• 0

BTW nummer bij factuurdebiteur

Beste Forumleden,

 

Ik zit met een vraagstuk die ik helaas niet zelf kan beantwoorden, ook de BTW almanak die ik in mijn bezit heb staat het antwoord niet in.

 

De situatie:

 

Ik lever vanuit NL aan een klant in BE, deze klant heeft echter een factuurdebiteur ook in BE. Beiden hebben een ander BTW-nummer. Welk BTW nummer moet ik op de factuur zetten? Mocht er iets van documentatie zijn waar dit uit blijkt zou ik dat graag ontvangen!

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

Met vriendelijke groet,

 

Melvin Versluis

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welk BTW nummer moet ik op de factuur zetten?

Het btw-nummer van uw klant, niet van de klant van uw klant.

 

zie ook:

- Exporteren vanuit Nederland naar andere EU-landen: intracommunautaire levering.

- Verplichte gegevens op uw factuur.

- Systeem voor de uitwisseling van BTW-informatie (VIES) geldigverklaring BTW-nummer.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Beste Cosara,

 

Jij zegt dus het BTW-nummer van de factuurdebiteur. Beide relaties zijn klanten van mij, het gaat hierbij om een order waarbij de goederen naar een vestiging gaan en de factuur betaald wordt door de moedermaatschappij. Beide hebben eigen BTW-nummers.

 

Als het in dit geval betaald wordt door de factuurdebiteur kom ik ook de volgende situatie tegen:

 

De order gaat naar BE, maar de factuurdebiteur is een Nederlands bedrijf. Als ik in deze situatie het BTW-nummer van de factuurdebiteur pak (deze betaald tenslotte de factuur) krijg ik in mijn BTW/ICP aangifte een levering naar BE onder een NL BTW-nummer?

 

Met vriendelijke groet,

 

Melvin Versluis

Link naar reactie
  • 0
Beste Cosara, Jij zegt dus het BTW-nummer van de factuurdebiteur.
Nee, dat zeg ik niet.

U vermeldt het btw-nummer van de klant die met naam en adres op factuur komt te staan ... het bedrijf dat de opdracht geeft tot levering. Het maakt daarbij niet waar de goederen naar toe gaan en wie de factuur uiteindelijk gaat betalen ... dat kan ook uw schoonmoeder in Tuitjenhorn zijn.

 

De order gaat naar BE, maar de factuurdebiteur is een Nederlands bedrijf. Als ik in deze situatie het BTW-nummer van de factuurdebiteur pak (deze betaald tenslotte de factuur) krijg ik in mijn BTW/ICP aangifte een levering naar BE onder een NL BTW-nummer?
Als een Nederlands bedrijf in Nederland bij u de bestelling plaats dan is er geen sprake van een intracommunautaire levering en brengt u btw in rekening en vervalt de ICP-aangifte. Dat de goederen, door u of door iemand anders, naar België worden verplaatst en/of doorverkocht is geen zaak van u.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

U vermeldt het btw-nummer van de klant die met naam en adres op factuur komt te staan ... het bedrijf dat de opdracht geeft tot levering. Het maakt daarbij niet waar de goederen naar toe gaan en wie de factuur uiteindelijk gaat betalen ... dat kan ook uw schoonmoeder in Tuitjenhorn zijn.

Het maakt niet uit waar de goederen naartoe gaan?

 

Volgens mij volgt btw juist vooral de goederen en minder de opdrachtgever (of dochteronderneming van de opdrachtgever die de factuur gaat betalen).

Link naar reactie
  • 0
Volgens mij volgt btw juist vooral de goederen en minder de opdrachtgever (of dochteronderneming van de opdrachtgever die de factuur gaat betalen).
Ja en Nee.

 

De kopende partij bepaald waar er btw moet worden afgedragen en dit ongeacht wie de factuur betaald. Inzake ICP-leveringen zijn naam, vestigingsadres en btw-nummer van de kopende partij zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

 

Maar ... Wanneer een Belgisch bedrijf in Nederland goederen koopt, dan is er slechts sprake van een IC levering als de goederen aantoonbaar - middels vrachtbrieven o.i.d. - van Nederland naar België worden overgebracht. Als de goederen in Nederland blijven, dan moet in Nederland btw worden afgedragen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Volgens mij volgt btw juist vooral de goederen en minder de opdrachtgever (of dochteronderneming van de opdrachtgever die de factuur gaat betalen).

