimago kunnen schaden. Je hebt dus toestemming nodig. Dat de Ice Bakery deze toestemming heeft gekregen laat zien dat Ferrero zeer waarschijnlijk onder strikte voorwaarden in zal stemmen met een dergelijke winkel. Ik zou dus contact opnemen met Ferrero.

 

Of het verstandig is voor Ferrero om het merk op deze wijze in te zetten weet ik nog zo net niet. Door overmatig gebruik van het merk zou volgens mij ook een soort van merkmoeheid op kunnen treden bijvoorbeeld als mensen "beu gegeten" raken.

 

Enige overlap met vorige post waarvoor excusses. ;D

Link naar reactie
  • 0

Of Penotti, geen idee hoe de marktverhoudingen in Frankrijk liggen en of jij daar een geschikte kandidaat voor partijen zou kunnen zijn...

 

..zie ook Sellino's, al weet ik niet hoe actueel dit is, voor een breed uitgewerkt concept. En tenslotte de hot dispenser.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Zoals TwaBla meldt kun je een "go nuts bar" openen en nutella als beleg gebruiken. Wat zie je hier als beperking?

 

Er kunnen voordelen zitten aan franchise formules, maar in dit geval: waarom wil je persé franchisen met Nutella als je het product Nutella op de menukaart "gewoon" kan/mag gebruiken en verkopen?

 

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ook al noem de de zaak "go nuts bar" en je gebruikt overal Nutella voor, dan maak je toch al snel de de indruk een relatie met de merkhouder te hebben.

 

Elke Creperie in Parijs die ik heb gezien heeft een heel grote pot Nutella in de vitrine maar ook poedersuiker, confiture en boter. Dus als je naast Nutella ook andere producten gebruikt heb je weinig risico maar het is juist het overdadige gebruik van alleen Nutella wat blijkbaar erg aanspreekt. En precies daar zie ik ook spoken voor de lange termijn zoals ik al eerder opperde vooral als er heel veel van komen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties. Ik begrijp dus dat ik Nutella wel als produkt mag gebruiken maar dat ik niet de indruk mag wekken dat ik Nutella vertegenwoordig? Dat vind ik nu juist het moeilijke....the ice bakery schreeuwt Nutella uit, zelfs in het logo....ik was er daardoor 100% van overtuigd dat ze een contract hadden met Ferrero hetgeen niet zo blijkt te zijn. Hier in Frankrijk is nutella zo'n fenomeen dat ik (en mijn Franse partner) tot gisteren dacht dat het een Frans merk was en dus niet Italiaans. De naam Nutella haalt juist de Franse klanten in huis. Maar hoever mag ik gaan zonder Ferrero? Potten nutella in de vitrine, mag dat? Qua chocoladepasta alleen Nutella gebruiken en daarnaast jam van een ander merk (Bonne Maman bijvoorbeeld)? Of moet ik ook andere chocoladepasta gebruiken? Het lijkt me nav jullie reacties in ieder geval geen goed idee meer om Ferrero zelf te benaderen. The ice bakery heeft zich al bewezen en staat te trappelen om een wereldwijde licensie. Ferrero zelf experimenteert links en rechts....begeef ik me niet op al teveel glad ijs? (vind het zelf wel een leuke woordspeling :)

Link naar reactie
  • 0

 

Zo te zien krabbelt Ice Bakery al terug met Nutella in zijn naam. Maar prominent gebruik en plaatsing van Nutella vinden ze best, kijk maar eens naar de tweets van hun Britse vertegenwoordigers. Hoe meer, hoe beter!

