• 0

tussenpersoon risicokapitaal

Aanbevolen berichten

  • 0

Hai ENOX

 

Op voorhand niet vertrouwen, al begrijp ik niet goed waar dit verhaal over gaat. Kan je meer over de situatie vertellen?

 

Groet JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jwkeus,

 

Afgelopen week heb ik een ontmoeting gehad met een tussenpersoon in Belgie. In hun advertentie staat nergens vermeld dat hij een tussenpersoon was. Enfin eenmaal daar hoorde ik zijn verhaal aan en dat hij elke vrijdagavond een ontmoeting heeft met investeerders. Ik heb hem ook een kopie van strategisch marketingplan gegeven.

 

Voordat ik naar de afspraak heb ging, heb ik uiteraard het een en ander research gedaan. Er zijn dus matchmakers die om de haalbaarheid van een ondernemersplan te onderzoeken kosten doorberekenen. Deze moeten dan vooruit betaalt worden, okay...

 

Nu terug naar de situatie. Deze persoon vertelt pas op de ontmoeting dat er vooraf aan kosten moeten worden voldaan. Ik geen informatie gekregen van hem (heb wel gevraagd) over voorbeelden van ondernemers die een risicokapitaal via hem verkregen heb. Voorts lijkt het mij een kleine moeite om een ondernemersplan door te nemen als matchmaker en mij te vertellen of het een reeel en haalbaar is alvorens ik geld overmaak toch?

 

Ik kreeg antwoorden als voor investeerders van risicokapitaal hebben zij fiscaal voordeel. En die 500 euro wordt gebruikt om jou na te trekken.

 

Ik heb al kosten gemaakt, omdat ik samples heb laten liggen bij hem van onze produkten. Wat raden jullie mij aan? Niet verder gaan met deze man of die 500 euro maar betalen?

Link naar reactie
  • 0

Enox,

 

Apart verhaal. Uiteraard zijn er redelijk wat partijen die bemiddelen tussen kapitaal en ondernemer. Voor deze bemiddeling betaal je meestal wel. Ok banken doen het. Op zich niks verkeerds mee. Ik weet veelal niet hoe deze partijen precies werken, wanneer je moet betalen ed.

 

Ik zou in eerste instantie niks betalen, immers je weet niet wat de uitkomst is. Onderzoek eerst hun werkwijze is mijn advies. Wat gebeurd er met jouw plannen?. Zijn deze zichtbaar voor mogelijk investeerders? Moet je na afloop nog een succes-fee betalen?

 

Doorspitten deze partij alvorens betalen.

 

MVG Jan Willem

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Enox,

 

Als ex-investeerder wil ik je het volgende meegeven:

- investeerders zijn niet geïnteresseerd in tussenpersonen maar in ondernemers en management teams;

- investeerders willen dat ondernemers en management teams bij hen geïntroduceerd worden door mensen die ze kennen èn vertrouwen;

- ook hier om geloof ik meer in het coachen van ondernemers en management teams;

- als je desalniettemin geïntroduceerd wilt worden kun dit gratis krijgen bij www.gate2growth.com, een initiatief van de EU. Hiervoor moet je registeren en je businessplan online zetten.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

het gebeurt veel dat matchmakers kosten doorberekenen aan potentiele klanten.

De meeste organisaties die matchen doen dat ook, in de vorm van of inschrijfgelden of presentatiekosten of inschrijffee.

Op zich is daar dus niets mis mee, maar ik adviseer je toch om referentie s in te winnen over de organisatie.

Via bijvoorbeeld de nebib is een lijst verkrijgbaar van organisaties die zij kennen. En ik denk toch ook dat je als organisatie referenties moet kunnen geven van partijen die via jouw club geld hebben ontvangen.

Er zijn ook matchmakers die op succes fee basis opereren en uiteraard kun je je ook rechtstreeks wenden tot VC's voorzover je ze kent.