BTW volgt de goederen en daarna volgt de rest..... In dit voorbeeld levert een Nederlandse verkoper blijkbaar goederen aan een Nederlandse koper en worden de goederen in België geleverd. Om hiervan een intracommunautaire levering te maken geldt ook de voorwaarde dat de goederen in het land van bestemming in de BTW heffing opgenomen te worden. Dit houdt in dat de NL koper ook een Belgisch BTW-nummer moet hebben. Als de goederen in NL blijven is er sowieso geen sprake van een intracommunautaire levering.

Link naar reactie
  • 0

Ik lever vanuit NL aan een klant in BE, deze klant heeft echter een factuurdebiteur ook in BE.

 

Wat bedoel je nu met deze zin?

Heeft jou klant in BE nog een ander klant in BE?

Heeft een NL klant van jou in BE een dochteronderneming?

 

Normaliter kijk je wie (welke rechtspersoon) de bestelling plaatst.

Dat is formeel je opdrachtgever.

Dan kijk je waar de goederen heengaan.

Vraag je klant duidelijk aan te geven voor welke BV hij bestelt.

 

Succes.

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoel je nu met deze zin?

Wil je in het vervolg het hele topic even doorlezen voordat je vragen gaat stellen? Dit is al verduidelijkt...

 

Jij zegt dus het BTW-nummer van de factuurdebiteur. Beide relaties zijn klanten van mij, het gaat hierbij om een order waarbij de goederen naar een vestiging gaan en de factuur betaald wordt door de moedermaatschappij. Beide hebben eigen BTW-nummers.

 

Als met beide relaties wordt bedoeld de moeder- en dochtermaatschappij met eenzelfde aandeelhouder en als met vestiging wordt bedoeld de dochtermaatschappij van de moedermaatschappij die betaalt dan is dat helemaal waar.

 

Ik kwam er ondanks volledig lezen niet helemaal uit.

Ik dacht "better sure then sorry".

Hoe dan ook blijft natuurlijk zaak om goed vast te leggen wie (welke BV) nu feitelijk bestelt.

 

Groetjes,

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hoe dan ook blijft natuurlijk zaak om goed vast te leggen wie (welke BV) nu feitelijk bestelt.

Volgens wat ik lees (bij BJM) nou juist dat niet. Het gaat erom bij welke onderneming (BV, oid) de goederen terecht komen die daarover omzetbelasting in/aan het land van ontvangst aangifteplichtig is of hier althans wat mee moet doen. En dan gelden weer met deze ontvangende ondernemer het VAT nummer en de ICL voor binnen Europa.

 

 

Dus al bestelt een japanner de goederen vanuit de USA (om maar wat te noemen) en het wordt gefactureerd door een Nederlands bedrijf vanuit Australier en betaald door een Cubaan, maakt niets uit.

Ben nu zelf ook wel benieuwd of dat wel klopt :-\ ???

 

Link naar reactie
  • 0

Ward;

Better be sure than sorry

It is better to be safe than to do anything that may place us in dangerous position. Here ‘sure’ is used in a old sense of ‘safe’, ‘free from danger’. ‘If we reach the forest’, says in a character of Shakespeare, ‘we shall be sure enough’.

 

Brood;

 

Volgens mij is het eenvoudigste bestelling (verkoop) aan buitenlandse dochtermij en levering aldaar. Is gewoon levering tussen 2 EU ondernemers.

 

Als niet de dochter BE maar de moedermij in NL bestelt wordt het een soort ABC levering.

Leverancier factureert aan moedermij en transporteert de goederen door aan dochtermij in BE voor de Moedermij in NL die aan de dochtermij BE factureert.

