• 0

Domeinnaam versus handelsnaam BV

Goedendag lezers,

 

De hele ochtend al wezen Googlen, maar volgens mij biedt Higherlevel een sneller/duidelijker antwoord.

 

Partij 1) Handelsnaam "Paramedium BV", offline website: "paramediumbv.nl" maar de handelsnaam wordt wel gebruikt op andere websites van hun.

 

Partij 2) Handelsnaam "IetsAnders BV", online website: "paramedium.nl", handelend onder "Paramedium Affiliate Marketing".

 

Kan ik als Partij 2 zijnde in verlegenheid worden gebracht of kan ik mijn gang van zaken doorzetten? De domeinnaam "paramedium.nl" was vrij en uitermate geschikt voor dit concept.

 

Volgens mijn inzien schend ik geen rechten gezien zij 1) geen gedeponeerd merk hebben 2) het beschrijvende woorden zijn en 3) ik het concept uitbaat als "Paramedium Affiliate Marketing" onder een nietszeggende "IetsAnders BV".

 

Wie o wie kan mij van wijze informatie voorzien?

 

Ik wacht geduldig maar met smart op reacties, waarvoor mijn dank alvast.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zolang je idd niet actief bent in dezelfde markt en de handelsnaam niet generiek is, zou er geen verwarring moeten kunnen ontstaan. Heb je trouwens al gechecked via: http://www.kvk.nl/orderstraat/bedrijf-kiezen/ of de betreffende handelsnaam reeds geregistreerd is door dat bedrijf?

Hartelijke groet,

 

Werner

Een logo ontwerpen of website maken kun je anno 2022 als ondernemer / ZZP'er zelf!

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla: Partij 1 biedt contact met eigen mediums aan en Partij 2 (ik) bied enkel een affiliate programma aan om mediums van derden te promoten.

 

Het gaat hier gelukkig om voorbeelden, de namen zijn fictief.

 

@Eigenwebsite: de handelsnaam Paramedium BV is door hun bij de KvK geregistreerd ja.

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla: Partij 1 biedt contact met eigen mediums aan en Partij 2 (ik) bied enkel een affiliate programma aan om mediums van derden te promoten.

Als ik het goed begrijp ben je met dezelfde naam actief in dezelfde markt. Hoe beschrijvend de naam is, kan niet beoordeeld worden.

 

Kan je in verlegenheid gebracht worden? Verlegenheid is je minste probleem. Je neemt willens en wetens het risico schade te berokkenen aan een ander bedrijf, dus tel uit je risico winstkans!

 

Het enige logische advies moet zijn: kies een andere naam.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Eens met Twabla! Wanneer dat bedrijf inderdaad de handelsnaam al geregistreerd heeft, zou ik sowieso een andere naam kiezen. In de eerste instantie lijkt dat even vervelend, maar op de lange termijn is het beter om een brief van een jurist m.b.t. een domeinnaam/handelsnaam kwestie uit te sluiten.

Hartelijke groet,

 

Werner

Een logo ontwerpen of website maken kun je anno 2022 als ondernemer / ZZP'er zelf!

Link naar reactie
  • 0

[...] offline website: "paramediumbv.nl" maar de handelsnaam wordt wel gebruikt op andere websites van hun.

Kleine observatie nog: een domeinnaam kan voor iets anders worden gebruikt dan een website, bijvoorbeeld voor e-mail. Met enige regelmaat (enkele keren per maand) ontvang ik e-mail van domeinnamen zonder website. Soms zijn dat persoonsnamen (pietjansen.nl) of familienamen (jansen.nl met als e-mailadres piet@jansen.nl), maar soms ook bedrijfsnamen (paramediumbv.nl).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij rechten die ontleend worden aan handelsnamen moet vooral gekeken worden in hoeverre een naam bekendheid geniet bij een relevante doelgroep. Klassiek is dat voor een slager "de buurt" maar tegenwoordig is met het Internet de doelgroep niet beperkt tot een buurt of zelfs een regio.

