• 0

Vooruit ontvangen abonnementsinkomsten, hoe te boeken?

Ik geef een tijdschrift uit en in vooraf de abonnementsgelden voor het komende jaar. Stel alle 200 leden zijn op 1 oktober lid geworden en hebben toen de jaarcontributie van 30 euro betaald. Voor dit jaar heb ik hier dus maar voor 7,50 gebruikt en 22,50 aan vooraf ontvangen abonnementsgelden ontvangen. Na enig speurwerk ben ik er achtergekomen dan ik de ontvangen abonnementsgelden credit op de balans mag zetten.

Nu heb ik viertal vragen, hopelijk kan iemand mij hiermee helpen:

1. Moet ik het bedrag van 22,50 (incl btw) of het bedrag excl btw als ontvangen abbonemetsgelden op de balans zetten.

2. Welke stelpost moet ik hier voor aanmaken? Verkoop (abonnementsgelden) aan ontvangen abonnementsgelden?

3. Kan ik dit vooruitontvangen bedrag van mijn omzet aftrekken?

4. Zo ja, mag ik in bovenstaand voorbeeld elk jaar 200x22,50 van mijn omzet aftrekken, in dat geval wordt mijn omzet elk jaar maar 200 x7,50?

 

Bijvoorbaat dank voor enige hulp.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Laten we even uitgaan van 1 klant die 30 euro (inclusief btw) vooruit betaalt.

 

Voor de omzetbelasting is het simpel. Je factureert op 1 oktober de omzet met btw en draagt vervolgens de volledige btw meteen af. In oktober (of het 4e kwartaal) draag je dus 5,20 euro af.

 

Voor de inkomstenbelasting boek je het volledige vooruit betaalde bedrag (exclusief btw) van 24,80 op "vooruit betaalde abonnementen" op de balans. Dat is op dat moment dus nog geen opbrengst. Vervolgens laat je elke maand 2,07 euro in de winst vallen (beginnend in de maand oktober). Daarmee valt dus 6,20 euro dit jaar in de winst. En de overige 18,60 euro valt in de winst van het volgende jaar, uitgesmeerd over de maanden januari tot en met september.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Nu heb ik viertal vragen, hopelijk kan iemand mij hiermee helpen:

1. Moet ik het bedrag van 22,50 (incl btw) of het bedrag excl btw als ontvangen abbonemetsgelden op de balans zetten.

excl btw want de btw draag je af in het kwartaal dat je het geld hebt ontvangen.

 

 

2. Welke stelpost moet ik hier voor aanmaken? Verkoop (abonnementsgelden) aan ontvangen abonnementsgelden?
de journaalpost is inderdaad

Omzet (verkoop abonnementsgelden)

aan Vooruitontvangen omzet abonnementen (of iets dergelijks)

 

maar het is wel iets complexer dan even een stelpost maken, je zult goed duidelijk moeten hebben wat wanneer is ontvangen, maar dat is wel te ondervangen in de journaalposten van je verkoopfacturatie.

 

 

3. Kan ik dit vooruit ontvangen bedrag van mijn omzet aftrekken?
Ja er is geen andere mogelijkheid, maar dat blijkt uit de rekening die je gebruikt in de journaalpost voor de reservering van de vooruit ontvangen omzet

 

 

4. Zo ja, mag ik in bovenstaand voorbeeld elk jaar 200x22,50 van mijn omzet aftrekken, in dat geval wordt mijn omzet elk jaar maar 200 x7,50?
dat is een denkfout elk jaar reserveer je het werkelijk aantal abonnementen, maar de omzet die je in jaar een reserveert op de balans moet je in jaar 2 uiteraard weer naar de omzet boeken met de journaalpost

Vooruitontvangen omzet abonnementen

aan omzet abonnementen

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

1. Op de balans neem je het bedrag exclusief BTW op. De BTW draag je dus af in het jaar waarin je gefactureerd hebt.

 

2. Weet niet of ik deze vraag helemaal begrijp. Hoe je de grootboekrekeningen precies noemt is niet heel belangrijk, zolang de omschrijvingen maar duidelijk zijn. Het meest overzichtelijk lijkt me wel om in de winst- en verliesrekening een aparte grootboekrekening te gebruiken waar je de balanspost mee tegenboekt, dus niet de grootboekrekening voor je reguliere omzet gebruiken. De boeking die je nu maakt is dus winst- en verliesrekening aan balans.

 

Schrijf je bewust stelpost? Ik weet niet of het veel werk is, maar het precieze bedrag zou toch uit je abonnementenbestand af te leiden moeten zijn?

 

3. Ja.

 

4. Je mag elk jaar de vooruit ontvangen omzet op de balans opnemen. Alleen de omzet die je het vorige jaar vooruit had ontvangen realiseer je in het jaar daarop, en die boek je dus een jaar later weer naar de omzet toe. Oftewel balans aan winst- en verliesrekening. Voor iemand die meerdere opeenvolgende jaren lid is, heb je dan per saldo dus wel gewoon € 30 (min de inbegrepen BTW) omzet per jaar (= volledig kalenderjaar dat hij lid was). Je hebt zo alleen wat uitstel van omzet, geen afstel.

 

Edit: ik moet toch sneller leren typen. ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op de voorgaande (uitstekende) bijdragen:

 

Er zijn boekhoudprogramma's (zelf gebruik ik Davilex) die deze boekingen vrijwel automatisch kunnen maken: batenspreiding. Je kunt dan soort periode (week, maand, kwartaal), startdatum en aantal perioden opgegeven en de rest gaat vanzelf: omzet-boekingen in dit jaar, omzet-boekingen in volgend jaar en de bijbehorende balansposten.

 

Hetzelfde geldt overigens (mutatis mutandis) voor kostenspreiding.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.