 

ABC link

 

Bij de normale ABC-levering verkoopt ondernemer A aan B en B aan C. De goederen gaan rechtstreeks van A naar C. Als het vervoer plaatsvindt in het kader van de levering A-B, moet B zich registreren in het land van C en daar aangifte doen. Deze registratie en btw-aangifte zijn niet nodig bij een vereenvoudigde ABC-levering.

 

Als u de vereenvoudigde ABC-regeling toepast, hebt u minder verplichtingen. U hoeft u zich niet te registreren in het land van uw klant als u tussenhandelaar B bij ABC-leveringen binnen de EU bent. U moet dan voldoen aan de volgende voorwaarden:

• U kunt aantonen dat u de goederen van A hebt gekocht met het doel ze door te verkopen aan C. Dat toont u aan met bijvoorbeeld een contract of een offerte.

• Er zijn 3 ondernemers die elk in een verschillend EU-land een btw-identificatienummer hebben.

• U maakt met A de afspraak over het vervoer van de goederen.

• De goederen gaan van A rechtstreeks naar C in het land van C.

• U bent niet geregistreerd in het land van C.

• Uw intracommunautaire levering aan C neemt u op in uw btw-aangifte en opgaaf ICP.

 

Ja sorry leuker kan ik het niet maken.

Daarom is een nauwkeurige formulering van wie bestelt zo belangrijk. (Wie is koper!).

Ik ga ervan uit dat de ondernemer met moeder/dochtermij juist dit soort dingen wilde vermijden maar dat is speculatie.

Overleg met klant en duidelijke inkoopprocedure lijkt mij dus belangrijk.

 

Groetjes.

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Jullie besteden je tijd bij vermoeden aan een werknemersvraag, waarbij niemand zich afvraagt of goederen of (digitale) diensten geleverd worden. Maakt B2B allicht geen verschil, maar ik zie wel de aanname van het eerste.

 

In het tweede bericht van TS lees ik goederen, maar ik ben weinig overtuigd.

 

Modgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als u de vereenvoudigde ABC-regeling toepast, hebt u minder verplichtingen.

Die kan hier niet toegepast worden.

Er zijn 3 ondernemers die elk in een verschillend EU-land een btw-identificatienummer hebben.

De order gaat naar BE, maar de factuurdebiteur is een Nederlands bedrijf. Als ik in deze situatie het BTW-nummer van de factuurdebiteur pak (deze betaald tenslotte de factuur) krijg ik in mijn BTW/ICP aangifte een levering naar BE onder een NL BTW-nummer?

Dat zijn dus drie ondernemers in twee verschillende lidstaten, dus geen vereenvoudigde ABC.

 

Er wordt maar 1 keer vervoerd dus kan het nul-tarief voor de ICL maar 1 keer toegepast worden. TS heeft de volgende keuzes:

 

- Factuur naar de NL koper incl. NL BTW

- Factuur naar de NL koper met 0% BTW indien de NL koper eveneens over een Belgisch BTW-nummer beschikt

- TS registreert zich in België voor de BTW, list de goederen naar zijn Belgische BTW-nummer (met een ICL gelijkgestelde overbrenging van eigen goederen) en factureert de NL koper inclusief Belgische BTW.

Link naar reactie
  • 0

 

Er wordt maar 1 keer vervoerd dus kan het nul-tarief voor de ICL maar 1 keer toegepast worden. TS heeft de volgende keuzes:

 

- Factuur naar de NL koper incl. NL BTW

- Factuur naar de NL koper met 0% BTW indien de NL koper eveneens over een Belgisch BTW-nummer beschikt

- TS registreert zich in België voor de BTW, list de goederen naar zijn Belgische BTW-nummer (met een ICL gelijkgestelde overbrenging van eigen goederen) en factureert de NL koper inclusief Belgische BTW.

 

Ja, Helder ik zat ook met het probleem van 1e koper in NL.

Vreemd dat deze situatie niet wordt behandeld.

Verder denk ik dat het meest voor de hand liggend is dat er sprake is van één klant met één Ned. BV met een vaste inrichting (BTW nummer) in België. Maar dat komt niet overeen met de verduidelijking.

Vandaar mijn vraag. Maar toen ging de discussie een hele andere kant op.

