Ik heb een aantal weken terug een 40FT container besteld in Turkije, port of loading Izmir.
Afspraak is dat ik 50% van het factuurbedrag vooruitbetaal, en 50% binnen 28 dagen nadat ik de container in ons magazijn heb gelost.
50% vooruitbetaling is gedaan en de goederen staan inmiddels klaar voor verzending.
Mijn inkoopprijzen zijn op basis van FOB, fabriek heeft wel aangeboden om het transport geheel te kunnen verzorgen echter zijn de kosten erg hoog, circa 2200 euro voor een 40ft zeetransport naar Rotterdam met natransport circa 70km.
Nu ben ik zelf transport aan het regelen en heb inmiddels ook al praktisch akkoord gegeven voor een prijs van 1300 euro FOB Izmir met natransport en douanekosten e.d.
Lijkt mij prima prijs.
Nu regel ik eigenlijk het complete plaatje, en als ik het goed heb begrepen gaat mijn forwarder het bedrag van voortransport vanaf Izmir naar de fabriek en vice versa belasten aan de fabriek, en de kosten vanaf de boot naar mij, 1300 euro dus.
Gescheiden facturatie dus.
Ik heb dit nu allemaal zelf geregeld en de forwarder geeft een transportbedrijf in Turkije opdracht om daar een container heen te sturen en deze te laten laden.
Heb ik nu eigenlijk niet te veel geregeld, niet qua kosten maar is het niet de normale gang van zaken dat de fabriek cq. afzender de zaken in zijn land regelt?
Hoe gaat dit normaal in zijn werk?
Tevens wil de fabriek alleen gefactureerd worden voor hun deel van de kosten door een Turks transportbedrijf, niet door een Nederlands bedrijf.
Is dat gangbaar/gebruikelijk?
Overigens worden de douane formaliteiten in het land van uitvoer wel door de fabriek geregeld en aangeleverd aan mijn forwarder.
Probleem is ook een beetje dat de loading date 3 weken eerder is als toegezegd, daarom ben ik hals over kop wat dingen aan het regelen.
Normaal gezien had ik dit wat beter voor kunnen bereiden.
Wel prettig overigens omdat ik nu de goederen eerder in huis heb, maar de fabriek is erg aan het pushen en verwacht iedere dag een container nummer, hoe eerder de container daar weg is en bij mij op de stoep staat hoe eerder hun de rest van het factuurbedrag ontvangen uiteraard.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
-Marcel-
-Marcel-
Ik heb een aantal weken terug een 40FT container besteld in Turkije, port of loading Izmir.
Afspraak is dat ik 50% van het factuurbedrag vooruitbetaal, en 50% binnen 28 dagen nadat ik de container in ons magazijn heb gelost.
50% vooruitbetaling is gedaan en de goederen staan inmiddels klaar voor verzending.
Mijn inkoopprijzen zijn op basis van FOB, fabriek heeft wel aangeboden om het transport geheel te kunnen verzorgen echter zijn de kosten erg hoog, circa 2200 euro voor een 40ft zeetransport naar Rotterdam met natransport circa 70km.
Nu ben ik zelf transport aan het regelen en heb inmiddels ook al praktisch akkoord gegeven voor een prijs van 1300 euro FOB Izmir met natransport en douanekosten e.d.
Lijkt mij prima prijs.
Nu regel ik eigenlijk het complete plaatje, en als ik het goed heb begrepen gaat mijn forwarder het bedrag van voortransport vanaf Izmir naar de fabriek en vice versa belasten aan de fabriek, en de kosten vanaf de boot naar mij, 1300 euro dus.
Gescheiden facturatie dus.
Ik heb dit nu allemaal zelf geregeld en de forwarder geeft een transportbedrijf in Turkije opdracht om daar een container heen te sturen en deze te laten laden.
Heb ik nu eigenlijk niet te veel geregeld, niet qua kosten maar is het niet de normale gang van zaken dat de fabriek cq. afzender de zaken in zijn land regelt?
Hoe gaat dit normaal in zijn werk?
Tevens wil de fabriek alleen gefactureerd worden voor hun deel van de kosten door een Turks transportbedrijf, niet door een Nederlands bedrijf.
Is dat gangbaar/gebruikelijk?
Overigens worden de douane formaliteiten in het land van uitvoer wel door de fabriek geregeld en aangeleverd aan mijn forwarder.
Probleem is ook een beetje dat de loading date 3 weken eerder is als toegezegd, daarom ben ik hals over kop wat dingen aan het regelen.
Normaal gezien had ik dit wat beter voor kunnen bereiden.
Wel prettig overigens omdat ik nu de goederen eerder in huis heb, maar de fabriek is erg aan het pushen en verwacht iedere dag een container nummer, hoe eerder de container daar weg is en bij mij op de stoep staat hoe eerder hun de rest van het factuurbedrag ontvangen uiteraard.
Alvast bedankt jullie reacties.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/54925-fob-turkije-heb-ik-dit-goed-aangepakt/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag