• 0

uitkering & aandelen (advies gevraagd)

Ik heb een vraag waar ik het antwoord nog niet op gevonden heb.

Helaas ben ik momenteel afgekeurd voor 100%, aangezien de kans op herstel klein is, (maar niet uitgesloten), is dit momenteel de positie waarin ik me begeef. Een familielid van mij heeft me aangeboden om voor 33,3 % aandeelhouder te worden van een BV die momenteel bezig zijn verschillende webshops te lanceren. Ik zal hier zo nu en dan marketing teksten en strategien voor bedenken en waarschijnlijk de facebookpagina's verzorgen, zal uitkomen op gemiddeld bij elkaar opgeteld zo'n werkdag per week.

Mijn vraag is, of je met een uitkering aandelen mag hebben? Ik zal niet veel werken, het wordt mij deels ook gegund zodat ik maatschappelijk gezien weer wat meer betrokken raak en iets kan sparen wellicht.

Stel dat het bedrijf winst gaat maken, waar moet ik dan rekening mee houden zodat ik geen boetes krijg?

Is er een adviseur die mij kan helpen? Zonodig op afspraak

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn vraag is, of je met een uitkering aandelen mag hebben?

Het verkrijgen van aandelen in ruil voor arbeid is een vorm van loon. Verdere vragen over de uitkering kun je in eerste instantie het beste stellen aan de uitkeringsinstantie, zodat je advies kunt krijgen specifiek voor jouw situatie.

 

Daarnaast is ook de vraag: kun je aandelen hebben zonder loon? Als werknemer in een bedrijf waarin je een aanmerkelijk belang hebt geldt in principe de gebruikelijkloonregeling en dus een bruto salaris van € 44.000.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Een familielid van mij heeft me aangeboden om voor 33,3 % aandeelhouder te worden van een BV die momenteel bezig zijn verschillende webshops te lanceren.

Ik zou zo niet kunnen bedenken waarom je geen aandelen zou mogen hebben (box 2). Je mag immers ook meestal wat spaargeld hebben (box 3). Volgens mij zou ik me eerder zorgen maken over je arbeidsinkomen (box 1). Je gaat immers arbeid verrichten en komt zo in dienst van de BV. Je bent met meer dan 5% aandelen ook meteen grootaandeelhouder. Ik kan me ook voorstellen dat juist díe inkomsten wel worden verrekend met je uitkering, voor zover je überhaupt mag of kan werken.

 

Er is inderdaad, zoals Ron al aangaf, normaal sprake van een gebruikelijk loon van ten minste 44.000 euro per jaar (2015/6/7). Als je aannemelijk kunt maken dat het gebruikelijk loon in jouw geval minder dan 5.000 euro is, dan mag je hiervan afwijken en het daadwerkelijke loon uitbetalen. Als je elke week een werkdag (van 8 uur) aan de slag gaat voor zo'n 11 euro per uur, dan zóu het misschien net gaan. Maar dit inkomen verdien je dus gewoon in loondienst bij je 'eigen' bv en mogelijk moet die bv ook weer sociale premies afdragen (maar dat is weer afhankelijk van de verdeling).

 

Wat betreft die aandelen. Moet je daar nog voor betalen? Of krijg je die aandelen gratis? Als je op basis van die aandelen later dividend ontvangt, dan telt dat volgens mij wel weer mee voor je verzamelinkomen. Dus hoewel het denk ik niet direct invloed op (de hoogte van) je uitkering heeft, kan het wel gevolgen hebben voor de bepalen van afgeleide zaken, zoals huur-, zorg- en andere toeslagen.

 

Als het je toch zo gegund wordt, waarom wordt er dan niet gewoon een normaal dienstverband aangeboden? Je hebt dan sowieso niet te maken met de gebruikelijkloonregeling. Waarschijnlijk kan het bedrijf namelijk nog ontheffing krijgen voor bepaalde premieafdrachten (omdat je misschien in een 'doelgroep' met afstand tot de arbeidsmarkt zit).

 

Ik zou sowieso eens kijken in hoeverre je nog kunt en mag werken (je bent niet voor niets volledig afgekeurd, lijkt me). En vervolgens zou ik eens navragen wat er met bijverdiensten gebeuren: of die (deels) worden verrekend met de uitkering of mogelijk permanent worden gekort. Op basis daarvan zou je misschien eens kunnen overwegen om in dienst te treden, al snap ik niet helemaal waarom je dat meteen in combinatie met het aandeelhouderschap probeert te doen. Het voelt een beetje aan of je iets probeert te ontwijken zonder te begrijpen wat je precies probeert te ontwijken. Just a gut feeling.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Beste Allen,

 

Dank voor de moeite die jullie genomen hebben om op mijn vraagstuk de reageren. Antwoorden op jullie gestelde vragen: Ik heb een iva uitkering 100%, Ik hoef niet voor de aandelen te betalen, het is niet duidelijk of er winst gemaakt gaat worden, een normaal dienstverband is niet aangeboden omdat dat niet binnen mijn persoonlijke haalbaarheid ligt.

Link naar reactie
  • 0

Je moet twee dingen goed onderscheiden:

- je krijgt aandelen. Die tellen mee voor je vermogen. Geldt voor de Iva een vermogenstoets? Voor zover ik weet niet/lijkt me ook onredelijk, maar ga dit na

- je gaat toch weer enigszins aan het werk. Voor dat werk krijg je een beloning. je voorkomt dat niet door te stellen dat dat voor jou in de vorm van aandelen gaat

Nu kom je waarschijnlijk weer in de WGA, want je kunt gedeeltelijk werken. En ook daar gelden weer wetten en regels.

Link naar reactie
  • 0

Nu kom je waarschijnlijk weer in de WGA, want je kunt gedeeltelijk werken. En ook daar gelden weer wetten en regels.

 

Dat hoeft niet . De herbeoordelinggrens binnen de IVA ligt op 20% van het toetsinkomen. En pas zodra je inkomen structureel boven de 35% van het toetsinkomen uitkomt, wordt de IVA uitkering teruggezet naar een WGA uittkering (want wel duurzaam maar niet volledig arbeidsongeschikt)

 

Als TS mede vanwege de arbeidsongeschiktheid maar 1 dag in de week werkt (20% parttime dus), lijkt me het belangrijk om met de Belastingdienst af te stemmen dat bij uitzondering een lager (liefst 20%) DGA salaris mag worden gehanteerd. In dat geval blijft de IVA-dekking gewoon gehandhaafd.

Kwestie van nee heb je, en ja kun je (misschien) krijgen.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

ah, op de schaal van "zeker" tot en met "absoluut niet" ligt

het gelukkig voor TS toch iets gunstiger. Mijn woord 'waarschijnlijk' had ik beter vervangen door misschien.

Maar in ieder geval wel een kwestie om in de gaten te houden!

Zeker ook omdat wat je absoluut niet wilt, is wanneer het werk en het werken je toch tegenvalt, je niet aan die WGA gebonden moet zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.