 

Deze casus komt een beetje over als geen referenties en toch geld. Lijkt mij erg risicovol. Spreek dan liever een succes fee (2% van het aan te trekken kapitaal) af.

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

hallo allemaal,

 

bedankt voor jullie reacties. Hij vraagt verder nog 2% succesfee.

 

Dus investeerders zullen nooit via een matchmaker risicokapitaal verlenen zonder de lener ooit ontmoet te hebben?

 

Het kwam op neer dat ik mijn investeerders nooit zullen ontmoeten. Deze bedrijf zegt dat hij al 14 jaar investeert en adverteert bijna elke dag in de telegraaf. Als het echt een onbetrouwbare bedrijf moet het toch hier al aan bod geweest zijn? Mag ik trouwens de naam noemen?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Enox,

 

Pas op: banken lenen, investeerders lenen niet tenzij in combinatie met aandelen van je bedrijf.

 

Voordat je verdere vragen stelt wil ik je uitnodigen mijn columns te lezen hier op higherlevel bv. over banken, business angels, corporate venturers en venture capitalists (@ https://www.higherlevel.nl/columns.php).

 

Wellicht kan je dan je eigen conclusies over je tussenpersoon trekken.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Hij vraagt verder nog 2% succesfee.

 

Dus investeerders zullen nooit via een matchmaker risicokapitaal verlenen zonder de lener ooit ontmoet te hebben?

 

Het kwam op neer dat ik mijn investeerders nooit zullen ontmoeten. Deze bedrijf zegt dat hij al 14 jaar investeert en adverteert bijna elke dag in de telegraaf. Als het echt een onbetrouwbare bedrijf moet het toch hier al aan bod geweest zijn? Mag ik trouwens de naam noemen?

 

Ben het met Ties en Bernd eens. Dit ruikt m.i. niet naar zuivere koffie.

 

Er zijn m.i. betere wegen om financiers te vinden.

 

succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

het gebeurt veel dat matchmakers kosten doorberekenen aan potentiele klanten.

De meeste organisaties die matchen doen dat ook, in de vorm van of inschrijfgelden of presentatiekosten of inschrijffee.

 

Ja, NA een intake gesprek en niet om een plan te beoordelen!

 

Serieuze bemiddelaars zijn aangesloten bij www.eban.org of onderdeel van een bank of regionale ontwikkelingsmaatschappij.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

 

Dus investeerders zullen nooit via een matchmaker risicokapitaal verlenen zonder de lener ooit ontmoet te hebben?

 

Inderdaad, dat zullen investeerders NOOIT doen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

het gebeurt veel dat matchmakers kosten doorberekenen aan potentiele klanten.

De meeste organisaties die matchen doen dat ook, in de vorm van of inschrijfgelden of presentatiekosten of inschrijffee.

 

Ja, NA een intake gesprek en niet om een plan te beoordelen!

 

Serieuze bemiddelaars zijn aangesloten bij www.eban.org of onderdeel van een bank of regionale ontwikkelingsmaatschappij.

 

Hoi Nils,

 

Het zal me wel wat "kneusjes" kosten maar nu moet ik toch even ingrijpen.

 

Laat andere bemiddelaars/coaches in hun waarde, iedereen doet het op zijn eigen manier. Niet alleen via een intake gesprek maar ook aan de hand van een businessplan kun je bekijken of je iemand kunt helpen.

 

Niet alleen serieuze bemiddelaars/coaches zijn aangesloten bij EBAN (of bank of regionale ontwikkelingsmaatschappij). Sterker nog er zijn er meer niet bij EBAN aangesloten dan wel. Dit heeft EBAN zelf onderzocht en geconcludeerd.

Mijn ervaring is ook dat niet alle bemiddelaars/coaches die bij EBAN, banken of regionale ontwikkelingsmaatschappijen zijn aangesloten kwaliteit in huis hebben. Soms zijn het zelfs "boefjes" net als sommige business angels.