 

Je kan dat ook creatief oplossen, bijvoorbeeld met een Nutella-corner, een Nutella Happy Hour of een Nutella Day. Dat biedt bovendien de mogelijkheid om ook andere populaire merken actief te gebruiken, op een vergelijkbare manier. En dat geeft weer productideeën. Linksdraaiende frozen yoghurts met Yakult, Orangina-shakes, ice et cetera!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het gewoon oppakken zoals je van plan bent: dus met de merknaam en alle toeters en bellen. Tegen de tijd van Nutella het door heeft, ben jij al weer een fase verder in je ondernemersleven. Want een andere waarschuwing lijkt mij op zijn plaats: Wij hebben deze zomer getracht een Nutella-product (letterlijk) op de markt te zetten door Piadini-Nutella aan te bieden. Dat zijn gebakken/gefrituurde platte broodjes met een dikke laag Nutella er tussen.

Goddelijk lekker, maar het is niet gelukt omdat onze klanten (we verkopen vooral verse pasta's en Italiaanse delicatessen op markten) "alleen maar zoet" niet (meer) waarderen. In een lekker koffiekoekje of een cannoli mag zoet nog wel, maar 'puur zoet' zoals veel suiker of dikke chocola is duidelijk verdacht en wordt geassocieerd met ziekte, dikheid en ongezond leven.

Frankrijk goed kennende kán het niet uitblijven dat zoet ook daar in de beklaagdenbank terecht komt. Sterker nog: er lopen al politieke discussie in jouw land om zoet, zout en vet in openbare gebouwen (scholen etc) te verbieden. Jouw Nutella-winkel zal m.i. eerder in problemen komen door de uitkomst van deze discussie (denk maar aan het powerdrankjes verbod) dan door ingrijpen van Nutella. Een pop-up winkel dan maar? Succes!!

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dus dat ik Nutella wel als produkt mag gebruiken maar dat ik niet de indruk mag wekken dat ik Nutella vertegenwoordig? Dat vind ik nu juist het moeilijke....

Het erge is, dat is ook lastig. En als je mistast, kun je dank zij het gruwelijke artikel 1019rv ook nog eens flink nat gaan. (De Franse wet kent dat artikel niet als artikel 1019rv, maar heeft wel een soortgelijke wet, want: uitwerking van een Europese richtlijn.)

 

Je zou zeggen, wees concreet over het ontbreken van enige officiële band met Ferrero, maar zoals je in het gelinkte artikel ziet, kan dat ook tegen je werken. Het gaat om de indruk die je wekt, en omdat een indruk subjectief is, verschilt het per rechter hoe die indruk wordt beoordeeld.

 

Hier in Frankrijk is nutella zo'n fenomeen dat ik (en mijn Franse partner) tot gisteren dacht dat het een Frans merk was en dus niet Italiaans.

Welkom in de mondiale maatschappij, waarin bijvoorbeeld de platenmaatschappij van Lady Gaga een onderdeel is van een Franse vuilnisophaaldienst.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

@ravioline: Uiteraard altijd goed om politieke discussies op het gebied van voedsel te volgen. En scholen staan de laatste jaren overal ter wereld in het nieuws en dat ze daar een gezonder voedselbufet moeten serveren. Terecht trouwens!

 

Verder zien we qua voedsel dat er steeds meer aandacht komt voor gezonde producten en worden te zoet, te zout en te vet in mindere maten genuttigd, maar men zal het zeker wel blijven kopen/eten. Zo ook nutella en alle lekkers wat daarmee gemaakt kan worden.

Ik zie tegenwoordig dat er steeds meer ontbijt-, lunch- en high tea/high wine zaken openen. En jawel... allemaal ook met zoetigheid op het menu ;)

 

