• 0

Tijdelijk bedrijf stoppen mogelijk?

Ik ben al een poos niet op het forum geweest en weet niet zo goed waar ik mijn vraag kan stellen. Mijn excuus als ik verkeerd gekozen heb.

 

Ik werk als goudsmid (inkoop materiaal en verkoop sieraden).

Mijn bedrijf, studie aan de uni, jong moeilijk kindje, huishouden.. een paar maanden geleden werd het te veel en kon ik mezelf amper overeind houden, zo vreselijk moe. Kind en huishouden gaat door, of iig dat wat echt nodig is, maar werk en studie heb ik moeten stoppen. Even een paar weken vakantie inlassen dacht ik en dan weer verder. Dat was eind augustus. ..

 

Durf eigenlijk dit jaar mijn werk niet weer op te pakken. November en half december zijn altijd zo vreselijk bomvol (deze enorme drukte plus het regelen van alles van een overleden persoon afgelopen jaar is het beginpunt van mijn voorbij lopen gweest) dat ik direct weer te veel hooi op mijn vork neem en bang ben binnen no time weer terug bij af te zijn.

Voor mijn gevoel doe ik er slimmer aan eerst mijn studie weer te gaan oppakken. Het vak waar ik mee bezig was, was ik doorheen, hoefde alleen nog te gaan leren voor het tentamen. Had daar een maand voor gepland. Heb nog 4 maanden om tentamen te doen, dus zou ik nu 2 maanden kunnen nemen daarvoor. Gewoon op het gemak ergens weer beginnen aan het oppakken van de dingen weer. Als dat goed gaat in 2017 weer het werk gaan oppakken.

 

Kan dat? Mijn bedrijf +/- een jaar op pauze zetten? Er moet immers wel elk kwartaal aangifte gedaan worden. Geen inkoop, geen verkoop, dus dat is 0, maar bijvoorbeeld het abonnementsgeld van de bankrekening loopt wel gewoon door. Er gaat dus steeds geld af en dat is dan weer zonde.

Hoe regel je nu deze pauze bij de kvk en belastingdienst enzo?

 

[verandering: titel]

 

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan dat? Mijn bedrijf +/- een jaar op pauze zetten?

Voor zover ik weet niet. Je zou dan moeten uitschrijven bij de KvK, afrekenen met de belastingdienst, alle abonnementen en licenties stoppen enzovoorts. En daarna alles weer opstarten. Dat lijkt me heel veel werk met kans op allerlei gedoe.

 

Er moet immers wel elk kwartaal aangifte gedaan worden.

Als je weinig tot geen activiteiten in je bedrijf hebt kun je de Belastingdienst verzoeken om te wijzigen naar jaaropgave. Een kwartaalaangifte met 0 is praktisch ook niet zoveel moeite (al kun je daar behoorlijk tegenaan hikken, dat snap ik heel goed).

 

bijvoorbeeld het abonnementsgeld van de bankrekening loopt wel gewoon door. Er gaat dus steeds geld af en dat is dan weer zonde.

Je kunt je bankrekening opzeggen, maar dan lopen de afschrijvingen van doorlopende abonnementen mis en krijg je bij herstart een nieuw rekeningnummer. En zoveel zijn de kosten van een zakelijke bankrekening nu ook weer niet, zeker als er geen transacties zijn. Ik zou de rekening gewoon open houden.

 

In plaats van de onderneming te pauzeren zou ik kijken naar hoe je de onderneming met minimale moeite en minimale kosten kunt laten voortbestaan. Dat maakt de drempel om later de draad weer op te pakken veel lager.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn geen regels strikte voor hoe jij je bedrijf runt, dus een periode niet ondernemen kan ook. Uiteraard lopen alle abonnementen die je hebt wel door.. en je aangifte verplichtingen lopen ook gewoon door zoals je zelf al terecht opmerkt. Er zijn tegenwoordig heel veel parttime ondernemers die soms maar heel weinig activiteiten hebt. Zo te lezen heb jij niet de intentie te staken alleen gaat je inactieve periode langer duren als je vooraf gedacht had. Maar staken is iets anders dan onderbreken.

 

De belastingdienst gaat pas opnieuw beoordelen of je ondernemer bent als je jaren achtereen weinig tot geen omzet en winst toont. Dus een jaar pauze hoeft fiscaal geen probleem te zijn.

Voor de kamer van koophandel geldt hetzelfde als zij het opmerken dat je niet actief bent zal dat pas na een aantal jaar niet actief bent.

 

Kortom trek je eigen plan, je verhaal klinkt inderdaad als "beetje teveel tegelijk" voor velen is het al een hele kunst om een huishouden met en werk te combineren, laat staan dat daar nog een studie bijkomt en nare gebeurtenissen in je persoonlijk leven.

Het is goed dat je nu op deze manier de consequenties overziet van de keuzes en overdenkt wat de beste oplossing is voor jou voor het komende jaar om weer op alle vlakken te kunnen presteren. Ik hoop dat nu duidelijke keuzes voor jou er toe zullen leiden dat over een paar maanden "het weer gaat kriebelen" en je wel weer moet gaan ondernemen (want dan gaat het waarschijnlijk ook weer een stuk beter met jou)

 

Heel veel succes met het maken van je keuzes en bij je herstel..

 

Link naar reactie
  • 1

Klinkt als een typische burnout, en daarbij past dat je je zorgen maakt over zaken die je een tijdje mag negeren. Heb je al met een dokter gepraat? Die kan je doorverwijzen naar een therapeut (coach) die je kan helpen rust te vinden. Mijn dokter gaf me lang geleden een recept (Twabla mag alleen doen waar-ie zin in heeft) dat ik mocht gebruiken om alle verplichtingen even af te zeggen.

 

Het is de last van verplichtingen die een herstel vertraagt.

 

Zorg dat je veel beweegt. Rennen, fietsen, zwemmen, wandelen: allemaal prima. Zoek oude vrienden weer eens op of ga naar die plekken die je altijd al eens wilde bezoeken. Verander je eetgedrag en andere ongezone gewoontes, en doe dat relaxed. Laat je vak en studie niet los, maar zoek een andere invalshoek waardoor je het plezier hervindt.

 

Het idee om eerst je studie weer op te pakken, lijkt de way-to-go!

 

Sterkte. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Soms even de boel de boel laten voor zover mogelijk is goed en zal je helpen nieuwe energie op te doen. Het enige wat uiteindelijk telt is jouw gezondheid.

 

Een bedrijf stoppen zou economisch gezien niet het slimste zijn, maar jij bent wel degene die de kar trekt. De beperkte administratieve lasten blijven een "pauze" kent de KVK en Belastingdienst niet en geld voor vaste abonnementen e.d. gaan zonder opzegging ook gewoon door.

 

Link naar reactie
  • 0

Bankkosten gaan door, maar dat is geen groot bedrag.

Abonnementen zijn soms vroegtijdig te beëindigen in goed overleg.

 

Ik heb vorig jaar een ommezwaai gemaakt. Contact gezocht met diverse lopende verplichtingen. Deze gaven aan dat vroegtijdig mogelijk was als ik het bedrijf zou beëindigen. Nu is het zot om te staken en gelijk weer te beginnen met een eenmanszaak. Nadat ik ze daarvan had overtuigd was een uitreksel met nieuwe activiteiten voldoende.

 

Allicht een optie om op papier een tijdje iets compleet anders te doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.