• 0

Tijdens vakantie met privé auto ipv zakelijke auto

Vanwege een groot gezin heb ik nu een grote auto en schrijf ik km (19 cent/km). Nu wil ik (DGA) een kleine auto op de BV kopen. De grote wordt dan 2e wagen, privé. De auto wordt ook privé gereden, dus gewoon bijtelling.

 

Tijdens de vakantie wil ik echter de privé auto gebruiken. Mag ik dan de benzine en tol op de zaak zetten? Er zijn constructies waarbij mensen in de vakantie een grotere auto leasen voor bv 1 maand, maar het gaat mij alleen om de brandstof en tol.

 

edit 8:51: dank je Joost, na een smiley was de rest van de tekst weggevallen, nu weer aangevuld.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
Mag ik dan de benzine en tol op de zaak zetten?
Als je 19 cent/km declareert, blijft de grote auto prive ... er veranderd dus toch niets ... Of zie ik dat nu verkeerd?

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Tijdens de vakantie wil ik echter de privé auto gebruiken. Mag ik dan de benzine en tol op de zaak zetten?

Volgens mij is het antwoord heel duidelijk "nee". Het is namelijk een privé auto. Ook kilometervergoeding komt hier niet in aanmerking, want het is geen zakelijke reis.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

neen, dat mag zo niet. Maar dat kan ook de vraag niet zijn bijna. (jaja, zo staat het er wel.)

Bedoeld TS dat met een auto leasen voor een maand, dat je de vakantie "zakelijk rijdt voor één maand", met een maand bijtelling, en dat hij nu zoiets wil met een eigen auto ipv een zakeljke?

 

Dan nog: de leaseconstructie voor een maand ken ik te weinig, weet niet wat de BD er tegen doet.

Maar met auto's zo duidelijk gesplitst, eentje zaak eentje prive, kun je dat niet voor een maandje omdraaien. Sterker nog: je mag dat ook niet per jaar omdraaien, eenmaal zakelijk is "voor meerdere jaren zakelijk" (uitzonderingen: zie rest forum, "etikettering")

Link naar reactie
  • 0

neen, dat mag zo niet. Maar dat kan ook de vraag niet zijn bijna. (jaja, zo staat het er wel.)

Bedoeld TS dat met een auto leasen voor een maand, dat je de vakantie "zakelijk rijdt voor één maand", met een maand bijtelling, en dat hij nu zoiets wil met een eigen auto ipv een zakeljke?

Ook hier is het antwoord ... neen, dat mag zo niet.

 

Een DGA kan zijn privé-auto niet aan zijn eigen BV leasen ... en dus ook niet voor een maandje. Voor zover mij bekend gelden voor een DGA met een BV dezelfde fiscale regels als bij een ZZP-er met een eenmanszaak. Bij aankoop van een auto, eenmalig en definitief een keuze maken tussen privé vermogen of zakelijk vermogen en de fiscale regels hierop toepassen.

 

Los van dit alles en wat mij vooral interesseert ... wat zou het rendement van al deze capriolen kunnen zijn?

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Eerst even mijn vraag:

Auto A is zakelijk, inclusief privé gebruik en dus bijtelling

Auto B is privé.

 

Als ik met auto A op vakantie ga, dan worden alle kosten vergoed.

Ik wil echter met auto B en dan de brandstof vergoeden.

 

Begrijp dat dat niet mag.

Rendement zou verschil van ca 400 liter brandstof + tol kosten privé of zakelijk zijn.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap je punt wel. Had je de zakelijke auto meegenomen op vakantie dan had je die kosten wel af kunnen trekken. Daarnaast loopt de bijtelling van het privé gebruik wel gewoon door in de periode dat je met de privé auto op vakantie gaat.

 

Maar helaas zijn dit toch echt de regels. Je zal of de zakelijke auto mee moeten nemen of je hebt geen aftrek.

Link naar reactie
  • 0

met de lease-constructie wordt natuurlijk bedoeld:

je least een auto voor een maand(ne, niet van jezelf leasen, ewoon van een leasemaatschappij), en gaat daar mee op vakantie.

Heb je dan bijtelling voor een maandje, dan kan het sommetje wel eens gunstig uitvallen.

Weet niet of dat mag. Als fiscus naar bedrijfseconomische doelmatigheid gaat kijken natuurlijk niet.

Dat mensen het zo doen, zoals TS aangeeft, lijkt me dan ook niet kies.

Link naar reactie
  • 0
Rendement zou verschil van ca 400 liter brandstof + tol kosten privé of zakelijk zijn.
Je bent DGA van een BV, koopt zakelijk een kleine auto + mrb + verzekering + onderhoud, terwijl je voor je grote privé auto die je zakelijk gebruikt een kilometervergoeding declareert ... en dat - zeg het maar als het niet zo is - voor 400 liter brandstof plus een beetje tolgeld?

 

Ik zal wel als een dom blondje overkomen, maar ik snap eigenlijk nog steeds niet of de grote auto nu auto A is of B en of de grote auto nu tot het zakelijke of privé vermogen behoort.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Anouk verwoord het goed.

Met de zakelijke auto kan ik op vakantie en dan betaald de zaak alle mobiliteitskosten. Kies je toch voor gebruik van je privé auto dan heb je pech.

 

Voor mensen die bv een Nissan leaf (elektrische auto, beperkte actie radius) leasen wordt vaak de mogelijkheid geboden om in de vakantie een andere auto te leasen gedurende 1 maand. Zo'n werkgever is dan gewoon de kosten van huur en brandstof kwijt. De originele lease auto moet gedurende die maand ook onbruikbaar zijn.

 

PS: achtergrond is dat de auto waarin 6 personen goed passen nieuw minimaal rond de 70k zitten. Met 25% bijtelling vind ik dat gewoon te duur. Dus die ga ik niet zakelijk rijden, maar koop ik liever privé gebruikt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor een maand leasen alleen voor privé en dan de kosten aftrekken kan/mag niet. Bij 100%privé gebruik is er namelijk geen sprake van keuzevermogen maar verplicht prive vermogen. Het kan wel als je die auto dus ook een weekje zakelijk gebruikt. De vraag is of de extra kosten van het leasen en het gedoe dit allemaal waard is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.