Sinds een jaar heb ik een eenmanszaak. Alles wat ik verdiende stop ik in de voorraad. Ik moet blijkbaar ergens een balans opgeven volgens mij, maar heb geen idee wanneer en hoe dat te doen. Bij de start had ik al een eigen voorraad van 30.000 artikelen in mijn eigen huis opgebouwd uit mijn eigen prive inkomsten, plus nog een voorraad in 2 winkels van ongeveer 1200 artikelen.
Ik geloof dat je de inkoopprijs moet nemen dacht ik te hebben gelezen. Ik zou het beste een inschatting moeten maken van de waarde van die artikelen. Ik kan dat wel redelijk terugkoppelen denk ik. Weet alleen niet hoe je dat ooit kunt aantonen als er geen bewijs voor is? Moet ik die beginbalans noteren bij de start op 21-01-2015.
Verder zag ik dat je aan het einde van het jaar wederom een balans moet opmaken. Tot nu toe was ik in de veronderstelling dat als ik geen winst ging maken ik mijn voorraaad lekker kon uitbreiden zonder extra belasting te hoeven betalen. BTW is vrijwl op 0 gebleven het afgelopen jaar. De voorraad is uiteraard behoorlijk uitgebreidt.
2e vraag gaat over het bepalen van je inkomsten vanuit de eenmanszaak. Ik moet mijn inkomsten opgeven voor de aanvraag voor de huurtoeslag. Ik weet echter niet wat mijn inkomsten zijn. Volgens de belastingmedewerker is dat de winst (excl BTW) minus de zakelijke kosten (excl BTW). Dit lijkt dan echter meer op een netto inkomen, terwijl er voor een aanvraag altijd om een brutoslariswordt gevraagd. Weet iemand hoe ik mijn inkomen kan berekenen op de juiste manier, zodat ik dat die zelf kan gaan uitrekenen. Het gaat voorla om marge-artikelen en de kosten die ik maak zijn voornamelijk die van huur, admin. kosten overige kosten, zakelijke reiskosten, en BTW op nieuwe asrtikelen bij aanschaf.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
piotrtje
piotrtje
Sinds een jaar heb ik een eenmanszaak. Alles wat ik verdiende stop ik in de voorraad. Ik moet blijkbaar ergens een balans opgeven volgens mij, maar heb geen idee wanneer en hoe dat te doen. Bij de start had ik al een eigen voorraad van 30.000 artikelen in mijn eigen huis opgebouwd uit mijn eigen prive inkomsten, plus nog een voorraad in 2 winkels van ongeveer 1200 artikelen.
Ik geloof dat je de inkoopprijs moet nemen dacht ik te hebben gelezen. Ik zou het beste een inschatting moeten maken van de waarde van die artikelen. Ik kan dat wel redelijk terugkoppelen denk ik. Weet alleen niet hoe je dat ooit kunt aantonen als er geen bewijs voor is? Moet ik die beginbalans noteren bij de start op 21-01-2015.
Verder zag ik dat je aan het einde van het jaar wederom een balans moet opmaken. Tot nu toe was ik in de veronderstelling dat als ik geen winst ging maken ik mijn voorraaad lekker kon uitbreiden zonder extra belasting te hoeven betalen. BTW is vrijwl op 0 gebleven het afgelopen jaar. De voorraad is uiteraard behoorlijk uitgebreidt.
2e vraag gaat over het bepalen van je inkomsten vanuit de eenmanszaak. Ik moet mijn inkomsten opgeven voor de aanvraag voor de huurtoeslag. Ik weet echter niet wat mijn inkomsten zijn. Volgens de belastingmedewerker is dat de winst (excl BTW) minus de zakelijke kosten (excl BTW). Dit lijkt dan echter meer op een netto inkomen, terwijl er voor een aanvraag altijd om een brutoslariswordt gevraagd. Weet iemand hoe ik mijn inkomen kan berekenen op de juiste manier, zodat ik dat die zelf kan gaan uitrekenen. Het gaat voorla om marge-artikelen en de kosten die ik maak zijn voornamelijk die van huur, admin. kosten overige kosten, zakelijke reiskosten, en BTW op nieuwe asrtikelen bij aanschaf.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/51961-inkomsten-eenmanszaak-plus-voorraad/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
15 antwoorden op deze vraag