• 0

Fiscaal voordeel onderneming in huurhuis

Hallo,

 

Mijn vrouw en ik staan op het punt een contract te tekenen voor een huurwoning. Wij zijn in het bezit van een V.O.F. hondenfokkerij/trimsalon en hebben 8 lieve hondjes waar wij zo nu en dan een nestje mee fokken.

 

Het maandelijkse huurbedrag bestaat uit: 1000 euro voor het woonhuis en 450 euro voor de stal. Volgens bestemmingsplan is het een bedrijfswoning.

 

Wij zijn van plan om 30% van het woonhuis te gebruiken voor onze onderneming (hondenslaapplek, trimsalon, opslag materiaal en kraamkamers) en 100% van de stal zal worden gebruikt voor onze onderneming (speelplek voor als het regent).

 

Ik lees verschillende verhalen op internet en zie door de bomen het bos niet meer.

 

Heeft u enig idee hoe wij fiscaal gezien het meeste voordeel kunnen halen en waar wij op moeten letten?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

De rekenhulp van de belastingdienst geeft geen oplossing voor onze situatie en verwijst ons door naar een adviseur.

En wat heeft die fiscaal adviseur vervolgens geadviseerd op basis van jullie specifieke situatie?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

@prinsrachid De rekenhulp van de belastingdienst geeft geen oplossing voor onze situatie en verwijst ons door naar een adviseur.

Die uitkomst krijg je volgens mij alleen bij een heel specifieke manier van vragen beantwoorden (met name: als je invult dat je niet de volledige huurder bent en als je niet in gemeenschap van goederen bent getrouwd). Kan het kloppen dat je het op die manier had ingevuld?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

@prins, vul maar in: huurwoning, ja, nee, ja, ja, ja.

 

@Frank, het lijkt mij dat je kunt splitsen. Stal is 100% zakelijk. Voor de woning heb je de keuze, zakelijk of privé.

 

Ik zou voor de woonruimte uitgaan van geheel zakelijk, dus alle lasten van de woonruimte via de vof en dan jaarlijks 1,85% optellen bij de winst van de vof voor het privé gebruik van de woning.

 

Let wel, het kan zijn dat als de ruimte binnen de woning echt alleen zakelijk gebruikt wordt, dat je dan alleen de huur die betrekking heeft op dat zakelijke deel in aftrek kunt brengen. Uiteraard dan zonder de 1,85% correctie.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@prins, vul maar in: huurwoning, ja, nee, ja, ja, ja.

Ik vulde in: huurwoning, ja, nee, nee. Maar in beide gevallen blijft mijn vraag dan: waarom denkt vragensteller dat ze niet zelf voor 100% huurder zijn? Of moet de vraag worden bezien vanuit iedere vennoot separaat? (dus 50% ieder) Maar bij gemeenschap van goederen zou ik verwachten dat je gewoon gezamelijk 100% huurder bent en de boel vervolgens op ieders eigen aangifte weer splitst (en dus voor het gemak in deze rekenhulp wel 'ja' antwoordt op deze vraag).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik zeg ook niet dat deze volgorde de juiste is, maar ik vermoed dat Frank het zo aangevinkt heeft

Ik zeg ook niet dat jij dat zei. ;) Maar ik had inderdaad hetzelfde vermoeden dat hij dat zo (ongeveer) ingevuld moet hebben. Het resultaat dat uit de rekenhulp komt, valt of staat uiteraard wel met de manier waarop die wordt ingevuld. Vandaar mijn aanvullende vraag aan TS over dat 100% huurderschap. Heb namelijk het gevoel dat er daar iets mis gaat.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor al uw snelle respons!

Ik vul de rekenhulp in:

-Huurhuis

-getrouwd

- ja, 100% huurder

- ja, partner ook ondernemer

- ja, Maakt ook gebruik van dezelfde ruimte

 

Dan rolt eruit dat ik beter fiscaal adviseur kan raadplegen.

Vul ik het verkeerd in?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.