@ravioline: jouw broodje klinkt als een stroopwafel, en ook die worden nog goed verkocht. Lijkt mij een heel leuk/lekker nutella recept voor lisaldf in Frankrijk.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Een foodtruck op festivals is ook een goed idee! Er wordt in Frankrijk behoorlijk softdrugs geconsumeerd en dat schijnt de zin in chocolade weer op te wekken :) Verder delen we niet echt dezelfde meningen over de Fransen en de Franse markt maar dat kan komen doordat ik niet in de grote stad "sector" onderneem. Ik heb een restaurant op een skipiste en ook al heb ik een à la carte restaurant met allerlei gerechten, de hamburger staat met stip op nummer 1 en 's middags verkoop ik zo'n 100 pannenkoeken waarvan 80% met nutella (andere opties zijn suiker, jam, maar ook verse bosbessen). Niet echt "healthy" maar wel zeer succesvol. De helft van de supermarkt is met de aankomende kerst weer gevuld met chocolade, dus ik heb toch sterk de indruk dat chocolade voorlopig nog wel een winstgevend produkt zal zijn in Frankrijk. Ik denk dat het meer een en/en situatie is: ik zie steeds meer glütenvrije zaken en restaurants met biologische produkten maar ook de hamburger restaurants zijn in een enorme opmars (is dat Nederlands?). Kun je je daarin vinden?

Link naar reactie
  • 0

Ik wil niet verzeild raken in een discussie over gezond en ongezond eten, maar wilde je vooral wijzen op de veranderingen die wij merken bij onze klanten. En dat zijn klanten -maar dat klinkt zo verwaand- die veel geld willen betalen voor gezond en lekker eten, dat toch snel en makkelijk is. Ik sta bijvoorbeeld op een biologische markt en zie mensen daar inkopen doen voor bedragen waarvoor je bij een lokale Lidl de weekboodschappen kunt doen. Ze betalen het echter graag en ze horen ook graag het verhaal bij goed eten en eerlijke ingredienten. Ik praat over hipsters, tweeverdieners en 50+'ers. Bij deze groep past chocola op termijn hooguit nog als 'weekly sin' ipv dagelijks grootverbruik. Aan de andere kant: de 'vette bek' blijft heel veel mensen trekken, dat zie ik ook in de praktijk. Bio-frites hebben een misschien een kleinere eco-footprint, maar het blijft een hoop vet met wat aardappel en toch loopt het als een trein. Misschien eten mensen zo graag Nutella om zich juist weer af te zetten tegen de gezondheidstrend die wij denken te zien...

@Branko: In Frankrijk is de piadina (=broodje) Nutella nog steeds een goedlopende snack. Vooral de gefrituurde variant... In Midden Italië hebben wij deze zomer niet één kraampje of stalletje met piadina meer kunnen ontdekken. Uiteraard denken wij dat je hier de trend naar gezond ziet, maar dat kan ook andere oorzaken hebben.

piadina.jpg.49d62498908d3b404279d1b0f4b039a7.jpg

Link naar reactie
  • 0

Raviolini, bedankt voor je interessante reactie. Wat ik zie is echt het volgende: OF een restaurant dat gebruik maakt van eerlijke, biologische, lokale produkten...OF het traditionele zoals burger restaurants. Ik denk echt dat die twee hand in hand samen gaan. Ik denk dat de Fransen gewoon allebei kiezen. De ene keer gezond, de andere keer juist niet. Het is een bewustwordingsproces net als in andere landen. De vraag is of ik in moet spelen op het nu of in de toekomst...maar mijn vraag blijft: hoe kan het dat de ice bakery zo'n succes is en dat zo'n concept niet bestaat in Frankrijk? Wie oh wie heeft het antwoord?

Link naar reactie
  • 0

Amsterdam is natuurlijk een mooie, lokale proeftuin én internationale hotspot tegelijk met veel bezoekers en invloeden voor allerlei food/horeca-concepten. En er zitten investeerders/ondernemers met creatief netwerk en geld die nieuwe plannen uitproberen.

 

Op andere schaal zie je dat ook in andere (middel)grote steden gebeuren. Met welke locatie in Frankrijk zou je dat willen vergelijken? Chocopasta restaurants zijn ook niks nieuws, dat is al bij herhaling geprobeerd en vaak mislukt, dus de ondernemer in Amsterdam doet waarschijnlijk iets beter of heeft de wind mee.