Bovendien zijn business angels maar één soort investeerder, andere bemiddelaars/coaches helpen ondernemers ook naar andere types investeerder zoals venture capitalists of corporate venturers.

 

Dit moest me toch even van het hart!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

@Ties,

 

Misschien is sprake van enige verwarring. Ik laat namelijk iedereen in zijn waarde. Maar geld betalen om "een eerste blik" op het plan te werpen vind ik verwerpelijk.

 

Dat je betaalt voor goed advies vind ik heel normaal. Maar voor je aan een adviesopdracht begint, moet je wél eerst kunnen inschatten of je wel de juise adviseur bent voor deze partij. Als een z.g.n. "intermediair" geld wil zien VOORDAT hij weet waar het plan over gaat, is het een oplichter. In 5 a 10 minuten aan de telefoon kun je een redelijke inschatting maken of je iemand kan helpen of niet. En ik ken niemand die voor iedereen de beste intermediair is.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

hmm bedankt voor jullie vele reacties.

 

Inmiddels is mijn wantrouwen mbt deze man naar een zodanige niveau gestegen dat ik afzie van zijn diensten. Ik probeer het via een andere weg de benodigde kapitaal te vinden.

 

Ik houd jullie op de hoogte.

Link naar reactie
  • 0

Mag ik trouwens de naam noemen?

 

Ja, dat lijkt me zelfs belangrijk. Ze adverteren elke dag in de Telegraaf, dus zo geheim zijn ze niet. Misschien zijn er meer mensen die deze club kennen, dan kunnen jullie ervaringen vergelijken. Zo help je andere starters die net als jij op zoek zijn naar meer info. Niet bang zijn, dit is een vrij land.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen!

 

Met veel interesse heb ik alles over dit onderwerp gelezen. Zoals jullie (wellicht) weten ben ik bezig met de overname van een glasfabriek/winkel/coffeeshop in Swaziland en Kaapstad en dus ook bezig met het zoeken naar investeerders. (Er zijn een paar lichtpuntjes!)

 

Ik heb ook gereageerd op de advertentie van Eurospan. Ik heb nog een keer een reminder gestuurd maar nooit iets vernomen.

 

Nog even over monsters: in het verleden heb ik ook vaak monsters afgegeven. Tegenwoordig laat ik ervoor betalen. Als het iets oplevert kan je de waarde altijd crediteren (als je dat wilt).

 

Succes!

glass craft • glass art • glass recycling

Link naar reactie
  • 0

Eurospan Belgie

W.E.Sorber

 

Zaten vroeger in Rotterdam (Eurokrediet) en Barendrecht. Wij mijden deze schimmige lieden al jaren. Via enkele klanten hebben we serieuze klachten ontvangen (en dan druk ik mij zeer voorzichtig uit)

 

We mogen ze geen oplichters noemen, want we hebben niet de moeite genomen om overtuigend bewijs te verzamelen, maar ik zou er geen zaken mee doen. Er zijn zat andere partijen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Heeft er hier iemand goede relaties met van lanschot bankiers? Vandaag heeft eurospan mij gebeld hij vertelt mij een andere verhaal en hij zegt dat zij hele goede relaties heeft met van lanschot bankiers. Alle betalingen en transacties gaan via van lanschot.

 

Dus als iemand goede relaties heeft met van lanschot zal hij dan aub willen natrekken of eurospan een bekende klant is bij van lanschot?

 

bvd

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Eurospan heeft geen rekening bij van Lanschot, maar bij de Fortisbank, enja wij hebben betaald zonder resultaat.

 

Veel werk vooraf, afspraak in een mooie villa en een tussenpersoon die zich achteraf tegenspreekt, maar dan heb je wel al betaald.

 

P.S. van Lanschot vraagt om een inkomensverklaring voordat men een klant aanneemt. Je moet een minimaal inkomen hebben (is hoog) alvorens je wordt geaccepteerd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.