• 0

Jaar studeren in de VS: hoe zit dat met mijn eenmanszaak?

Goedemiddag HL!

 

Ik ben op dit moment 18, krijg morgen (hopelijk!) een positief telefoontje over mijn VWO-examen en vlieg in augustus naar Amerika om daar een studiejaar (9 maanden) te studeren. Ik heb mijn 15e een eigen eenmanszaak en vraag mij af hoe dit zit in combinatie met een studie in het buitenland. Ik mag niet werken in Amerika (visum staat dit niet toe, daarover zo meer) en kan dus weinig vinden op internet over dit vraagstuk. Veel informatie is immers bedoeld voor mensen die in het buitenland gaan werken, al dan niet tijdelijk. Kan ik bij de belastingdienst aangeven dat ik er "even" niet ben, moet ik mijn aangiftes blijven doen?

 

Dan het volgende: ik mag niet werken volgens mijn visum, maar ik vraag mij af wat onder "werken" wordt gezien. Werken voor een Amerikaans bedrijf? Mag ik met mijn laptop reageren op een e-mail van een klant? Mag ik (voor mezelf) aan mijn affiliate netwerk werken? Mag ik websites maken voor klanten in Nederland? Factureren? Ze zijn erg streng: overtreed je de regels, dan word je visum ingetrokken. Ik wil daarom beslist niet de regels overtreden, maar zie door de bomen het bos niet meer. ???

 

Excuses voor de vele vragen - ik heb de trip goed voorbereid, maar dit is een onderwerp waar ik erg weinig over kan vinden. Mocht iemand extra informatie hebben, dan hoor ik dat heel graag!

 

Dank!

 

Jelle

Werkt aan de projecten Nintendo Switch kopen en 360 Graden Camera.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Denk dat online werken voor Nederlandse klanten een beetje grijs gebied is.

 

De nadruk lijkt te liggen op niet werken voor Amerikaanse bedrijven.

Heb zelf in een grijs verleden ooit een studievisum aangevraagd voor het behalen van een vliegbrevet, en toen ik op het consulaat aangaf self-employed te zijn, werd inderdaad gevraagd of ik Amerikaanse klanten had, en aangegeven dat het een probleem zou zijn als dat het geval was geweest.

 

Link naar reactie
  • 1

Ik ben op dit moment 18, krijg morgen (hopelijk!) een positief telefoontje over mijn VWO-examen en vlieg in augustus naar Amerika om daar een studiejaar (9 maanden) te studeren. Ik heb mijn 15e een eigen eenmanszaak en vraag mij af hoe dit zit in combinatie met een studie in het buitenland.

Heel officieel moet je jezelf uitschrijven uit de Basisregistratie Personen (het "bevolkingsregister") als je langer dan 8 maanden het land gaat verlaten. Jouw geval zit dus nét op het randje. Ik kan me voorstellen dat ik mezelf in dit geval niet zou laten uitschrijven.

 

Als je jezelf wél uitschrijft, dan is het ook meteen gedaan met je eenmanszaak volgens mij - en moet je eigenlijk meteen afrekenen. En van voortzetten in de VS met je studievisum is sowieso geen sprake. Ik zou waarschijnlijk gewoon de inkomsten blijven opgeven in Nederland als ware je het hele jaar in Nederland. Je bent dan ook gewoon verzekerd in Nederland (AOW, Zvw, etc).

 

Verder is het zo dat je in jouw geval ook nog eens elk kalenderjaar minder dan 5 maanden het land uit bent. In het ene jaar namelijk 5 maanden (aug/sep/okt/nov/dec) en het volgende jaar 4 maanden (jan/feb/mrt/apr). In beide kalender- en belastingjaren ben je dus voor zo'n 60 of meer procent wél in Nederland.

 

Voor werken in loondienst geldt dat er een zogenaamde 183-dagenregeling is. Als je ergens 183 dagen of meer werkt, dan kan het zijn dat je in dat andere land belasting moet gaan betalen. Die 183 dagen worden per land anders berekend. Soms wordt er gewoon gekeken naar 183 dagen per 12 maanden, of anders per kalender- of belastingjaar, of zelfs nog iets anders. Voor de VS wordt er gekeken naar 183 dagen per belastingjaar. Het is dan alleen weer de vraag of er sprake is van het Amerikaanse belastingjaar (1 oktober t/m 30 september) of het Nederlandse belastingjaar (1 januari t/m 31 december). In het eerste geval zou je die 183 dagen wél overschrijden - en dus mag de VS belasting heffen - en in het tweede geval zou je in beide jaren de 183 dagen níet overschrijden. Het is dan natuurlijk nog de vraag of het niet mogen heffen van belasting ook automatisch betekent dat je juridisch 'niet werkt'.

 

Maar goed, die 183-dagenregeling is voor zover ik weet dus alleen van toepassing op loondienst en dat lijkt me sowieso uitgesloten in jouw geval. Er is namelijk spraken van winst uit onderneming. En dan is denk ik gewoon het belastingverdrag van toepassing. Zolang je in Nederland gevestigd bent (je bent daar niet uitgeschreven), kan het zijn dat de inkomsten in principe gewoon onder de Nederlandse inkomstenbelastingheffing blijven vallen, omdat je daar wordt geacht je "vaste inrichting" te hebben (zie artikel 2A). Het kan dan dus wel handig zijn om al je bedrijfspost en dergelijke op je Nederlandse adres te laten bezorgen en ook dat adres als hoofdadres aan te houden - en dus ook gewoon je normale aangiftes te blijven doen (inkomsten/omzet/etc).

 

Lees het verdrag even goed door, want het is best pittige materie (dat is al snel het geval bij grensoverschrijdende zaken). :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me voorstel dat met het betreffende visum je niet als inwoner van Amerika zal worden aangemerkt. In dat geval geldt, nu je binnen een jaar weer terugkomt, de fictie van art. 2.2 Wet IB 2001: je wordt ook tijdens je afwezigheid geacht in Nederland te hebben gewoond. Dus geen emigratie met bijkomende perikelen. Ook verdragstechnisch zie ik niet direct heel veel belemmeringen, zodat vooral je visumvoorwaarden zullen bepalen wat je wel mag en wat niet, maar dat je fiscaal gewoon in Nederland blijft en wordt belast.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.