Bedankt voor je bijdrage.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

 

Er wordt maar 1 keer vervoerd dus kan het nul-tarief voor de ICL maar 1 keer toegepast worden. TS heeft de volgende keuzes:

 

- Factuur naar de NL koper incl. NL BTW

- Factuur naar de NL koper met 0% BTW indien de NL koper eveneens over een Belgisch BTW-nummer beschikt

- TS registreert zich in België voor de BTW, list de goederen naar zijn Belgische BTW-nummer (met een ICL gelijkgestelde overbrenging van eigen goederen) en factureert de NL koper inclusief Belgische BTW.

 

Ja, Helder ik zat ook met het probleem van 1e koper in NL.

Vreemd dat deze situatie niet wordt behandeld.

Verder denk ik dat het meest voor de hand liggend is dat er sprake is van één klant met één Ned. BV met een vaste inrichting (BTW nummer) in België. Maar dat komt niet overeen met de verduidelijking.

Vandaar mijn vraag. Maar toen ging de discussie een hele andere kant op.

Bedankt voor je bijdrage.

Nou toch niet zo helder ...

 

In de 2e situatie is er nog steeds geen sprake van een ICL ... de goederen moeten nog wel de grens over.

De 3e situatie is van een eenvoudige zaak iets heel ingewikkelds maken ... en ook dan moeten de goederen fysiek nog wel de grens over.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad voor mij ook niet zo helder ;)

 

Als ik het goed begrijp het volgende:

 

Goederen worden geleverd van A (Nederland) naar C (Belgie).

De 'factuurdebiteur' is een Nederlandse tussenpersoon, dus de B In de ABC.

Echter B mag niet geregistreerd zijn in Belgie. (TS (A) kreeg ook een NL registratie bij navraag, dus dat klopt).

 

B (NL) factureert volgens ICL aan C (Belgie). Op factuur dus melding van verlegging en VAT nummer van C.

 

Maar ?

Vooraf factureert A naar B (binnen NL) dus zou normaal gaan met BTW op factuur, of niet?

Want hier staat ergens " Als u tussenhandelaar B bent, ontvangt u een factuur met 0% btw. U neemt deze aankoop niet op in uw btw-aangifte"

De vraag is geldt dit laatste dan ook tussen 2 NL bedrijven A en B ?

 

Link naar reactie
  • 1

Want hier staat ergens " Als u tussenhandelaar B bent, ontvangt u een factuur met 0% btw. U neemt deze aankoop niet op in uw btw-aangifte"

 

Dit "hier" heeft betrekking op de vereenvoudigde ABC transactie die hier niet gebruikt kan worden, er wordt niet aan de voorwaarde voldaan (3 partijen in drie verschillende EU-lidstaten).

 

In de 2e situatie is er nog steeds geen sprake van een ICL ... de goederen moeten nog wel de grens over.

Volgens TS gaan de goederen naar België. De ICL vindt dan plaats tussen de NL koper ("factuurdebiteur") en het Belgische bedrijf. Dat is verder voor TS niet van belang dus ook niet vermeld.

De 3e situatie is van een eenvoudige zaak iets heel ingewikkelds maken ... en ook dan moeten de goederen fysiek nog wel de grens over.
Dit is in wezen niet veel ingewikkelder dan de 1e en 2e mogelijkheid. In alle drie de gevallen is er sprake van een binnenlands belaste levering en een ICL, alleen bij 1) een binnenlandse levering in NL en bij 2) en 3) in België. Uiteraard is 3) voor TS iets meer werk.

 

Link naar reactie
  • 0

hallo,

 

Nogmaals BJM volledig correct en duidelijk. Dikke ... verdient!

Voorbeeld Belastingdienst.nl is gebaseerd op B en C in EU land buiten NL.

Vestigingsplaats ondernemer (BTW nummer (vestigings)land.) en plaats levering spelen beiden een rol.

Één ondernemer-rechtspersoon kan meerdere BTW nummers hebben in verschillende landen en dáár dan ondernemer voor de BTW zijn.

 

 

TS mag een bedankje sturen ;).

 

Groetjes,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.