• 0

Bedrijfsmatig chalet huren i.v.m. reistijd? [aftrek kosten belasting]

Hallo allen!

 

Zit even met de volgende vraag: Recent ben ik voor nieuwe klant begonnen aan en één jarige opdracht. Ik woon plusminus 75km van nieuwe klant en met de files en het feit dat ik 12uur per dag op de been ben wordt dit mij te veel. Nu is er 3 km nabij locatie opdrachtgever en park met mooie chalets. Ik had graag zo chalet willen huren. Kan ik de totale huur aftrekken van mijn winst? Ik beschik over en lease auto en tankpas. Echter merk ik fysiek er niet tegen te kunnen om zo lang op de been te zijn en het twee uur per dag reizen.

 

alvast dank!

 

[verandering: chalet -e en titels van de reacties]

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
De kosten bedragen trouwens 600 excl. 150 gwl. Zijn deze ook aftrekbaar? En zijn de kosten 100% aftrekbaar?

 

Jazeker, alles is 100% zakelijk aftrekbaar indien het voor 100% een zakelijk karakter betreft ... ook voor de btw.

 

... is dat niet het geval dan splits je dat uit naar ratio van het zakelijk en privé-gebruik. Dat geldt overigens ook voor alle andere zaken die een dubbel karakter kunnen bezitten zoals de aanschaf en het gebruik van de auto, (brom)fiets, telefoon, laptop, printer, printerpapier, agenda, etc.

 

Zoals eerder is vermeldt ... dat weet je zelf het beste. Als je vrouw en kinderen in het weekeinde daar ook komen logeren, dan is een splitsing van de kosten verplicht. De controle daarop door de Belastingdienst is moeilijk, maar wie dat netjes heeft uitgesplitst, zal eveneens netjes met rust worden gelaten.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Nedzhibe,

 

Hartelijk dank voor je reacties (als ook de rest)! Ik ga chalet a.s. maand gewoon huren en het betreft alleen zakelijk gebruik. Ik ga het aantal KMs per jaar verlagen voor de lease om de huur nog beter te kunnen verantwoorden en natuurlijk niet onnodig kosten te maken.

 

dank en mvg,

Alan.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ga het aantal KMs per jaar verlagen voor de lease om de huur nog beter te kunnen verantwoorden en natuurlijk niet onnodig kosten te maken.

 

 

om geen onnodige kosten te maken kan het verstandig zijn..

om die eerste reden (beter te kunnen verantwoorden van de huur) is het echt onzin..

zakelijkheid van kosten wordt in dit geval niet afgemeten aan of je niet teveel andere kosten maakt voor een leaseauto..

 

Link naar reactie
  • 0
... en natuurlijk niet onnodig kosten te maken.
Volgens 'goed koopmansgebruik' is daar helemaal niets mis mee, zeker als de kwaliteit van het dienstverlening daarmee omhoog gaat.

 

Kan de premie van je risicoverzekering ook wel omlaag ... minder kilometers, minder vermoeid de weg op.

 

Succes.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ga het aantal KMs per jaar verlagen voor de lease om de huur nog beter te kunnen verantwoorden en natuurlijk niet onnodig kosten te maken.

 

 

om geen onnodige kosten te maken kan het verstandig zijn..

om die eerste reden (beter te kunnen verantwoorden van de huur) is het echt onzin..

zakelijkheid van kosten wordt in dit geval niet afgemeten aan of je niet teveel andere kosten maakt voor een leaseauto..

 

 

Hoi Roel, Nedzhibe.

 

Dank voor jullie reacties. Wat ik bedoelde met "beter verantwoorden" is of de belastingdienst geen vraagtekens gaat zetten bij en lease auto en chalet huren? Op zich zijn beide gewoon goed te verantwoorden immers moet ik nog steeds rijden (huis en werk en andere zakelijke doeleinden). Echter lijkt mij 40000 iets te veel van het goede? Immers stelt lease maatschappij elke maand en factuur op basis van o.a. het aantal KMs. Hoe meer KMs hoe meer kosten.. Of gaat de belastingdienst hier niet naar kijken? Het is trouwens ook zo dat indien je minder hebt gereden je dit aan het einde van je lease termijn (4 jaar) verrekkend wordt (vergoeding).

 

@Nedzhibe, goede tips met risicoverzekering!

gr/dank.

 

Link naar reactie
  • 0

....en is dit dan de reden dat de belastingdienst wel rond schijnt te rijden op pretparken en vakantieparken met camera-autootjes? Ik dacht altijd dat dat om de bijtelling en de 500km-grens ging.

Houd er maar rekening mee.

 

Neen, ik insinueer niets, ik gaf je altijd groot gelijk niet dagelijks in de blikrij aan te sluiten

Link naar reactie
  • 0

....en is dit dan de reden dat de belastingdienst wel rond schijnt te rijden op pretparken en vakantieparken met camera-autootjes? Ik dacht altijd dat dat om de bijtelling en de 500km-grens ging.

Houd er maar rekening mee.

 

Neen, ik insinueer niets, ik gaf je altijd groot gelijk niet dagelijks in de blikrij aan te sluiten

 

Hoi Realist,

 

Ik rijd privé met de auto, ik betaal dan ook bijtelling. Het ging mij meer om inzage aftrekbare kosten straks. Ik heb dan aftrekkosten chalet en auto.. chalet is 700*12 en auto 1000*12. Ik heb wel en jaaromzet van plusminus 100.000

 

gr.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Echter lijkt mij 40000 iets te veel van het goede? Immers stelt lease maatschappij elke maand en factuur op basis van o.a. het aantal KMs. Hoe meer KMs hoe meer kosten.. Of gaat de belastingdienst hier niet naar kijken? Het is trouwens ook zo dat indien je minder hebt gereden je dit aan het einde van je lease termijn (4 jaar) verrekkend wordt (vergoeding).

 

Nee de belastingdienst gaat daar niet naar kijken, volstrekt irrelevant voor de belastingdienst..

net zo als dat zij zich niet bemoeien met of jij in een luxe Mercedes van 150K rijd of in een VW polo..

de belastingdienst legt niet dit soort 1 op 1 verbanden tussen een leaseauto en overnachtingskosten

 

Er is in dit topic naar mijn smaak een totaal verkeerde inschatting gemaakt van het fiscale begrip "naar redelijkheid"

 

Als jij morgen besluit bij jou om de hoek een kantoorruimte te huren van 200m2 , omdat je het zat bent om vanaf je 12m2 zolderkamer te ondernemen maar effectief zit je 20 van de 22 werkdagen per maand bij een klant dan krijg je ook niet van de belastingdienst te horen, nou meneertje dat kan wel wat minder hé.. voor de tijd die u in uw kantoor doorbrengt kunt u ook voor 50 euro per dag bij seats2meet een bureautje huren..

het is jou vrijheid om een kantoor te huren dat jij passend vind. (en kan betalen :D)

 

Als jij echter een bedrijfshal van 200m2 waarvan 25m2 kantoortje/portiersloge als zakelijk gaat huren maar je stalt er je caravan, je boot en je 2 raceauto's die je als hobby hebt en verder doe je er alleen 2 dagen per maand je administratie en wat kantoorwerk dan krijg je wel "gelazer" met de fiscale redelijkheid, dat is niet meer zakelijk redelijk te noemen.

 

Als jij wilt mag je gewoon een leaseauto voor 40.000 km per jaar hebben en een chalet huren om niet heen en weer te reizen.. er is geen enkel logisch verband fiscaal gezien tussen het leasecontract en het huren van een chalet.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.