 

Niet alles wat geintroduceerd wordt slaagt overigens, terwijl vaak wel met flinke investeringen en uitbestedingen gewerkt wordt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Gaat Nutella samen met terras en drank? Stevig eten? Of zit er een koffie-component in je plannen? Wat voor toeristen of welke groepen bezoeken Montpellier? Zou je je idee of plan daar willen realiseren? Met ontbijt-, lunch- en/of avondmenu?

 

Ik zou de bestaande formules met eigen ogen willen zien en oude concepten goed onderzoeken. Ex-ondernemers delen mogelijk makkelijker hun ervaringen.

 

Individuele permissies kunnen uitrol van een franchise of eigen keten of samenwerking in de weg zitten. Dat zou ik me wel altijd blijven realiseren. Heb je al eens op LinkedIn gezocht naar een Franse ingang bij het concern? Zie ook even aan wat in Nederland gebeuren gaat...

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ken je dit en dit geluid? Niet om je uit een ondernemersdroom te helpen, maar een franchiseketen van pastazaken is natuurlijk iets anders dan zoiets als een zelfstandige lunchroom. Schat je Franse kansen juist in door marktonderzoek.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Weet je wat mijn probleem altijd is? Ik ben geen ondernemer "pure sang": ik wil dingen doen die ik leuk vind en die creatief zijn. Ik denk niet in cijfers. Misschien is dat mijn zwakte of mijn kracht, ik weet het niet. Maar mijn god, zo'n ice bakery maakt me wel jaloers...goede locatie, goed concept....Nederlanders zijn daar zo goed in...ze weten het alleen zelf niet...

Link naar reactie
  • 0

Ik denk gelijk aan Montpellier....studenten stad in het zuiden...

Dat is met grote stappen snel naar huis. Als je nou zoiets waarneemt, loont het om even te gaan kijken en snuffelen. In een grote stad als Amsterdam met veel dagjesmensen en toeristen is ruimte voor een grote diversiteit aan horeca. De eerste vestigingen van Ice Bakery zitten op drukke lokaties waar impulsgedrag ontstaat. Ik denk dat je er veel jonge gezinnen aantreft en niet zozeer studenten. Het format past bij een dagje uit. Dat geldt ook voor de Nutella Bars van Eataly in de VS. Een gezinsrijke badplaats zou wellicht een mooie testplek zijn. Maar ga eerste eens een dagje kijken in Amsterdam voordat je aannames maakt. Wie bestelt? Op welke dagen, op welke tijdstippen? Wat loopt goed en wat loopt minder?

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een dagje uit met het gezin in de drukke straten van het centrum van Amsterdam? Ik denk eerder aan twintigers en dertigers zonder kinderen. Misschien primair wel vrouwelijke studenten en jonge werkenden, maar dat is een aanname o.b.v. koffie- en thee.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Lees het eerste artikel in NRC dat je zelf aanhaalde maar eens na. ;)

 

Ken je dit en dit geluid?

 

Horecaondernemer Nabil Besali is zo iemand die in dit gat sprong, na de wijziging van 2009. Hij is mede-eigenaar van Ice Bakery, dat in 2014 de eerste zaak opende en inmiddels tien filialen in de stad kent. Terwijl hij de toonbank van zijn zaak met een spons schoonmaakt, vertelt hij dat hij deel uitmaakt van Kiro Holding, een groep ondernemers die pizzeria’s en steakhuizen in de binnenstad uitbaat. “Ik heb mijn hele leven keihard gewerkt voor mijn succes”, zegt Besali. Dat zijn zaken zich – in tegenstelling tot de koffiebars – alleen op toeristen richten, is volgens Besali noodzakelijk om in dit deel van de stad winst te maken. “Als buurtwinkel lukt dat niet.” Hoe ze de huur betalen, voor tienduizenden euro’s per maand? “Onze zaken zitten op toplocaties, de drukste plekken van Amsterdam.”

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 64 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.