• 0

Domeinnaam blijkt al merknaam te zijn, wat nu?

Hallo,

 

Ik wil graag een eigen filmsite beginnen (met recensies, nieuwtjes) en heb hiervoor al een .nl domeinnaam geregistreerd. Daar deze behoorlijk schaars geworden zijn heb ik aardig moeten puzzelen om een pakkende en korte naam te bedenken. Toen deze uit quarantaine kwam dus meteen geregistreerd.

 

Helaas kom ik nu pas tot het besef dat er in Duitsland een bedrijf actief is (producent van films) met exact dezelfde naam als mijn .nl domeinnaam. Deze heeft de handelsnaam / merknaam ook Europees geregistreerd (bij Boip register staat er EUR voor).

 

Wat zijn nu nog mijn opties? Het bedrijf is niet in Nederland actief (weet niet of dit nog wat uitmaakt) en hoewel ze in dezelfde branche zitten (film) doen ze qua activiteit wat anders dan wat ik van plan ben met mijn site.

 

Wil geen risico lopen op inbreuk en brieven van advocaten. Is het een idee om ze te mailen, eerlijk te zeggen dat het een vergissing is en toestemming te vragen? En als ze geen goedkeuring verlenen, is het dan gepast om aan te bieden het domein tegen registratiekosten (circa 20 euro in totaal) over te dragen aan ze?

 

Hoor graag jullie advies, dank! :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk ook dat je het beste je eigen advies kan opvolgen en ze even moet mailen met je plan en of zij daar toestemming voor geven.

 

Zou zonde zijn als je website succesvol wordt onder die naam en zij het domein dan alsnog opeisen.

 

En vergoeding vragen voor het domein zou ik niet doen, dan lok je misschien wel een reactie uit die je niet wilt. Al kunnen ze volgens mij nog niets doen zolang er geen website op het domein staat maar dat mag een jurist hier even bevestigen.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt nog kijken in welke classificaties de producent de naam heeft geregistreerd. Het produceren van films en het plaatsten van recensies zijn twee verschillende dingen die in verschillende classificaties vallen. Daarnaast hoeven DE en NL elkaar niet te bijten ook al is de naam EU geregistreerd.

Jortt: Boekhouden met een Glimlach! http://www.jortt.nl

Scrum - Agile - Marketing - Sales - Lean

Link naar reactie
  • 0

Mocht je een reactie krijgen zal dat ongetwijfeld in de vorm van een brief van een advocaat zijn, eisend dat je niet start met deze naam en de domeinnaam overdraagt. Vanuit hun optiek de enige juiste optie op dit moment.

 

Je hebt direct bereikt wat je eigenlijk wilde voorkomen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Weet jij zeker dat je als recensiesite nooit stappen gaat zetten op het terrein van de producent? Wat bijvoorbeeld als jij onder je lezers een kortefilmwedstrijd uitschrijft. Ben jij op dat moment een producent? Wat als je betalende leden een DVD kado doet. Ben je dan een een distributeur?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Mocht je een reactie krijgen zal dat ongetwijfeld in de vorm van een brief van een advocaat zijn, eisend dat je niet start met deze naam en de domeinnaam overdraagt. Vanuit hun optiek de enige juiste optie op dit moment.

 

Je hebt direct bereikt wat je eigenlijk wilde voorkomen.

 

 

 

En wat was hun antwoord?

http://beleggersforum.net

Alles over beleggen.

http://www.construma.be

Algemene machinebouw, textielmachines.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk ook dat je het beste je eigen advies kan opvolgen en ze even moet mailen met je plan en of zij daar toestemming voor geven.

 

Zou zonde zijn als je website succesvol wordt onder die naam en zij het domein dan alsnog opeisen.

 

En vergoeding vragen voor het domein zou ik niet doen, dan lok je misschien wel een reactie uit die je niet wilt. Al kunnen ze volgens mij nog niets doen zolang er geen website op het domein staat maar dat mag een jurist hier even bevestigen.

 

Mee eens idd! Je kunt overigens ook altijd via http://www.kvk.nl/ merknamen en handelsnamen (iig voor NL) controleren. Al weet ik dat generieke namen weer niet als merknaam toegestaan zijn (wel onder bepaalde voorwaarden als handelsnaam overigens)

 

 

Hartelijke groet,

 

Werner

Een logo ontwerpen of website maken kun je anno 2022 als ondernemer / ZZP'er zelf!

Link naar reactie
  • 0

Mee eens idd! Je kunt overigens ook altijd via http://www.kvk.nl/ merknamen en handelsnamen (iig voor NL) controleren. Al weet ik dat generieke namen weer niet als merknaam toegestaan zijn (wel onder bepaalde voorwaarden als handelsnaam overigens)

 

Onjuist advies!

 

Lees topic over Merknamen, Handelsnamen en Domeinnamen!

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.