 

Stel dat "Paramedium" een zekere bekendheid heeft bij een doelgroep (bijv adverteerders) en jij gaat met "Paramedium Affiliate Marketing" dezelfde of een overlappend deel van de markt bewerken. Dan bestaat de kans op verwarring en kom je heel waarschijnlijk in de problemen. Mogelijk moet je niet alleen de naam opgeven maar moet je ook een schadevergoeding betalen mocht de andere partij schade (bv omzetverlies) kunnen bewijzen.

 

Paramedium is zoals Twabla al opmerkte geen generieke naam maar ook bij werkelijk generieke namen is er een gerede kans dat je aan het kortste eind trekt bij een conflict. Dan ga ik er dus vanuit dat de andere partij een zekere bekendheid kan bewijzen en eerder op de markt was dan jij.

 

Maar zoals altijd is op basis van verzonnen namen niet echt een goed advies te geven. Onnodige risico's nemen is altijd fout.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mag ik ook inhaken m.b.t. deze vraagstelling. Ik zit met het volgende (fictief voorbeeld):

 

Een bedrijf heeft een naam geregistreerd als handels- en merknaam (High Toys BV). Handelsnaam is bij de kvk gewoon geregisteerd als High Toys BV. De website waaronder ze opereren om hun diensten/spullen te verkopen is www.speelgoed.nl (zeer generiek en beschrijvende term). Ze geven in al hun communicatie (b.v. over ons pagina en alle brochures e.d.) High Toys BV aan maar wel verwijzend naar www.speelgoed.nl.

 

Ik heb ook een generieke domeinnaam, namelijk www.speelgoed.com. Kan ik mijn handelsnaam b.v. Pietje Puk BV registeren maar mijn diensten/spullen actief aanbieden op www.speelgoed.com? En is het ook mogelijk om mijn handelsnaam te registeren als Speelgoed.com?

 

Ik hoor graag van jullie en hoop dat mijn case enigszins duidelijk is.

 

Groetjes,

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Er zit een paar haakse bochten in de beantwoording. Algemene regel is dat beschrijvende namen een zwakke bescherming geven. Als het goed is, worden ze niet geaccepteerd door de merkregisters.

 

Kom je in conflict over een beschrijvende naam (oude registratie in het merkregister of van recenter datum als handels- of domeinnaam) dan zwabbert de jurisprudentie echter alle kanten op. Een recente zaak betreft Vakantiewinkel (kan het zo snel niet vinden) die nondehu wel een sterke positie toebedeeld werd.

 

Kan zijn dat inburgering daar een rol bij speelde. KPN heeft ooit een poging gedaan om algemene woorden als Telefoongids te beschermen, en dat lukte niet - juist omdat die woorden onderdeel van het taalgebruik zijn geworden.

 

Hoe dan ook: ik zou speelgoed.com zo snel mogelijk registreren (die is natuurlijk al lang weg) en als dat mogelijk is ook de handelsnaam toevoegen. Baat niet, schaat niet. Maar ik zou als bedrijf ook een zeer onderscheidende naam in signatuur zetten. Kijk maar hoe Fonq dat doet.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het registreren van de handelsnaam is hier al enkele keren genoemd in een discussie over het recht om een handelsnaam te mogen voeren, en aangezien het eerste helemaal niets met het tweede te maken heeft, zou dit verwarring kunnen wekken.

 

Een handelsnaam ontstaat in het gebruik, en alleen in het gebruik.

 

Je kunt al tien jaar een handelsnaam hebben geregistreerd, maar als je deze nooit hebt gebruikt, heb je geen bescherming. En je kunt al tien jaar onder een naam handel drijven zonder die naam ooit te hebben geregistreerd, en dan heb je wel bescherming.

 

Het handelsregister is er om prospects te laten zien "met wie u te maken heeft, wie tekeningsbevoegd is en of er misschien sprake is van een faillissement", zoals de KvK zegt. Met andere woorden, als jij een bedrijf voert onder een bepaalde handelsnaam (en of iets een handelsnaam is, volgt zoals gezegd uit het gebruik), dan kun je deze registreren opdat je klanten kunnen opzoeken wie je bent. Maar met bescherming van je naam heeft het handelsregister niets te maken.

 

(Nu gaat TwaBla me vijf precedenten laten zien waarin een rechter blind op het handelsregister is gevaren.) :)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.